Leeftijdsverschil en nare reacties?
zondag 2 februari 2020 om 08:37
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kom alleen topics tegen die al een paar jaar oud zijn.
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
Dus nu zelf maar eentje gemaakt.
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zitten met een relatie waarin een behoorlijk leeftijdsverschil tussen beide partners zit, en of je ook wel eens vervelende reacties daarop krijgt. En vooral: hoe reageer je daarop?
Tussen mij en mijn partner zit ruim 12 jaar verschil (ik ben bijna 33, hij is 45). We zijn inmiddels al meer dan 16 jaar samen en nog steeds gelukkig met elkaar.
Toch krijgen we zo af en toe nog steeds opmerkingen over dat leeftijdsverschil.
Ik ben vorig jaar weer gaan werken, na heel lang huisvrouw/moeder te zijn geweest. Gaandeweg leerde ik mijn collega's wat beter kennen en werd er gevraagd naar verliefd/verloofd/getrouwd, kinderen enz. Zodra ik vertel over het leeftijdsverschil en hoe lang we samen zijn, gaan mensen rekenen. En dan krijg ik dus de reactie:"Dus jij was 16 toen jullie iets kregen? En hij 28?! Bah. Als mijn dochter......" en de rest ken ik inmiddels wel.
Ik heb dan echt zoiets van: waar bemoei je je mee?? Ja ik was 16 en hij 28. En ja ik snap dat dat niet het ideaalbeeld is wat je voor je dochter wilt.
Maar wij hebben nooit last gehad van dat verschil. Onze ouders hebben ons altijd gesteund, we kenden elkaar al jaren voordat we iets kregen...
Dus hoe kan ik daar op reageren, zonder dat ik direct het gevoel heb dat ik in de verdediging schiet?
maandag 3 februari 2020 om 07:38
Omdat ze het punt niet snapt en alleen even wil roepen dat ze ook een ouwe vent heeft, ik vind vanaf 20 tot 100 jaar mag iedereen het zelf weten, alleen oudere mannen die op tieners vallen daar is iets mee mis en daar gaat deze discussie ook over.

maandag 3 februari 2020 om 08:12
Of ze snapt het punt juist wel. Is de enige die reageert op de openingspost, terwijl de rest al bladzijdenlang off topic een andere discussie voert.

maandag 3 februari 2020 om 08:39
Met 58 ben je al een oud opaatje? Zo! Zal George Clooney leuk vinden om te horen dat hij een oud opaatje is.MissMaran schreef: ↑03-02-2020 07:28Leuk een tweede leg met een jong blaadje, maar goed je was geen 16 toen het begon als je achterin de 30 bent zit je met een oud opaatje opgescheept, gezellig voor jullie kind maar nog steeds een volwassen keuze, een puber met een oudere man vind ik erg raar, dat dan weer wel.

maandag 3 februari 2020 om 08:50
Je vergelijkt een situatie die helemaal binnen de wettelijke kaders is gebleven met ernstige misdrijven.Anárion schreef: ↑03-02-2020 07:33Stuitend nog wel. Je snapt er weinig van merk ik. Ik haal hem aan om aan te geven dat het niet geaccepteerd is om op een seksuele manier aandacht te zoeken bij minderjarige meisjes. Of dat nu op een dwingende manier is of niet, het is gewoon niet done.
Maar jij vindt het allemaal maar kunnen. Je bent bijna heel dit topic al bezig met verdedigen van dit soort zaken. Apart maar ook zorgwekkend.
En iedere keer maar roepen dat ik het vind kunnen is ook een verdraaiing van heb ik mij jou daar. Ik vind het niet juist dat to wordt aangepraat dat haar man een vies ventje is die misbruik van haar heeft gemaakt.
Dan ben je alleen maar bezig met je eigen normen aan anderen op te leggen. En die normen zijn subjectief.
Ik heb zelf dochters en ben minder bevreesd voor een ouder vriendje met oprechte interesse in mijn dochter die daar open kaart in speelt, dan een leeftijdsgenootje die puur op seks uit is. Al was het maar omdat ik in de eerste situatie in kan grijpen.
De wereld is gewoon niet zwart-wit.
Nogmaals: iedereen vindt het leeftijdsverschil destijds eigenlijk te groot. Maar met de kennis van nu haal ik daar mijn schouders over op.
Het is goed afgelopen. Nou: prima.

maandag 3 februari 2020 om 08:51
maandag 3 februari 2020 om 09:00
Je bent pas een jaar samen. Natuurlijk ben je dan gelukkig, want het begint pas.Hufflepuf schreef: ↑02-02-2020 23:53Phoe... Heb weinig gelezen, maar gaat er hier heftig aan toe. Mijn verhaal TO: ik ben 24 en mijn man 42. We zijn getrouwd deze maand en ik ben 35 weken zwanger. We zijn een jaar samen (ken m wel wat langer) . Je kan je vast voorstellen, dat heeft reacties opgeleverd. En of. Ik heb een ontzettend goede natuurlijke selectie gehad van wie echt vrienden zijn. Ben ontzettend gelukkig met mijn vent!![]()
Je bent meteen zwanger geworden toen je hem leerde kennen. Dat vinden mensen opmerkelijk. Net als je leeftijd om moeder te worden. Dan schrijf jij de mensen om je heen af als vrienden, maar het zegt meer over jou dan je vrienden. Je vrienden zijn misschien verstandiger, want meteen zwanger raken van iemand die je net kent is meestal niet zo’n goed plan. En de meesten van jouw leeftijd zijn überhaupt niet bezig met kinderen krijgen. Je zit in een hele andere levensfase dan je leeftijdsgenoten. Op jouw leeftijd werken mensen vaak pas net na het doen van een studie. Gaan net werken, gaan reizen. Gaan naar feestjes. Iemand van 42 heeft een heel ander leven dan iemand van jouw leeftijd. Ik snap best dat jouw vriendschappen dan kapot gaan, want dan deel je niets meer met je leeftijdsgenoten. Maar jij krijgt weer leuke nieuwe vrienden. Via je kind leer je zo weer nieuwe mensen kennen. Die wel passen in jouw leven.

maandag 3 februari 2020 om 09:29
Ik snap de hele ophef niet zo, eerlijk gezegd.
Over en weer flirten voordat het meisje 16 is vind ik ook wat ongemakkelijk, maar dat neemt niet weg dat het in het algemeen wel voorkomt. (Meestal zonder dat het verder ergens toe leidt.) Ik heb al eerder genoemd dat veel meiden van rond de 16 het aanleggen met twintigers. Dat ze ook op jongere leeftijd verliefd worden op een twintiger vind ik ook niet zo gek.
De vraag is eerder wat een twintiger in een relatie te zoeken heeft met een tiener, en ik denk dat veel mensen hier niet verder komen dan de interpretatie dat het dus wel iets seksueels moet zijn. Ik weet niet of dat noodzakelijkerwijs zo is. Sommige mannen van in de 20 zijn nog best 'onvolwassen'. Zou dat er niet ook mee te maken kunnen hebben?
Over en weer flirten voordat het meisje 16 is vind ik ook wat ongemakkelijk, maar dat neemt niet weg dat het in het algemeen wel voorkomt. (Meestal zonder dat het verder ergens toe leidt.) Ik heb al eerder genoemd dat veel meiden van rond de 16 het aanleggen met twintigers. Dat ze ook op jongere leeftijd verliefd worden op een twintiger vind ik ook niet zo gek.
De vraag is eerder wat een twintiger in een relatie te zoeken heeft met een tiener, en ik denk dat veel mensen hier niet verder komen dan de interpretatie dat het dus wel iets seksueels moet zijn. Ik weet niet of dat noodzakelijkerwijs zo is. Sommige mannen van in de 20 zijn nog best 'onvolwassen'. Zou dat er niet ook mee te maken kunnen hebben?
maandag 3 februari 2020 om 09:37
Ik vind 24 helemaal niet te jong om moeder te worden. Tegenwoordig weet je vaak niet of moeder of oma achter de kinderwagen loopt.Ammiedammie schreef: ↑03-02-2020 09:00Je bent pas een jaar samen. Natuurlijk ben je dan gelukkig, want het begint pas.
Je bent meteen zwanger geworden toen je hem leerde kennen. Dat vinden mensen opmerkelijk. Net als je leeftijd om moeder te worden. Dan schrijf jij de mensen om je heen af als vrienden, maar het zegt meer over jou dan je vrienden. Je vrienden zijn misschien verstandiger, want meteen zwanger raken van iemand die je net kent is meestal niet zo’n goed plan. En de meesten van jouw leeftijd zijn überhaupt niet bezig met kinderen krijgen. Je zit in een hele andere levensfase dan je leeftijdsgenoten. Op jouw leeftijd werken mensen vaak pas net na het doen van een studie. Gaan net werken, gaan reizen. Gaan naar feestjes. Iemand van 42 heeft een heel ander leven dan iemand van jouw leeftijd. Ik snap best dat jouw vriendschappen dan kapot gaan, want dan deel je niets meer met je leeftijdsgenoten. Maar jij krijgt weer leuke nieuwe vrienden. Via je kind leer je zo weer nieuwe mensen kennen. Die wel passen in jouw leven.
maandag 3 februari 2020 om 09:52
TO wist dondersgoed dat deze discussie zou ontstaan, daarom heeft ze ook al die overbodige details gegeven, zoals dat het al ruim voor haar 16e begon. Dat was de hele opzet van dit topic.
...

maandag 3 februari 2020 om 09:58
Dat jonge meisjes verliefd worden op twintigers is helemaal niet gek. Had ik vroeger ook wel eens. Een vent van eind 20 die seksuele/verliefde gevoelens krijgt bij bijvoorbeeld een meisje van 13, 14, daar heb ik grote vraagtekens bij. Die zou toch beter moeten weten. Mijn dochter heeft leraren van eind 20, je moet er toch niet aan denken dat die met haar zouden gaan flirten. Ik vind dat soort mannen ziek (even losstaand van het feit dat ze docent zijn, dat is sowieso verboden).Daveotion schreef: ↑03-02-2020 09:29Ik snap de hele ophef niet zo, eerlijk gezegd.
...
maandag 3 februari 2020 om 10:13
Of moeder of het kleine zusje.vrijenblij20220 schreef: ↑03-02-2020 09:37Ik vind 24 helemaal niet te jong om moeder te worden. Tegenwoordig weet je vaak niet of moeder of oma achter de kinderwagen loopt.

maandag 3 februari 2020 om 10:13
Anárion schreef: ↑03-02-2020 09:58Dat jonge meisjes verliefd worden op twintigers is helemaal niet gek. Had ik vroeger ook wel eens. Een vent van eind 20 die seksuele/verliefde gevoelens krijgt bij bijvoorbeeld een meisje van 13, 14, daar heb ik grote vraagtekens bij. Die zou toch beter moeten weten. Mijn dochter heeft leraren van eind 20, je moet er toch niet aan denken dat die met haar zouden gaan flirten. Ik vind dat soort mannen ziek (even losstaand van het feit dat ze docent zijn, dat is sowieso verboden).
Ik had toen ik 14 was een vriendin van dezelfde leeftijd en die had dus een relatie met een wiskundedocent van 28. Wel op een andere school, maar toch.. Pas toen ik zelf 28 was realiseerde ik me hoe ranzig dat was.

maandag 3 februari 2020 om 10:38
Helemaal mee eens hoor.vrijenblij20220 schreef: ↑03-02-2020 09:37Ik vind 24 helemaal niet te jong om moeder te worden. Tegenwoordig weet je vaak niet of moeder of oma achter de kinderwagen loopt.
Mijn moeder was 24 toen ze mij kreeg. Ik zie het probleem niet.
Ik vraag me wel eens af hoe oud je volgens sommigen hoort te zijn voordat je zonder commentaar kinderen mag krijgen.
maandag 3 februari 2020 om 11:18
In ieder geval ouder, maar wel jonger dan 35 want dan ben je weer te oud en loop je meer risico.

maandag 3 februari 2020 om 11:37
maandag 3 februari 2020 om 11:40
Tsjonge. Heb ik veel fout gedaan, de 1e kreeg ik op 25 jarige leeftijd.
Ben nu zwanger van nummer 3 en ben al stokoud, wel 39 jaar al!!
Stoute, foute ikke.
En toch, het komt goed, daar heb ik alle vertrouwen in.
Mijn verloskundige was 42 met haar laatste. Helemaal goed gegaan.
Maar dat is ook verschrikkelijk dus?

Gelukkig is jouw mening geen wet.

maandag 3 februari 2020 om 12:10
(Puber)kinderen worden verliefd en krijgen vanaf een jaar of 13 ook voorzichtige seksuele gevoelens. De verliefdheid speelt zich vooral af op het romantische vlak er wordt vooral veel gedroomd, gezwijmeld en gegiecheld en als een puber verliefd is op een ouder iemand is het op die leeftijd vooral belangrijk dat zo’n crush statusverhogend is. (Bron CJG)
Het probleem ontstaat als een volwassene ingaat op de verliefde gevoelens van de puber. De puber kan zich niet meer in eigen tempo seksueel ontwikkelen en op ontdekkingsreis gaan met even onervaren leeftijdgenoten/generatiegenoten, maar wordt meteen in de wereld van volwassen seks gekatapulteerd, pas achteraf kun je constateren of de puber daar wel of niet aan toe was op dat moment. Als dat achteraf niet het geval was dan kan er behoorlijke psychische schade ontstaan. De volwassene heeft namelijk alles al ontdekt en weet precies wat hij/zij wil. Het is heel eenvoudig om een verliefde puber te manipuleren en te laten doen wat jij wilt. Daarin zit het gevaar van dergelijke ongelijkwaardige machtsverhoudingen/relaties. Met volwassenen die dit een aantrekkelijke optie vinden en er vervolgens voor gaan is iets mis, maar dat is mijn persoonlijke mening. Om kwetsbare jeugd te beschermen tegen volwassenen die er geen probleem in zien om ongepaste omgang te hebben met pubers zijn wetten bedacht. Ik vind het echt ongelofelijk triest dat er hier zo luchtig gereageerd wordt door sommigen op dergelijke ‘relaties’. Het zal dan wel in het eigen bedenkelijke straatje te pas komen denk ik dan.
Mensen reageren niet voor niets negatief op TO haar volwassenen man die het destijds geen probleem vond om te flirten met een minderjarige en vanaf 16 jaar werk van haar ging maken. Die reacties lijken me heel gezond.
Het probleem ontstaat als een volwassene ingaat op de verliefde gevoelens van de puber. De puber kan zich niet meer in eigen tempo seksueel ontwikkelen en op ontdekkingsreis gaan met even onervaren leeftijdgenoten/generatiegenoten, maar wordt meteen in de wereld van volwassen seks gekatapulteerd, pas achteraf kun je constateren of de puber daar wel of niet aan toe was op dat moment. Als dat achteraf niet het geval was dan kan er behoorlijke psychische schade ontstaan. De volwassene heeft namelijk alles al ontdekt en weet precies wat hij/zij wil. Het is heel eenvoudig om een verliefde puber te manipuleren en te laten doen wat jij wilt. Daarin zit het gevaar van dergelijke ongelijkwaardige machtsverhoudingen/relaties. Met volwassenen die dit een aantrekkelijke optie vinden en er vervolgens voor gaan is iets mis, maar dat is mijn persoonlijke mening. Om kwetsbare jeugd te beschermen tegen volwassenen die er geen probleem in zien om ongepaste omgang te hebben met pubers zijn wetten bedacht. Ik vind het echt ongelofelijk triest dat er hier zo luchtig gereageerd wordt door sommigen op dergelijke ‘relaties’. Het zal dan wel in het eigen bedenkelijke straatje te pas komen denk ik dan.
Mensen reageren niet voor niets negatief op TO haar volwassenen man die het destijds geen probleem vond om te flirten met een minderjarige en vanaf 16 jaar werk van haar ging maken. Die reacties lijken me heel gezond.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 03-02-2020 14:31
13.59% gewijzigd

maandag 3 februari 2020 om 14:21
Maar je snapt toch ook wel dat als to als 16 jarige hier had gepost dat iedereen dan had gezegd 'meid, niet doen met een 28 jarige'? Want ja, het is op zichzelf een recept voor ongelukken.Francien2019 schreef: ↑03-02-2020 12:10(Puber)kinderen worden verliefd en krijgen vanaf een jaar of 13 ook voorzichtige seksuele gevoelens. De verliefdheid speelt zich vooral af op het romantische vlak er wordt vooral veel gedroomd, gezwijmeld en gegiecheld en als een puber verliefd is op een ouder iemand is het op die leeftijd vooral belangrijk dat zo’n crush statusverhogend is. (Bron CJG)
Het probleem ontstaat als een volwassene ingaat op de verliefde gevoelens van de puber. De puber kan zich niet meer in eigen tempo seksueel ontwikkelen en op ontdekkingsreis gaan met even onervaren leeftijdgenoten, maar wordt meteen in de wereld van volwassen seks gekatapulteerd, pas achteraf kun je constateren of de puber daar wel of niet aan toe was op dat moment. Als dat achteraf niet het geval was dan kan er behoorlijke psychische schade ontstaan. De volwassene heeft namelijk alles al ontdekt en weet precies wat hij/zij wil. Het is heel eenvoudig om een verliefde puber te manipuleren en te laten doen wat jij wilt. Daarin zit het gevaar van dergelijke ongelijkwaardige machtsverhoudingen/relaties.
Daarom zijn er wetten om kwetsbare jeugd te beschermen. Ik vind het echt ongelofelijk triest dat er hier zo luchtig gereageerd wordt door sommigen op dergelijke ‘relaties’. Het zal dan wel in het eigen bedenkelijke straatje te pas komen denk ik dan.
We kijken nu de koe in de kont. Dan is niet alleen waarschuwen te laat, het is ook nog achteraf gebleken dat het bij hen wel heeft gewerkt.
En overigens, ik zou denken dat een 28 jarige die verliefd wordt op een 16 jarige en waarbij dat al enkele jaren sluimert eerder een jongen is die sociaal wat minder handig is en die daarom ook niet of nauwelijks ervaring heeft. Lijkt mij hoor. Op die leeftijd was ik echt niet meer geïnteresseerd in meisjes die nog heel blue zijn. Dat is niet leuk meer als je eenmaal ervaring hebt moet hoe (snel) het ook kan gaan.
Dit even natuurlijk naast een oudere jongen die gewoon zo'n kwetsbaar meisje voor de seks wil gebruiken. Dat komt natuurlijk ook voor, maar het lijkt mij dat wel vaststaat dat daar geen sprake van is hier. Heeft ook niets met verliefdheid te maken.
maandag 3 februari 2020 om 14:24
Maakt verder toch niet uit wat de reden is dat de 28-jarige op de 16-jarige valt?DS1971 schreef: ↑03-02-2020 14:21
En overigens, ik zou denken dat een 28 jarige die verliefd wordt op een 16 jarige en waarbij dat al enkele jaren sluimert eerder een jongen is die sociaal wat minder handig is en die daarom ook niet of nauwelijks ervaring heeft. Lijkt mij hoor. Op die leeftijd was ik echt niet meer geïnteresseerd in meisjes die nog heel blue zijn. Dat is niet leuk meer als je eenmaal ervaring hebt moet hoe (snel) het ook kan gaan.
Dit even natuurlijk naast een oudere jongen die gewoon zo'n kwetsbaar meisje voor de seks wil gebruiken. Dat komt natuurlijk ook voor, maar het lijkt mij dat wel vaststaat dat daar geen sprake van is hier. Heeft ook niets met verliefdheid te maken.
Een sociaal onhandige 28-jarige die je 16-jarige dochter wil lijkt me ook niet iets om blij van te worden.

maandag 3 februari 2020 om 14:30
24 jong? werkelijk stel je niet zo aan zeg ik was 24 van de oudste en exact 2 jaar en 5 dagen later kwam haar zusje inmiddels zijn de dames 32 en 30 en hebben ze geen oude moeder !Ammiedammie schreef: ↑03-02-2020 09:00Je bent pas een jaar samen. Natuurlijk ben je dan gelukkig, want het begint pas.

maandag 3 februari 2020 om 14:35
Het ging mij om de uitspraak dat zo’n meisje in de wereld van de volwassen seks wordt gekatapulteerd, terwijl ik denk dat dat in dit geval wel eens heel anders kan zijn geweest.minnimouse schreef: ↑03-02-2020 14:24Maakt verder toch niet uit wat de reden is dat de 28-jarige op de 16-jarige valt?
Een sociaal onhandige 28-jarige die je 16-jarige dochter wil lijkt me ook niet iets om blij van te worden.
Iedereen vindt het niet ideaal hier, inclusief to.