Tijd tussen eten en naar bed kinderen

04-02-2020 13:49 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
İk weet soms niet op welke verantwoorde manier ik mijn kimderen tussen de tijd na het eten en bedtijd moet bezig houden.

Ze mogen na het eten niet meer op de tablet.
Als we klaar zijn met het eten (rond 18:00)ga ik afruimen en de keuken doen.
Zij gaan als een stel wilde dieren monsterlijk vervelend doen.
Vervolgens denk ik om 18:30 dat ze maar naar bed moeten.

Dit moet anders op te lossen zijn tot 19:30

Hoe doen jullie dit?
Mijn 5 jarige krijgt na het eten vaak wel weer wat energie, maar is alsnog heel moe van de dag.
Gezellig een spelletje doen is dan echt niet meer optioneel. Gewoon te moe.
Hier gaan we vaak samen een boekje of wat lezen of ze krijgt zelf een kindertijdschrift. Of ze scharrelt nog wat rond met Lego.
Denk dat rond 18:30-19:00 naar bed gaan prima is hoor. Bij monstergedrag doe ik dat ook. Dan is ze gewoon moe.
Mijn drie jarige kan voor het eten niet meer spelen maar daarna heeft ze hernieuwde energie en kan ze juist nog even fijn spelen. Drie keer p week gaat ze na t eten in bad en speelt ze daarin nog ruim een half uur
where ever you go, go with your heart
Spelletje doen ‘s avonds na het eten is hier echt recept voor ellende. Veel te moe, niet tegen verlies kunnen, niet kunnen afmaken. Beter gewoon even laten: tv kijken, nog wat spelen. Hier gaan we meestal meteen na het eten naar boven.
Wij eten later. Kind kijkt tv als er gekookt wordt en na het eten gaat ze naar boven. Soms zijn we wat eerder klaar en dan kan er nog weleens gezamenlijk een spelletje gespeeld worden, een aflevering afgekeken of nog even lekker aan het bureau geprutst. Dat soort dingen.
Niet alles gelezen dus misschien mosterd maar wij eten tussen 1730 en 18. Als we met z'n tweeen zijn ruimt 1 iemand op en de ander speelt met de kinderen (11 maanden en 2,5). Om 1845/1900 naar bed. Keuken is dan al opgeruimd. Als ik alleen ben met ze ruim ik de keuken pas op als de kinderen op bed liggen. Hier idd ook geen tv of tablet meer na het avondeten.
Lekker ontspannen in bad of onder de douche, tekenen met een luisterboek erbij (app van de LuisterBieb is super!), voorlezen, beetje met de hond/poes/cavia kroelen, Donald Duckjes lezen, Lego... Maak er sowieso quality time van i.p.v. jouw opruimuurtje. Man en ik wisselden iedere dag af: eentje deed kind, de ander ruimde op. Lukt dat bij jou niet?
kreefje schreef:
04-02-2020 14:13
Als ze uit school komen gaan eten ze eerst n koekje/kopje thee, daarna gaan ze op de tablet, kunnen een uur zoet zijn met tiktok etc, soms zelfs langer🙄

Vandaar dat er na het eten niet meer op de tablet mag, vind ik teveel schermtijd.
Om ze dan vervolgens tv te laten kijken......?
Want dan willen ze even op netflix.

Misschien idd de keuken laten voor wat het is en even op hun richten..
Dan draai je dat toch om? Hier krijgen ze in de middag tijd om te spelen en naar buiten te gaan. Na het eten even rust met tv zodat de keuken etc is opgeruimd. Daarna gaan we met z'n allen speelgoed opruimen en naar boven.
ninanoname schreef:
04-02-2020 14:22
Dus ze mogen de hele middag op een scherm, en 's avonds niet meer. Ik zou het omdraaien. 's Middags niet op een scherm, maar 's avonds wel.
Ik ook! Zo gaat het bij prima. Na het eten allemaal even tv kijken, gamen of filmpjes kijken op de tablet; in tussentijd ruimen man en ik op, praten samen de dag door en leggen vast spullen klaar voor de volgende dag. Als we vroeg eten, moeten alle schermen op een gegeven moment nog even uit en doen we bijv. een spelletje of nemen we met de oudsten huiswerk door.
Hier ook juist in de avond schermtijd. Overdag bijna nooit. Dan zijn ze druk met school, spelen en sporten.
Ik vind het zelf ook heerlijk om voor het slapen gaan voor de tv te ploffen.
Zoon van 2.5 gaat ook rond 19.30 uur naar bed. Na het eten ruimt vriend of ik de keuken op en speelt met zoon of laat hem juist even tv kijken. Als zoon nog in bad/douche moet die dag doen we dat eerst, daarna beneden nog even tv kijken en na zijn favoriete programma naar bed.
Hier mag ze 1uur op de pc. Ze kiest zelf of dat voor of na het eten is. Na een drukke schooldag wil ze juist dan even ontspannen met een game. Daarnaast mag ze nog tv kijken in de vorm van Klokhuis en Jeugdjournaal. Soms kijkt ze daarna nog wat met ons mee, gaat wat op haar kamer doen of ze gaat in bad. Computert ze niet dan leest
ze een strip/tijdschrift, danst op haar kamer, rommelt met de Playmobil, oefent met haar muziekinstrument, doet haar oefeningen voor therapie of we spelen een spelletje en heeft kippen voeren als taakje. Er is genoeg te doen.
Voor moeilijke slapers is het beter om schermtijd met fel (en blauwig) licht te vermijden 1 uur voor het slapen gaan. Dus als je kind makkelijk slaapt, kan je best even wat filmpjes laten kijken, maar het is ook goed om alternatieven te hebben. Luisterboek in bad (niet te fel licht in de badkamer) werkt super om vast de slaaphormonen te laten opbouwen. Of lekker luisteren en beetje frummelen met putty ofzo.

Wij hebben een bath Bucket; scheelt veel water. In de zomer gaat er niets van zeep door, en gooi ik het water de volgende dag met gieters in de tuin.
Wij zijn rond 18.00 uur altijd klaar met eten en de eerste gaat ook om half 8 naar bed. Van mij mogen ze best op de tablet of tv kijken na het eten. Alleen een half uur voor slapen gaan moet de tablet uit en gaan we nog een spelletje doen, kijken tv (want die mag gewoon aanblijven) gaan ze gewoon spelen of gaan ze in bad.
Hoe oud zijn ze?

Hier deed ik de afwas etc pas nadat ze in bed lagen.

Later toen ze iets ouder werden, ging ik opruimen en ging de eerste alvast zelf douchen (vanaf zes/zeven jaar ongeveer, jongste zelfs vanaf vijf.) Wie klaar was met douchen mocht nog even tv kijken. Daarna voorlezen/zelf lezen en slapen. Om het overzicht te houden was er maar één boven om te douchen en de andere twee waren beneden.

Met drie kinderen ging bij ons dan de oudste eerst douchen daarna de middelste en de jongste als laatste. Die ging dan gelijk in bed. Daarna de middelste in bed en als laatste de oudste.
Waar is de vader/partner ? Of ben je alleenstaande ouder?

Laat hem/haar de keuken doen, ga jij een spelletje met ze spelen. Of andersom, net wie er gekookt heeft. De ander mag dan de keuken doen.
Zoon wordt 2 over 2 maanden.
Wij komen rond 18.00/18.15 van tafel.
Opruimen doet 1 van ons maar éigenlijk is het meeste tijdens het koken al opgeruimd en gaat het alleen nog om de borden, bestek en pannen
Zoon mag nog half uurtje Sesamstraat kijken en daarna naar boven rond 19.00.
Lekker in bad, voorlezen en rond 19.20/19.30 ligt hij in bed.

Ik heb niet het idee dat het tv kijken voor het slapen hem iets doet. Hij slaapt makkelijk in en door.
Zelf kijken we ook tot we gaan slapen tv en hebben hier geen last van.

Soms komt het wel eens voor dat we na het eten nog naar mijn schoonouders gaan of nog eruit voor een boodschap en straks met mooier weer zullen we weer vaker na het eten gaan fietsen of langer in de tuin of speeltuin spelen.
Tralalalala
Oh ja daar verheug ik mij ook op, vroeg eten en daarna nog lekker buiten spelen. En papa en mama op een bankje de laatste zonnestralen pakken na een dag op kantoor :sun:
Voorlezen, ik las tussen 2 en 12 jaar elke avond een uur voor. De hele bibliotheek ging er doorheen en het hele gezin werd er blij van.

Ze lekker laten spelen met de Lego of poppenhuis of wat dan ook.
In bad.

Nou ja, noem maar op...
er zijn toch wel dingen te doen zonder iPad?! Hoe kwamen mensen de tijd door, de duizenden jaren tot 10 jaar geleden?
permis schreef:
04-02-2020 19:05
Voorlezen, ik las tussen 2 en 12 jaar elke avond een uur voor. De hele bibliotheek ging er doorheen en het hele gezin werd er blij van.

Ze lekker laten spelen met de Lego of poppenhuis of wat dan ook.
In bad.

Nou ja, noem maar op...
er zijn toch wel dingen te doen zonder iPad?! Hoe kwamen mensen de tijd door, de duizenden jaren tot 10 jaar geleden?
In mijn kindertijd was daar al de tv voor. Geen last van niet kunnen slapen. Toen ik m'n eigen tv/videorecorder op m'n kamer had zette ik dat ding op de sleeptimer als ik naar bed ging.
Teckeltje88 schreef:
04-02-2020 18:48
Oh ja daar verheug ik mij ook op, vroeg eten en daarna nog lekker buiten spelen. En papa en mama op een bankje de laatste zonnestralen pakken na een dag op kantoor :sun:
Inderdaad! In de lente en zomer spelen ze hier ook nog buiten na het eten.
Ik kom hier tijd tekort tussen na het eten en naar bed gaan.
Mijn zoontje speelt terwijl ik eten kook, soms kijkt hij tv.
Dan na het eten is het opruimen, tafel schoonmaken, afwas spoelen en in de vaatwasser, gasstel schoonmaken, aanrecht schoonmaken, daarna zoon in bad/douche, pyama aan en nog even tv kijken.
Als hij geen tv kijkt, is hij nog druk als hij naar bed gaat en van even tv kijken word hij rustig.
Dit is allemaal tussen 5 en half 7. Eten om 5 uur en half 7 naar bed, geen hulp van mijn man daarbij, die is nog op het werk om die tijd.
OldWood schreef:
04-02-2020 19:23
Dan na het eten is het opruimen, tafel schoonmaken, afwas spoelen en in de vaatwasser, gasstel schoonmaken, aanrecht schoonmaken, daarna zoon in bad/douche, pyama aan en nog even tv kijken.
Als hij geen tv kijkt, is hij nog druk als hij naar bed gaat en van even tv kijken word hij rustig.
Dit is allemaal tussen 5 en half 7. Eten om 5 uur en half 7 naar bed, geen hulp van mijn man daarbij, die is nog op het werk om die tijd.
Gasstel schoonmaken? Ieder zijn prioriteiten.
Ga wat gezelligs met ze doen, en doe die keuken als ze op bed liggen.

Het leven is soms zo gemakkelijk.
OldWood schreef:
04-02-2020 19:23
Keuken schoonmaken en opruimen in het algemeen deed ik altijd als de kinderen op bed lagen. Dan was man ook thuis en kon hij even meehelpen. Als het maar voor je naar bed gaat gedaan is, is het prima toch?
Gasstel schoonmaken doe ik sowieso maar 1 keer per week in het weekeinde. Kost veel te veel tijd.
Als ze hier zo'n wild moment hebben, helpt het vaak om ze aan tafel te laten spelen. Een puzzel, klei of een spelletje dat samen kan...
Dan wij de keuken opruimen/schoonmaken en daarna de kinderen naar bed brengen.

Als ze écht moe zijn (of heel vervelend van de vermoeidheid), brengen we ze eerst naar bed en dan komt de keuken daarna wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven