Vriendschap loopt spaak...
dinsdag 4 februari 2020 om 18:23
Ik heb niet zo heel veel vriendinnen, laat staan veel 'goede' vriendinnen waarbij ik terechtkan met dingen die me dwarszitten. 1 vriendin, die ik al vanaf de basisschool ken, staat op zich altijd voor me klaar en viceversa. Maar we hebben allebei zo'n totaal ander leven, dat ik de laatste tijd het idee heb dat we eigenlijk uitelkaar aan het groeien zijn...
Ik heb al vrij lang een serieuze relatie, woon al 15 jaar samen en heb 2 kinderen. Zij heeft sinds een jaar een vriend, waar ze binnenkort mee gaat samenwonen. Ze willen beiden geen kinderen.
Qua werk ook een wereld van verschil. En dan is er nog de manier waarop we met verschillende dingen omgaan/ hoe we ergens tegenaan kijken...
Na ons laatste dagje uit, was ik eigenlijk doodop, omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat ik me bij haar beter koet voordoen dan ik ben.
Ze heeft (altijd al) werkelijk overal een mening over. Eerder kon ik dat vrij makkelijk van me af laten glijden of negeren, maar de laatste tijd word ik er een beetje pinnig van.
Dit is over het algemeen mijn beste vriendin, die ik bijvoorbeeld dingen toevertrouw over mijn relatie als dat even minder gaat. Maar hop, daar heeft ze dus ook direct een mening over. Ik moet dit zus en dat zo doen, meer tijd aan mezelf besteden en minder 'in dienst van mijn gezin staan'. Haar woorden.
Ook qua opvoeding vindt ze het nodig om zich overal mee te bemoeien. Met als gevolg dat ik niet zoveel meer met haar deel, omdat ik geen zin heb in dat soort commentaar/ discussie.
Ik heb geprobeerd er wat van te zeggen, maar daar raakte zij weer compleet gepikeerd van, waardoor de rest van de middag een beetje ongemakkelijk werd.
Van de ene kant wil ik zo'n lange vriendschap niet zomaar opgeven, maar ik begin nu gewoon afspraken met haar uit te stellen omdat het voelt als een hele opgave...
Iemand tips wat nu verstandig is?
Ik heb al vrij lang een serieuze relatie, woon al 15 jaar samen en heb 2 kinderen. Zij heeft sinds een jaar een vriend, waar ze binnenkort mee gaat samenwonen. Ze willen beiden geen kinderen.
Qua werk ook een wereld van verschil. En dan is er nog de manier waarop we met verschillende dingen omgaan/ hoe we ergens tegenaan kijken...
Na ons laatste dagje uit, was ik eigenlijk doodop, omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat ik me bij haar beter koet voordoen dan ik ben.
Ze heeft (altijd al) werkelijk overal een mening over. Eerder kon ik dat vrij makkelijk van me af laten glijden of negeren, maar de laatste tijd word ik er een beetje pinnig van.
Dit is over het algemeen mijn beste vriendin, die ik bijvoorbeeld dingen toevertrouw over mijn relatie als dat even minder gaat. Maar hop, daar heeft ze dus ook direct een mening over. Ik moet dit zus en dat zo doen, meer tijd aan mezelf besteden en minder 'in dienst van mijn gezin staan'. Haar woorden.
Ook qua opvoeding vindt ze het nodig om zich overal mee te bemoeien. Met als gevolg dat ik niet zoveel meer met haar deel, omdat ik geen zin heb in dat soort commentaar/ discussie.
Ik heb geprobeerd er wat van te zeggen, maar daar raakte zij weer compleet gepikeerd van, waardoor de rest van de middag een beetje ongemakkelijk werd.
Van de ene kant wil ik zo'n lange vriendschap niet zomaar opgeven, maar ik begin nu gewoon afspraken met haar uit te stellen omdat het voelt als een hele opgave...
Iemand tips wat nu verstandig is?
dinsdag 4 februari 2020 om 18:43
Ze heeft gewoon gelijk. In het topic over ontbijten schrijf jij dat je de enige bent die kookt. Je maakt zelfs het lunchpakketje voor je man.Kyndra schreef: ↑04-02-2020 18:23
In het topic over leeftijdsverschil zeg je dat je relatie gelijkwaardig is. In je andere topics is daar niets van terug te zien. Je bent het sloofje voor je man.
Jij wil blijkbaar alleen je ei kwijt bij je vriendin en dan weer verder zo als het was.. En je vriendin vindt blijkbaar dat ze wel commentaar moet geven omdat ze het zo niet eens is met hoe jij leeft.
Gelukkig heb je sinds kort werk.
Maar kijk uit dat je niet je vriendinnen van je afstoot en op die manier hemaal afhankelijk wordt van je man.
dinsdag 4 februari 2020 om 18:54
Ja ik had vroeger ook een vriendin met een dramarelaasie die elke keer dezelfde klaagzang afstak maar ik wist dat er toch niks ging veranderen, dan word je wel minder geduldig.viva-amber schreef: ↑04-02-2020 18:25Misschien zegt zij wel dat jij veel klaagt en dat zij goed bedoeld advies geeft waar jij niets mee doet.
dinsdag 4 februari 2020 om 18:57
Ik vind het ongevraagd advies geven extra vervelend als het gaat om dingen waar ze zelf weinig tot geen ervaring mee heeft... Ze heeft geen kinderen, nooit opgepast of wat dan ook. En dan wel mij adviseren om dingen in de opvoeding anders te doen. Omdat ze dat ergens heeft gelezen of weet ik wat.
Hetzelfde op relatiegebied. Ze heeft net een jaar een relatie! Dr eerste vriend, en plots is zij relatie-expert.
Dat werkt een beetje op mijn zenuwen.
Hetzelfde op relatiegebied. Ze heeft net een jaar een relatie! Dr eerste vriend, en plots is zij relatie-expert.
dinsdag 4 februari 2020 om 19:02
ja dusKyndra schreef: ↑04-02-2020 18:57Ik vind het ongevraagd advies geven extra vervelend als het gaat om dingen waar ze zelf weinig tot geen ervaring mee heeft... Ze heeft geen kinderen, nooit opgepast of wat dan ook. En dan wel mij adviseren om dingen in de opvoeding anders te doen. Omdat ze dat ergens heeft gelezen of weet ik wat.
mag ze geen mening hebben
dinsdag 4 februari 2020 om 19:03
Het is ook geen praatpaal waar jij keer op keer een bak ellende bij kan dumpen maar dat zij verder haar mond moet houden omdat je vindt dat ze niet de kennis en ervaring heeft om een waardevol advies te geven.
Jij oordeelt ook over haar en niet zuinig ook.
Delen jullie wel positieve dingen, lol maken, samen dingen doen?
Jij oordeelt ook over haar en niet zuinig ook.
Delen jullie wel positieve dingen, lol maken, samen dingen doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 4 februari 2020 om 19:05
Waarom klaag je dan juist bij haar , of waarom vraag je haar om raad ?Kyndra schreef: ↑04-02-2020 18:57Ik vind het ongevraagd advies geven extra vervelend als het gaat om dingen waar ze zelf weinig tot geen ervaring mee heeft... Ze heeft geen kinderen, nooit opgepast of wat dan ook. En dan wel mij adviseren om dingen in de opvoeding anders te doen. Omdat ze dat ergens heeft gelezen of weet ik wat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 4 februari 2020 om 19:05
Beetje hypocriet niet? Je wil wel over alles je hart luchten maar ze mag er niks van vinden want ze weet er toch niks van. Klinkt niet erg aardig. Kun je wel tegen advies of commentaar?Kyndra schreef: ↑04-02-2020 18:57Ik vind het ongevraagd advies geven extra vervelend als het gaat om dingen waar ze zelf weinig tot geen ervaring mee heeft... Ze heeft geen kinderen, nooit opgepast of wat dan ook. En dan wel mij adviseren om dingen in de opvoeding anders te doen. Omdat ze dat ergens heeft gelezen of weet ik wat.
dinsdag 4 februari 2020 om 19:07
In een ander topic krijgt ze bakken met het meest vreselijke commentaar over zich uitgestort en daar houdt ze zich keurig staande.YellowLemon schreef: ↑04-02-2020 19:05Beetje hypocriet niet? Je wil wel over alles je hart luchten maar ze mag er niks van vinden want ze weet er toch niks van. Klinkt niet erg aardig. Kun je wel tegen advies of commentaar?
dinsdag 4 februari 2020 om 20:25
Zij is wel de enige die ik echt genoeg vertrouw om volledig open en eerlijk tegen te zijn. De rest van mijn 'vriendinnen' heb ik vooral oppervlakkig contact mee.
Ik vind het helemaal niet erg dat ze haar mening of advies geeft als ik ergens mee zit en daar tegen haar over klaag, dat schreef ik misschien niet duidelijk genoeg.
Het is het ongevraagde advies wat soms zo ineens uit de lucht komt vallen, wat me stoort.
Bijvoorbeeld: Ze veaagt hoe het met de kinderen is. Ik antwoord dat het oké gaat. Vertel dat de jongste sinds de kerst al af en aan wat ziek is en daardoor weer regelmatig wakker is 's nachts. Maar dat ik er vanuit ga dat het slapen wel weer bijtrekt als het gesnotter weer voorbij is.
Waarop zij begint over dat ze ook niet begrijpt dat hij niet gewoon in zn eigen bed slaapt en dat een kind van die leeftijd toch gewoon hoort door te slapen.
Dát vind ik irritant. Er is geen probleem, ik klaag niet, maar zij geeft me het gevoel dat er wel een probleem is.
Dit voorbeeld ging dan over de kinderen, maar zo gaat het dus op alle vlakken. Hoe je je huis inricht, wat je kinderen eten, hoe vaak je met je hond naar de dierenarts moet. Noem het, en je krijgt advies.
dinsdag 4 februari 2020 om 20:29
Dan zeg je toch zo iets als: wat fijn dat je het niet begrijpt. Dan is die discussie ook weer voorbij. Het is namelijk geen advies maar meer een uiting van het feit dat zij zelf geen kinderen heeft.
Verder zou ik wat minder vertellen net zoals in je vorige topics en reacties. je hebt een leven waar veel mensen iets van vinden. Bij je oudere vriend sinds je 13de, een open relatie die mbt huishouden/koken meer lijkt op een relatie uit de jaren 50, ..etc
Mensen vinden nu eenmaal iets van wat afwijkt van de norm.
Verder zou ik wat minder vertellen net zoals in je vorige topics en reacties. je hebt een leven waar veel mensen iets van vinden. Bij je oudere vriend sinds je 13de, een open relatie die mbt huishouden/koken meer lijkt op een relatie uit de jaren 50, ..etc
Mensen vinden nu eenmaal iets van wat afwijkt van de norm.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 5 februari 2020 om 13:58
Hahah, als ik dat stuk lees over advies. Heel herkenbaar, ik ken ook iemand die constant advies geeft over alles ook ongewenst. Heel vermoeiend.
Maar even terug naar jou, als je merkt dat een contact je meer ergenis oplevert dan vreugde, misschien moet je het dan even op een lager pitje zetten. Soms komt het vanzelf dat je haar mist en weer meer contact opneemt en soms overkomt je een gevoel van vrijheid, dan moet je lage pitje gewoon voortzetten.
Maar even terug naar jou, als je merkt dat een contact je meer ergenis oplevert dan vreugde, misschien moet je het dan even op een lager pitje zetten. Soms komt het vanzelf dat je haar mist en weer meer contact opneemt en soms overkomt je een gevoel van vrijheid, dan moet je lage pitje gewoon voortzetten.
woensdag 5 februari 2020 om 14:04
Dit.YellowLemon schreef: ↑04-02-2020 19:05Beetje hypocriet niet? Je wil wel over alles je hart luchten maar ze mag er niks van vinden want ze weet er toch niks van. Klinkt niet erg aardig. Kun je wel tegen advies of commentaar?
woensdag 5 februari 2020 om 14:14
+1 Klinkt alsof je vriendin zich heeft doorontwikkeld in het leven en jij stil bent blijven staan. Luister naar haar en probeer ook verder te komen.sugarmiss schreef: ↑04-02-2020 18:43Ze heeft gewoon gelijk. In het topic over ontbijten schrijf jij dat je de enige bent die kookt. Je maakt zelfs het lunchpakketje voor je man.
In het topic over leeftijdsverschil zeg je dat je relatie gelijkwaardig is. In je andere topics is daar niets van terug te zien. Je bent het sloofje voor je man.
Jij wil blijkbaar alleen je ei kwijt bij je vriendin en dan weer verder zo als het was.. En je vriendin vindt blijkbaar dat ze wel commentaar moet geven omdat ze het zo niet eens is met hoe jij leeft.
Gelukkig heb je sinds kort werk.
Maar kijk uit dat je niet je vriendinnen van je afstoot en op die manier hemaal afhankelijk wordt van je man.
woensdag 5 februari 2020 om 14:27
Tja.
Dit is een ‘goednieuws’ vriendin.
Daar moet je maar net zin in hebben.
Je komt hier alleen maar uit door of ‘de niet opbouwende’ adviezen wat meer van je af te laten glijden of haar niks meer te vertellen.
Zo’n typetje dat altijd alles beter weet kan erg vermoeiend zijn. Het contact wat afbouwen kan dan ook helpen.
Dit is een ‘goednieuws’ vriendin.
Daar moet je maar net zin in hebben.
Je komt hier alleen maar uit door of ‘de niet opbouwende’ adviezen wat meer van je af te laten glijden of haar niks meer te vertellen.
Zo’n typetje dat altijd alles beter weet kan erg vermoeiend zijn. Het contact wat afbouwen kan dan ook helpen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
woensdag 5 februari 2020 om 14:52
Haha, "verder te komen"? Qua wat?
Dat ligt toch helemaal aan waar iemands prioriteiten liggen?
En zoals ik al aangaf, zitten vriendin en ik wat dat betreft niet op 1 lijn. Zij leeft als het ware voor haar werk, en ik voor mijn gezin/ familie. Maar dat maakt het 1 toch niet beter dan het ander?
woensdag 5 februari 2020 om 17:42
Misschien is het wat haar betreft ook een beetje op wat de vriendschap betreft. Het klinkt in ieder geval zo dat jullie, nu met jullie huidige levens, waarschijnlijk geen vriendinnen zouden zijn geworden.
Ik denk echt niet over alles hetzelfde als mijn vrienden, maar sommige levens zal ik niet makkelijk begrijpen. Dat is dan niet dat het één beter is dan het ander, maar ik kan me er dan niet in verplaatsen, ook niet in eventuele bijbehorende problematiek.
Ik denk echt niet over alles hetzelfde als mijn vrienden, maar sommige levens zal ik niet makkelijk begrijpen. Dat is dan niet dat het één beter is dan het ander, maar ik kan me er dan niet in verplaatsen, ook niet in eventuele bijbehorende problematiek.