Het chagrijn van Nederland
woensdag 29 januari 2020 om 16:42
Beetje een verheven topic titel, maar goed.
Ik had laatst een afspraak waarvoor ik best gespannen was. Ik moest me melden bij de balie en stuitte daarbij op een medewerker die nu niet direct onvriendelijk was ,maar waar de sympathie ook niet echt vanaf straalde.
Met een glimlach of een vriendelijk woord had ze de scherpe kantjes er voor mij net even af kunnen halen.
Het zette me wel te denken.
Ik ben opgevoed met de normen: ‘Met de hoed in de hand, komt men door het ganse land’ ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ ‘en een glimlach opent vele deuren’ en meer van dat soort gezegden.
Ik heb veel ervaring in publieke functies en daardoor is de bejegening van andere mensen iets waarop mijn focus vrij snel ligt.
Zo let ik altijd op hoe mensen zich opstellen jegens bijvoorbeeld de bediening in een restaurant of een kassamedeweker in de supermarkt. Het zegt mijns inziens veel over mensen.
Maar het werkt dus ook andersom. Een snauwende receptioniste of een buschauffeur die je geen blik waardig gunt.
Het zijn geen wereldproblemen. Maar een glimlach en vriendelijkheid kost amper moeite maar maakt soms een wereld van verschil.
En als je er op gaat letten zie je toch wel heel veel norse blikken, hautain gedrag en misprijzen bij mensen in een publieke functie. Daar waar ze juist fungeren als visitekaartje voor hun werkgever of instantie. Een gemiste kans denk ik dan.
Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigenlijk. Zijn er meer mensen die zich hier aan storen? En wat doe je dan?
Ik heb ooit zelfs wel eens iemand er op aangesproken. Ze gaf me met opzet een rotgevoel omdat ik een buitenlander was. Dat kon ik niet over mijn kant laten gaan. Ook heb ik eens een stagebegeleider gehad die me vanaf het begin erg onvriendelijk bejegende. Het was een slecht begin van mijn stage die daarna nooit meer een succes is geworden.
Waarom doen mensen zo. Ik vind dat best fascinerend.
Ik had laatst een afspraak waarvoor ik best gespannen was. Ik moest me melden bij de balie en stuitte daarbij op een medewerker die nu niet direct onvriendelijk was ,maar waar de sympathie ook niet echt vanaf straalde.
Met een glimlach of een vriendelijk woord had ze de scherpe kantjes er voor mij net even af kunnen halen.
Het zette me wel te denken.
Ik ben opgevoed met de normen: ‘Met de hoed in de hand, komt men door het ganse land’ ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ ‘en een glimlach opent vele deuren’ en meer van dat soort gezegden.
Ik heb veel ervaring in publieke functies en daardoor is de bejegening van andere mensen iets waarop mijn focus vrij snel ligt.
Zo let ik altijd op hoe mensen zich opstellen jegens bijvoorbeeld de bediening in een restaurant of een kassamedeweker in de supermarkt. Het zegt mijns inziens veel over mensen.
Maar het werkt dus ook andersom. Een snauwende receptioniste of een buschauffeur die je geen blik waardig gunt.
Het zijn geen wereldproblemen. Maar een glimlach en vriendelijkheid kost amper moeite maar maakt soms een wereld van verschil.
En als je er op gaat letten zie je toch wel heel veel norse blikken, hautain gedrag en misprijzen bij mensen in een publieke functie. Daar waar ze juist fungeren als visitekaartje voor hun werkgever of instantie. Een gemiste kans denk ik dan.
Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigenlijk. Zijn er meer mensen die zich hier aan storen? En wat doe je dan?
Ik heb ooit zelfs wel eens iemand er op aangesproken. Ze gaf me met opzet een rotgevoel omdat ik een buitenlander was. Dat kon ik niet over mijn kant laten gaan. Ook heb ik eens een stagebegeleider gehad die me vanaf het begin erg onvriendelijk bejegende. Het was een slecht begin van mijn stage die daarna nooit meer een succes is geworden.
Waarom doen mensen zo. Ik vind dat best fascinerend.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
woensdag 29 januari 2020 om 16:46
Ik had het ooit met een oud-collega. Zij had echt een “visitekaartjes-functie”, zowel persoonlijk als telefonisch. Maar chagrijnig dat ze altijd deed tegen mensen. Terwijl het dus bij collega’s onderling een leuk mens was, kon het goed met haar vinden. Ik dacht dan altijd: ga iets anders doen joh als je je werk blijkbaar zó verschrikkelijk vindt.
woensdag 29 januari 2020 om 16:49
woensdag 29 januari 2020 om 16:50
Ja, mensen kunnen er altijd een goede reden voor hebben om chagrijnig te zijn, maar jij bent niet de persoon die ze die reden gegeven heeft, dus het is best onprettig als jij last hebt van iets waar je zelf niets aan kunt doen.
(Even zaken als sterfgevallen daargelaten, uiteraard).
Het is normaal om vriendelijk en behulpzaam te zijn en het stoort me wanneer mensen dat niet zijn. Maar goed, omdat ik het meestal wel ben, heb ik best vaak leuke ontmoetingen, grappige situaties en meevallers (dat ik iets krijg in een winkel omdat ik zo aardig ben, ze moesten eens weten hoe ik écht ben) en dat is dan toch ook weer leuk.
(Even zaken als sterfgevallen daargelaten, uiteraard).
Het is normaal om vriendelijk en behulpzaam te zijn en het stoort me wanneer mensen dat niet zijn. Maar goed, omdat ik het meestal wel ben, heb ik best vaak leuke ontmoetingen, grappige situaties en meevallers (dat ik iets krijg in een winkel omdat ik zo aardig ben, ze moesten eens weten hoe ik écht ben) en dat is dan toch ook weer leuk.
woensdag 29 januari 2020 om 16:52
Leuk dat je hier een topic over opent!
Ik irriteer me er niet aan, maar het valt me wel altijd op als iemand ‘nors’ kijkt. Mensen doen niet zomaar naar, maar hebben vaak een reden. Door dat te bedenken, heb ik er geen moeite mee.
Zelf merk ik ook als ik niet lekker in m’n vel zit, ik minder behoefte heb aan contact van buitenaf.
Wat ik doe als ik zo’n persoon zie? Ik probeer altijd even aandacht aan dat persoon te schenken, door te glimlachen oid.
Ik irriteer me er niet aan, maar het valt me wel altijd op als iemand ‘nors’ kijkt. Mensen doen niet zomaar naar, maar hebben vaak een reden. Door dat te bedenken, heb ik er geen moeite mee.
Zelf merk ik ook als ik niet lekker in m’n vel zit, ik minder behoefte heb aan contact van buitenaf.
Wat ik doe als ik zo’n persoon zie? Ik probeer altijd even aandacht aan dat persoon te schenken, door te glimlachen oid.
woensdag 29 januari 2020 om 16:52
En jij bent nooit chagrijnig, of hebt knallende koppijn, of juist stress waardoor je kortaf bent?
Ook mensen die het visitekaartje van hun bedrijf zijn hebben weleens een minder dag. Als je collega altijd een pesthumeur heeft, zou ik idd vragen of ze wel op haar plek is in haar functie, maar als een buschauffeur of het meisje achter de kassa van de supermarkt een keer niet glimlacht, lig ik daar niet wakker van.
Ook mensen die het visitekaartje van hun bedrijf zijn hebben weleens een minder dag. Als je collega altijd een pesthumeur heeft, zou ik idd vragen of ze wel op haar plek is in haar functie, maar als een buschauffeur of het meisje achter de kassa van de supermarkt een keer niet glimlacht, lig ik daar niet wakker van.
woensdag 29 januari 2020 om 16:53
Het valt mij ook wel op. Ooit waarschuwde ik een buschauffeur op neutrale toon dat er nog iemand aankwam toen hij weg wilde rijden. Toen werd ik afgesnauwd. Toen ik daar weer op reageerde dreigde hij me uit de bus te zetten. Heel naar.
Maar zelf ben ik ook geen heilige. Op zich ben ik best aardig. Maar als ik bijv veel stress heb kan ik dat ook wel afreageren op bijv kassadames. Heel onbeschoft vind ik dat van mezelf, maar toch gebeurt het wel eens.
Ooit heb ik op een opleiding geleerd altijd te beseffen dat je niet weet wat er speelt in het leven van iemand waardoor hij of zij (onterecht) rot doet tegen mij. Dat ben ik nooit vergeten. Daardoor neem ik het niet te persoonlijk en denk vaak "die zit vast niet lekker in zijn vel"
Maar zelf ben ik ook geen heilige. Op zich ben ik best aardig. Maar als ik bijv veel stress heb kan ik dat ook wel afreageren op bijv kassadames. Heel onbeschoft vind ik dat van mezelf, maar toch gebeurt het wel eens.
Ooit heb ik op een opleiding geleerd altijd te beseffen dat je niet weet wat er speelt in het leven van iemand waardoor hij of zij (onterecht) rot doet tegen mij. Dat ben ik nooit vergeten. Daardoor neem ik het niet te persoonlijk en denk vaak "die zit vast niet lekker in zijn vel"
woensdag 29 januari 2020 om 16:53
Ik heb precies hetzelfde. Heb gewoon een resting bitch face.SallySpectra* schreef: ↑29-01-2020 16:48Mensen vinden mij is ook vaak nors kijken. Ik ben mij dan van geen kwaad bewust (maar ben aan het nadenken ofzo). Vervelend, dat geoordeel altijd.
woensdag 29 januari 2020 om 16:56
1 van de levenslessen van mijn moeder, toen ik thuis kwam en zei dat een leraar vaak chagrijnig deed.
"hij is niet boos op jou, maar hij heeft een rotdag, laat het lekker gaan. Trek je er niks van aan"
en dat helpt echt. Als iemand knarrig doet, laat ik het langs me heengaan
Verder helpt het enorm om zelf iedereen met een brede glimlach tegemoet te treden. Kletspraatjes met de kassameisjes, 'hoi' tegen de vakkenvullers. 'sorry' als je tegen imeand opbotst (zelfs als het zijn fout was) etc. Het wordt een gewoonte en je krijgt eigenlijk altijd positiviteit terug (nee, nee ik slik geen happy pills, het werkt gewoon echt.).
"hij is niet boos op jou, maar hij heeft een rotdag, laat het lekker gaan. Trek je er niks van aan"
Verder helpt het enorm om zelf iedereen met een brede glimlach tegemoet te treden. Kletspraatjes met de kassameisjes, 'hoi' tegen de vakkenvullers. 'sorry' als je tegen imeand opbotst (zelfs als het zijn fout was) etc. Het wordt een gewoonte en je krijgt eigenlijk altijd positiviteit terug (nee, nee ik slik geen happy pills, het werkt gewoon echt.).
woensdag 29 januari 2020 om 16:59
woensdag 29 januari 2020 om 17:01
Nu wil ik mezelf niet op de borst kloppen maar ik ben me altijd enorm bewust van hoe ik mogelijk op een ander overkom.forumfossiel schreef: ↑29-01-2020 16:52En jij bent nooit chagrijnig, of hebt knallende koppijn, of juist stress waardoor je kortaf reageert
Ik doe eerder wat extra moeite dan dat ik loop te snauwen of grauwen. Al is dat ook wel weer het uiterste.
Gevaar ligt daar bij op de loer dat je je soms in gekke bochten wringt om een sfeer of situatie ‘gezellig’ te houden waardoor het weer geforceerd lijkt. En daar heb ik ook een hekel aan.
Ook moet ik er wel eens voor waken dat ik niet altijd maar de clown uit wil hangen.
Gek genoeg schiet ik hier thuis wel eens uit mijn slof. Vertrouwde omgeving of zo.
woensdag 29 januari 2020 om 17:01
Heel erg mee eens. Bij mij lijkt het zelf gelukshormoontjes aan te maken. Gewoon een blij gevoel als je zo boodschappen kan doen.lilalinda schreef: ↑29-01-2020 16:561 van de levenslessen van mijn moeder, toen ik thuis kwam en zei dat een leraar vaak chagrijnig deed.
woensdag 29 januari 2020 om 17:03
woensdag 29 januari 2020 om 17:06
Klopt!
Ik heb een kassamedewerker er ook wel eens een compliment over gegeven. Niet om haar stroop om de mond te smeren. Maar gewoon, omdat ze zoveel positiviteit en vrolijkheid uitstraalde. Dat werkt goed door op andere mensen terwijl het zo weinig moeite kost.
Eigenlijk is dat wat ik met dit topic nog maar eens wil benadrukken.
woensdag 29 januari 2020 om 17:07
je kunt alleen jezelf veranderen (en dat is al heel moeilijk) niet een anderVera8 schreef: ↑29-01-2020 17:06Klopt!
Ik heb een kassamedewerker er ook wel eens een compliment over gegeven. Niet om haar stroop om de mond te smeren. Maar gewoon, omdat ze zoveel positiviteit en vrolijkheid uitstraalde. Dat werkt goed door op andere mensen terwijl het zo weinig moeite kost.
Eigenlijk is dat wat ik met dit topic nog maar eens wil benadrukken.
Je kunt je verwonderen over het chagrijn van Nederland, of je er niks van aantrekken en het zelf leuk hebben.
Dat laatste werkt beter
woensdag 29 januari 2020 om 17:12
Ik ben depressief en ik heb geen behoefte en energie om altijd maar gemaakt vrolijk te doen tegen iedereen buiten. Dus ja ik zal best chaggie overkomen. Jammer dan.
Van mensen zoals de chauffeur en de cassiere wordt wel verwacht dat deze enigszins vriendelijk reageerd. Zolang deze persoon zijn/haar werk doet en me niet afsnauwt maar gewoon netjes reageert vind ik het prima. Ook al is dat alleen het noemen van het bedrag. Ik hoef geen kletspraat bij de kassa.
Iedereen kan zijn dag niet hebben dus dat de chauffeur me niet groet, ach kan ik me niet druk om maken. Als hij/zij me maar brengt waar ik heen moet.
Van mensen zoals de chauffeur en de cassiere wordt wel verwacht dat deze enigszins vriendelijk reageerd. Zolang deze persoon zijn/haar werk doet en me niet afsnauwt maar gewoon netjes reageert vind ik het prima. Ook al is dat alleen het noemen van het bedrag. Ik hoef geen kletspraat bij de kassa.
Iedereen kan zijn dag niet hebben dus dat de chauffeur me niet groet, ach kan ik me niet druk om maken. Als hij/zij me maar brengt waar ik heen moet.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
woensdag 29 januari 2020 om 17:14
Of oost-Europa of Afrika of Finland. Mensen zijn heel aardig hoor, maar kunnen met hetzelfde gemak met een zucht en een steun kaugomkauwend je bord eten op tafel kwakken.
woensdag 29 januari 2020 om 17:16
Sommige baantjes zijn ook gewoon echt ruk dat weetje als je ooit ergens vakken hebben gevuld bijvoorbeeld, dood ongelukkig word je daarvan, mensen die zonder zelf eerst uit hun doppen te kijken op je afstappen om iets te vragen, klagende zure mensen, was ook echt niet behulpzaam of aardig hoor.
Blafte ze gewoon af.
Ik heb ook veel begrip eigenlijk voor mensen die chagerijnig zijn op het werk.
Ik probeer hen juist altijd op te beuren door een luchtig gesprekje te voeren en dat wordt vaak ook erg gewaardeerd.
Draai het eens om is mijn advies.
Wees extra aardig tegen mensen die hun dag niet lijken te hebben ookal ben je zelf klant. Grote kans dat de stemming omslaat en dat je in het vervolg wel hartelijk zal worden ontvangen.
Blafte ze gewoon af.
Ik heb ook veel begrip eigenlijk voor mensen die chagerijnig zijn op het werk.
Ik probeer hen juist altijd op te beuren door een luchtig gesprekje te voeren en dat wordt vaak ook erg gewaardeerd.
Draai het eens om is mijn advies.
Wees extra aardig tegen mensen die hun dag niet lijken te hebben ookal ben je zelf klant. Grote kans dat de stemming omslaat en dat je in het vervolg wel hartelijk zal worden ontvangen.
woensdag 29 januari 2020 om 17:21
woensdag 29 januari 2020 om 17:25
Mijn dag beurt toch een beetje op als ik voor even de dame achter de kassa even oprecht kan laten glimlachen.
woensdag 29 januari 2020 om 17:29
Ik gun een ander prima zijn pesthumeur. Het leven is niet altijd feest. Maar moet ik daar dan met een grote boog omheen lopen?
Ik blijf vriendelijk. Maar niet met de intentie hen dat op te dringen.