Welk schooladvies?

05-02-2020 09:23 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.

Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 09:50
Fascinerend vind ik het. Ik ken een aantal ouders die compleet uit hun plaat gingen toen hun kind niet het gewenste havo/vwo-advies kreeg. Voor niemand behalve de ouders was het een verrassing. Sommigen hebben het advies nog opgehoogd gekregen, maar met al deze kinderen gaat het in de brugklas niet lekker.

Zielig. Voor het kind, niet voor de ouders.
Precies.
Hier op havo/vwo mag je niet meer blijven zitten. Puur omdat ouders toch hun kind daar aanmelden omdat Cito dit niveau aan geeft terwijl de basisschool vmbo adviseert. Kinderen zitten dus niet op het goede niveau.
Wat ook gebeurt is dat de basisschool een te hoog niveau geeft door de druk van ouders of van de schoolinspectie.
Eerder bleven er mega veel kinderen zitten.
Hier in groep 7 alvast een voorlopig advies en het advies om vast wat open dagen van middelbare scholen te gaan bekijken. Vind ik niet heel fijn, kan je vast rustig een beetje oriënteren.

Maar ik zou niet weten welk advies je met zulke Cito-scores zou krijgen, havo misschien?
Eze schreef:
05-02-2020 09:55
Tsja, vind je het echt als ‘een beetje leerkracht’ zijn mond stijf dicht houdt over wat het advies gaat worden?

Bij wat TO beschrijft zou ik zelf ook echt geen flauw idee hebben wat voor advies passend zou zijn.
En dat krijgt TO in juni vanzelf wel te horen, voorlopig advies na die laatste cito van groep 7.
Watdachtjehiervan, geldt dit alleen voor de brugklas? Of ook voor de hogere jaren? In mijn woonplaats hebben de scholen allemaal als regel dat je in de brugklas niet mag blijven zitten, wat ik eerlijk gezegd ook wel terecht vind. Overigens ken ik wel een jongen die de eerste op dezelfde school opnieuw mocht doen, maar hij had bijzondere omstandigheden. (moeder overleden aan kanker)
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 09:39
Eze, een beetje leerkracht doet nog geen uitspraken over advies op dit moment in groep 7. Er zijn genoeg ouders die dit tegen de leerkracht zullen gebruiken als ze het nodig vinden.

Daarnaast zal een beetje school wel een beeld hebben van het kind en zal het uitstroomniveau min of meer vast liggen. Niet zulke goede cito's hoeven daar geen invloed op te hebben. Of juist wel als de ouders hun kind plat trainen, maar daar zal het kind in kwestie wel de gevolgen van ondervinden op het voortgezet onderwijs.
Mijn kinderen kregen op de basisschool les van een beetje leerkracht en zaten op een beetje school.
Na de kerstvakantie in groep 7 kregen wij het voorlopige advies. Dat klopte aardig met het definitieve advies in groep 8.
Bij mijn jongste is het het een niveautje omhoog gegaan, bij mijn oudste hetzelfde gebleven. Ik ken geen enkele ouder die het groep 7 advies tegen een leerkracht heeft gebruikt.
Eze schreef:
05-02-2020 09:53
Zal even zeggen tegen de leerkracht van mijn kinderen dat ze nog geen beetje leerkracht is.

Jouw post is weer eens zo’n voorbeeld van hoe leerkrachten ouders vooral zien als lastige tegenstanders die je vooral niet moet informeren. Als leerkracht zou je natuurlijk ook gewoon de ouders van je leerlingen serieus kunnen nemen, en ze zeggen wat je nu wel en niet al kunt inschatten, en waar de onzekerheden nog zitten. Die onzekerheden zijn er bij het pre-advies eind groep 7 ook nog, en worden dan ook gewoon benoemd.

Ouders kunnen inderdaad lastig worden als je bijvoorbeeld als leerkracht zegt dat havo op zich zou moeten kunnen en het eindadvies mavo/havo wordt. Of alleen mavo.
En zeg dat kind het niet red, dan ga je een niveau lager na de brugklas of daarna, dat is ook niet het einde van de wereld.

En als blijkt dat kind extreem goed doet en een niveau hoger hoort en die voorwaarden haalt, ga je een niveau hoger.

Het is geen vastgebeiteld iets he?
Koko, ik ken wel dat soort ouders en dat was voor mij als ouder al onprettig. Een hele ophitserij kwam op gang, sneren naar andere ouders als 'waarom heeft jouw kind vwo?' waren niet van de lucht en de algehele sfeer in de klas ging er ook niet op vooruit.

En waarom? Omdat de ouder boos was dat haar dochter mavo als advies had gekregen. Na een hoop gesoebat en bijles is het havo geworden, maar het meisje is na de kerst naar de mavo gegaan. Ze trok het niet in de havo/vwo-brugklas.
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 10:00
Ouders kunnen inderdaad lastig worden als je bijvoorbeeld als leerkracht zegt dat havo op zich zou moeten kunnen en het eindadvies mavo/havo wordt. Of alleen mavo.

Alsof je het over je huisdieren hebt.
Wij zijn al 8 jaar lang in gesprek met de leerkrachten op de basisschool van onze dochter. In al die jaren heb ik al die 10-minutengesprekken als heel waardevol beschouwd. Ik ken mijn kind, maar de leerkracht weet hoe mijn kind het doet ten opzichte van andere kinderen. Al vanaf de start van de bovenbouw wordt hier gesproken over het uitstroomniveau. En niet op en manier dat ik de leerkracht vastleg en daarna lekker af kan fakkelen, maar echt als een open gesprek.
Het voorlopig advies in groep 7 was mavo, en misschien zit havo er wel in, maar dat moet dochter dan wel laten zien. Nu, voor de cito's is het advies mavo-havo geworden, het zit erin, onze dochter is serieus met haar huiswerk dus de juf durft dat wel aan.

Zo'n eindadvies kan toch niet als verrassing uit de lucht komen vallen?
Waarom wil je dat nu al zo graag weten? Mijn dochter zit nu ook in groep 7 en ze vindt het leuk om alvast naar middelbare scholen te gaan kijken, maar welk niveau ze heeft, zien we dan wel weer. Meestal kun je dat zelf ook wel redelijk inschatten en die Cito scores zeggen ook lang niet alles.

Ik hoor al jaren bij 10-minutengesprekjes dat mijn jongste een van de slimsten van de klas is, maar ze heeft een broertje dood aan leren voor toetsen en huiswerk maken. Mochten ze volgend jaar zeggen dat ze beter naar de havo kan gaan, is dat ook prima. En meestal zijn de brugklassen toch een combinatie van twee niveaus en kan het nog later bepaald worden.
Oudste zat altijd in de middenmoot en bij haar konden we ook prima inschatten dat het voor haar havo zou worden.

Bij mijn jongste op school hebben ze dit jaar voor het eerst de entreetoets in groep 7 afgeschaft en daar ben ik blij mee. Het legt zo'n druk op die kinderen en leerkrachten kunnen zelf ook wel zien wat voor niveau een kind heeft. En de eindtoets is toch pas na het schooladvies, ook prima.
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 09:58
Watdachtjehiervan, geldt dit alleen voor de brugklas? Of ook voor de hogere jaren? In mijn woonplaats hebben de scholen allemaal als regel dat je in de brugklas niet mag blijven zitten, wat ik eerlijk gezegd ook wel terecht vind. Overigens ken ik wel een jongen die de eerste op dezelfde school opnieuw mocht doen, maar hij had bijzondere omstandigheden. (moeder overleden aan kanker)
Dat weet ik eigenlijk niet. Sowieso is het in de brugklas.
Met bijzondere omstandigheden houden ze inderdaad ook rekening. En net als jij sta ik er helemaal achter. Je wil toch niet dat een kind 5 of 6 jaar op zijn/haar tenen moet lopen?
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 10:03
Koko, ik ken wel dat soort ouders en dat was voor mij als ouder al onprettig. Een hele ophitserij kwam op gang, sneren naar andere ouders als 'waarom heeft jouw kind vwo?' waren niet van de lucht en de algehele sfeer in de klas ging er ook niet op vooruit.

En waarom? Omdat de ouder boos was dat haar dochter mavo als advies had gekregen. Na een hoop gesoebat en bijles is het havo geworden, maar het meisje is na de kerst naar de mavo gegaan. Ze trok het niet in de havo/vwo-brugklas.
Ik kan me daar dus helemaal niks bij voorstellen. Misschien kom ik te weinig op school, kan ook. Of ik ben zo naïef dat ik er blind voor ben. Maar dat soort dingen gebeuren dus blijkbaar en als ik de Volkskrant er wel eens op na sla is er een hele bijles-industrie op gang gekomen om de cito maar zo goed mogelijk te maken. Ik denk echt dat ik in een raar dorp woon. O_o Ik geloof niet dat dat soort gekkigheid hier in groep 8 aan de orde is.
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 09:39
Eze, een beetje leerkracht doet nog geen uitspraken over advies op dit moment in groep 7. Er zijn genoeg ouders die dit tegen de leerkracht zullen gebruiken als ze het nodig vinden.

Daarnaast zal een beetje school wel een beeld hebben van het kind en zal het uitstroomniveau min of meer vast liggen. Niet zulke goede cito's hoeven daar geen invloed op te hebben. Of juist wel als de ouders hun kind plat trainen, maar daar zal het kind in kwestie wel de gevolgen van ondervinden op het voortgezet onderwijs.
Wat is dat: een beetje school en een beetje leerkracht?

Bij ons op school was het heel normaal om in groep 7 een voorlopig advies te vragen naar welke scholen we alvast konden gaan kijken. Dat is voor TO nu zelfs te laat.

Ik denk dat je kind profijt heeft van begrijpend lezen de hoogste score. Je zou hem evt iets meer begeleiding kunnen bieden bij rekenen. Wat vind je kind zelf? Is hij daartoe bereid. Hoe is zijn inzet en interesse verder? Maakt hij zn huiswerk uit zichzelf?

Er wordt zeker niet gekeken naar alleen de laagste scores maar het kan wel de doorslag geven voor een niveau lager en dat zou dan passen.

Ik durf het aan: ik verwacht een HAVO advies.
because wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:12
8.02% gewijzigd
pamelacourson schreef:
05-02-2020 10:08
Bij mijn jongste op school hebben ze dit jaar voor het eerst de entreetoets in groep 7 afgeschaft en daar ben ik blij mee. Het legt zo'n druk op die kinderen en leerkrachten kunnen zelf ook wel zien wat voor niveau een kind heeft. En de eindtoets is toch pas na het schooladvies, ook prima.
Wat goed!
Hier doen ze de IEP eindtoets ipv de Cito.
Because schreef:
05-02-2020 10:09
Wat is dat: een beetje school en een beetje leerkracht?

Bij ons op school was het heel normaal om in groep 7 een voorlopig advies te vragen naar welke scholen we alvast konden gaan kijken. Dat is voor TO nu zelfs te laat.

Ik denk dat je kind profijt heeft van begrijpend lezen de hoogste score. Je zou hem evt iets meer begeleiding kunnen bieden bij rekenen. Wat vind je kind zelf? Is hij daartoe bereid. Hoe is zijn inzet en interesse verder? Maakt hij zn huiswerk uit zichzelf?
Je krijgt die bijna bij elke school gewoon eind groep 7.
*TanteSjaan* schreef:
05-02-2020 10:00
En dus doe je als leerkracht bij voorbaat zelf maar lastig? Wat een blijk van onvermogen!
Eze schreef:
05-02-2020 09:53
Jouw post is weer eens zo’n voorbeeld van hoe leerkrachten ouders vooral zien als lastige tegenstanders die je vooral niet moet informeren.
En als pushende strebers die hun kind vooral op een hoger niveau willen hebben dan ze aankunnen, als ze er ook maar de minste blijk van geven dat ze het best een beetje spannend vinden welk uitstroomadvies er komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
-We willen graag weten of we moeten denken aan VMBO scholen of TL/Havo/VWO scholengemeenschappen (zijn hier over het algemeen gescheiden)
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:37
83.16% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
05-02-2020 10:10
Je krijgt die bijna bij elke school gewoon eind groep 7.
Klopt. Maar ik ben advies gaan vragen naar welke scholen we in januari konden gaan kijken bij onze oudste. Bij middenmoot kinderen is het toch handig dat je wat meer richtlijn krijgt hierin.
Niet lullig bedoeld, maar als je niet weet of je zoon misschien TL niet aan kan en aan de andere kant denkt dat hij misschien wel havo kan, vind ik dat best raar.
Je weet dat het niet alleen gebaseerd is op deze cijfers? Het gaat om de ontwikkeling van je kind; daar horen ook het zelfstandig werken, samen werken, de methode toetsen, het werken in schriften, omgang met elkaar etc. Deze cijfertjes geven een incompleet beeld en er is dus geen uitspraak over te doen. Stel je kind scoort een IV voor rekenen, maar heeft verder alles prima op orde, kan goede vragen stellen, maakt zijn eventuele huiswerk goed, methode toetsen zijn in orde, kan goed zelfstandig en samen werken, is dat een heel ander kind dan een kind dat ook een IV scoort, maar bovenstaande punten nog heel lastig vindt. Ieder kind is anders. Je hebt al 7 jaar gesprekken op school en neem van mij aan; het zal niet uit de lucht komen vallen.
Zelf jaren groep 7/8 gedaan; uit ervaring kan ik zeggen dat de leerkracht echt het beste met je kind voor heeft. Komt goed!🙏🏼
Bij ons zijn de voorlopige adviezen in groep 7 al gegeven. Ik weet van andere scholen hier dat zij ook de voorlopige groep 7 adviezen hebben gegeven. Een van deze scholen hanteert dit advies als eindadvies en past het onderwijs er de komende anderhalf jaar op aan: dat betekent dat kinderen met een vmbo advies vanaf nu andere lesstof en vooral andere leerhoeveelheden krijgen dan kinderen met een vwo advies. Dat vind ik overigens niet okee, het betekent de facto dat kinderen al anderhalf jaar eerder op hun eindniveau worden geselecteerd dan nodig en we selecteren in Nederland al zo idioot vroeg, waar we internationaal voor bekritiseerd worden.

Ik vind overigens ook iets van de uitermate denigrerende manier waarop hier over ouders wordt gesproken en de negatieve motivaties die ouders wordt toegeschreven als het gaat om de toekomst van hun kind. Maar goed, dat moge inmiddels duidelijk zijn.
Bijela schreef:
05-02-2020 10:16

De kinderen uit zijn klas hebben het er onderling al over naar welke VO school ze gaan (bij de meeste kinderen is dit al wel duidelijk) Zoon wil zichzelf hier ook graag al een beeld over kunnen vormen.

-We willen graag weten of we moeten denken aan VMBO scholen of TL/Havo/VWO scholengemeenschappen (zijn hier over het algemeen gescheiden)
Welk niveau het zou worden binnen een school vind ik niet belangrijk, zolang hij maar op het (voor hem) juiste niveau terecht komt.

-We hebben dit jaar al een school bekeken omdat we zoon graag wilde zien hoe zo'n VO school er uit ziet. We dachten dat TL/Havo haalbaar zou moeten zijn, maar twijfelen nu ivm die laatste lV op rekenen of dat ook inderdaad zo is (mocht hij op de komende Cito-toetsen ook een lV scoren)
Door deze post begrijp ik nog steeds niet waarom je dat nu al wil weten. Dat kind het wil weten daar kan ik me nog iets bij voorstellen maar dan heeft hij pech en zal hij toch echt nog even moeten wachten.
Het duurt nog 1,5 jaar voordat hij naar de middelbare gaat.
Leekracht geeft niet voor niks nog geen advies.
pamelacourson schreef:
05-02-2020 10:19
Niet lullig bedoeld, maar als je niet weet of je zoon misschien TL niet aan kan en aan de andere kant denkt dat hij misschien wel havo kan, vind ik dat best raar.
Dus dan is er een keer een ouder die een slag om de arm houdt en rekening houdt met meerdere scenario's en dan is het weer niet goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven