In huis nemen van nichtje

02-02-2020 21:18 144 berichten
We denken er over om ons nichtje van 16 aan te bieden bij ons in huis te komen wonen. Natuurlijk alleen als ze dit zelf wil.

Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
Alle reacties Link kopieren
Een 16 jarige puber met een flinke rugzak (en dat kan niet anders met een moeder die je achterlaat en een vader met psychische klachten) in huis nemen is niet niks. Je kan niet verwachten dat dit zonder problemen zal verlopen.
Maar ik zou het voor familie wel doen. Ik zou haar niet bij een stiefvader laten.
MissMaran schreef:
02-02-2020 21:53
Lekker rustig van Nederland naar Duitsland reizen elk weekend en weer terug, dan kun je echt niet aarden maar zie je eerder tegen het reizen op.
Misschien is het helemaal niet ver.
.
MissMaran schreef:
02-02-2020 21:49
Want? Is ze een crimineel? Moeilijk opvoedbaar?
Het is een jonge meid die een zetje wel goed kan gebruiken en zeker als ze familie is dan zou de deur bij mij wijd openstaan.
Het is een ontzettend lieve en slimme meid. Het zit haar op het zachts gezegd niet mee. Weet al wat ze wil studeren straks. En ja, ze mag ook gewoon 16 zijn en puberen.
impala schreef:
02-02-2020 21:52
Dat klinkt al een stuk reeeler.
Jij vind het niks, dat is duidelijk.
Misschien naar nog een paar meningen hier luisteren?
Hoewel je natuurlijk best nog 25x mag zeggen wat je er van vind.
Ik schrik toch nog altijd van hoe hard mensen hier kunnen zijn over kinderen, alleen omdat ze in nare omstandigheden opgroeien. Daar kunnen die kinderen namelijk niets aan doen.
Ik vind het lastig, al begrijp ik heel goed dat jullie dit willen doen en zou ik er in een vergelijkbare situatie ook niet over twijfelen. Het zou ook maar zo kunnen dat de loyaliteit aan haar stiefbroertjes zo groot is, dat ze ze niet alleen wil laten.
prima012 schreef:
02-02-2020 21:54
Het is een ontzettend lieve en slimme meid. Het zit haar op het zachts gezegd niet mee. Weet al wat ze wil studeren straks. En ja, ze mag ook gewoon 16 zijn en puberen.
Je schrijft dat ze de hele paperassenwinkel van haar stiefvader regelt en ze zal vast meer doen, zoals het huishouden, misschien deels, dus ik denk dat die niet echt aan het puberen is.
Ze is eens per drie weken bij mijn ouders. Dat vindt ze fijn en daar komt ze tot rust, maar ik merk ook dat dit niet voldoende is. Mijn ouders zijn al wat ouder en daar wonen is om die reden niet echt een optie. Wel staan zij volledig achter ons, kan ze ook daar altijd nog komen, willen ze meebetalen aan de kosten mocht dit nodig zijn.

Overigens kan ze ook altijd nee zeggen natuurlijk. Bijvoorbeeld vanuit loyaliteit naar haar stiefbroertjes. Dat is natuurlijk helmaal aan haar.
Als to zelf geen twee kleine kinderen had, zou ik eerder zeggen probeer het gewoon. Ik zou ook geneigd zijn te zeggen kom maar hier, maar ik denk ook altijd een paar stappen vooruit.

Je zegt het is een hele lieve meid, maar ze is beschadigd. Dat kan niet anders. En je zegt zelf ook:
Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen.

Dus hoe goed ken je haar precies?
impala wijzigde dit bericht op 02-02-2020 22:02
0.77% gewijzigd
.
Cateautje schreef:
02-02-2020 21:57
Je schrijft dat ze de hele paperassenwinkel van haar stiefvader regelt en ze zal vast meer doen, zoals het huishouden, misschien deels, dus ik denk dat die niet echt aan het puberen is.
Klopt. Dit slaat ze volledig over, ze heeft meer op haar bordje dan past bij haar leeftijd. Maar mocht dat komen, mag en kan dat gewoon. Dat bedoelde ik te zeggen.
Ik vind de gedachte om eerst eens met een vakantie te beginnen wel een goede. Dat is ook van haar uit een goede manier om te kijken of het bij jullie past.

Heb je wel eens op de site van pleegzorg gekeken? Want zoiets is het dan (officieel of onofficieel) wel als je haar in huis zou halen. https://pleegzorg.nl/pleegzorg/zorgen-k ... -bekenden/ misschien kan je daar meer informatie halen.
impala schreef:
02-02-2020 22:00
Als to zelf geen twee kleine kinderen had, zou ik eerder zeggen probeer het gewoon. Ik zou ook geneigd zijn te zeggen kom maar hier, maar ik denk ook altijd een paar stappen vooruit.

Je zegt het is een hele lieve meid, maar is beschadigd. Dat kan niet anders. En je zegt zelf ook:
Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen.

Dat stukje gaat over de moeder.
impala schreef:

Je zegt het is een hele lieve meid, maar is beschadigd. Dat kan niet anders. En je zegt zelf ook:

Dat is de moeder van het meisje
“Don’t look back – you’re not going that way.”
impala schreef:

Dat ging over moeder.
prima012 schreef:
Ze is eens per drie weken bij mijn ouders. Dat vindt ze fijn en daar komt ze tot rust, maar ik merk ook dat dit niet voldoende is. Mijn ouders zijn al wat ouder en daar wonen is om die reden niet echt een optie. Wel staan zij volledig achter ons, kan ze ook daar altijd nog komen, willen ze meebetalen aan de kosten mocht dit nodig zijn.

Overigens kan ze ook altijd nee zeggen natuurlijk. Bijvoorbeeld vanuit loyaliteit naar haar stiefbroertjes. Dat is natuurlijk helmaal aan haar.
Dus bij je ouders heeft ze al laten zien dat ze heel lief is en goed tot rust komt, ik zou het haar gewoon vragen! Spannend zeg :flirting:
impala schreef:

Je zegt het is een hele lieve meid, maar ze is beschadigd. Dat kan niet anders. En je zegt zelf ook:

Die tekst heeft betrekking op haar moeder, niet op mijn nichtje.

Oh, dat was niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat 'ze' het meisje was.
.
Ik vind het heel lief van je TO en ik zou zeggen dat aan alles wel een mouw te passen is. Ze moet het echter wel willen en alles achterlaten lijkt me heftig.

Heeft ze al vaker bij jullie gelogeerd? Anders zou ik ook daar beginnen, liefst inderdaad een vakantie of langer. Het is nu ook halverwege het schooljaar.
prima012 schreef:
02-02-2020 22:01
Klopt. Dit slaat ze volledig over, ze heeft meer op haar bordje dan past bij haar leeftijd. Maar mocht dat komen, mag en kan dat gewoon. Dat bedoelde ik te zeggen.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het een grote knuffel wordt voor je kinderen. :)
al opgelost
Sorry, nog eens de OP gelezen. Jouw broer is dus ziek en heeft geen gezag, moeder is er bijna nooit en liegt, zij heeft wel gezag. Stiefvader doet zijn best maar moet de kinderen regelmatig s nachts alleen laten.

Als je het geregeld krijgt met het gezag zou ik het doen.
Cateautje schreef:
02-02-2020 22:05
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het een grote knuffel wordt voor je kinderen. :)
Echt, een beschadigde 16 jarige? Zoals ik al zei zou ik het ook doen, het is familie. Maar ik zou echt hulp inschakelen.
nachtvlinder1977 schreef:
02-02-2020 22:05
Sorry, nog eens de OP gelezen. Jouw broer is dus ziek en heeft geen gezag, moeder is er bijna nooit en liegt, zij heeft wel gezag. Stiefvader doet zijn best maar moet de kinderen regelmatig s nachts alleen laten.

Als je het geregeld krijgt met het gezag zou ik het doen.
Ze is 16 en dan heeft ze al deels het recht om te kiezen volgens mij.
Gatinmijnsok schreef:
02-02-2020 22:07
Echt, een beschadigde 16 jarige? Zoals ik al zei zou ik het ook doen, het is familie. Maar ik zou echt hulp inschakelen.
Beschadigd? Waar staat dat?

Ze slaat de pubertijd over en heeft door omstandigheden al volwassen moeten worden, maar waar en wie heeft het in hemelsnaam over beschadigd?
Zou het echt nodig zijn om het met gezag te regelen denken jullie? Dus dat wij gezag krijgen? Ik vind dit nogal wat. Stel dat moeder over half jaar weer in beeld is (Dat denk ik niet, maar toch), ik weet niet of ik dit dan wel zo goed vind. Zal vast ook emotioneel wat doen met mijn nichtje om zo'n proces in te gaan? Willen er vooral voor haar zijn, haar stabiliteit bieden.
prima012 schreef:
02-02-2020 22:11
Zou het echt nodig zijn om het met gezag te regelen denken jullie? Dus dat wij gezag krijgen? Ik vind dit nogal wat. Stel dat moeder over half jaar weer in beeld is (Dat denk ik niet, maar toch), ik weet niet of ik dit dan wel zo goed vind. Zal vast ook emotioneel wat doen met mijn nichtje om zo'n proces in te gaan? Willen er vooral voor haar zijn, haar stabiliteit bieden.
Ik denk niet dat dat hoeft met een 16 jarige. Volgens mij ben je dan al handelingsbekwaam, dus komt er geen rechter ofzo aan te pas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven