Geld & Recht alle pijlers

Trouwen maar niet samenwonen mag dat

05-02-2020 20:06 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen

Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)

Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!

Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen

T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
waarom zou dat niet kunnen?
waarom wil je dan trouwen? wat geeft zo'n papiertje meerwaarde als je toch gaat blijven latten!
Blijf jij in het huurhuis wonen? Of ga je onderverhuren?
Ja, dat kan. Vroeger moest je verpl samenwonen, maar dat is inderdaad aangepast (en al langer dan twee jaar geleden).
Kan hij niet op kamers?
icequeen2000 schreef:
05-02-2020 20:07
waarom wil je dan trouwen? wat geeft zo'n papiertje meerwaarde als je toch gaat blijven latten!

Als je zo denkt vraag ik me af wat zo'n papiertje volgens jou voor meerwaarde heeft als je wel samenwoont.
Als je een sociale huurwoning hebt kan het in principe niet. Als de woningbouw er achter komt dat je daar niet meer woont kunnen ze het je moeilijk maken. Je kunt je sowieso niet laten uitschrijven, want dan woon je er officieel niet meer. En niet uitschrijven is frauderen, dus je zit hoe dan ook in een spagaat.
Overigens, ongeacht waar je woont, zodra je getrouwd bent wordt je toeslag- en fiscaal partners.
Als je er wel echt blijft wonen (wat ik nu pas snap) lijkt het me geen probleem.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 20:12
8.99% gewijzigd
Natuurlijk kan dat. Er zijn wel meer mensen die niet samenwonen ondanks dat ze getrouwd zijn.
Wel ben je voor de zorgtoeslag, mocht je die ontvangen toeslagpartners.
Ik zou niet trouwen als je niet samen gaat wonen, want dan verlies je vast toeslagen.
Je moet ingeschreven staan op de plek waar je het meeste verblijft. Dus je mag op papier niet in je huurhuis wonen en eigenlijk altijd bij je vriend verblijven.

Zorg dat je zoon op het huurcontract komt te staan.

En nee, je bent niet verplicht om samen te wonen wanneer je getrouwd bent. Jan Peter Balkenende woon ook niet samen met zijn vrouw, de een woonde in Amsterdam de ander in Rotterdam, en ze hadden samen een dochter. Pas toen hij premier werd en in Den Haag ging werken gingen ze in 1 huis wonen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Trotter schreef:
05-02-2020 20:08
Ja, dat kan. Vroeger moest je verpl samenwonen, maar dat is inderdaad aangepast (en al langer dan twee jaar geleden).
Volgens mij kan dat sinds 2003, maar weet t niet zeker.
Voor de huurtoeslag ben je geen toeslagpartners als je apart woont, ook al ben je getrouwd.
Kan zoon jouw huurwoning niet overnemen?
(Eventueel met een vriend of partner.)
De zoon kan niet zomaar op het huurcontract. Daar zijn allerlei regels voor. Het mag alleen als je kunt aantonen dat je voor de gezelligheid samenwoont en niet vanwege woningnood of een zorgbehoefte.
Trotter schreef:
05-02-2020 20:09
Als je zo denkt vraag ik me af wat zo'n papiertje volgens jou voor meerwaarde heeft als je wel samenwoont.
Dat vroeg ik me dus ook al af, lol.
Ik woon al bij mn vriend. A jaren het punt is dat ik aan zoon denk. Die heeft geen woning die woont officeel in mn huurhuis en ik ben hoofdhuurder

De woningbouw weet dat ik bij vriend woon en dat mag
Ik ben al meerdere malen wezen vragen / bemiddelen of zoon huurhuis op zn naam kan krijgen. Dat kan niet en ik snap dat ook

Maar zoon staat al 5 jr ingeschreven. Voor eigen huis. En duurt nog jaren

Ik dacht dus per abuis dat vriend en ik daar door niet konden trouwen

Ik wil nl niet dat kind op straat staat
Fransje-Noord schreef:
05-02-2020 20:12
Voor de huurtoeslag ben je geen toeslagpartners als je apart woont, ook al ben je getrouwd.
Jawel hoor, je echtgenoot is je toeslagpartner ook al wonen jullie niet samen.:
Wie is mijn toeslagpartner?
Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Maar ook iemand anders die op uw adres ingeschreven staat, kan uw toeslagpartner zijn.
(site Belastingdienst)
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Wat ongelooflijk aardig van de woningbouw dat je daar als hoofdhuurder niet hoeft te wonen. Nooit van gehoord. Geloof het eigenlijk ook niet.
memaria schreef:
05-02-2020 20:18
Ik woon al bij mn vriend. A jaren het punt is dat ik aan zoon denk. Die heeft geen woning die woont officeel in mn huurhuis en ik ben hoofdhuurder

Ik ben al meerdere malen wezen vragen / bemiddelen of zoon huurhuis op zn naam kan krijgen. Dat kan niet en ik snap dat ook

Huh? Dus jij bent de hoofdhuurder, de woningbouw weet dat jij er niet woont en dat vinden ze goed?
En dan mag het contract niet op naam van zoon?
Ik geloof dit eigenlijk niet zo.
yette schreef:
05-02-2020 20:23
Wat ongelooflijk aardig van de woningbouw dat je daar als hoofdhuurder niet hoeft te wonen. Nooit van gehoord. Geloof het eigenlijk ook niet.
Inderdaad! Oneigenlijk gebruik van een sociale huurwoning.
puck-en-hans schreef:
05-02-2020 20:19
Hebt u een echtgenoot of een geregistreerde partner? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Maar ook iemand anders die op uw adres ingeschreven staat, kan uw toeslagpartner zijn.
(site Belastingdienst)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners
"U bent toeslagpartner vanaf de 1e van de maand na uw trouwen. Of vanaf de trouwdag als dat de 1e van de maand was.
Voor de huurtoeslag bent u pas toeslagpartners als u op hetzelfde adres woont."
memaria schreef:
05-02-2020 20:06
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen

Ja, dat kan.
In Nederland is het sinds 2001 niet meer verplicht om samen te wonen als je getrouwd bent.

Zolang jij zelf nog in je woning woont, dus daar je hoofdverblijf hebt, kan je zoon probleemloos bij moeke blijven bivakkeren. Maar als je bij manlief intrekt, heb je een probleem. Je hebt dan niet meer je hoofdverblijf in je huurwoning. Nee, je kan je woning niet doorgeven aan je zoon. Lees de regels van de verhuurder er maar op na.

............................
Inwonende kinderen

Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen? Dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Een verzoek tot medehuurderschap bij de verhuurder is dan wel mogelijk.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
...............................

Lees jezelf goed in qua
- belasting: fiscaal partnerschap
- toeslagen
- pensioenopbouw
- alimentatieverplichting na echtscheiding
puck-en-hans schreef:
05-02-2020 20:19
(site Belastingdienst)
Nee, voor de huurtoeslag geldt als enige een uitzondering.

De wet op de huurtoeslag geeft aan (artikel 2 sub B wht)
meerpersoonshuishouden: het huishouden van een huurder die samen met diens partner of een of meer medebewoners een woning bewoont, indien geen van deze personen op 1 januari van het berekeningsjaar de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt;

De eis is samen op het adres ingeschreven.
memaria schreef:
05-02-2020 20:18

Sterk verhaal zeg
Strafbaar ook, naar mijn weten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven