Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Floras schreef:
31-01-2020 22:43
Ha, hier zijn er nog een paar die alweer bezig zijn met de tuin! In mijn omgeving kijkt iedereen me meewarig aan als ik zeg dat ik in de tuin heb gewerkt.

Dat grote ei is echt gaaf! Smaakt dat als een kippenei?

Ik zou ook over kippen moeten denken. Ik heb de afgelopen maand denk ik zo’n 200 taxuskeverlarven opgegraven, maar er zijn er vast nog meer. Het is helaas geen doen om de hele tuin te “zeven” op aanwezigheid van deze larven. Helaas hebben ze de wortels van in ieder geval 9 heuchera’s, wat geraniums, pachysandra en een euonymus opgegeten. De restanten van de planten kon ik zo uit het plantgat optillen. Kippen schijnen goede bestrijders te zijn, maar ik denk niet dat dat goed zal gaan met mijn kat. Helaas: de oude kever gaat deze winter echt wel overleven en elke larve die volwassen wordt kan weer zo’n 600 eitjes leggen.

Die funda tuin is echt heel lelijk, al is de klimplant (klimhortensia?) blijkbaar wel in deze tuin begonnen en wordt die misschien nu alleen gewaardeerd door de buren. De rest van die plant lijkt bij de buren te zitten.
Wij hebben ook last van die rottige taxuskevers :thunder: . Maar kippen gaat bij ons ook niet werken helaas :rofl: ( ik zie onze kat al opkijken ;-D )
Voor iedereen een groene tuin
Floras schreef:
31-01-2020 22:43
[...]

Die funda tuin is echt heel lelijk, al is de klimplant (klimhortensia?) blijkbaar wel in deze tuin begonnen en wordt die misschien nu alleen gewaardeerd door de buren. De rest van die plant lijkt bij de buren te zitten.
Ja ik snap hem wel :-D

Wat zonde van je planten, zo veel van die kevers! Ik wist niet dat ze ook andere planten lustten trouwens. Hopelijk lusten ze de rest niet en verhuizen ze dan naar een andere plek.
GroenTuintje schreef:
31-01-2020 23:07
Wij hebben ook last van die rottige taxuskevers :thunder: . Maar kippen gaat bij ons ook niet werken helaas :rofl: ( ik zie onze kat al opkijken ;-D )
Ik de mijne ook, met een opgewekte 'mauw?' uit het raam kijkend ;-D
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
29-01-2020 16:57
Mijn buren hadden ook een echte tegeltuin. En echt een intense hekel aan planten. Die riepen dramatisch tegen elkaar "er groeit een PLANT over de schutting!!" Echt vol afgrijzen. Binnen was ook niks groens te vinden.

Ze zijn verhuisd binnen het dorp, en binnen één dag hadden ze de prachtige tuin vervangen door tegels. Dat moet pijn hebben gedaan bij de oude bewoners, het deed bij mij al pijn.

Gelukkig zijn mijn huidige buren iets groener.
Bestaat er zoiets als plantenfobie :biggrin: ?
Ik vrees dat het vooral al die 'vieze' beestjes in planten/struiken zijn waar ze bang voor zijn... :bonk:
Ik denk dat dat bestaat ja, want een vroegere buurman had zo'n soort fobie geloof ik.

Hij had een tegelplein. En daarop viel soms een raar, groen, ding.
En niet netjes vierkant ding.
Nee, het had een onduidelijke, ovalige vorm. En als het droog werd rolde het zich ook nog op. Weer niet op een nette manier, maar zomaar zo'n beetje schreef.
Het veranderde ook nog van kleur als het dat deed. Van groen naar gelig naar bruin.
En dan ging het ronddraaien, in de wind. Op zijn tegelplein.
En het erge was: er waren nog meer van die dingen.
Er waren HEEL VEEL van die dingen.
En die rare enge groene dingen kwamen ALLEMAAL... nouja, sommige kwamen van nog verder vliegen, maar het aller grootste deel van deel van die enge groene dingen die dan bruin werden en met z'n allen op zijn tegelplein rondjes gingen draaien in de wind...
kwamen van onze plant.

Stel je voor, je hebt een mooi strak recht tegelplein. En de buren hebben een plant. En die groeit over de erfafscheiding.

Het was een blauwe regen trouwens. Met wel een stuk of 8 blaadjes tegelijk elke keer.
En van die lange, groene grijparmen.
Ik denk dat die man nog nachtmerries heeft van dat hij gegrepen wordt door het blauwe regen monster.
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 31-01-2020 23:43
0.75% gewijzigd
aaaanne schreef:
31-01-2020 23:39
Ik denk dat dat bestaat ja, want een vroegere buurman had zo'n soort fobie geloof ik.

Nee, het had een onduidelijke, ovalige vorm. En als het droog werd rolde het zich ook nog op. Weer niet op een nette manier, maar zomaar zo'n beetje schreef.
Het veranderde ook nog van kleur als het dat deed. Van groen maar gelig naar bruin.
En die rare enge groene dingen kwamen ALLEMAAL... nouja, sommige kwamen van nog verder vliegen, maar het aller grootste deel van deel van die enge groene dingen die dan bruin werden en met z'n allen op zijn tegelplein rondjes gingen draaien in de wind...
kwamen van onze plant.

Stel je voor, je hebt een mooi strak recht tegelplein. En de buren hebben zo'n plant. En die groeit over de erfafscheiding.

Het was een blauwe regen trouwens. Met wel een stuk of 8 blaadjes tegelijk elke keer.
Ik denk dat die man nog nachtmerries heeft van dat hij gegrepen wordt door het blauwe regen monster.
:rofl:

Het enige wat ik soms griezelig vind, zijn hele dikke stengels van bepaalde planten :$
aaaanne schreef:
31-01-2020 23:39

Het veranderde ook nog van kleur als het dat deed. Van groen naar gelig naar bruin.
kwamen van onze plant.

Stel je voor, je hebt een mooi strak recht tegelplein. En de buren hebben een plant. En die groeit over de erfafscheiding.

:proud:

Mijn achterburen zijn wel heel trots op hun tuin. We zaten een keer in de tuin wat te drinken, en toen zeiden ze "jij hebt wel echt een héle andere stijl dan wij he?" Het was niet afkeurend ofzo, meer gewoon als statement, zijn ook leuke mensen. Maar met 1/3 tegels, 1/3 zwembad en 1/3 kunstgras en een poster van een plant aan de muur is hun tuin inderdaad wel wat anders qua stijl :proud:
Tjezus, wat vals
Oja en wat ik ook griezelige planten vind, zijn planten die snel opkomen en zich vermenigvuldigen (zoals de Japanse duizendknoop, paardenstaart etc)
Aaaane :rofl:

Ik gun alle mensen met tegeltuinen vooral veel vleesetende planten :biggrin:
MevrouwJack schreef:
31-01-2020 23:20
:rofl: ja ik zie die van ons ook stomverbaasd loeren dan :biggrin:
Calamitycat schreef:
01-02-2020 00:07
Aaaane :rofl:

Ik gun alle mensen met tegeltuinen vooral veel vleesetende planten :biggrin:
Met uiteraard Japanse duizendpoot en wat paardenstaart :clown:
Ik vind die 'voetjes' die een hedera krijgt als-ie tegen een muur aan klimt een beetje engig :facepalm:
Tjezus, wat vals
Ik heb een collectie vleesetende planten op mijn salontafel staan. Wat kan je anders verwachten van een sabeltandcavia ;-D
Ik vind hier dingen van.
MevrouwJack schreef:
01-02-2020 00:13
Ik vind die 'voetjes' die een hedera krijgt als-ie tegen een muur aan klimt een beetje engig :facepalm:
Mee eens :mrgreen: ik vind de hedera sowieso griezelig... het jeukt na snoeien en groeit veel te hard met dikke stengels brrrr @(
Sabeltandcavia schreef:
01-02-2020 00:20
Ik heb een collectie vleesetende planten op mijn salontafel staan. Wat kan je anders verwachten van een sabeltandcavia ;-D
Gezellig :hihi:
MevrouwJack schreef:
31-01-2020 23:20
:hihi:
Die van mij laat de mauw achterwege, drukt zich zo veel mogelijk tegen de grond en tijgert richting kattenluik om lekker een kippie te verorberen...
GroenTuintje schreef:
31-01-2020 23:07
Doen jullie er iets tegen? Of stabiliseert zo’n plaag zich vanzelf? Ik heb een tuin van nog geen jaar oud, dus die larven hebben de wortels van mijn plantjes zo op.
Hier is het hopen op wat warmer weer, zodat mijn plantjes gaan groeien. Het gras is nog steeds een groene waas, met hier en daar wat kale plekken. De tuinman moet nog maar een keer langs komen, om wat bij te zaaien. De plantjes staan er op zich goed bij, en daar tussen komen hier en daar al wat bloembollen te voorschijn. De nu nog kale border, komen vooral graspollen boven en ander onkruid, wat dan wel altijd groeit onder deze omstandigheden.
Floras schreef:
01-02-2020 07:59
Doen jullie er iets tegen? Of stabiliseert zo’n plaag zich vanzelf? Ik heb een tuin van nog geen jaar oud, dus die larven hebben de wortels van mijn plantjes zo op.
Ik heb wel eens nematoden besteld bij de welkom geloof ik. Dat hielp voor een jaar. Dus elk jaar moet je ze dan weer inkopen en besproeien met water in een gieter door je tuin.
Floras schreef:
01-02-2020 07:59
Ik heb wel eens nematoden besteld bij de welkoop geloof ik. Dat hielp voor een jaar. Dus elk jaar moet je ze dan weer inkopen en besproeien met water in een gieter door je tuin.
Wij hebben een vleesetende plant in de keuken (geen fruitvliegjes). Maar hoop elke ochtend dat er geen Bill van Dijk stem uitkomt. "VOER MIJ"
Ook ik heb alweer wat uurtjes in de tuin doorgebracht. Elke dag met temperaturen rond de 10 graden zonder regen lokken mij naar buiten.

Mijn plaaggeest is een woelrat en deze keer had hij klaarstaande zakken met cacaodoppen open geknaagd en leeggehaald. Er lag een mooi bergje naast. Gelukkig zat hij/zij niet in de zak (even schudden) en heb ik het hoopje en de inhoud van de zakken over de borders verspreid. Ik vind dat altijd wat leuker staan dan alle oude takjes (nu kortgeknipt) en afgevallen blad (laten liggen). De bollen piepen er zó leuk doorheen nu!

In potten met hosta staan de sneeuwklokjes te bloeien en in de pot met bonsai blauwe regen de crocusjes :heart: . Die potten staan vol in het zicht.

Vorige keer had de woelrat een heleboel uitgegraven aarde precies over het grind heen gegooid. Pfft dat krijg ik er nooit meer helemaal tussenuit. De tuinslang is afgekoppeld, misschien helpt dat nog: water er overheen.

Het volgende tuinklusje had eigenlijk de druif snoeien moeten zijn. Als het even niet regent, gaat dat ‘m worden. Zon hoeft er niet persé bij want ik moet omhoog kijken.
Zouden jullie eens mee willen denken over planten voor in mijn tuin? Ik wil graag wat groenblijvende planten in de winter en vind de mediterraanse sfeer mooi. Maar ik wil daarnaast ook de Nederlandse bijen en insecten aantrekken en een plekje bieden. Het gaat over 2 borders. Border A is 1m bij 3m en staat vrij in de tuin. Border B is 0.6m bij 5m en ligt tegen een schutting. Beide borders liggen op het zuiden en zijn leeg. Daarnaast wil ik een pergola laten begroeien.

Ik zat nu te denken aan, in de borders:
- Lavendel
- Brem
- Rozemarijn
- laurier
- vijgenboompje

Op de pergola:
- Toscaanse jasmijn
- Clematis

Maar veel verder kom ik niet echt. Heeft iemand nog tips of planten waar ze enthousiast over zijn?

Er staat nu maar 1 plant in de tuin, een campsis radicans. Die wil ik niet meer want woekert als een gek en wordt veel te groot.
jsv schreef:
01-02-2020 09:49
Wij hebben een vleesetende plant in de keuken (geen fruitvliegjes). Maar hoop elke ochtend dat er geen Bill van Dijk stem uitkomt. "VOER MIJ"
Daarom heb ik er vier en leer ik ze meerstemmig zingen. :muziek:
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven