Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
hoi,ik ken dat,ik was 34 mijn toenmalige vriendin was 17,ja,dan kreeg ik weleens te horen ben je met je vader opstap,en je ziet ze kijken en denken,ik moest daar gewoon om lachen mijn vriendin ook trouwens.Wel in het begin problemen gehad met haar Pa die vond mij maar niks,later werd het een vriend van me,deden samen klusjes enzo zelfs toen onze relatie allang over was,na 6 jaar.Laat ze allemaal maar lekker in hun eigen sop gaar koken zou ik zeggen.
yamahafzr600r schreef:
02-02-2020 20:55
hoi,ik ken dat,ik was 34 mijn toenmalige vriendin was 17,ja,dan kreeg ik weleens te horen ben je met je vader opstap,en je ziet ze kijken en denken,ik moest daar gewoon om lachen mijn vriendin ook trouwens.Wel in het begin problemen gehad met haar Pa die vond mij maar niks,later werd het een vriend van me,deden samen klusjes enzo zelfs toen onze relatie allang over was,na 6 jaar.Laat ze allemaal maar lekker in hun eigen sop gaar koken zou ik zeggen.
Hou je van pek en veren? Dan zit je hier goed.
It was many and many a year ago,
In a kingdom by the sea,
That a maiden there lived whom you may know
By the name of Annabel Lee;
And this maiden she lived with no other thought
Than to love and be loved by me.
yamahafzr600r schreef:
02-02-2020 20:55
To was 13 toen de grooming begon, dat is heel wat anders dan 17 hé.
Niet met elkaar te vergelijken.
Murrmurr schreef:
02-02-2020 19:33
:rofl: die combi "in dezen" met "zwakzinnige tokkie"
‘In dezen’ is correct Nederlands. Net als het ‘bij dezen’ is en niet ‘bij deze’.
Pubers zijn toch gewoon nog een soort van ontoerekeningsvatbaar? (Boek: Het puberbrein). Die hersens werken gewoon nog niet zoals bijvoorbeeld je 20e.
Dus het is aan de ouders om je kind te beschermen. Ik vind het dan ook absoluut niet raar dat ouders en andere volwassenen zo'n relatie met argusogen bekijken. Het zou toch wat zijn als je zoiets als normaal moet gaan zien. En als je daar niet voor open staat ben je gelijk bekrompen. Dan ben ik maar bekrompen. Liever dat dan een kind wat mogelijk psychische schade oploopt door zo'n ongelijkwaardige relatie.
Het zal soms best goed gaan, jonge meisje met oudere man, maar dat zijn denk ik uitzonderingen. Daar zou ik als ouder niet op gokken, op die uitzondering.

En ik heb het dus niet over 26 en 43 jaar oud ofzo. Dat vind ik een heel ander verhaal.
Moreina schreef:
02-02-2020 21:03
Hou alsjeblieft op met je grooming. Jemig zeg. Alsof ik een zielig slachtoffertje ben dat is verleid door een enge man. :roll:
Jij wilt dat gewoon zo zien en niet anders.
Ik snap Moreina wel. Die maakt duidelijk dat hier een forummer zit waarbij je een mooi inkijkje krijgt in het brein van iemand die het allemaal goedpraat.

Het lijkt wel alsof mensen angst hebben om als bekrompen te worden bestempeld.
Kyndra schreef:
02-02-2020 21:08
Hou alsjeblieft op met je grooming. Jemig zeg. Alsof ik een zielig slachtoffertje ben dat is verleid door een enge man. :roll:
Of jij wilt het graag op jouw manier zien?
Begrijp je echt niet dat mensen hun twijfels hadden, 12 jaar geleden?
cranberryjuice schreef:
02-02-2020 08:41
Oja herken ik hoor ik ben 24 hij 36. Wij kennen elkaar sinds ik 19 ben.
Hoor meestal dat hij dan soort van sugardaddy is terwijl wij gewoon kinderen hebben, nogal ‘ luxe ‘ hebben alleen ik ben na mijn studie niet meer gaan werken omdat we zijn geëmigreerd en ook persoonlijke redenen met mijn gezondheid. En dan is in sommige mensen hun ogen ‘ profiteren ‘

Ik zeg altijd dat ik onwijs veel van hem hou. En meer zeg ik niet. Meer hoef je ook niet te zeggen.

Maar was 16 en 28 niet strafbaar dan ?
Mijn verhaal lijkt net die van jou, als ik het vorig jaar typte. We zijn allebei 1 jaar ouder. Ook 19 toen ik hem ontmoette. Maar ik heb nog nooit zulke reacties gehad. Dus ligt denk ik ook aan je omgeving.
Kyndra schreef:
02-02-2020 21:08
Dit noemen ze Stockholmsyndroom.
nouveauvague schreef:
02-02-2020 21:04
‘In dezen’ is correct Nederlands. Net als het ‘bij dezen’ is en niet ‘bij deze’.
Ja ik zeg toch niet dat het incorrect is, ik vind het gewoon een grappige combi van twee taalregisters
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:06
Pubers zijn toch gewoon nog een soort van ontoerekeningsvatbaar? (Boek: Het puberbrein). Die hersens werken gewoon nog niet zoals bijvoorbeeld je 20e.
Dus het is aan de ouders om je kind te beschermen. Ik vind het dan ook absoluut niet raar dat ouders en andere volwassenen zo'n relatie met argusogen bekijken. Het zou toch wat zijn als je zoiets als normaal moet gaan zien. En als je daar niet voor open staat ben je gelijk bekrompen. Dan ben ik maar bekrompen. Liever dat dan een kind wat mogelijk psychische schade oploopt door zo'n ongelijkwaardige relatie.
Het zal soms best goed gaan, jonge meisje met oudere man, maar dat zijn denk ik uitzonderingen. Daar zou ik als ouder niet op gokken, op die uitzondering.

En ik heb het dus niet over 26 en 43 jaar oud ofzo. Dat vind ik een heel ander verhaal.
Eens.
Moreina schreef:
02-02-2020 20:50
Pedofielie is de verzamelnaam voor volwassene die zich seksueel aangetrokken voelen tot minderjarigen.
Dat wordt verder uit éen gezet in verschillende subcategorieën waardonder inderdaad efebofilie.
Anders: DSM-5

Maar dat zal vast ook wel weer een onbetrouwbare bron zijn.
Moreina schreef:
02-02-2020 21:03
Je verzint dat het om grooming ging. Al is waarschijnlijk gewoon zo dat je de betekenis van de term niet kent.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:11
Dit topic gaat niet over wat mensen 16 jaar geleden dachten, maar dat mensen er nu nog steeds afkeurend op reageren. Nu TO al lang volwassen is.

Denk eens even aan de keuzes die je zelf 16 jaar geleden maakte, of die je maakte toen je 16 was, en hoe prettig het is als collega’s (godbetert) je daar op aan menen te moeten spreken.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:06
Er is toch ook niemand die dat betwist?

De ouders hielden ook een oogje in het zeil.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:10
Ik snap Moreina wel. Die maakt duidelijk dat hier een forummer zit waarbij je een mooi inkijkje krijgt in het brein van iemand die het allemaal goedpraat.

Het lijkt wel alsof mensen angst hebben om als bekrompen te worden bestempeld.
Thanks.

En de meeste in dit topic snappen dat ook wel hoor.
Willen gewoon hun ongelijk niet toegeven tegenover mij.
Sweet, poor little me.

Heb er tot nu toe maar éen in dit topic bespeurd die daadwerkelijk pedofilie lijkt toe te juichen en er zelf ook éentje lijkt te zijn.

Wat TO betreft; ze houdt van die man en is al vanaf jonge leeftijd meegezogen in zijn web dus die neem ik het niet kwalijk dat haar beeld vertekend is.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:11
16 jaar geleden. Wel bijblijven he.
En toendertijd hadden we juist vrij weinig opmerkingen daarover. Eigenlijk pas de laatste jaren 'met terugwerkende kracht'.

Zoals ik al zei: ik snap wel dat mensen niet meteen staan te juichen als hun dochter met een vriend thuiskomt die een stuk ouder is. Ik vind het alleen diep triest dat er dan direct de grooming/ pedo/ wat voor misbruik dan ook-kaart wordt getrokken.
Moreina schreef:
02-02-2020 21:20
Heb er tot nu toe maar éen in dit topic bespeurd die daadwerkelijk pedofilie lijkt toe te juichen en er zelf ook éentje lijkt te zijn.
Afbeelding
Moreina, je zit echt fout met jouw definitie van pedofilie. Bij de man van TO was er geen sprake van pedofilie. Ook niet in de definitie die jij hier hebt gepost en uitgebreid hebt besproken. Jij bent degene die hier een hele rare discussie aan het houden bent, al pagina's lang. Van grooming heb jij dan geen definitie geplaatst maar het is wel duidelijk dat jij ook grooming als begrip niet goed begrijpt en verkeerd gebruikt. Er is bij TO ook geen sprake van grooming.
Betonrot schreef:
02-02-2020 21:17
Dit topic gaat niet over wat mensen 16 jaar geleden dachten, maar dat mensen er nu nog steeds afkeurend op reageren. Nu TO al lang volwassen is.

Mensen gaan terugrekenen. Dan valt hun reactie te begrijpen. Als TO gewoon niet te veel cijfers geeft zullen de reacties anders zijn.

Denk eens even aan de keuzes die je zelf 16 jaar geleden maakte, of die je maakte toen je 16 was, en hoe prettig het is als collega’s (godbetert) je daar op aan menen te moeten spreken.
Als ze me daar op aanspreken kan ik nog met een grap zeggen, ach ja, de tienerjaren. En denk ik later ook anders over mijn eigen acties. Maar TO denkt niet met terugwerkende kracht een tikkeltje anders over haar man. Nu ze volwassen is. Het lijkt alsof ze hem beschermd.

Ik zeg niet dat het niet een goede relatie kan zijn, nu. Maar je moet toch achteraf wel eens een beetje twijfels hebben gehad over je man?!
Kyndra schreef:
02-02-2020 21:22
Ik vind het alleen diep triest dat er dan direct de grooming/ pedo/ wat voor misbruik dan ook-kaart wordt getrokken.
Waarom mag je het beestje niet bij de naam noemen van je? Is dat te confronterend? Doet dat pijn?

Als het loopt als een eend, kwaakt als een eend dan is het waarschijnlijk gewoon een eend.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 21:25
Maar je moet toch achteraf wel eens een beetje twijfels hebben gehad over je man?!
Als iemand tien keer zegt een gelukkige relatie te hebben en haar man niks te verwijten, hoe arrogant ben je dan wel niet als je blijft drammen dat ze een probleem moet hebben en haar dat koste wat kost wil aanpraten?
Nee dat kan niet waar zijn. Volgens sommigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven