Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 6

24-10-2019 19:25 3012 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 6 topics lang zijn wij tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn namelijk niet alleen heel ongezellig en lelijk maar ook dieronvriendelijk, veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg omdat hemelwater na een hoosbui niet de grond in kan, tegeltuinen zorgen voor stijgende temperaturen omdat tegels warmte vasthouden en zijn bovendien, in tegenstelling tot wat tegel'tuiniers' denken, erg onderhoudsonvriendelijk.

Kortom, maak Nederland mooier en doe wat goed is voor het milieu. Vergroen je tuin: tegels eruit, plantjes erin! Want elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur :daisy:

In dit topic delen wij dus weer onze passie voor groen tuinieren, inspireren we elkaar, zijn we enthousiast over al het leven in de tuin (vogeltjes, egels, salamanders, bijen, hommels, vlinders en andere nuttige insecten die graag op bezoek komen in een groene tuin).
Kortom, we schrijven hier over alles waar we zo van genieten in onze antitegeltuinen.
Schrijf gezellig mee en/of stel je vraag, we denken graag mee. Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons en hoe minder tegeltuinen hoe beter.

Zo moet het dus overduidelijk niet :sick:
Afbeelding

Zo wel
Afbeelding

Afbeelding

Link naar deel 5 thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/439615
calamitycat wijzigde dit bericht op 07-04-2020 12:31
Reden: Nieuw seizoen, nieuwe OP ;-)
73.08% gewijzigd
.
OhDeer schreef:
19-11-2019 18:01
De bladeren vallen met een reden uit de boom: ze voeden je grond en alles wat er in staat. Wil je de bladeren van je pad of gras hebben kan je het beter in je border strooien. Hier overwinteren vele insecten en werkt tevens als bescherming voor je planten tegen de koude dagen.

In mijn gemeente zie ik overal van die kooien waar bladeren in worden gegooid. Daar wordt weer compost van grmaakt die mensen in het voorjaar in de tuin strooien. Dat terwijl iedereen gewoon beter meteen de bladeren kunnen laten liggen... :facepalm:
Wat Lubach zegt dus:
https://youtu.be/goXuGeKq--Q
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alecta, wat leuk, die diertjes. Al snap ik dat je je zorgen maakt om de konijnen.
Ik ben heel veel buiten bezig geweest deze week, had ineens minder werk dan verwacht. Nou, prima! Ik heb een haarbokje gebouwd (om de zeis op te ‘haren’, het staal uitdrijven zodat het weer scherper wordt) de tuin gemaaid (met de zeis dus) en blad en maaisel verzameld om morgen de nieuwe aanplant mee te mulchen (ik had eerder al weer een stuk tuin terugveroverd op heel veel wilde pruimenbomen, een afscheiding van betonijzer, en de perzikboom omgehaald) die ik vandaag heb opgehaald en die morgen de grond in gaat. Ipv de betonijzer-afscheiding komt er een haagje van meidoorn en bottelroos, en op de plek die vrijgekomen is door het kappen van wilde pruimen en de perzik komen er 2 nieuwe pruimen (2 soorten Reine Claude, verte en d’Althans) en 2 hazelaars. Heb ook nog wat klein vast spul staan wat de grond in mag, daglelies en geraniums en 2 soorten verbena bonariensis. Afgelopen maandag kwam er een professionele snoeimeneer langs om me te helpen met 2 appelboompjes die volkomen uit hun verband waren gegroeid, die zien er nu weer goed uit. En vandaag bouwde ik een kleine pergola in mijn kasje van bamboe, om een druif langs te laten groeien. Die heeft t daar lekker warm natuurlijk, dus zal vast gauw fruit gaan geven, en tegelijk wordt t dan zonwering voor de rest van de kasbewoners.

Ik vind t zo in de herfst/winter bijna nóg fijner buiten dan in de zomer. Zo sereen. En dan s avonds lekker de houtkachel aan als je de hele dag buiten bent geweest :heart:
@moosey, winter herfst lente zomer, ik vind het allemaal wel wat hebben. Als het altijd maar 1 soort jaargetijden zou zijn, zou het een stuk saaier zijn ;)
Voor iedereen een groene tuin
Je hebt helemaal gelijk, ik word ook altijd blij van de wisseling van de seizoenen. Aan het begin van een nieuw seizoen denk ik ook altijd ‘Ja, misschien is dít toch echt mijn favoriete seizoen’ Blojkbaar hou ik gewoon erg van afwisseling. Ik ben er wel vrij zeker van dat ik slecht zou kunnen aarden in een klimaat waar de seizoenen veel minder van elkaar verschillen dan hier.
Wat gaaf dat je dat soort dieren in je tuin hebt Alecta! Al snap ik je zorgen om de konijnen wel, ik zou ze ook heel goed gaan 'ingazen'.

Die houtril, wil je daar meer over vertellen? Heb je gewoon een berg takken ergens neergelegd, of is het ook tuinafscheiding? Vervang je de berg weleens, of is het meer als composthoop de boel er elke keer op leggen? Heb je er weleens beesten in aangetroffen? Ik vind het een leuk idee!
Hier is in de voortuin langs de schuurmuur eindelijk de rij tegels verlegd (laten doen, deel van het tuinpad/trottoir dat in elkaar over gaat) zodat ik wat tegen de schuur aan kan laten groeien. Heel leuk!
Het is op het oosten, en het huis is aan de zuidkant, dus veel schaduw en alleen in de zomer als de zon laat ondergaat avondzon recht er op. Maar ook beschut door huis en schuur.
Het plan is er wingerd tegenaan te zetten, met een passiebloem er tussendoor.
Heel deel zes is tot nu toe aan mij voorbij gegaan, ik heb even bijgelezen!
Hier is de tuin een beetje een zooitje, te druk geweest met andere dingen. Ik laat het er voor nu lekker bij, in het voorjaar ga ik wel weer aan de slag ermee.
In de winter maak ik leuke plannetjes voor de tuin in het volgende voorjaar...
Deze week even een uurtje in de tuin gewerkt. Een deel van de gevallen bladeren weggehaald, ik weet dat ze nuttig zijn maar ze belanden met z'n allen in de vijver, er was bijna geen wateroppervlak meer te zien ;-D Wind staat precies zo dat alles de hoek van de vijver in blaast.
Tjezus, wat vals
Afbeelding

Kan ik hier mijn ei van gisteren even kwijt? Als voorjaarsbode? Mijn Jans heeft er zo haar best op gedaan en in het Kleine Geneugtentopic blijft het applaus uit.
Ik vind hier dingen van.
Aaaaah, wat leuk!!! :heart:

En wat een koddige naam, applaus voor Jans :applause:
.
* trotse pleegkloek * ---> :biggrin: :shame:
Ik vind hier dingen van.
Zusje Grietje zal nu ook wel snel beginnen; ze krijgt al net zo'n mooi rood kammetje. Bertje heeft het voorjaar ook al in zijn bolletje en is al druk aan het gymnastieken op zijn dames. De rest van de dames is op leeftijd, dus als ze nog gaan leggen zal het nog wel een poosje gaan duren voor het zover is.

Dit vertel ik allemaal om CC lekker te maken voor kippen in de achtertuin, dus het is helemaal on topic. :P
Ik vind hier dingen van.
Leuk, de eerste lentebode! En leuke namen: Jans, Grietje en Bertje.

Komen bij jullie de bloembollen ook al voorzichtig boven de grond?
Wat leuk STC.

Wij hebben op het werk Emoe's rondlopen en die leggen altijd in januari eieren. Dat zijn ook prachtige eieren met een hele mooie blauw-groene kleur. En een stukkie groter :D
Sabeltandcavia schreef:
24-01-2020 22:53
Zusje Grietje zal nu ook wel snel beginnen; ze krijgt al net zo'n mooi rood kammetje. Bertje heeft het voorjaar ook al in zijn bolletje en is al druk aan het gymnastieken op zijn dames. De rest van de dames is op leeftijd, dus als ze nog gaan leggen zal het nog wel een poosje gaan duren voor het zover is.

Dit vertel ik allemaal om CC lekker te maken voor kippen in de achtertuin, dus het is helemaal on topic. :P
Tok! (lees: check!) :proud:
.
Duet, ik schaam me om dit te moeten schrijven als inwoonster van dé bollenstreek maar ik heb geen bollen in de tuin :facepalm:
Ben het wel ieder jaar weer van plan maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.
.
duet schreef:
24-01-2020 22:56

Komen bij jullie de bloembollen ook al voorzichtig boven de grond?
Ja ik zie hier en daar wat opkomen. Dat zijn nieuwe bollen. Ik heb ook nog ergens wat oudere bollen vandaan gehaald, dat is even afwachten wat daar van op komt. Waren niet zo duur, 3 zakken voor een euro
Sneeuwklokjes, maar ze bloeien nog niet. Verder wat groene puntjes van krokussen gespot.
Ik vind hier dingen van.
Wat is dat voor bijzonder werk dat daar emoes rondlopen, Friez? Werk je in een dierentuin of ben je emoefokker? :O
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
24-01-2020 23:05
Wat is dat voor bijzonder werk dat daar emoes rondlopen, Friez? Werk je in een dierentuin of ben je emoefokker? :O
Hahaha ja emoe-fokker :P

Nee, ik werk in de zorg en we hebben een heel groot parkachtig terrein tot onze beschikking. Daar hebben we dus ook wat emoes rondlopen.
En de eieren gebruiken wij soms in de keuken, een grote omelet van bakken :rofl:
Lijkt me geweldig om iemand te foppen met zo'n ei.
"Wilt u een lekker hardgekookt eitje bij uw ontbijt, meneer Bakker?"
En dat dit neerzetten:

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
friezinnetje2014 schreef:
24-01-2020 23:07
Hahaha ja emoe-fokker :P

Nee, ik werk in de zorg en we hebben een heel groot parkachtig terrein tot onze beschikking. Daar hebben we dus ook wat emoes rondlopen.
En de eieren gebruiken wij soms in de keuken, een grote omelet van bakken :rofl:
Maar, serieus, eet je die eieren? (Waarschijnlijk niet, gezien de smiley, maar ik zou t zo tof vinden ;-D )

Applaus voor Jans! Ik ben 2 weken buitenslands dus geen idee of mijn kippen alweer iets hebben gedaan. Hoop überhaupt dat lief een beetje goed voor ze zorgt..

Bollen kwamen bij mij alweer op voor ik vertrok (11 januari) de alliums en sneeuwklokjes in elk geval. Ben stikbenieuwd hoe ik de tuin straks weer aan tref.
Hé dit topic begint weer te lopen! Doet er ook iemand mee aan de tuinvogeltelling?
aaaanne schreef:
16-11-2019 22:22
Die tuinen vind ik echt vreselijk inderdaad.
Op eentje staan olijfbomen toch? Hier in de buurt is ook een 'tuin' met een olijfboom. De hele tuin is een bak met van dat grijzige scherpe grind. In het midden staat een heel grote grijze bloempot. Daarin staat een - best mooie - olijfboom. Die staat dan ook midden voor hun raam.
Alleen, die olijf is niet winterhard en wordt in de winter ingepakt in heel veel bobbeltjesplastic en dan een groot zeil er overheen. Dus vanaf ongeveer nu tot april zitten zij vanuit hun huis aan te kijken tegen een of ander groot plastic gedrocht :proud:. Ik vind het echt hilarisch om te zien.

Mijn tuin is nu toch behoorlijk kaal ondertussen. Alleen de appelboom heeft nog wat half groene half bruinige blaadjes, en de vuurdoorns: die zijn echt prachtig nu met bessen.
Verder vogel-voederhuisje wat nu echt heel veel aandacht krijgt. Heel leuk om bijna continu mezen te zien :)
Onze voortuin was precies zo toen we het huis kochten! Vreselijk droevig, zo'n olijfboom tussen het grind...

Inmiddels hebben we leibomen en siergrassen met wilde bloemen ertussen etc (allemaal van de kweeker) Beetje Engelse tuin.
Mensen denken altijd dat het veel werk is, maar doe er nauwelijks iets aan. Grassen moeten eens per jaar gesnoeid worden, net als de bomen. De heersers hebben vragen ook niet veel. Beetje voeding en verder de natuur zijn gang laten gaan.
Mijn buren hebben een strakke tegeltuin met alleen lavendel in een grote vierkante pot, maar hebben daar veel meer werk aan dan wij :devil:
Ja, ik doe mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven