Trouwen maar niet samenwonen mag dat
woensdag 5 februari 2020 om 20:06
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)
Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!
Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen
T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
woensdag 5 februari 2020 om 20:35
Als dat niet waar zou zijn zou ik dit nooit hier vertellen en zeggen dat ik 3 dg p week bij vriend bivakeer
Dat had ik nl makkelijk kunnen verzinnen
Ja de woningbouw weet dat ik bij vriend woon en dat is tijdens het gesprek dat wij hadden. Tegen ons gezegd. Dat ik gewoon bij vriend mag wonen!!
Wij wilen trouwen en voor ons is dat wel belangrijk maar niet ten koste van mijn kind. En die zorgtoeslag kan me dan gestolen worden
Ja de woningbouw weet dat ik bij vriend woon en dat is tijdens het gesprek dat wij hadden. Tegen ons gezegd. Dat ik gewoon bij vriend mag wonen!!
Wij wilen trouwen en voor ons is dat wel belangrijk maar niet ten koste van mijn kind. En die zorgtoeslag kan me dan gestolen worden

woensdag 5 februari 2020 om 20:36
woonfraude inderdaad
woensdag 5 februari 2020 om 20:37
En waarom moet jouw zoon dan precies een eigen huis? Hij heeft toch al een huis?memaria schreef: ↑05-02-2020 20:35Als dat niet waar zou zijn zou ik dit nooit hier vertellen en zeggen dat ik 3 dg p week bij vriend bivakeer
woensdag 5 februari 2020 om 20:37
Geloof er niks van dat de woningbouw hieraan meewerkt.
Welke woningbouw is dat, TO?

woensdag 5 februari 2020 om 20:39
Ik ken iemand waarbij zijn ouders verhuisden naar koopwoning en er nog een huurwoning was waar het gezin eerder woonde. Zoon bleef achter en moeder deed alsof ze niet samen met haar man woonde. Woningbouw vond het verdacht, hebben een sociaal rechercheur oid ingeschakeld en er werd vastgesteld dat moeder er niet meer woonde. Zoon moest binnen 2 maanden woning uit.
Ik ben blij voor je dat jij het blijkbaar wel met je verhuurder heb kunnen regelen. Maar trouwen lijkt me iets wat dat ook op scherp zou kunnen zetten. En wat zijn, behalve het emotionele aspect, er de voordelen van? Qua overlijden en testamenten enzo snap ik een argument, maar dat lijkt me minder dringend dan een woning voor je zoon. Alhoewel hij met 25 jaar denk ik ook wel gewoon op een studentenkamer kan gaan wonen.....
Ik zou lekker een trouwfeest doen zonder alle officiele gedoetjes, maar wel een emotionele verbintenis aangaan in bijzijn van jullie naasten als je dat huis voor je zoon niet op wil geven.
Ik ben blij voor je dat jij het blijkbaar wel met je verhuurder heb kunnen regelen. Maar trouwen lijkt me iets wat dat ook op scherp zou kunnen zetten. En wat zijn, behalve het emotionele aspect, er de voordelen van? Qua overlijden en testamenten enzo snap ik een argument, maar dat lijkt me minder dringend dan een woning voor je zoon. Alhoewel hij met 25 jaar denk ik ook wel gewoon op een studentenkamer kan gaan wonen.....
Ik zou lekker een trouwfeest doen zonder alle officiele gedoetjes, maar wel een emotionele verbintenis aangaan in bijzijn van jullie naasten als je dat huis voor je zoon niet op wil geven.

woensdag 5 februari 2020 om 20:39
memaria schreef: ↑05-02-2020 20:35Als dat niet waar zou zijn zou ik dit nooit hier vertellen en zeggen dat ik 3 dg p week bij vriend bivakeer
Woon je bij je vriend (7 dagen per week) of logeer je daar (3 dagen per week)?

woensdag 5 februari 2020 om 20:41
minnimouse schreef: ↑05-02-2020 20:37En waarom moet jouw zoon dan precies een eigen huis? Hij heeft toch al een huis?
Niet als TO haar huis opzegt. Blijkbaar woont hij daar en niet bij haar en haar vriend. En willen ze dat ook zo houden.
Alleen haar vraagt klopt niet... ze wil weten of mag trouwen als je niet samenwoont.
Maar dat doet ze wel. Dus ze wil eigenlijk vragen of ze haar sociale huurwoning mag houden als ze er zelf al jaren helemaal niet woont en ook nog eens gaat trouwen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 20:41
1.67% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 20:41
Ze geeft duidelijk wonen Aannerdopviva schreef: ↑05-02-2020 20:39Woon je bij je vriend (7 dagen per week) of logeer je daar (3 dagen per week)?

woensdag 5 februari 2020 om 20:43
ja dit is de juiste vraagstelling en het antwoord is heel duidelijk: neeLuci_Morgenster schreef: ↑05-02-2020 20:41Niet als TO haar huis opzegt. Blijkbaar woont hij daar en niet bij haar en haar vriend. En willen ze dat ook zo houden.
Alleen haar vraagt klopt niet... ze wil weten of mag trouwen als je niet samenwoont.
Maar dat doet ze wel. Dus ze wil eigenlijk vragen of ze haar sociale huurwoning mag houden als ze er zelf al jaren helemaal niet woont en ook nog eens gaat trouwen.
En kinderen kunnen geen medehuurder worden. Dus als TO uit het huis weg is zal de zoon ook moeten verkassen

woensdag 5 februari 2020 om 20:43
Ze schrijft later dat ze er 3 dagen per week bivakkeert, vandaar mijn vraag.

woensdag 5 februari 2020 om 20:44
Nee, ze schrijft dat ze dat had kunnen zeggen (liegen)maar niet heeft gedaan.nerdopviva schreef: ↑05-02-2020 20:43Ze schrijft later dat ze er 3 dagen per week bivakkeert, vandaar mijn vraag.

woensdag 5 februari 2020 om 20:46
gizzmo-returns schreef: ↑05-02-2020 20:44Nee, ze schrijft dat ze dat had kunnen zeggen (liegen)maar niet heeft gedaan.
Oh ja, het staat er een beetje gek, nu zie ik het.

woensdag 5 februari 2020 om 20:51
Je vraag of je getrouwd mag zijn en apart mag wonen, die kan makkelijk beantwoord worden. Namelijk ja.
Maar je zoon laten wonen in een huurhuis waar je zelf niet meer woont, dat mag niet.
De situatie die je nu al jaren laat bestaan valt onder woonfraude. Als hoofdhuurder mag je niet ergens anders wonen langdurig (kortere tijd proefsamenwonen mag misschien wel). Als ze kwaad willen, dan zal de woningbouw onderzoek kunnen doen en je zoon uit huis zetten. Dat kan nu al.
Als je in de huidige wankele situatie een stap neemt als trouwen, dan zet je het wel erg op scherp.
Maar je zoon laten wonen in een huurhuis waar je zelf niet meer woont, dat mag niet.
De situatie die je nu al jaren laat bestaan valt onder woonfraude. Als hoofdhuurder mag je niet ergens anders wonen langdurig (kortere tijd proefsamenwonen mag misschien wel). Als ze kwaad willen, dan zal de woningbouw onderzoek kunnen doen en je zoon uit huis zetten. Dat kan nu al.
Als je in de huidige wankele situatie een stap neemt als trouwen, dan zet je het wel erg op scherp.
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 20:55
14.31% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 20:53
Dat mag ook gewoon. Maar dan moet je wel de huur van je sociale woning opzeggen.memaria schreef: ↑05-02-2020 20:35Als dat niet waar zou zijn zou ik dit nooit hier vertellen en zeggen dat ik 3 dg p week bij vriend bivakeer
Maar laten we de vraag omdraaien: waarom dacht jij dat je niet mocht trouwen? Tegen welke regel zou dat ingaan als jullie niet in 1 woning wonen? Wat jullie wel doen, vertel je hier.
En als jullie trouwen gaan jullie weer apart wonen? Waarom?memaria schreef: ↑05-02-2020 20:35Als dat niet waar zou zijn zou ik dit nooit hier vertellen en zeggen dat ik 3 dg p week bij vriend bivakeer
Ik denk dat je op je vingers bent getikt door de woningbouw, weet dat je de huur moet opzeggen of terug moet naar je woning en dat je vraag eigenlijk is: Is hier een manier om hier omheen te werken?
Het antwoord daarop is: nee die is er niet, en jij loopt nu heel veel risico.
anoniem_392035 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 20:56
35.44% gewijzigd

woensdag 5 februari 2020 om 20:54
Ja, je mag trouwen en toch niet samenwonen.’ Eventuele uitkeringsverlenende instanties, bijvoorbeeld de svb of belastingdienst vinden hier wel nogal eens wat van.
Als ze na onderzoek van mening zijn dat je een gezamenlijke (financiële) huishouding voert maar op papier anders beweert, dan heb je een hele, hele vette boete te pakken. De kans dat je bij een steekproef naar boven komt als getrouwd maar niet samenwonend stel dat de moeite waard is om te onderzoeken is aanzienlijk.
Als ze na onderzoek van mening zijn dat je een gezamenlijke (financiële) huishouding voert maar op papier anders beweert, dan heb je een hele, hele vette boete te pakken. De kans dat je bij een steekproef naar boven komt als getrouwd maar niet samenwonend stel dat de moeite waard is om te onderzoeken is aanzienlijk.
woensdag 5 februari 2020 om 20:55
Onzin. Je hoeft absoluut niet samen te wonen. Ik kende 20 jaar geleden al een stel met twee huizen naast elkaar die een prima huwelijk hadden maar niet onder 1 dak konden wonen.
En evenzo kan ik zat mensen die in moeilijkere tijden van het huwelijk een half jaar in hun vakantiehuis hebben gebivakkeerd. Er is en was bij mijn weten nooit een wet die samenwonen verplicht.
Wat TO misschien bedoelt is dat ze niet een sociale huurwoning aan mag houden als je ook een koophuis hebt (wat ze straks heeft door het huwelijk). Dat gaat tegen de regels van de woningbouw.
woensdag 5 februari 2020 om 20:56
Als de woningbouw hiervan op de hoogte is en ze gedogen dit, waarom zou het dan woonfraude zijn?
Fraude betekent letterlijk
een situatie waarbij zaken anders worden voorgesteld dan zijn door een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.
Ik lees dat to juist deze constructie besproken heeft met de woningbouwvereniging.
een situatie waarbij zaken anders worden voorgesteld dan zijn door een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid.
Ik lees dat to juist deze constructie besproken heeft met de woningbouwvereniging.

woensdag 5 februari 2020 om 20:57
omdat ze de waarheid niet kennen. De woningbouwvereniging moet zich ook gewoon aan de wet houden he?summerheat schreef: ↑05-02-2020 20:56Als de woningbouw hiervan op de hoogte is en ze gedogen dit, waarom zou het dan woonfraude zijn?

woensdag 5 februari 2020 om 20:58
De inschrijving bij de gemeente is leidend. Als die het gaan onderzoeken is ze de Sjaak. Toestemming van de wbv doet er dan niet toe.summerheat schreef: ↑05-02-2020 20:56Als de woningbouw hiervan op de hoogte is en ze gedogen dit, waarom zou het dan woonfraude zijn?