In huis nemen van nichtje

zondag 2 februari 2020 om 21:18
We denken er over om ons nichtje van 16 aan te bieden bij ons in huis te komen wonen. Natuurlijk alleen als ze dit zelf wil.
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?

zondag 2 februari 2020 om 22:38
Ik vind het een rare reactie om ervan uit te gaan dat het per definitie allemaal nodig is. Eer worden hier dingen geschreven waar ik van van mijn stoel val, alsof de TO er voor kiest een problematische junkie in huis te halen ofzo, echt bizar en dat allemaal ook nog omdat er vreselijk slecht gelezen wordt.YellowLemon schreef: ↑02-02-2020 22:35Wat een rare reactie. Het lijkt me helemaal niet verkeerd als die meid de kans krijgt om eens met een onafhankelijk iemand over alles te praten wanneer ze dat wil. Daar krijgt ze niks van hoor. Dat is zelfs goed voor haar verdere ontwikkeling. Om je gevoelens en emoties maar uit te zetten, snel volwassen te worden en maar door te knallen is echt niet alles.
Echt hoor!

zondag 2 februari 2020 om 22:38
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/gezagprima012 schreef: ↑02-02-2020 22:31Dankjulliewel voor alle reacties tot zover!! Helpt enorm. Zowel positieve als negatieve.
Voor wat betreft gezag: begrijp dat dit gewoon een stuk praktischer is. Alleen het proces vind ik behoorlijk ingrijpend, met name voor mijn nichtje. Misschien ook maar even pleegzorg bellen voor informatie.
Zoals ik het begrijp kunnen 2 mensen gezag hebben over een kind. Moeder heeft gezag, maar vader niet. Pleegvader begrijp ik ook niet?
Misschien is er nog een 'gezag over'? (ik lees dit ook maar, dus navragen lijkt me een goed idee)
Misschien dat als jij en moeder gezag kunnen hebben, het minder ingrijpend voelt.

zondag 2 februari 2020 om 22:39
Als ze wel een Nederlands paspoort heeft lijkt het mij weinig uit te maken dat ze nu in Duitsland woont.
Hoogstens dus met school, want het onderwijs in Duitsland ziet er ietsje anders uit dan het Nederlandse.

zondag 2 februari 2020 om 22:42
Snap dat je er door dat misgelezen stukje heel anders over dacht.impala schreef: ↑02-02-2020 22:35Ik was niet de enige die het zo opvatte, kijk maar terug. Je kon het op 2 manieren lezen. Dat ik het zo opvatte maakte mij wel extra sceptisch. Maar die twee kinderen van haarzelf, dat blijft wat mij betreft iets waar je echt goed over na moet denken.
Ik vind veel mensen er wel erg lichtvaardig over denken.
Verder lijkt het mij ook een stevige beslissing, maar omdat TO hier ook informatie komt vragen en nu pleegzorg gaat bellen begrijp ik dat zij er niet lichtvaardig over beslist. En ik denk dat het onwijs scheelt als je het kind kent. Met twee jonge kinderen in huis zou ik het risico op escalatie door het in huis nemen van iemand (maakt niet uit wie) die ik niet goed ken niet nemen. Maar iemand die ik wel goed ken en waarvan ik zelf echt geloof dat het goed zal gaan, daarmee zou ik het dan weer wel wagen (mits ruimte over, dat hebben we niet dus dat wordt 'm toch niet , maargoed).
zondag 2 februari 2020 om 22:46
Dank je cataeutje en Yellow voor het compliment.
Het is echt niet altijd even makkelijk maar met geduld en liefde kan er veel.
Wij hebben overigens geen enkele vergoeding daarvoor aangevraagd, zijn dus ook geen " echte " pleegouders.
Jongen werkte al ( alleen praktijkschool, geen diploma) dus we hebben wel wat gedoe met de schoolinspectie gehad.
( leerplichtambtenaar)
Officieel moest hij eigenlijk nog naar school.
Maar na lange mail en telefonisch contact met uitleg over de voorgeschiedenis is dat opgelost en was startkwalificatie niet nodig.
We stimuleren hem wel om toch diploma's te halen. Hij heeft inmiddels zijn autorijbewijs en is bezig voor zijn vrachtwagen.
Situatie is dus wel ietsje anders als bij TO, wij hebben geen officiële weg bewandeld maar hem eigenlijk een soort " van de straat gered "

Wij hebben overigens geen enkele vergoeding daarvoor aangevraagd, zijn dus ook geen " echte " pleegouders.
Jongen werkte al ( alleen praktijkschool, geen diploma) dus we hebben wel wat gedoe met de schoolinspectie gehad.
( leerplichtambtenaar)
Maar na lange mail en telefonisch contact met uitleg over de voorgeschiedenis is dat opgelost en was startkwalificatie niet nodig.
We stimuleren hem wel om toch diploma's te halen. Hij heeft inmiddels zijn autorijbewijs en is bezig voor zijn vrachtwagen.
Situatie is dus wel ietsje anders als bij TO, wij hebben geen officiële weg bewandeld maar hem eigenlijk een soort " van de straat gered "
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

zondag 2 februari 2020 om 22:47
aaaanne schreef: ↑02-02-2020 22:38https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/gezag
Zoals ik het begrijp kunnen 2 mensen gezag hebben over een kind. Moeder heeft gezag, maar vader niet. Pleegvader begrijp ik ook niet?
Misschien is er nog een 'gezag over'? (ik lees dit ook maar, dus navragen lijkt me een goed idee)
Misschien dat als jij en moeder gezag kunnen hebben, het minder ingrijpend voelt.
Dit linkje is toe te passen op deze situatie:
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Voogdij
•
zondag 2 februari 2020 om 22:48
Gatinmijnsok schreef: ↑02-02-2020 22:19Dat zou ik dus ook doen, maar ik zou wel zorgen dat er hulp voor zowel haar als mijzelf komt.
Dit. Onderschat niet dat het meisje hoogstwaarschijnlijk wel wat gaten heeft in haar opvoeding, gevoel van veiligheid, gevoel van eigenwaarde, vertrouwen. Dat kan niet andes met zo’n achtergrond.
Dat wil helemaal niet zeggen dat ze nu (gedrags)problemen heeft (integendeel, internaliseren of gewenst gedrag vertonen kan net zo goed) maar wel dat ze vroeg of laat tegen dat gemis aan gaat lopen. Als ze nu al begeleiding kan krijgen dan kan dat een hoop ellende in haar toekomst voorkomen.
En ik zou er sowieso rekening mee houden dat zo’n meisje niet binnen 2 jaar écht klaar is om op kamers te gaan (welke kamers ook?).

zondag 2 februari 2020 om 23:00
Ja, ze zijn gek op hun grote nicht maarja dat is wat anders zodra ze fulltime in huis woont natuurlijk. Onze kinderen zijn 4 en 8. Kun je aangeven hoe jij het hebt ervaren?
zondag 2 februari 2020 om 23:04
Ik vind jullie echt geweldiglientje69 schreef: ↑02-02-2020 22:46Dank je cataeutje en Yellow voor het compliment.![]()
( leerplichtambtenaar)
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 2 februari 2020 om 23:28
Is de plek in Duitsland waar je nichtje nu woont ver (reizen) bij jullie vandaan?
En wanneer gaat je nichtje aan een vervolgopleiding beginnen; is dat al over 1 of 2 jaar bijvoorbeeld? En/of kan zij bij jullie in de woonomgeving gaan studeren?
Misschien wil zij loyaal zijn aan haar stiefvader en aan haar broertjes (o.a.: heeft stiefvader alternatieven voor het taalprobleem en oppas 's nachts?).
Een 'natuurlijk' moment om bij jullie ("op kamers") te komen wonen, zou het moment kunnen zijn waarop zij aan een vervolgopleiding begint.
Mits dat binnen afzienbare tijd speelt.
In die tussentijd kun je 'haar' kamer nadrukkelijk als logeeradres aanbieden voor (extra logeer)weekenden en vakanties.
En wanneer gaat je nichtje aan een vervolgopleiding beginnen; is dat al over 1 of 2 jaar bijvoorbeeld? En/of kan zij bij jullie in de woonomgeving gaan studeren?
Misschien wil zij loyaal zijn aan haar stiefvader en aan haar broertjes (o.a.: heeft stiefvader alternatieven voor het taalprobleem en oppas 's nachts?).
Een 'natuurlijk' moment om bij jullie ("op kamers") te komen wonen, zou het moment kunnen zijn waarop zij aan een vervolgopleiding begint.
Mits dat binnen afzienbare tijd speelt.
In die tussentijd kun je 'haar' kamer nadrukkelijk als logeeradres aanbieden voor (extra logeer)weekenden en vakanties.
maandag 3 februari 2020 om 06:54
Wat lief! Dank je!
Wij zagen het als normaal . Want je gooit als ouder je kind van net 17 toch niet op straat? Dan probeer je als mens toch te helpen. Je laat zo'n kind niet in de steek.
Wij niet dus. Voor ons is het " logisch " dat we te hulp schoten.
Maar de meeste mensen vinden het bijzonder of zelfs raar dat we dit gedaan hebben.
Wij hadden er gewoon als mens niet mee kunnen leven als hij nu op straat of ergens heel alleen zonder begeleiding op een kamertje had gezeten.
We hebben zelf ook kinderen dus het raakte ons.
En dan help je. Als je kunt.
In ons geval hadden we op dat moment gelegenheid ervoor.
Was het een jaar eerder gebeurd, dan was het lastiger geworden.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
maandag 3 februari 2020 om 09:54
Meid, ik ben in het onderwijs iets te vaak kinderen tegen gekomen waar het niet goed ging en ik heb gezien wat er gebeurde met het kind als het na 6 maanden, 1 jaar of 1 1/2 jaar weg moest uit het gezin.
Ik heb ook gezien hoe het wel goed kan gaan en wat er nodig is.
Een knuffel is fijn, maar lost niet alles op. Een beetje realisme is wel nodig.

maandag 3 februari 2020 om 13:10
Alleen andersom. Althans: mijn jeugd was ingewikkeld, met veel te veel volwassen verantwoordelijkheden voor een kind. Het had mij denk ik een hoop verdriet en latere ellende bespaard als er iemand als jij was geweest. En ja, ik was beschadigd, maar daar heb ik eigenlijk alleen zelf last van gehad, nooit de mensen om me heen. Mooi dat je er sowieso over denkt dit te doen.
maandag 3 februari 2020 om 15:04
Marnamai schreef: ↑02-02-2020 21:50Waarom trouwens niet kleiner beginnen?
En dienen als weekend- en vakantie-opvang?
Kan jij haar beter leren kennen.
Kan zij jullie en de omgeving beter leren kennen.
En ze hoeft in 1 klap niet haar vrienden en haar vriendje achter te laten, maar ze heeft af en toe wel een rustige plek.
Mee eens. Maar daarnaast ook: waarom niet zelf haar stiefvader een handje helpen met de dingen die je nichtje nu op moet lossen? Helpen met het verstevigen van zijn netwerk? De vraag is of het voor dat meisje wel zo goed is om (weer) uit haar omgeving weggerukt te worden, bij haar halfbroers vandaan. Hoe lang is haar stiefvader al in beeld?

maandag 3 februari 2020 om 16:27
Ik heb niet alles gelezen en nu ook even geen tijd om dat te doen, maar heb je al gewoon bij de pleegzorgafdeling in je eigen omgeving gevraagd hoe je dit aan kunt pakken? Misschien dat je hier de nodige informatie vindt (en sorry als dit dus mosterd is)
https://pleegzorg.nl/pleegzorg/zorgen-k ... -bekenden/
https://pleegzorg.nl/pleegzorg/zorgen-k ... -bekenden/
maandag 3 februari 2020 om 17:22
Ik vind hulp inschakelen juist een heel goed advies. Natuurlijk is ze beschadigd. Ze neemt taken op die niet bij haar leeftijd passen (parentificatie), ze mist stabiliteit en het zou me niets verbazen als ze emotioneel verwaarloost is. Juist meisjes in die leeftijd hebben een groot aanpassingsvermogen. Maar als het niet nu is, dan komt ze zichzelf later wel tegen. Heel veel KOPP-kinderen ontwikkelen zelf psychische problemen.Cateautje schreef: ↑02-02-2020 22:38Ik vind het een rare reactie om ervan uit te gaan dat het per definitie allemaal nodig is. Eer worden hier dingen geschreven waar ik van van mijn stoel val, alsof de TO er voor kiest een problematische junkie in huis te halen ofzo, echt bizar en dat allemaal ook nog omdat er vreselijk slecht gelezen wordt.
Echt hoor!
TO, erg nobel dat je dit overweegt. Zou willen dat iemand dat destijds voor mij had gedaan. Wat is je eigen situatie? Je zegt dat geld geen probleem is; hoe zit het met tijd? Hoeveel werken jullie beiden?

maandag 3 februari 2020 om 18:19
Haar stiefvader is al enkele jaren in beeld, maar ze hebben niet een hele goede band. Prima, maar niet heel goed. Ik spreek geen Duits, gewoon echt niet. Daarmee kan ik dus niet helpen en ken hem ook niet echt. Bovendien zou ik me dan voor een deel ook in de relatie moeten mengen of in ieder geval de financiën daarvan. Ik vind dat niet mijn plaats. Wil er vooral voor mijn nichtje zijn. Het laatste wat ik wil is haar wegrukken, daar kan zij het beste zelf over beslissen.S-Groot schreef: ↑03-02-2020 15:04Mee eens. Maar daarnaast ook: waarom niet zelf haar stiefvader een handje helpen met de dingen die je nichtje nu op moet lossen? Helpen met het verstevigen van zijn netwerk? De vraag is of het voor dat meisje wel zo goed is om (weer) uit haar omgeving weggerukt te worden, bij haar halfbroers vandaan. Hoe lang is haar stiefvader al in beeld?

maandag 3 februari 2020 om 18:41
Partner en ik werken beiden. Maar drie a vier dagen in de week is er smiddags iemand thuis. En in het weekend. Daar voorzie ik niet direct problemen. En ja ik realiseer me dat ze een emotionele rugzak meeneemt. Is niet niks wat ze heeft meegemaakt en nog steeds meemaakt. Zonder het te problematiseren aan de voorkant sluit ik hulp voor haar en voor ons dan ook niet uit._horizon_ schreef: ↑03-02-2020 17:22Ik vind hulp inschakelen juist een heel goed advies. Natuurlijk is ze beschadigd. Ze neemt taken op die niet bij haar leeftijd passen (parentificatie), ze mist stabiliteit en het zou me niets verbazen als ze emotioneel verwaarloost is. Juist meisjes in die leeftijd hebben een groot aanpassingsvermogen. Maar als het niet nu is, dan komt ze zichzelf later wel tegen. Heel veel KOPP-kinderen ontwikkelen zelf psychische problemen.
TO, erg nobel dat je dit overweegt. Zou willen dat iemand dat destijds voor mij had gedaan. Wat is je eigen situatie? Je zegt dat geld geen probleem is; hoe zit het met tijd? Hoeveel werken jullie beiden?

maandag 3 februari 2020 om 18:47
Je hebt zelf kinderen die te lijden zullen hebben onder de aanwezigheid van een puber die het moeilijk heeft. Bovendien lijkt het er niet op dat de ouders van deze puber zelf enige verantwoordelijkheid en kosten op zich nemen, dus voor je het weet wordt je leeg getrokken terwijl je je tijd aan je eigen gezin zou moeten besteden.
Meisje zal wellicht ook genetisch belast zijn met de psychische problemen van haar ouders, dus dat zou je je ook nog op de hals halen.
Help haar eventueel vanaf haar 17e op kamers te gaan in 'n plaats niet al te ver reizen van jou vandaan. Dan kan ze af en toe 'ns langskomen in het weekend.
Meisje zal wellicht ook genetisch belast zijn met de psychische problemen van haar ouders, dus dat zou je je ook nog op de hals halen.
Help haar eventueel vanaf haar 17e op kamers te gaan in 'n plaats niet al te ver reizen van jou vandaan. Dan kan ze af en toe 'ns langskomen in het weekend.