Welk schooladvies?

05-02-2020 09:23 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, groep 7, heeft nogal uiteenlopende resultaten op de Cito's.

Het probleem is dat hij op de taal onderdelen heel goed scoort en op rekenen een stuk minder/wisselend.
De scholen in deze regio maken gebruik van de plaatsingswijzer.
Gaan ze hierbij van het gemiddelde van rekenen en begrijpend lezen uit, of wordt er alleen gekeken naar het laagst scorende onderdeel?
anoniem_372334 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 10:36
Reden: Minder informatie
33.15% gewijzigd
lisbeth schreef:
05-02-2020 17:17
soms kun je als ouder verrast worden. oudste hier, hb getest, versneld. interne en externe plusklas. compacten, verbreden. noem maar op. we dachten niet meteen aan een volledig gymnasium advies maar op tl hadden we niet gerekend.
en dat kwam dus in november van groep 8. We waren echt zwaar geschokt.
dus soms kun je als ouder echt verrast worden
Huh?! Wat?! En wat was daar de onderbouwing voor?
Ik zou echt de onderste steen boven halen als ik jullie was.
Gatinmijnsok schreef:
05-02-2020 17:22
Oké, dit zou ik ook totaal niet verwacht hebben. Ik snap het ook niet. Ik neem aan dat jullie met de IBer om de tafel zijn gegaan.
nee de directeur. ik heb het de arme man niet makkelijk gemaakt zeg maar ;-)
op dat moment was ik 1 van die ouders die haar kind perse op het vwo wilde.
lisbeth schreef:
05-02-2020 17:26
Directeur kan ook idd. Maar wat waarom dat tl advies?
lisbeth schreef:
05-02-2020 17:26
Maar kom op... er is toch echt ergens iets mis gegaan als je al die trajecten (versnellen, verbreden etc.etc.) hebt doorlopen en je dan op vmbo-t uitkomt.
Dat snapt een oliebol ook nog wel.
later bleek dat kind naat hb te zijn wat dingen te hebben die school niet makkelijker voor haar maakt. presteren op school was ondanks intelligentie dus niet altijd vanzelfsprekend.
Maar ze zit nog steeds op het vwo. krijgt veel hulp en begeleiding. school geeft aan dat ze haar echt als een vwo leerling zien en dat ze haar graag binnenshuis houden.
Snouth schreef:
05-02-2020 17:27
Maar kom op... er is toch echt ergens iets mis gegaan als je al die trajecten (versnellen, verbreden etc.etc.) hebt doorlopen en je dan op vmbo-t uitkomt.
Dat snapt een oliebol ook nog wel.
dat zeiden wij ook. als je een kind hebt laten versnellen, je duwt haar in plusklassen. laat haar verbreden etc. waar we trouwens heel blij mee waren maar komt dan een half jaar voor het einde van de basisschooltijd met een tl advies dan klopt er iets niet.
maar uiteindelijk is ze met een vwo advies van school gegaan. dat moet ik ze nageven

maar waar het om draait. het is dus niet zo vanzelfsprekend dat ouders al jaren weten welk advies er komt. En nee niet altijd weten leerkrachten wel wat het beste is.
Eze schreef:
05-02-2020 10:42
Kregen ze dat tot die tijd dan niet? Bij mijn eigen kinderen werd er al vanaf de kleuters gedifferentieerd. ... Dat is dan niet voor minstens anderhalf jaar in beton gegoten, natuurlijk.

Dat laatste vind ik inderdaad het bezwaarlijkst, maar het gaat hier niet om verschillende instructielengtes en verdiepingswerkjes, maar om huiswerk van 15 Engelse woorden versus 150 en drie bladzijden geschiedenis versus drie hoofdstukken. Ik vermoed dat de gedachte erachter iets is als kinderen alvast laten wennen aan de leerhoeveelheden die ze op hun toekomstige school hebben, maar in de praktijk betekent het vooral een nóg eerdere selectie.
koko67 schreef:
05-02-2020 15:17
Ja en als je maar blijft zeggen tegen kinderen dat ze lager zijn opgeleid, doet dat wonderen voor hun zelfvertrouwen.
Ik zie dat lager opgeleide niet zo.
Als je het hebt over van nut zijn voor de maatschappij kan ik je verzekeren dat mijn zoon een baan heeft die heel nuttig is voor de maatschappij. In ieder geval nuttiger dan iemand die na de HAVO vrijetijdsmanagement of Lifestyle informatics gestudeerd heeft.
De derde klas is ook een lagere klas dan de vierde, maar daar hang je waarschijnlijk geen negatieve lading aan. Waarom doe je dat bij schooltypen wel? En waarom die drang je kinderen vooral een niet-bestaande nuttigheidswedstrijd te laten winnen?
lisbeth schreef:
05-02-2020 17:17
soms kun je als ouder verrast worden. oudste hier, hb getest, versneld. interne en externe plusklas. compacten, verbreden. noem maar op. we dachten niet meteen aan een volledig gymnasium advies maar op tl hadden we niet gerekend.
en dat kwam dus in november van groep 8. We waren echt zwaar geschokt.
dus soms kun je als ouder echt verrast worden
Met hb plus dubbele plusklas was het ook normaal geweest als jullie wel richting een vol gymnasium advies hadden gedacht hoor. Als dat nog niet genoeg is...

Soms wordt er door scholen gedaan alsof je voor gymnasium buitenaards moet zijn ofzo. Zo bijzonder is het ook weer niet.
Ik vind het trouwens niet leuk als er afgegeven wordt op studierichtingen als vrijetijdskunde of lifestyle informatics (wat is dat?). En oordelen of zoiets nuttiger is dan mbo visverkoper of facilitaire dienstverlening. Als er een markt voor is, is het nuttig, en anders ben je met hbo intelligent genoeg om ergens anders aan de slag te kunnen. Voor afgekeurde timmermannen is dat een stuk lastiger.
watdachtjehiervan schreef:
05-02-2020 09:43
Je druk maken om het advies heeft sowieso geen zin. Het is wat het is. Ik ga er vanuit dat school een advies geeft dat bij je kind past. En dan is het altijd goed.
Tsja, in mijn geval was dat destijds echt niet zo, dus ik ga er niet automatisch van uit dat wat school zegt wel zal kloppen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
MinkeDeWit schreef:
05-02-2020 20:01
Ik vind het trouwens niet leuk als er afgegeven wordt op studierichtingen als vrijetijdskunde of lifestyle informatics (wat is dat?). En oordelen of zoiets nuttiger is dan mbo visverkoper of facilitaire dienstverlening. Als er een markt voor is, is het nuttig, en anders ben je met hbo intelligent genoeg om ergens anders aan de slag te kunnen. Voor afgekeurde timmermannen is dat een stuk lastiger.
Ik vind het vooral stom dat er per se op iets afgegeven moet worden. Als je trots bent op je kinderen die een praktische opleiding doen hoef je niet iets negatiefs te zeggen over de opleiding van anderen om je punt te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eze schreef:
05-02-2020 18:01
De derde klas is ook een lagere klas dan de vierde, maar daar hang je waarschijnlijk geen negatieve lading aan. Waarom doe je dat bij schooltypen wel? En waarom die drang je kinderen vooral een niet-bestaande nuttigheidswedstrijd te laten winnen?
Dit slaat helemaal nergens op. Het VMBO lager noemen dan een HAVO is iets anders dan groep 3 lager noemen dan groep 4.
Verder voel ik geen enkele drang, maar heb ik een probleem om HAVO hoger opgeleid te noemen dan VMBO. Dat doet wat met kinderen .
Het is maar net welk uitgangspunt je hierbij neemt. Praktisch of theoretisch opgeleid.
HAVO is theoretisch hoger opgeleid, VMBO leerlingen zijn praktisch hoger opgeleid.
Helaas vinden wij in deze maatschappij theoretisch opgeleid beter en hangen we daar een hoger label aan. Dat vind ik een kwalijke kwalificatie.
koko67 schreef:
05-02-2020 22:48
Dit slaat helemaal nergens op. Het VMBO lager noemen dan een HAVO is iets anders dan groep 3 lager noemen dan groep 4.
Verder voel ik geen enkele drang, maar heb ik een probleem om HAVO hoger opgeleid te noemen dan VMBO. Dat doet wat met kinderen .
Het is maar net welk uitgangspunt je hierbij neemt. Praktisch of theoretisch opgeleid.
HAVO is theoretisch hoger opgeleid, VMBO leerlingen zijn praktisch hoger opgeleid.
Helaas vinden wij in deze maatschappij theoretisch opgeleid beter en hangen we daar een hoger label aan. Dat vind ik een kwalijke kwalificatie.
Je helpt je kind echt niet door het zo krampachtig hoger en beter te willen laten zijn dan iemand anders die hoger opgeleid is hoor. Eerder het omgekeerde.
Eze schreef:
05-02-2020 23:46
Je helpt je kind echt niet door het zo krampachtig hoger en beter te willen laten zijn dan iemand anders die hoger opgeleid is hoor. Eerder het omgekeerde.
Jij hebt moeite met lezen . Ik vind mijn kinderen niet beter dan anders opgeleide. Ik vind mijn kinderen hetzelfde als anders opgeleide.
koko67 schreef:
05-02-2020 22:48
Is dat zo? Ik herken dat niet zo eigenlijk. Het vmbo is toch ook gewoon een lagere onderwijsrichting dan de havo, wat is daar mis mee?
Bovendien weet iedereen dat toch ook.
Ik heb een kind op het gymnasium, een kind wat havo gedaan heeft en twee op het vmbo waarvan 1 afgestroomd vanaf de havo. Ik geloof niet dat geen van allen zich ooit beter heeft gevoeld omdat ie een hogere opleiding deed, of minderwaardig omdat ie een lagere opleiding deed.
Ik herken dat ook niet bij vrienden en vriendinnen van de kinderen. Die zijn helemaal niet bezig met "hoger dan" of "lager dan".
En wat de maatschappij of de goegemeente vindt, zal me jeuken. Als mijn kinderen gelukkig zijn met hun opleiding of werk, dan is dat vele malen belangrijker dan een mening van een ander.
Dan is dat heel fijn voor jou en je kinderen. Ik werk op een VMBO-B en ik ben bijna dagelijks met coaching gesprekken bezig om mijn lln te vertellen dat ze wel iets waard zijn en dat ze niet dom zijn.
Als mijn lln in een maatschappij zouden leven waar men zou denken dat ze praktisch opgeleid zouden worden i.p.v. laag, zou dat wonderen doen voor hun zelfvertrouwen en motivatie. Dan zou ik wat minder horen" Ik ben toch dom, waarom zou ik mijn best doen".
koko67 schreef:
06-02-2020 07:43
Dan is dat heel fijn voor jou en je kinderen. Ik werk op een VMBO-B en ik ben bijna dagelijks met coaching gesprekken bezig om mijn lln te vertellen dat ze wel iets waard zijn en dat ze niet dom zijn.
Als je dat zo aanpakt als je hier doet, help je ze eerder van de wal in de sloot. ‘Hoger en lager opgeleid is onzin, en jij bent wel wat waard want je bent praktisch hoger opgeleid.’
Dat is natuurlijk een geweldig inconsistente boodschap waar elke leerling doorheen prikt.
En dat is dan nog los van het feit dat lang niet elke lager opgeleide praktisch ingesteld is. Ook op dit forum lopen er rond die er knettergek van worden dat dat altijd de boodschap is die ze krijgen.
koko, ik ben het woord voor woord eens met wat je schrijft. Ik vind het jammer dat we in een maatschappij leven waarin er een tweedeling is tussen de 'hoogopgeleiden' en de 'laagopgeleiden'.
Hoogopgeleiden en laagopgeleiden leven steeds meer in hun eigen bubbel en komen elkaar slechts af en toe tegen. Dat is jammer, voor iedereen. Je gaat dan immers denken dat iedereen zo is als jij, en polarisatie ligt op de loer. Dit vind ik er een mooi dossier over: https://www.socialevraagstukken.nl/doss ... pgeleiden/
En jij denkt dat het op alle vmbo-opleidingen zo is als bij jou? Ik kan me dat zo slecht voorstellen. Wellicht omdat ik in mijn omgeving vooral praktisch opgeleide mensen ken die ook helemaal niet bezig zijn met de hoogte van hun opleiding. Die doen gewoon hun werk en vinden dat werk over het algemeen prima.

Mijn man werkt als mbo-er(met een aantal opleidingen en een hbo-propedeuse erbij, dat wel) in een omgeving met vrijwel alleen hoogopgeleiden. Daar wil inderdaad nog wel eens een jong broekie vers van de opleiding(het liefst dan met ook nog een managementopleiding ernaast) hem denigrerend aanspreken, maar dan blijkt in de praktijk dat ze alleen maar in theorie iets kunnen en nog nooit hebben nagedacht dat wat zij bedenken ook nog praktisch uitvoerbaar moet zijn.
Eze schreef:
06-02-2020 08:59
Als je dat zo aanpakt als je hier doet, help je ze eerder van de wal in de sloot. ‘Hoger en lager opgeleid is onzin, en jij bent wel wat waard want je bent praktisch hoger opgeleid.’
Dat is natuurlijk een geweldig inconsistente boodschap waar elke leerling doorheen prikt.
En dat is dan nog los van het feit dat lang niet elke lager opgeleide praktisch ingesteld is. Ook op dit forum lopen er rond die er knettergek van worden dat dat altijd de boodschap is die ze krijgen.
Waar zit de inconsistentie wanneer ik tegen lln zeg dat ze wel wat waard zijn en i.p.v. theoretisch praktisch opgeleid worden?
LaFleurNoire schreef:
06-02-2020 09:03
En jij denkt dat het op alle vmbo-opleidingen zo is als bij jou? Ik kan me dat zo slecht voorstellen. Wellicht omdat ik in mijn omgeving vooral praktisch opgeleide mensen ken die ook helemaal niet bezig zijn met de hoogte van hun opleiding. Die doen gewoon hun werk en vinden dat werk over het algemeen prima.

Mijn man werkt als mbo-er(met een aantal opleidingen en een hbo-propedeuse erbij, dat wel) in een omgeving met vrijwel alleen hoogopgeleiden. Daar wil inderdaad nog wel eens een jong broekie vers van de opleiding(het liefst dan met ook nog een managementopleiding ernaast) hem denigrerend aanspreken, maar dan blijkt in de praktijk dat ze alleen maar in theorie iets kunnen en nog nooit hebben nagedacht dat wat zij bedenken ook nog praktisch uitvoerbaar moet zijn.
Dat denigrerend doen zijn inderdaad vooral de broekies die nog geen ervaring hebben. Die vinden zichzelf vaak heel wat. Ik heb gymnasium gedaan en een WO-opleiding die ik niet afgemaakt heb (oké, da’s wel dom ja ;) ), maar werk in een mbo-functie, omdat ik dat gewoon veel leuker vind. Ik merk dat denigrerende gedrag ook van jongeren. En ik moet er heel eerlijk bij zeggen dat het altijd jongens/mannen zijn en nooit vrouwen. Ik ben benieuwd of dat nog iets zegt :lol:

Ook vroeger was het erg: ik studeerde en had een bijbaantje in een van de afwaskeukens op de uni, veelal tussen de vrouwen van middelbare leeftijd. Blijkbaar dachten ze dat dat gewoon mijn vaste baan was, want ik werd me soms toch denigrerend behandeld. Zo gaat dat dus blijkbaar ook tegen mensen die er wel fulltime werken, heel erg vind ik dat.
pamelacourson schreef:
06-02-2020 11:54
Dat denigrerend doen zijn inderdaad vooral de broekies die nog geen ervaring hebben. Die vinden zichzelf vaak heel wat. Ik heb gymnasium gedaan en een WO-opleiding die ik niet afgemaakt heb (oké, da’s wel dom ja ;) ), maar werk in een mbo-functie, omdat ik dat gewoon veel leuker vind. Ik merk dat denigrerende gedrag ook van jongeren. En ik moet er heel eerlijk bij zeggen dat het altijd jongens/mannen zijn en nooit vrouwen. Ik ben benieuwd of dat nog iets zegt :lol:

Ook vroeger was het erg: ik studeerde en had een bijbaantje in een van de afwaskeukens op de uni, veelal tussen de vrouwen van middelbare leeftijd. Blijkbaar dachten ze dat dat gewoon mijn vaste baan was, want ik werd me soms toch denigrerend behandeld. Zo gaat dat dus blijkbaar ook tegen mensen die er wel fulltime werken, heel erg vind ik dat.
Geen idee of het daar alleen voor leden van het mannelijk geslacht geldt, mijn man werkt in een mannenbranche waar je vrouwen met een lampje moet zoeken.
Maar vrouwen kunnen er ook wat van hoor, ik heb als jonkie een tijdje in een ziekenhuis gewerkt, op een poli gynaecologie, maar had niet de gebruikelijke opleiding. Niet eens lager, zelfde niveau maar andere invalshoek. Akelige dames met akelige acties waren dat. En erger nog, die acties troffen ook nog de patiënten. Fijn niveau, je collega een hak proberen te zetten over de rug van een patiënt.
koko67 schreef:
06-02-2020 09:49
Waar zit de inconsistentie wanneer ik tegen lln zeg dat ze wel wat waard zijn en i.p.v. theoretisch praktisch opgeleid worden?
Je vindt het kwalijk om te praten over hoge en lage opleidingen, maar hebt het wel over ‘praktisch hoger opgeleid’ (bij herhaling). Ik mag hopen dat je de inconsistentie ziet, zeg. Je moet niet verbaasd zijn als met zo’n raar verhaal de rest van wat je zegt ook niet lekker landt.
(En dan heb ik het over je uitspraak dat deze leerlingen ‘nuttiger’ zijn dan anderen nog niet eens gehad.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven