Huiswerk basisschool

28-01-2020 22:07 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn zoon zit in groep 6 basisschool en is 9 jaar oud.

Naast dat ik het belachelijk vind, krijgt hij zoveel huiswerk mee dat lekker spelen er bijna niet meer in zit.
Zoon zit 3 middagen op de bso, 2 avonden gaat hij sporten. Er blijven dan 2 middagen en 3 avonden over ver huiswerk per week.

Hij krijgt huiswerk mee op maandag voor een toets op donderdag. Ook moet hij 3x per week via Internet (ambrasoft) oefeningen doen. Maandag kan hij huiswerk maken, dinsdag bso en sport, woensdag huiswerk.

Herkent iemand dit?? Iemand tips om het makkelijker in te delen? Ik vind dat hij op woensdagmiddag lekker moet kunnen spelen, in de avonden gaat hij om 20.00 uur naar bed. Hij kan dan een uurtje huiswerk maken.
Huiswerk op de basisschool vind ik gekkigheid. De vlotte leerlingen hebben er amper werk aan, en degenen die meer moeite doen krijgen het ook lastig voor elkaar als ze er veel tijd in steken. Daarbij is het totaal geen voorbereiding op de middelbare school, waar soms grote hoeveelheden huiswerk voor de volgende dag worden gegeven, of meerdere vakken tegelijk. Laat ze dat leed gewoon uitstellen tot de brugklas, en op de basisschool beperken tot topo.
Er is voor beiden iets te zeggen. Huiswerk is prima maar het is zo kort dag dat het niet te combineren is.

Maandag taal voor vrijdag meegekregen, gisterenavond via app topo voor vrijdag.

Maandagavond taal leren, dinsdagmiddag bso en avond trainen van 18.30 tot 19.45 (erna heeft geen zin, hij moet dan douchen en ligt uiterlijk 20.15 op bed). Vanavond staat ambrasoft, taal en topo op de planning. Taal kent hij dan wel maar topo zit er echt nog niet in.... Dus morgenochtend voor school nog een x topo want middag bso en avond weer trainen. Vervolgens vrijdag toets.

Ik vind het echt veel, als er een weekend tussen zou zitten dan gaf dat al meer rust.
Mina81 schreef:
29-01-2020 12:43
Er is voor beiden iets te zeggen. Huiswerk is prima maar het is zo kort dag dat het niet te combineren is.

Maandag taal voor vrijdag meegekregen, gisterenavond via app topo voor vrijdag.

Maandagavond taal leren, dinsdagmiddag bso en avond trainen van 18.30 tot 19.45 (erna heeft geen zin, hij moet dan douchen en ligt uiterlijk 20.15 op bed). Vanavond staat ambrasoft, taal en topo op de planning. Taal kent hij dan wel maar topo zit er echt nog niet in.... Dus morgenochtend voor school nog een x topo want middag bso en avond weer trainen. Vervolgens vrijdag toets.

Ik vind het echt veel, als er een weekend tussen zou zitten dan gaf dat al meer rust.
Wat zegt de leerkracht hierover? Heb je dit inmiddels al besproken?
Hier ook veel huiswerk. Kind is jonger dan jouw kind.

Het begon vorige leerjaar met eenmaal per week voor de week erna.
Dit jaar startte het met eenmaal per week voor de week erna, na korte tijd tweemaal per week voor de week erna. Daarnaast eenmaal per twee weken toets waarvoor echt geleerd moet worden en een toets met cijfer volgt. Daarvoor dus 2 weken de tijd ter voorbereiding. Daarnaast om de andere dag extra opdrachten voor de dag erna.

Dus ja, ik herken het ook, het is echt veel.
Wij gaan er bij voorkeur dezelfde dag voor zitten zodat de opdrachten welke de week erna klaar moeten zijn af zijn.
De leertoets met 2 weken voorbereiding starten wij met hardop lezen, elke dag 1 a 2 keer. Begrijpen wat gelezen werd en dat bespreken. Elke dag blijven herhalen tot de stof "plakken" blijft.

De opdrachten welke voor de dag erna worden meegegeven leggen altijd nog wat extra druk op het gezin.

Plan technisch is het te doen, echter overslaan van aandacht hiervoor maakt dat er dan chaos dreigt te ontstaan.
Dus plannen is het toverwoord hier.

Op BSO mag officieel huiswerk worden gemaakt, echter praktisch inregelbaar is het moeilijk. Drukte om je heen, prikkels, motivatie opbrengen en controle is lastig. Ons kind is snel uit zijn concentratie, laat zich enorm afleiden en heeft veel sturing nodig. Wij weten dat en handelen daarnaar. BSO is niet geschikt voor die aanpak.

Dolblij met BSO, echter dat stukje leggen we niet bij BSO neer.
Overigens, ondanks dat wij het veel vinden wat kind moet doen/leren, moet ik bekennen dat ik het wel goed vind dat het zo gebeurd. Opbouwend en voorbereidend op vervolgonderwijs. We willen niet dat kind "wereldvreemd" de basisschool ooit gaat verlaten.
Het lijkt erop dat de leraar niet kan plannen. Onze kinderen lagen er op die leeftijd om 19.30 in dus dan was er helemaal niets van terecht gekomen.
bespreekbaar maken, en bij geen respons de directeur erbij. Dit kan niet.
Ttroeteltje schreef:
30-01-2020 08:02
Overigens, ondanks dat wij het veel vinden wat kind moet doen/leren, moet ik bekennen dat ik het wel goed vind dat het zo gebeurd. Opbouwend en voorbereidend op vervolgonderwijs. We willen niet dat kind "wereldvreemd" de basisschool ooit gaat verlaten.
Ik geloof er eerlijk gezegd niets van dat huiswerk op de basisschool je gaat helpen bij het VO. Kinderen kunnen namelijk helemaal nog niet goed plannen op die leeftijd, dat kunnen ze (gemiddeld gezien) de eerste 2 jaar op het VO ook nog niet goed.
Enige wat er dus bij veel huiswerk op de basisschool gebeurd is dat de ouders verantwoordelijk worden voor het planningsgedeelte, iets waar ik helemaal niet achter sta.
In het geval van TO vind ik de hoeveelheid huis- en leerwerk buiten proportie en ik kan mij er geen enkel nut bij voorstellen. Op het VO zijn de dagen al gevuld met leerwerk, laat ze alstublieft op de basisschool nog even lekker buitenspelen en relaxen na school.
Inmiddels met de juf gesproken. Blijkbaar waren er al meer 'klachten' en wordt huiswerk vanaf nu meegegeven voor de week erna.

Kinderen kunnen inderdaad niet plannen want als ik niets zeg gebeurt er niks...
Mina81 schreef:
30-01-2020 23:27
Inmiddels met de juf gesproken. Blijkbaar waren er al meer 'klachten' en wordt huiswerk vanaf nu meegegeven voor de week erna.

niks plannen? hebben ze geen agenda tegen wanneer wat af moet? dat het teveel is kan ik mij niet over oordelen!
icequeen2000 schreef:
30-01-2020 23:33
niks plannen? hebben ze geen agenda tegen wanneer wat af moet? dat het teveel is kan ik mij niet over oordelen!
In de agenda zetten is 1 ding... maar overzien wanneer ze wat moeten gaan doen is een 2e. Ik merk dat mijn zoon (1e jaar voortgezet) ook veel ondersteuning bij nodig is. In gesprek met zijn mentor en ook met andere ouders bleek dat dit een veel voorkomend iets is. Ik merk het zelf als stagebegeleider van mbo-ers trouwens ook. Heb in de 23 jaar dat ik begeleid maar 1 of 2x een stagiaire gehad die niet in de problemen kwam met plannen.
Juist en dat niet kunnen plannen heeft niet met onwil of onkunde te maken, maar met hersenen die nog in ontwikkeling zijn. Je kunt je dus afvragen in hoeverre je een basisschoolkind kunt leren plannen door het geven van huiswerk en thuisopdrachten.
In de meeste gevallen is het slagen afhankelijk van de ondersteuning die ouders kunnen en willen geven, en dit mechanisme zorgt ervoor dat sommige kinderen op achterstand gezet worden.
Erg onwenselijk en vandaar dat ik dan ook tegen huiswerk op de basisschool ben. Wil je kinderen een beetje laten stoeien met woordjes en topo leren, dan kan dat, maar hang er als school vooral niet teveel aan op. Maar liever, laat dit de kinderen gewoon op school doen.
Mina81 schreef:
30-01-2020 23:27

Tja, ik denk dat het ook nog steeds een questie is van te veel buitenschoolse activiteiten in combinatie met het huiswerk.

Ik zou er alvast rekening mee houden als hij straks op het vo zit.
Sporten de dag ervoor is dan geen excuus meer om je huiswerk niet te kunnen doen.
Felidaes schreef:
31-01-2020 07:14
Tja, ik denk dat het ook nog steeds een questie is van te veel buitenschoolse activiteiten in combinatie met het huiswerk.

Ik zou er alvast rekening mee houden als hij straks op het vo zit.
Sporten de dag ervoor is dan geen excuus meer om je huiswerk niet te kunnen doen.
Dat begrijp ik maar een knul van 14/15 of een jochie van 9 scheelt ook in bedtijd... En in trainingstijd.... En bso

9jarigen trainen van 1830 tot 1930, daarna opruimen naar huis douchen en bed. Jeugd van 14 traint van 20.00 tot 21.00, dan kan er best voor die tijd geleerd worden.

Een kind van 9 kan echt niet plannen ook niet met agenda.. Het is inderdaad aan de ouders daar een planning in te maken. Niet erg maar de ouders van tegenwoordig hebben ook een druk schema daar mag school ook een klein beetje in mee bewegen vind ik door huiswerk niet op zo'n korte termijn te geven.
Een kind kan inderdaad nog niet zelf plannen. En daar komen ouders om de hoek kijken....dat is mijns inziens toch echt onderdeel van opvoeden.
Klaarstomen voor later.........zoals met veel zaken het geval is.
icequeen2000 schreef:
30-01-2020 23:33
Kinderen hebben toch geen agenda? En op de middelbare hebben leerlingen sinds een jaar of wat ook geen agenda meer.
Sinds dit jaar (groep 6) moet iedereen in de klas van mijn dochter een agenda hebben, mijn dochter noteert daar keurig haar toetsen in als ze op school is en dingen die ze mee moet nemen. Evengoed help ik haar nog wel met haar planning, dus ik kijk ook in haar agenda.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Onzin dat kinderen niet kunnen plannen.
Uiteraard kunnen ze dat nog niet als ze uit de kleuterklas komen, maar de bedoeling is dan ook dat ze dat leren. Ideaal moment trouwens met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn.

Kinderen uit de lagere school van hun 6de tot hun 12de niet blootstellen aan leren plannen, dat is domweg vragen om kinderen die in het secundair en later op hogeschool/unief moeilijk meekunnen omdat ze alles nog moeten leren.
Sinjoren schreef:
31-01-2020 09:24
Onzin dat kinderen niet kunnen plannen.
Uiteraard kunnen ze dat nog niet als ze uit de kleuterklas komen, maar de bedoeling is dan ook dat ze dat leren. Ideaal moment trouwens met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn.

Kinderen uit de lagere school van hun 6de tot hun 12de niet blootstellen aan leren plannen, dat is domweg vragen om kinderen die in het secundair en later op hogeschool/unief moeilijk meekunnen omdat ze alles nog moeten leren.
Leren plannen kan natuurlijk ook op vele andere manieren, bijvoorbeeld met een dag/weektaak op school. Grote voordeel is dat er dan ook meer kans op zinvolle feedback is voor de kinderen. Ook als ouder kun je je kinderen op vele manier laten proeven aan een planning, mocht je dat willen.

Ik ben geen uitgesproken tegenstander van huiswerk, maar ik zie er, vooral op de basisschool, weinig nut in. Wat dat betreft denk ik dat er nog wel wat te winnen is in kritisch nadenken.
Mina81 schreef:
31-01-2020 07:45
Dat begrijp ik maar een knul van 14/15 of een jochie van 9 scheelt ook in bedtijd... En in trainingstijd.... En bso

9jarigen trainen van 1830 tot 1930, daarna opruimen naar huis douchen en bed. Jeugd van 14 traint van 20.00 tot 21.00, dan kan er best voor die tijd geleerd worden.
In het geval van jouw zoon vallen BSO en training samen, waardoor er die dag helemaal geen tijd voor huiswerk is. Daar zit dus ook een moeilijkheid.
Ik ben het helemaal met je eens dat hij vrij veel huiswerk heeft en het beter zou zijn als hij voor het weekend zijn huiswerk voor de week erna zou weten, maar besef dat er soms ook gewoon dingen zijn voor de dag erna, bv als er iets afgemaakt moet worden oid. Met iets flexibeler zijn, bv een half uurtje later naar bed, kom je dan een heel eind.
Alecta schreef:
31-01-2020 11:47
Leren plannen kan natuurlijk ook op vele andere manieren, bijvoorbeeld met een dag/weektaak op school. Grote voordeel is dat er dan ook meer kans op zinvolle feedback is voor de kinderen. Ook als ouder kun je je kinderen op vele manier laten proeven aan een planning, mocht je dat willen.

Ik ben geen uitgesproken tegenstander van huiswerk, maar ik zie er, vooral op de basisschool, weinig nut in. Wat dat betreft denk ik dat er nog wel wat te winnen is in kritisch nadenken.
Dag en weektaakjes krijgen ze hier in het instapklasje al. Die spelen zich dan weliswaar enkel op school af, maar daarmee wachten tot basionderwijs is helemaal laat.

Dat ze daarmee verder gaan in de basisschool is evident, maar daar mag gerust huiswerk bijkomen. Al was het maar om de aangeleerde skills en kennis beter onder de knie te krijgen. Weinig kans dat we daar als ouder geen zinvolle feedback op kunnen geven (gesteld dat je me je kind bezig bent, uiteraard).
Extra taakjes thuis komen er te zijner tijd dan wel bovenop.
Rosalind schreef:
31-01-2020 12:08
In het geval van jouw zoon vallen BSO en training samen, waardoor er die dag helemaal geen tijd voor huiswerk is. Daar zit dus ook een moeilijkheid.
Ik ben het helemaal met je eens dat hij vrij veel huiswerk heeft en het beter zou zijn als hij voor het weekend zijn huiswerk voor de week erna zou weten, maar besef dat er soms ook gewoon dingen zijn voor de dag erna, bv als er iets afgemaakt moet worden oid. Met iets flexibeler zijn, bv een half uurtje later naar bed, kom je dan een heel eind.
Maar als het kind van TO tot 1930 training heeft, dan nog moet opruimen, naar huis en douchen is het toch al gauw half 9. Mijn ongeveer even oude zoon zou nog een half uurtje langer op wel trekken, maar ik ken ook genoeg kinderen die dan zo moe zijn dat nog even iets afmaken ook gewoon echt niet meer gaat. Al zou ik ze dan 's morgens iets eerder op laten staan zodat ze het dan nog even kunnen maken. De nog even iets afmaken voor de dag erna dingen zijn bij mijn kind meestal hooguit 2 bladzijden oefeningen. De methodes op de basisschool zijn meestal zo ingericht, tenminste die ze op de school van mijn kinderen gebruiken wel.
[/quote]
wilma36 schreef:
31-01-2020 12:45
Maar als het kind van TO tot 1930 training heeft, dan nog moet opruimen, naar huis en douchen is het toch al gauw half 9. Mijn ongeveer even oude zoon zou nog een half uurtje langer op wel trekken, maar ik ken ook genoeg kinderen die dan zo moe zijn dat nog even iets afmaken ook gewoon echt niet meer gaat. Al zou ik ze dan 's morgens iets eerder op laten staan zodat ze het dan nog even kunnen maken. De nog even iets afmaken voor de dag erna dingen zijn bij mijn kind meestal hooguit 2 bladzijden oefeningen. De methodes op de basisschool zijn meestal zo ingericht, tenminste die ze op de school van mijn kinderen gebruiken wel.
Ja ik snap dat dat lastig is maar dat komt dus omdat de zoon van TO die dagen zowel BSO als sport heeft. Je kan niet van school verwachten dat ze nooit huiswerk voor de volgende dag geven omdat er misschien kinderen zijn die die dag na school een druk programma hebben.
Wat jij zegt, wat eerder opstaan om nog even een kwartiertje iets te doen kan prima.
Mina81 schreef:
31-01-2020 07:45

Een kind van 9 kan echt niet plannen ook niet met agenda.. Het is inderdaad aan de ouders daar een planning in te maken. Niet erg maar de ouders van tegenwoordig hebben ook een druk schema daar mag school ook een klein beetje in mee bewegen vind ik door huiswerk niet op zo'n korte termijn te geven.
Dat je als ouders een druk schema hebt, is toch de eigen keuze? Waarom zou de school daar rekening mee moeten houden? Tegenwoordig wordt alles maar op de school geschoven, geloof ik.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rosalind schreef:
31-01-2020 13:16
Ja ik snap dat dat lastig is maar dat komt dus omdat de zoon van TO die dagen zowel BSO als sport heeft. Je kan niet van school verwachten dat ze nooit huiswerk voor de volgende dag geven omdat er misschien kinderen zijn die die dag na school een druk programma hebben.
Wat jij zegt, wat eerder opstaan om nog even een kwartiertje iets te doen kan prima.
[/quote]

Sorry, maar voor een basisschool groep 6 vind ik dat echt onzin. Tegenwoordig wordt op de basisschool ook met weektaken gewerkt. Voor het voortgezet onderwijs vind ik het wel redelijk dat ze voor de volgende dag huiswerk krijgen.

Sporten vind ik trouwens ook belangrijk voor kinderen. En een vereniging past zijn trainingen niet altijd aan, aan het werk van ouders en andersom.
[quote=pamelacourson post_id=30908298 time=1580247244 user_id=203400]
Mijn dochter heeft nauwelijks huiswerk. Een kwartiertje rekenen en soms een topotoets en eens per jaar een boekbespreking, dat is het wel zo’n beetje. Ik vind dat jammer, dat is geen voorbereiding op de middelbare school. Groep 7 overigens.
[/quote

Zeker jammer. Bij mij is het in groep 8 3x per week maakwerk van ongeveer 20-30 opgaves (taal rekenen spelling) per keer en daarop om de week SO Engelse woordjes en andere week een topotoets.
Spreekbeurt en boekbespreking hebben ze 1x per jaar. Vanuit het voortgezet onderwijs merken de collegae dat het echt verschil is.

Zelfs kreeg ik nooit huiswerk... Nou ik heb het echt heel moeilijk gehad de eerste maanden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven