Leeftijdsverschil en nare reacties?

02-02-2020 08:37 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.

Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?

Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.

Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.

Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...

Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Kyndra schreef:
02-02-2020 21:54
Maar er wás geen sex met een 13 jarige! En dat labeltje loop JIJ hier de hele tijd te plakken! Maar nu je doorhebt dat je verkeerd hebt gelabeld, doet het er ineens niet meer toe. :facepalm:
Klopt.

Bedoelde het meer om aan te tonen dat het net zo verwerpelijk is om seks te hebben met een 13 jarige als met een kind van 12, 11... (volgens sommige hier ben je alleen dan pedofiel te noemen)

Heb nog steeds geen sterk bewijs gezien die dit ondersteund trouwens.
Dus vooralsnog overtuigd van mijn gelijk.
Moreina schreef:
02-02-2020 22:00
Klopt.

Bedoelde het meer om aan te tonen dat het net zo verwerpelijk is om seks te hebben met een 13 jarige als met een kind van 12, 11...
Ja en 5! 5 vind ik ook echt niet kunnen
DS1971 schreef:
02-02-2020 21:57
Nee, dat klopt.

Maar dat is iets anders als er maar vanuit gaan dat het een misbruiksituatie moet zijn geweest op basis van het leeftijdsverschil.

Daar zit wat mij betreft de crux.
Dat is ook weer zo.

Maar gezond... nee, voor mij niet. Niet met die leeftijden. Het hoeft ook niet eens seksueel misbruik te zijn geweest, iemand die zoveel ouder is kan bij zo'n leeftijdsverschil met bijbehorende verschillende levensfases geestelijk veel overwicht hebben. Ik vond mezelf ook zo ontzettend volwassen op mijn zestiende en lichamelijk was ik dat ook zeer zeker. Maar terugkijkend was ik echt nog een puber.

Maar goed, daar leek in die tijd dus geen sprake van te zijn geweest, aldus TO zelf.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 02-02-2020 22:03
1.12% gewijzigd
Murrmurr schreef:
02-02-2020 22:01
Ja en 5! 5 vind ik ook echt niet kunnen
Hmmm..

Je komt aandacht tekort he, lieffie?
Moreina schreef:
02-02-2020 22:02
Hmmm..

Je komt aandacht tekort he, lieffie?
Ja, ik wil meedoen! Jij noemt zo knap al die leeftijden op van kinderen.
Moreina schreef:
02-02-2020 21:49
Wat jij zegt is al eerder gepredikt, maar ik kan er dus niks over vinden in de bronnen die ik heb geraadpleegd (wikipedia)
En uiteindelijk ben je toch nog steeds strafbaar bezig als je seks hebt met een 13 jarige, wat maakt het labeltje dan nog uit?

TO's vriend had geen seks met een 13-jarige. En ook niet met een 14-jarige of een 15-jarige. Dus hij is geen pedofiel. Dat ten eerste.

Ik vind dat jij een zeer beperkte bron hebt gebruikt. Ik heb hier even een aantal bronnen onder elkaar gezet.

Bron: https://www.pedofilie.nl/definities
Onze definitie: Pedofilie is de seksuele aantrekking tot (veel jongere) kinderen.
[...]
Strikt genomen is iedereen onder de 18 jaar niet volwassen, en dus een kind. In de praktijk zullen we op deze site met het woord kind refereren aan kinderen die nog niet in de puberteit zijn, of in de vroeg-puberteit zijn (dus tot ~14 jaar), daarboven spreken we over pubers of jongeren.

https://www.eokm.nl/wp-content/uploads/ ... tief-1.pdf (Expertisecentrum Online Kinder Misbruik)
De term pedofilie wordt door deskundigen verschillend gedefinieerd. Over het algemeen verwijst deze term naar mensen die zich seksueel aangetrokken voelen tot minderjarigen die nog geen secundaire geslachtskenmerken vertonen, zoals verlaging van de stem, haargroei of borstontwikkeling. Hierbij wordt vaak uitgegaan van minderjarigen onder de 13 jaar.

En in de DSM-V:
Het dsm-iv-tr­classificatiecriterium voor pedofilie defini­ eert deze parafilie als een seksuele voorkeurstoornis voor
198 prepubertaire kinderen (gewoonlijk 13 jaar of jonger) (apa 2000). Er is maar één algemeen aanvaarde medische of wetenschappelijke definitie voor prepuberteit, zijnde tannerstadium 1 van de pubertaire ontwikkeling (Tanner 1978). Bovendien daalt de gemiddelde leeftijd voor het begin van de puberteit (tannerstadium 2) sinds vele jaren (Biro e.a. 2010). Het is echter duidelijk dat vele patiënten (meestal mannen) zich seksueel aangetrokken voelen tot vroeg­pubertaire eerder dan prepubertaire kinderen. Vroeg­pubertaire kinderen bevinden zich in de tanner­ stadia 2 en 3, overeenkomstig de leeftijd van 11 tot 14 jaar. Volgens de dsm-iv-tr­classificatiecriteria zijn deze pati­enten seksueel dus normaal wat betreft de partnervoorkeur (Blanchard 2013).[/i]
[...]
De klinische beschrijvingen van de verschei­dene parafiele stoornissen in de dsm-5 zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven, maar het nieuw ingevoerd onder­ scheid tussen een parafilie en een parafiele stoornis is meer ingrijpend. In het bijzonder voor pedofilie of pedofiele stoornis blijft – net zoals in de dsm-iv-tr – het eerste crite­rium de seksuele voorkeur voor prepubertaire kinderen en dus niet voor pubertaire kinderen.
(heb ik gehaald uit https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie. ... ethals.pdf)

Moet ik nog meer officiële bronnen voor je zoeken of geloof je nu wel dat je fout zit met jouw uitleg van de term pedofilie?
Moreina schreef:
Klopt.

Bedoelde het meer om aan te tonen dat het net zo verwerpelijk is om seks te hebben met een 13 jarige als met een kind van 12, 11... (volgens sommige hier ben je alleen dan pedofiel te noemen)

Ik had even tijd nodig om alles begrijpelijk voor je in 1 post te zetten. Niet zo triomfantelijk zo vroegtijdig.
Moreina schreef:
Klopt.

Waar haal je het toch vandaan dat hier ook maar iemand seks met een minderjarige goedkeurt?

Begrijp nou eens dat de term pedofiel hier in de discussie enorm polariserend werkt.

Prima als je je bedenkingen hebt bij een relatie tussen een 28 jarige en een 16 jarige. Daar is eigenlijk iedereen het wel over eens dat dat niet gebruikelijk is en in veel gevallen een slecht idee.

En hier is het eind goed al goed. Nou, ook goed.
"Volgens de Nederlandse wetgeving is geen enkele seksuele geaardheid strafbaar, dus op pedofiele gevoelens hebben en daarover fantaseren staat logisch gezien geen straf. Kort samengevat komt het er op neer dat elke vorm van seksueel contact met iemand die jonger is dan 16 jaar echter wel strafbaar is. "
bron: https://www.pedofilie.nl/node/46

Misschien ook even het verschil weten tussen een pedofiel en een pedeSEKSUEEL. Pedofillie is niet strafbaar. Pedoseksualiteit is dit wel.
Yasmin1974 schreef:
02-02-2020 22:18
"Volgens de Nederlandse wetgeving is geen enkele seksuele geaardheid strafbaar, dus op pedofiele gevoelens hebben en daarover fantaseren staat logisch gezien geen straf. Kort samengevat komt het er op neer dat elke vorm van seksueel contact met iemand die jonger is dan 16 jaar echter wel strafbaar is. "
bron: https://www.pedofilie.nl/node/46

Misschien ook even het verschil weten tussen een pedofiel en een pedeSEKSUEEL. Pedofillie is niet strafbaar. Pedoseksualiteit is dit wel.

Goeie aanvulling. TO's vriend was dus ook niet pedoseksueel. Helder. Alle pagina's discussie over pedofilie en pedoseksualiteit zijn dus off-topic, polariserend en niet constructief.

Nu even waar we het wel over eens zijn: verreweg de meesten hier zouden hun wenkbrauw optrekken als ze een 16-jarige met iemand van 28 samen in een relatie zien. Maar nu TO ruim volwassen is, en de relatie stabiel en gelijkwaardig, is er op deze relatie nu niets aan te merken.

TO moet gewoon stoppen met vertellen hoe jong ze was toen ze verkering kreeg, en dan stoppen die nare reacties ook vanzelf. TO is dit al heel goed aan het oefenen hier in het topic.
Met wederzijdse toestemming heeft iemand het over. Die toestemming kun je dus volgens mij niet geven als je 16 bent. Niet t.o. iemand van 12 jaar ouder.
Dus de ouders gaven toestemming? Daar heb ik mijn bedenkingen dan ook bij.

Als ouder moet je je puber niet iets verbieden, dat gaat ook niet werken. Maar op zijn minst eens een rustig gesprek hierover zou wel het minste zijn wat je van een ouder mag verwachten. En dan aangeven dat dit leeftijdsverschil wel vreemd is en wellicht 'iets' zegt over de man. Dat kind kan nu eenmaal niet helder nadenken. Dat komt later pas.

Echt, ik gun TO het beste, maar dit soort leeftijdsverschillen zo maar normaal vinden, dan bevinden we ons op een glijdende schaal m.i.
Maar 'echte' pedo's hopen uiteraard op die glijdende schaal.

Ik wil dus niet To's man als pedo bestempelen (maar zou wel willen weten met wie hij het nu buiten de deur doet) maar wil alleen maar zeggen dat ik dit niet iets vind wat we maar normaal moeten vinden.

Succes verder TO!
Marana schreef:
02-02-2020 22:08
TO's vriend had geen seks met een 13-jarige. En ook niet met een 14-jarige of een 15-jarige. Dus hij is geen pedofiel. Dat ten eerste.

Ik vind dat jij een zeer beperkte bron hebt gebruikt. Ik heb hier even een aantal bronnen onder elkaar gezet.

Bron: https://www.pedofilie.nl/definities
Onze definitie: Pedofilie is de seksuele aantrekking tot (veel jongere) kinderen.
[...]

Moet ik nog meer officiële bronnen voor je zoeken of geloof je nu wel dat je fout zit met jouw uitleg van de term pedofilie?

Het gaat al mis bij de woorden ''onze definitie'' en dat er vervolgens geschermd wordt met de naam van éen of andere vage schrijver waar zij hun schrijvels op basseren. Wie is deze schrijver? Waarom moeten wij zijn woorden voor waarheid aannemen? Wie zijn de mensen achter de website? Hebben ze enige credibiliteit?
Dat is ook gelijk de reden dat ik niet willekeurig dingen van het internet pluk, wikipedia doet tenminste nog aan waarheidsbevinding en is voor ongeveer 80% accuraat volgens onderzoek.

Stukje uit jouw link van pedofilie.nl:

Pedofiele/pedoseksuele relatie
Herhaalde contacten tussen kind en volwassene in het kader van langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn. De contacten kunnen voor de volwassene een seksuele lading hebben.

Dit bevestigd toch alleen maar wat ik al de hele tijd al zeg en waar bij To en haar vriend ook sprake van is geweest al op 13 jarige leeftijd?

Verderop in de tekst:

Efebofilie
Het hebben van een voorkeur voor mensen die lichamelijke rijpingskenmerken beginnen te vertonen (pubers, +/- 13-16 jarigen, zowel jongens als meisjes), door volwassenen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld pederastie is dit meer het liefhebben/houden van (het Griekse 'philia'), en niet zo zeer gericht op het sexuele (alhoewel het niet direct uitgesloten is).

Juist het is een verderer afbakening van het begrip pedofilie.
Wat niet betekent dat een volwassene die zich aangetrokken voelt tot iemand met rijpingskenmerken per definitie geen pedofiel is.
Heeft alles te maken met gewoon begrijpend te lezen maar dat blijkt nog moeilijk hier.

Moet zeggen dat dit niet aanmoedigd om de rest van je linkjes ook nog door te spitten, Marana.
Beschuitmetjam schreef:
02-02-2020 22:22
Met wederzijdse toestemming heeft iemand het over. Die toestemming kun je dus volgens mij niet geven als je 16 bent. Niet t.o. iemand van 12 jaar ouder.

Als ouder moet je je puber niet iets verbieden, dat gaat ook niet werken. Maar op zijn minst eens een rustig gesprek hierover zou wel het minste zijn wat je van een ouder mag verwachten. En dan aangeven dat dit leeftijdsverschil wel vreemd is en wellicht 'iets' zegt over de man. Dat kind kan nu eenmaal niet helder nadenken. Dat komt later pas.

Echt, ik gun TO het beste, maar dit soort leeftijdsverschillen zo maar normaal vinden, dan bevinden we ons op een glijdende schaal m.i.

Ik wil dus niet To's man als pedo bestempelen (maar zou wel willen weten met wie hij het nu buiten de deur doet) maar wil alleen maar zeggen dat ik dit niet iets vind wat we maar normaal moeten vinden.

Succes verder TO!

TO weet met wie hij het nu buiten de deur doet. TO heeft een prima relatie met hem. Wat maakt dat toestemming geven op haar 16e destijds dan nu nog uit?
Wie hier vinden dit soort leeftijdsverschillen bij een puber van 16 allemaal normaal? Wie in deze discussie bevindt zich op die glijdende schaal?
Marana schreef:
Goeie aanvulling. TO's vriend was dus ook niet pedoseksueel. Helder. Alle pagina's discussie over pedofilie en pedoseksualiteit zijn dus off-topic, polariserend en niet constructief.

Nu even waar we het wel over eens zijn: verreweg de meesten hier zouden hun wenkbrauw optrekken als ze een 16-jarige met iemand van 28 samen in een relatie zien. Maar nu TO ruim volwassen is, en de relatie stabiel en gelijkwaardig, is er op deze relatie nu niets aan te merken.

TO moet gewoon stoppen met vertellen hoe jong ze was toen ze verkering kreeg, en dan stoppen die nare reacties ook vanzelf. TO is dit al heel goed aan het oefenen hier in het topic.
Eens
Voor de wet mag je geen seks hebben met een minderjarige (dwz jonger dan 16 jaar). Maar dat is iets anders dan pedofiel zijn.

In mijn jeugd (en dat is nog niet lang geleden) waren de meeste meiden vanaf een jaar of 15/16 geïnteresseerd in gasten van een jaar of 20, vaak ook (veel) ouder. Ik vond er zelf niks aan, maar ik was daarin de uitzondering. Meiden van hooguit 17/18 knoopten 'relaties' aan met studenten, rijleraren, oudere broers van vriendinnen, een enkeling met een man van 30(!) herinner ik me zelfs. Of met een volwassen vrouw met kinderen, ook dat heb ik gezien.
Moreina schreef:
02-02-2020 22:23
Het gaat al mis bij de woorden ''onze definitie'' en dat er vervolgens geschermd wordt met de naam van éen of andere vage schrijver waar zij hun schrijvels op basseren. Wie is deze schrijver? Waarom moeten wij zijn woorden voor waarheid aannemen? Wie zijn de mensen achter de website? Hebben ze enige credibiliteit?
Dat is ook gelijk de reden dat ik niet willekeurig dingen van het internet pluk, wikipedia doet tenminste nog aan waarheidsbevinding en is voor ongeveer 80% accuraat volgens onderzoek.

Herhaalde contacten tussen kind en volwassene in het kader van langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn. De contacten kunnen voor de volwassene een seksuele lading hebben.

1. Dit bevestigd toch alleen maar wat ik al de hele tijd al zeg en waar bij To en haar vriend ook sprake van is geweest al op 13 jarige leeftijd?

Verderop in de tekst:

Efebofilie
Het hebben van een voorkeur voor mensen die lichamelijke rijpingskenmerken beginnen te vertonen (pubers, +/- 13-16 jarigen, zowel jongens als meisjes), door volwassenen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld pederastie is dit meer het liefhebben/houden van (het Griekse 'philia'), en niet zo zeer gericht op het sexuele (alhoewel het niet direct uitgesloten is).

2. Juist het is een verderer afbakening van het begrip pedofilie.
Wat niet betekent dat een volwassene die zich aangetrokken voelt tot iemand met rijpingskenmerken per definitie geen pedofiel is.
Heeft alles te maken met gewoon begrijpend te lezen maar dat blijkt nog moeilijk hier.

Moet zeggen dat dit niet aanmoedigd om de rest van je linkjes ook nog door te spitten, Marana.

Ad 1: waar haal jij die langdurige omgang met seksuele ondertoon vanaf haar 13e vandaan? TO zegt dat er hooguit wat geflirt is geweest vanaf haar 13e-14e. Dat is iets anders he.

Ad 2: spit die andere linkjes toch nog maar even door, met name de laatste, met de DSM-definitie. Je weet wat de DSM-V is hoop ik?
Beschuitmetjam schreef:

Succes verder TO!
Als 16 jarige kun je de toestemming om seks te hebben weldegelijk geven. Al is de ander 100 jaar ouder (al lijkt mij dat voor de ander dan weer levensgevaarlijk).
Moreina schreef:
02-02-2020 21:49
Wat jij zegt is al eerder gepredikt, maar ik kan er dus niks over vinden in de bronnen die ik heb geraadpleegd (wikipedia)
En uiteindelijk ben je toch nog steeds strafbaar bezig als je seks hebt met een 13 jarige, wat maakt het labeltje dan nog uit?
ZE. HADDEN. GEEN. SEX.
Moreina schreef:
02-02-2020 22:23

Dit bevestigd toch alleen maar wat ik al de hele tijd al zeg en waar bij To en haar vriend ook sprake van is geweest al op 13 jarige leeftijd?

Verderop in de tekst:

Efebofilie

Juist het is een verderer afbakening van het begrip pedofilie.

DSM-5 is gewoon de norm in dezen.

Maar alles wijst erop dat jij het niet wil weten.
Marana schreef:
02-02-2020 22:26
Ad 1: waar haal jij die langdurige omgang met seksuele ondertoon vanaf haar 13e vandaan? TO zegt dat er hooguit wat geflirt is geweest vanaf haar 13e-14e. Dat is iets anders he.

Ad 2: spit die andere linkjes toch nog maar even door, met name de laatste, met de DSM-definitie. Je weet wat de DSM-V is hoop ik?
Maar lieverd dit is wat er staat:

En vervolgens vraag jij aan mij ; waar haal jij die langdurige omgang met seksuele ondertoon vanaf haar 13e vandaan?

Heb je niet door hoe je dingen verkeerd interpreteert en er een geheel eigen draai aan geeft?
De tekst spreekt nergens over een seksuele ondertoon, maar ; langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn... ''

Héhé.

Zijn we daar dan eindelijk.
Ok, hoe oud mag/moet een man/jongen zijn om sex te hebben met een 16-jarige? Ik ben gewoon heel benieuwd inmiddels.
Moreina schreef:
02-02-2020 22:35
Maar lieverd dit is wat er staat:

En vervolgens vraag jij aan mij ; waar haal jij die langdurige omgang met seksuele ondertoon vanaf haar 13e vandaan?

Heb je niet door hoe je dingen verkeerd interpreteert en er een geheel eigen draai aan geeft?
De tekst spreekt nergens over een seksuele ondertoon, maar ; langdurige omgang, waarbij bij de volwassene gevoelens van aantrekking tot het kind, maar bij het kind ook gevoelens van aantrekking tegenover de oudere aanwezig zijn... ''

Héhé.

Zijn we daar dan eindelijk.

En welke 10 woorden stonden er in jouw vorige post precies achter het stukje wat jij hier cursief hebt neergezet? Jij geeft er je eigen draai aan he. Dat is voor ongeveer iedereen hier al duidelijk, behalve voor jezelf.
Heb je die DSM-V link al doorgeworsteld?
En hou je neerbuigende 'lieverd' voor je alsjeblieft.
Bruintjedebeer schreef:
02-02-2020 22:36
Ok, hoe oud mag/moet een man/jongen zijn om sex te hebben met een 16-jarige? Ik ben gewoon heel benieuwd inmiddels.
Voor de wet: 16 of ouder. Zit geen grens aan.
Marana schreef:
02-02-2020 22:38
En welke 10 woorden stonden er in jouw vorige post precies achter het stukje wat jij hier cursief hebt neergezet? Jij geeft er je eigen draai aan he. Dat is voor ongeveer iedereen hier al duidelijk, behalve voor jezelf.
Heb je die DSM-V link al doorgeworsteld?
Weet niet over welke woorden je het hebt schat.
Als je iets vraagt, wees dan gelijk duidelijk waar je het over hebt.
Dat suggestieve gedoe zorgt alleen voor onnodig heen en weer geping pong, voordat we eindelijk tot de kern komen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven