Werk & Studie alle pijlers

motivatiebrief, alle tips zijn welkom

16-04-2009 09:49 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs via een uitzendbureau een sollicitatie weggedaan, daarbij moest ik een motivatiebrief sturen.

Er zijn nu na de eerste "shift"4 kandidaten over, het bedrijf verzoekt nu nogmaals een motivatiebrief te sturen die er Echt uitspringt om zo nog beter te selecteren.

Ik dacht dat in mijn eerste brief al gedaan te hebben (!) en weet het nu ff niet zo goed !!!

ik heb de site gelezen van het bedrijf (ernst&young) en gekeken waar zij voor staan, dit in mijn brief terug laten komen. Heeft iemand nog meer suggesties ????

Alle tips zijn welkom!!!!

De brief moet er uiterlijk morgen liggen, dus dat wordt nog brainstormen.....

Misschien hoeft het geen hele brief te zijn, misschien kun je ook 1 pakkende zin verzinnen?

Dat valt op, blijft hangen.

Maar ook misschien wel een groot risico.

Succes!
Ik denk dat je er uitspringt door de clichés te vermijden:

'het lijkt me een zeer uitdagende functie'

'ik ben ontzettend gemotiveerd'

etc. :puke:
Ik zou beschrijven waarom ze jou moeten uitkiezen. Kortom wat is jouw toegevoegde waarde en waarin onderscheid jij je van anderen. Waarom ben jij als persoon voor hen de juiste collega en sluit jij als beste aan ben hun profiel?
Eens met Marriss, geen cliches. Maak je brief persoonlijk, laat hem gaan over jou en hoe jij zou passen binnen het bedrijf.
Gebruik als je kunt het lettertype van E&Y zelf...dan krijgen ze onbewust het idee dat je bij het bedrijf "hoort" (het geeft een "vertrouwd" gevoel voor de ontvanger). En verder; kun je misschien aangeven wat er in de eerste brief al stond? En het uitzendbureau kan natuurlijk ook wel tips geven toch? Vraag nogmaals goed door wat de opdrachtgever zoekt.
Inderdaad, probeer clichés te vermijden en blijf dicht bij jezelf. Ga dus niet een hele formele brief schrijven als je zelf niet zo in elkaar steekt. Uiteraard ook niet te informeel, dan denk ik ook even aan de organisatie Ernst & Young.

Probeer eerlijk te zijn in je brief. Schrijf bijvoorbeeld wat je in eerdere functies hebt gedaan waaruit blijkt dat jij geschikt bent voor de job.

En misschien overbodig: spelfouten zijn absoluut not done!

Heb je hier iets aan?
quote:Mirjam762 schreef op 16 april 2009 @ 10:02:

Gebruik als je kunt het lettertype van E&Y zelf...dan krijgen ze onbewust het idee dat je bij het bedrijf "hoort" (het geeft een "vertrouwd" gevoel voor de ontvanger).

Wow wat een geniaal idee! Ook voor gewone sollicitatiebrieven is dat denk ik wel heel slim/handig.

Wat een gedoe trouwens zeg, twee brieven moeten schrijven. En ze hebben nog maar 4 mensen? Hoe doen ze dat dan als die ene die ze op gesprek uitnodigen toch niet is wie ze zoeken?

Maar goed, daar heb je verder niks aan. Ik zou toch dingen uit je eerste brief ook gebruiken, daar had je goed over nagedacht en die spraken al aan. Aanvullen en uitbreiden, maar niet met alleen maar nieuwe punten aan komen zetten, dan staat het ineens los van je vorige brief en dat wil je ook weer niet denk ik.

Succes!!
Nou, ik moet zeggen dat ik juist veel standaard brieven zie; "Mijn naam is XXX en ik wil graag solliciteren op XXX". Zelf schrijf ik mijn brieven altijd met een actieve openingszin, zoiets als:

Aanpakker, optimist en streber - ik ben Linda, aangenaam!

Tot nu toe kreeg ik altijd heel erg leuke en positieve reacties daarop, dus ik denk wel dat het werkt.
dank alvast voor deze tips, vooral die van het lettertype !!!

Het is toch moeilijk om een pakkende brief te maken, zonder de standaard dingen te benoemen.

Bovendien wil ik het ook niet te "overdone" maken en toch maar dicht bij mezelf blijven. Het moet ook niet te veel gedoe worden toch ????
Zet anders even een voorbeeldje hier, weet niet hoe ver je nu bent?

Ik zou gewoon je eerste brief wat aanpassen en eventueel wat meer ingaan op waarom jij geschikt bent voor de functie en waarom de organisatie bij jou past.
Ken je iemand bij het bedrijf?

Als dat zo was, gebruikte ik het altijd, want dan kun je je de cliches eigen maken. Bijvoorbeeld:

Ik heb uitgebreid gesproken met Pietje Jansen, consultant op de afdeling ' graaien'. Deze gesprekken hebben mijn beeld van uw organisatie versterkt en mijn enthousiasme verder aangewakkerd. Met name de uiterst professionele en commerciele omgeving spreekt mij zeer aan. In mijn functie bij baan x is gebleken dat ik het beste tot mijn recht kom in een prestatiegerichte omgeving waarbij in teamverband de hoogste kwaliteit wordt behaald...blablabla

Wel zorgen dat Pietje Jansen toestemming geeft en zonodig ook een goed woordje voor je doet.
* Blijf dicht bij jezelf!

*Ga eens naar woordenboek voor andere bewoordingen van wat jij wilde benoemen.

* Schrijf vol enthoussiastme.

* Een tikje humor scoort meestal goed.

Google eens naar voorbeelden op internet, er staat vaak meer dan je denkt.

Sucses! Candy
Misschien heb je hier iets aan.....:

In een motivatiebrief neem je de volgende elementen op:

Persoonlijke gegevens (naam, adres, geboortedatum en andere algemene gegevens die voor het onderwerp van je brief van belang zijn, bijvoorbeeld datum afstuderen, opleiding etc.)

Een korte beschrijving met wat je al gedaan hebt (voorgaande cursussen, opleiding, werk), waarop je logisch laat volgen waarom de cursus (of stage of buitenlandbeurs, of wat dan ook) een nuttige aanvulling is. Neem in de beschrijving alleen elementen op die van belang zijn voor de cursus. Zo'n beschrijving bevat feiten, en dat maakt je brief overtuigender dan wanneer je alleen zou zeggen dat de cursus 'leuk', 'interessant' of 'uitdagend' is.

De reden waarom je precies díe cursus wilt volgen en geen andere. Daarvoor moet je onderzoeken wat de precieze inhoud van de cursus is en beargumenteren dat die inhoud aansluit bij jouw leerdoelen. Vaak is het daarvoor nodig dat je beschrijft aan welke competenties je wilt werken en waarom je dat belangrijk vindt (bijvoorbeeld voor de functie die je ambieert).

Een beschrijving van andere, meer persoonlijke activiteiten die kunnen onderstrepen dat de weg die jij nu kiest bij je past, en aansluit bij jou als persoon of als beroepsbeoefenaar. Dit soort extra's geven een persoonlijke noot aan de brief, die maken de lezers nog beter voor zich kunnen zien wie jij bent. Wil je bijvoorbeeld in aanmerking komen voor een cursus 'Poëzie vertalen', dan kun je vermelden dat je in eigen beheer een collectie gedichten van de onbekende dichter Herman Obscurus hebt uitgegeven. Zo'n feit is wellicht niet direct relevant voor de inhoud van de cursus, maar geeft wel aan dat je (vrije) tijd besteedt aan een gelieerde activiteit en daar enthousiast over bent.

Als je lacunes hebt in de kennis die er wordt gevraagd, geef dan aan hoe je die lacunes gaat wegwerken. Een lacune hoeft geen reden tot afwijzing te zijn. De manier hoe jij ermee omgaat, kan je motivatie juist onderstrepen.

Tips

Praat met anderen over je plan voor het volgen van de cursus (of het aanvragen van de buitenlandbeurs of wat dan ook). Probeer zo scherp mogelijk te formuleren waarom je juist die cursus (of díe onderwijsinstelling in dát land etc.) kiest. Vraag je toehoorders kritische vragen aan je te stellen, zodat je gedwongen wordt om extra na te denken over het 'waarom'.

Houd een aantal dagen een lijstje bij voor invallen waaraan je niet in eerste instantie hebt gedacht. Vooral zijdelings gerelateerde activiteiten die toch relevant zijn, komen misschien niet in instantie in je op.

Heb je moeite om feiten te beschrijven, gebruik dan de STAR-methode. Dat is een beproefde methode om te beschrijven hoe uit de praktijk blijkt dat je ergens goed in bent.

Aandachtspunten

Zorg voor correct taalgebruik, zonder clichés, op dezelfde manier als dat geldt voor gewone sollicitatiebrieven. Gebruik korte, actieve zinnen en schrijf niet te formeel.

Volg zo mogelijk de AIDA-formule, waarmee je de aandacht trekt van de lezer, zijn interesse wekt, een desire teweegbrengt en hem aanzet tot actie.

Zorg voor een goede balans tussen feiten en een persoonlijke tint. Feiten zijn overtuigend, maar een goede motivatie vereist ook een persoonlijk element.
Momomo: begrijp ik goed dàt ze al een uitgebreide brief incl. CV van je hebben ontvangen?

Zo ja, dan lijkt het er nu meer op dat ze wat creatievers willen zien waarom ze jou uit zouden willen nodigen. Daarbij denk ik zelf dat ze óók die andere 3 uit zullen nodigen voor een gesprek en handvatten willen om te zien of je in de betreffende functie past.

Indien ze jouw brief en CV al hebben, dan zou je bij dit "uit te springen" document kunnen kiezen voor b.v.

- Brief in dichtvorm, waarbij je iets creatiefs zou kunnen bedenken met de letters E en Y. Of je zinnen van boven naar beneden steeds laten beginnen met de letter E, hierna R, N, S, T etc...

- Je pasfoto in het midden van een A4'tje zetten. Hier omheen zet je enkele van jouw kwaliteiten kris-kras neer, met een pijl naar jezelf toe. Met grote vette letters kun je er overheen schrijven: ""NEEM MIJ!" of "THE BEST FIT"! o.i.d.

- Op hun eigen site staat onder "Carriere" een leuke site. Kopier deze site en plak jouw eigen pasfoto op de plaats van die man.

Gewoon efkes maar wat ideetjes die bij me opkomen in de middagpauze...
quote:Merit schreef op 16 april 2009 @ 10:37:

Zet anders even een voorbeeldje hier, weet niet hoe ver je nu bent?

Ik zou gewoon je eerste brief wat aanpassen en eventueel wat meer ingaan op waarom jij geschikt bent voor de functie en waarom de organisatie bij jou past.

Nou dit gaat het denk ik zo ongeveer worden .....

ik heb het lettertype van E&Y gebruikt ...

Vol energie, onderzoekend, leergierig, positief kritisch en enthousiast, ik ben xxxxxx, en wil hierbij solliciteren naar de functie van xxxxx binnen uw organisatie.

Momenteel ben ik werkzaam als parttime administratief medewerkster debiteurenbeheer bij xxxxxxx . Ik ben enkele jaren uit de arbeidsmarkt geweest om mij volledig te kunnen wijden aan mijn twee opgroeiende kinderen.

In november 2007 besloot ik dat het tijd was om weer te gaan werken, vol enthousiasme heb ik mij in mijn baan gestort.

Ervaring in de accountancy wereld heb ik niet, maar ik ben enthousiast en leergierig genoeg om mezelf hier in te kunnen ontplooien.

In mijn andere functies heb ik steeds getracht mee te denken zo efficiënt mogelijk te werken en mij volledig in te zetten voor mijn verantwoordelijkheden. De professionele omgeving bij Ernst & Young spreekt mij daarom ook erg aan, en ik ben van mening dat ik mijzelf hier thuis kan voelen.

Ik ben een open en eerlijke persoonlijkheid en houd van open communicatie zowel naar mijn collega’s als klantgericht. In mijn functies is steeds gebleken dat ik het beste tot mijn recht kom in een omgeving waarbij in teamverband de hoogste kwaliteit wordt behaald.

Ik hoop dat mijn overige werkervaringen in de financiële sector, mijn goede communicatieve vaardigheden, accuratesse en mijn ambitie om het maximale uit mijzelf te halen u kunnen overtuigen mij uit te nodigen voor een gesprek.

In de bijlage zend ik u mijn CV.

In afwachting van uw reactie,

Dit gaat hem denk ik worden en dan maar zien wat er van komt ....
Ik zou een van de twee leergierig eruit halen, dat is nu een beetje dubbelop.
Ziet er netjes uit Momomo! Hopelijk word je uitgenodigd voor een gesprek, ik zal duimen!
"en wil hierbij solliciteren naar de functie van "

Dat solliciteren doe je al met die brief en wil je niet nog hierna doen, dus:

" en solliciteer hierbij naar de functie van"

(P.S. Had je mijn eerdere posting ook al zien staan van 12.50 uur?)
Ik heb er een paar dingetjes uitgepikt.....quote:momomo schreef op 16 april 2009 @ 13:55:

Vol energie, onderzoekend, leergierig, positief kritisch en enthousiast, ik ben xxxxxx, en wil hierbij solliciteren naar de functie van xxxxx binnen uw organisatie.

Na 'enthousiast' zou ik een dubbele punt zetten ipv een komma. Nu is het een vreemde zin.

quote:Momenteel ben ik werkzaam als parttime administratief medewerkster debiteurenbeheer bij xxxxxxx . Ik ben enkele jaren uit de arbeidsmarkt geweest om mij volledig te kunnen wijden aan mijn twee opgroeiende kinderen.

In november 2007 besloot ik dat het tijd was om weer te gaan werken, vol enthousiasme heb ik mij in mijn baan gestort.

De laatste zin moet met een puntkomma, of 'en' ertussen; zo is de stijl niet correct.

quote:Ervaring in de accountancy wereld heb ik niet, maar ik ben enthousiast en leergierig genoeg om mezelf hier in te kunnen ontplooien.

Ik denk dat accountancywereld één woord zou moeten zijn.

quote:In mijn andere functies heb ik steeds getracht mee te denken zo efficiënt mogelijk te werken en mij volledig in te zetten voor mijn verantwoordelijkheden. De professionele omgeving bij Ernst & Young spreekt mij daarom ook erg aan, en ik ben van mening dat ik mijzelf hier thuis kan voelen.

Er mist een komma na 'mee te denken'

quote:Ik ben een open en eerlijke persoonlijkheid en houd van open communicatie zowel naar mijn collega’s als klantgericht. In mijn functies is steeds gebleken dat ik het beste tot mijn recht kom in een omgeving waarbij in teamverband de hoogste kwaliteit wordt behaald.

Ik zou zeggen 'een open en eerlijk persoon'. Je bent geen persoonlijkheid, je hebt een persoonlijkheid. Na 'communicatie' hoort een komma. Ik zou ervan maken 'zowel naar mijn collega's als naar klanten'. Nu moest ik de zin drie keer lezen voordat ik begreep wat je bedoelt. De laatste zin is een beetje vreemd; bedoel je niet kwaliteit nastreven ipv behalen?

In het algemeen vind ik je brief een beetje wollig. Denk je dat je 'm concreter zou kunnen maken?

Succes! Hopelijk word je uitgenodigd!
Als je al eerder een motivatiebrief hebt gestuurd, zou ik deze niet gebruiken. Dat is meer een herhaling van zetten. Ik zou gaan voor de tips die Mootje aangeeft. Ik vind deze brief niet 'uitspringend'. En ik lees/beoordeel er heel veel.
quote:Linndaatje schreef op 16 april 2009 @ 10:08:

Nou, ik moet zeggen dat ik juist veel standaard brieven zie; "Mijn naam is XXX en ik wil graag solliciteren op XXX". Zelf schrijf ik mijn brieven altijd met een actieve openingszin, zoiets als:

Aanpakker, optimist en streber - ik ben Linda, aangenaam!

Tot nu toe kreeg ik altijd heel erg leuke en positieve reacties daarop, dus ik denk wel dat het werkt.

Zo'n brief zou me zeker bijblijven, maar niet als positief. Ik weet niet wie die brieven gaan lezen (de directeur, p&o), kun je dat opmaken uit de reactie op je brief?

En tuurlijk Linda werkt het bij sommige bedrijven heel goed. Ik denk dan aan snelle jonge bedrijven. Klopt dat, dat je in die hoek zit?
[quote]magica schreef op 16 april 2009 @ 16:21:

Ik heb er een paar dingetjes uitgepikt.....

Als ik dit allemaal lees.... denk ik dat er van mijn hele brief niet veel deugd!!!! een beetje wollig.... tsja,

we zullen het maar gewoon afwachten !!!!
quote:coravanmora schreef op 16 april 2009 @ 22:26:

[...]

Zo'n brief zou me zeker bijblijven, maar niet als positief. Ik weet niet wie die brieven gaan lezen (de directeur, p&o), kun je dat opmaken uit de reactie op je brief?

En tuurlijk Linda werkt het bij sommige bedrijven heel goed. Ik denk dan aan snelle jonge bedrijven. Klopt dat, dat je in die hoek zit?De brief die ik gemaakt heb gaat gewoon naar het uitzendbureau en zij gaan er mee naar E"&Y. Ik wilde niet te populair doen en ook niet te antiek, maar het is natuurlijk wel een bedrijf met een zekere status, waar ik toch heb geprobeerd rekening mee te houden. Mijn brief is misschien wat wollig, we zullen het afwachten.
Ik vind de brief er prima uitzien, op misschien wat kleine stijlfoutjes na.

Zo'n creatief idee zou ik niet doen gezien de functie en het bedrijf. Ik vind dat echt totaal niet passend. Je kunt in zo'n zakelijke wereld beter laten zien dat je een nette brief stuurt. Ik vind dat de brief enthousiasme uitstraalt en ik zie veel belangrijke eigenschappen.

Het echte verschil kun je toch pas maken in het gesprek.

Succes met afwachten!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven