Heupdysplasie en luxatie
woensdag 29 januari 2020 om 15:06
Hoi allemaal,
Ons dochtertje van 14 maanden wordt volgende week geopereerd aan haar heup ivm een dysplasie en luxatie.. Vorigjaar februari heeft zij een pavlik bandage gekregen, voor haar rechter heup heeft dat geholpen, voor links niet. In mei/ juni heeft zij 10 dagen in tractie gelegen en daarna een gipsbroek gekregen, na 4 weken huilde ze erg veel. Bij de controle met 5 weken bleek haar heup uit de kom te zijn gegaan. Na een periode van rust moest ze weer in tractie liggen, deze keer was 8 dagen genoeg. Na het gipsen bleek op de controle foto dat haar heup uit de kom was, het gips is er dezelfde dag weer af gehaald. Alles was voor niets. We zijn nu doorverwezen naar het radboud in Nijmegen. Daar zal ze geopereerd worden, eerst proberen ze een open repositie en als dat niet lukt de salter techniek. Ze zal dan 3 maanden gips krijgen.
Ik ben benieuwd of er ouders zijn die dit ook hebben meegemaakt of er middenin zitten.
Ons dochtertje van 14 maanden wordt volgende week geopereerd aan haar heup ivm een dysplasie en luxatie.. Vorigjaar februari heeft zij een pavlik bandage gekregen, voor haar rechter heup heeft dat geholpen, voor links niet. In mei/ juni heeft zij 10 dagen in tractie gelegen en daarna een gipsbroek gekregen, na 4 weken huilde ze erg veel. Bij de controle met 5 weken bleek haar heup uit de kom te zijn gegaan. Na een periode van rust moest ze weer in tractie liggen, deze keer was 8 dagen genoeg. Na het gipsen bleek op de controle foto dat haar heup uit de kom was, het gips is er dezelfde dag weer af gehaald. Alles was voor niets. We zijn nu doorverwezen naar het radboud in Nijmegen. Daar zal ze geopereerd worden, eerst proberen ze een open repositie en als dat niet lukt de salter techniek. Ze zal dan 3 maanden gips krijgen.
Ik ben benieuwd of er ouders zijn die dit ook hebben meegemaakt of er middenin zitten.
-nobody said it was easy-
woensdag 29 januari 2020 om 16:24
woensdag 29 januari 2020 om 17:03
woensdag 29 januari 2020 om 22:34

donderdag 30 januari 2020 om 09:04
Heel veel succes en sterkte! Ik ben er deels bekend mee, maar bij ons is het alleen een poos een spreidbroekje geweest, geen verdere consequenties. Voor tips en ervaringsverhalen kan ik je de facebookpagina over heupdysplasie bij jonge kinderen enorm aanraden. Daar zit iedereen in hetzelfde schuitje en kun je echt even je ei kwijt soms

donderdag 30 januari 2020 om 16:42
Wat spannend zeg, begrijp goed dat je daar tegenop ziet! Is het niet mogelijk om de operatie eerder te doen?happyapple schreef: ↑29-01-2020 22:34Wat heftig zeg! Ik wil jullie veel sterkte wensen. Hier wel bekend met het spreiden en de kans is redelijk groot dat er nog een operatie volgt voor het 6e jaar en daar zie ik ook behoorlijk tegenop qua lange herstelperiode in het gips en erna (lopen en zindelijkheid en school) etc.
donderdag 30 januari 2020 om 16:44
Heb je hier nog last van of kan je alles doen? Bijzonder he dat de behandeling nu nog bijna hetzelfde is. Vaak hoor je dat het tractie liggen vroeger langer moest dan nu. Weet je hoe lang je in tractie hebt gelegen?
donderdag 30 januari 2020 om 17:03
donderdag 30 januari 2020 om 18:13
Ze kijken elk jaar of er nog een kans is dat t vanzelf goed komt. Die kans was er vorig jaar dus nog, dus dan gaan ze nog niet opereren. Binnenkort weer controle, dus dan horen we weer meer. Maar het is dus niet zo dat wij zelf kunnen zeggen, doe het nu maar, dan zijn we er maar vanaf....
donderdag 30 januari 2020 om 18:30
nee dat zou ik na moeten vragen. Ik was iig 9 maanden toen ik geopereerd werd. Ik zou later met 7 weer een operatie krijgen, omdat al het kraakbeen uit de kom was verwijderd, maar toen bleek mijn lichaam dat toch zelf aan het herstellen te zijn.
Ik heb wel altijd wat moeite gehad met sport enzo en inmiddels heb ik op mijn 40e een compleet nieuwe heup gekregen, echt het beste wat me ooit is overkomen, maar het wil helemaal niet zeggen dat dat ook voor jouw kind zal gelden
en idd best opmerkelijk dat 48 jaar later er weinig veranderd is aan behandeling
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 31 januari 2020 om 18:00
Mijn dochter heeft drie weken in tractie gelegen. Ze heeft er nog last van maar dat komt omdat ze te laat waren met de behandeling.
zaterdag 1 februari 2020 om 13:40
happyapple schreef: ↑30-01-2020 18:13Ze kijken elk jaar of er nog een kans is dat t vanzelf goed komt. Die kans was er vorig jaar dus nog, dus dan gaan ze nog niet opereren. Binnenkort weer controle, dus dan horen we weer meer. Maar het is dus niet zo dat wij zelf kunnen zeggen, doe het nu maar, dan zijn we er maar vanaf....
Fijn dat er nog kans is dat het vanzelf goed komt! Hopelijk is er geen operatie nodig!
zaterdag 1 februari 2020 om 13:45
Fijn dat het goed gaat met de nieuwe heup. Mijn man en schoonvader hebben beide deze heupafwijking. Mijn schoonvader (58 jaar) heeft vorige week zijn 2de nieuwe heup gekregen, is er ook heel blij mee. Hij is vroeger niet geopereerd, de afwijking was toen nog niet zo bekend. Mijn man is wel geopereerd. Het is idd niet gezegd dat ons dochtertje later ook een nieuwe heup zal krijgen maar het is wel fijn om te horen hoe het bij anderen is gegaan! Bedankt voor je verhaal!rosanna08 schreef: ↑30-01-2020 18:30nee dat zou ik na moeten vragen. Ik was iig 9 maanden toen ik geopereerd werd. Ik zou later met 7 weer een operatie krijgen, omdat al het kraakbeen uit de kom was verwijderd, maar toen bleek mijn lichaam dat toch zelf aan het herstellen te zijn.
Ik heb wel altijd wat moeite gehad met sport enzo en inmiddels heb ik op mijn 40e een compleet nieuwe heup gekregen, echt het beste wat me ooit is overkomen, maar het wil helemaal niet zeggen dat dat ook voor jouw kind zal gelden
en idd best opmerkelijk dat 48 jaar later er weinig veranderd is aan behandeling
zaterdag 1 februari 2020 om 13:46