Tijd tussen eten en naar bed kinderen

04-02-2020 13:49 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
İk weet soms niet op welke verantwoorde manier ik mijn kimderen tussen de tijd na het eten en bedtijd moet bezig houden.

Ze mogen na het eten niet meer op de tablet.
Als we klaar zijn met het eten (rond 18:00)ga ik afruimen en de keuken doen.
Zij gaan als een stel wilde dieren monsterlijk vervelend doen.
Vervolgens denk ik om 18:30 dat ze maar naar bed moeten.

Dit moet anders op te lossen zijn tot 19:30

Hoe doen jullie dit?
Kinderen kunnen leren om zichzelf te vermaken zonder tablet of tv.
Terwijl jij afwast, spelen zij met speelgoed. Daarna lees jij ze voor, voor het slapen gaan.
Televisie kijken / ipad voor het slapen gaan verkort de slaaptijd tot wel een uur.
permis schreef:
04-02-2020 19:05
Voorlezen, ik las tussen 2 en 12 jaar elke avond een uur voor. De hele bibliotheek ging er doorheen en het hele gezin werd er blij van.

Ze lekker laten spelen met de Lego of poppenhuis of wat dan ook.
In bad.
Ooooooooooh wat knap permis. Wát een supermoeder!
Rilena schreef:
04-02-2020 20:22
Televisie kijken / ipad voor het slapen gaan verkort de slaaptijd tot wel een uur.
Ja joh? Dan slapen ze nog maar een uurtje? Da’s wel erg weinig inderdaad. Nee dan snap ik wel dat je een uur gaat voorlezen.
SallySpectra* schreef:
04-02-2020 21:07

Ik hoop dat permis haar man/partner ook wat laat doen waardoor die kon voorlezen en spelen met de kinderen na het eten.

Ik lees hier echt alleen maar 'supermoeders' die alles in hun eentje blijken te doen. Waarom?
Heel flauw: zoon mag helpen mee afruimen en vaatwasser inruimen of meegaan wandelen met de hond. Of gaan zitten lezen (deze optie heeft hij nog nooit gekozen).

Als dat gedaan is speel ik meestal van die korte spelletjes met hem. Vier op een rij of vlotte geesten. Vooral die laatste is favoriet want hij wint. Het laatste half uur zoeken we meestal de zooi bijeen die hij de dag erna nodig heeft. “Waar zijn je gymschoenen? Waar is dat huiswerkblaadje? Heb je je Dopler niet in je tas? Je had toch een sjaal mee, waar is die gebleven?” Enz.
Luci_Morgenster schreef:
04-02-2020 21:09
Ik hoop dat permis haar man/partner ook wat laat doen waardoor die kon voorlezen en spelen met de kinderen na het eten.

Ik lees hier echt alleen maar 'supermoeders' die alles in hun eentje blijken te doen. Waarom?

Omdat in de OP niet gesproken werd over een partner ging ik er van uit dat er geen partner was.

Hier is (en was) wel een partner, maar waren er regelmatig avonden dat ik het alleen moest doen. (Avonddienst, oproepdienst). Dus voorbeeld gegeven over hoe ik dat alleen deed. Waren we samen dan deed de één de boel opruimen en de ander de kinderen.
kreefje schreef:
04-02-2020 14:13
Als ze uit school komen gaan eten ze eerst n koekje/kopje thee, daarna gaan ze op de tablet, kunnen een uur zoet zijn met tiktok etc, soms zelfs langer🙄

Vandaar dat er na het eten niet meer op de tablet mag, vind ik teveel schermtijd.
Om ze dan vervolgens tv te laten kijken......?
Want dan willen ze even op netflix.

Misschien idd de keuken laten voor wat het is en even op hun richten..
En kun je het omdraaien? Koekje en thee, helpen met koken en tafel dekken, eten, tablet en dan naar bed?
permis schreef:
04-02-2020 19:05
Voorlezen, ik las tussen 2 en 12 jaar elke avond een uur voor. De hele bibliotheek ging er doorheen en het hele gezin werd er blij van.

Ze lekker laten spelen met de Lego of poppenhuis of wat dan ook.
In bad.

Nou ja, noem maar op...
er zijn toch wel dingen te doen zonder iPad?! Hoe kwamen mensen de tijd door, de duizenden jaren tot 10 jaar geleden?

Een uur? :woa: Waar je zin in hebt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
In de middag eerst wat eten en drinken
Vaak een uurtje tv kijken, even bijkomen van school.
Rest van de middag spelen.
Om half 5 mogen ze hun schermpjes tot we gaan eten, kan ik ondertussen koken.
Na het eten, helpen met afruimen en opruimen.
Daarna gaan ze lezen of tekenen en ik afwassen (man is dan lopen met de hond)
Half 7 wassen of douchen, pyjama aan en daarna klokhuis en jeugdjournaal kijken
Als dat afgelopen is gaan ze naar boven.
Oudste mag dan nog een half uurtje lezen.

En nee ik ben geen super mama.
Mijn kinderen hebben regelmatig van die drukke buien en soms stuur ik ze om 7 uur al naar boven omdat ik (wij) klaar zijn met dat rennen, springen en schreeuwen.
Q
mama-inge wijzigde dit bericht op 04-02-2020 21:48
3.50% gewijzigd
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
lemoos2 schreef:
04-02-2020 21:21
Heb je je Dopler niet in je tas?
Studeert hij voor verloskundige? :P

Ik ging altijd met de kinderen dansen. Keihard een cd van kabouter Plop op en gaan! Gekke dansjes, polonaise, you name it, we did it :proud:
Your ego is not your amigo!
Nouschi schreef:
04-02-2020 21:42
Ik ben 2x een kwartier bezig en krijg ontzettend last van kriebel in mijn keel
Gelukkig kunnen de kinderen inmiddels prima zelf lezen, dus dan mogen ze mama nog even voorlezen :yes:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Nouschi schreef:

Dat lijkt me ook heel lang zeg, hield ik ook niet vol.
wiriehorn schreef:
04-02-2020 21:47
Studeert hij voor verloskundige? :P

Ik ging altijd met de kinderen dansen. Keihard een cd van kabouter Plop op en gaan! Gekke dansjes, polonaise, you name it, we did it :proud:
:-D Ik bedoelde die waterfles. Maar hij wil later wel verpleegkundige worden. Want die doen veel interessantere dingen dan artsen.
SallySpectra* schreef:
04-02-2020 21:07
Is mijn man dan supervader? Hij leest elke avond een half uur voor... :-)
Luci_Morgenster schreef:
04-02-2020 21:09

Mijn man is net iets later thuis dan ik, ik ben dan al in de avondroutine met dochter. Als hij thuis komt, begint hij aan de keuken tot ik boven klaar ben. Hij komt dan nog één verhaaltje extra lezen en kus geven. Zo is zowel kind in bed als keuken aan kant. En als hij echt later is, doe ik de keuken na bedtijd.
MrsDuck schreef:
04-02-2020 22:36
Ja hoor, ook heel knap.
MrsDuck schreef:
04-02-2020 22:36
Mijn vader las mij ook elke avond voor. En dan meestal niet uit een boek, hij verzon de verhalen zelf! :love:
Tafel afruimen, speelhoek opruimen, douchen, boek lezen. In die volgorde.
Ik zou er voor kiezen om ze in de middag te laten spelen (al dan niet buiten) en dan na het eten nog even iets kijken op tv terwijl jij opruimt. Daarna kinderen in bad/pyjama aan en daarna samen spelletje spelen, voorlezen en naar bed.
En als het straks weer later licht is na het eten nog even naar buiten, in de tuin/op straat spelen.
Als ze heel onrustig zijn en duidelijk nog even wat energie kwijt moeten dan gaan we verstoppertje spelen in huis, gekke dansjes verzinnen of iets dergelijks. In de zomer is het makkelijker want dan kun je een rondje fietsen, voetballen etc. Daarna dan rustig afbouwen. Mijn zoontje speelt ook graag in bad dus vaak laat ik hem wat langer in bad.
Tijdens het koken spelen de kinderen gewoon. Geen tv oid overdag.

Wij zijn tegen 18:00 klaar met eten.
Man ruimt tafel af en maakt de keuken aan kant.
Ik stofzuig de benedenverdieping.
Kinderen ruimen hun speelgoed op.

We zijn allemaal ongeveer tegelijkertijd klaar en dan ploffen we heel knus samen op de bank om wat tv (Netflix) te kijken.
Dan is het rond 18.30 en leggen we samen de kinderen in bed.
Heerlijk om daarna beneden te komen en alles al netjes te hebben!
Fransje-Noord schreef:
04-02-2020 20:21
Kinderen kunnen leren om zichzelf te vermaken zonder tablet of tv.
Terwijl jij afwast, spelen zij met speelgoed. Daarna lees jij ze voor, voor het slapen gaan.
Nou, nou, nou
Nouschi schreef:
Ja, lekker.
redbulletje schreef:
04-02-2020 22:47
Mijn vader las mij ook elke avond voor. En dan meestal niet uit een boek, hij verzon de verhalen zelf! :love:
Dat deed mijn moeder ook! Dat waren serie-verhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven