Jong trouwen

05-02-2020 22:41 107 berichten
Vandaag hoorden we dat de vroegere beste vriendin van mijn oudste onlangs getrouwd is. De afgelopen jaren stond het contact op een laag pitje omdat mijn dochter ging studeren en de vriendin de wereld rondreisde om het (Jehova) geloof te verkondigen. Nu dus getrouwd, een ‘gewoon’ Nederlands meisje van nog geen 21.
Dat hoor je toch nooit meer? Ik ben zelf op mijn 23e getrouwd en dat was al niet heel verstandig.
Iemand nog jonger?
lilalinda schreef:
06-02-2020 07:23
het klopt nog ook wat je zegt, als je jong trouwt is kans op mislukken van je huwelijk het grootst (logisch: je verandert nog volop tot je 30e)
Behalve bij de vriendin van TO, want juist gelovigen blijven wel bij elkaar (als scheiding een vies woord is in jouw kerk)
Waar is dat op gebaseerd dat als je jong trouwt dat je meer kans hebt dat je huwelijk mislukt? Daar geloof ik echt niets van.
En waarom " ben je er vroeg bij" omdat de gemiddelde leeftijd op 30 ligt?
Ik was 18 toen we verkering kregen, 22 met trouwen. Niet gelovig en na 30 jaar nog bij elkaar. En zo ken ik best veel stellen. Volgens mij zegt dat helemaal niets over wel of niet bij elkaar blijven.
Jong/snel trouwen vind ik niet erg maar jong/snel aan kinderen beginnen...
Zelf jong getrouwd, goed en redelijk lang huwelijk geweest, geen spijt van.
lilalinda schreef:
06-02-2020 07:23
het klopt nog ook wat je zegt, als je jong trouwt is kans op mislukken van je huwelijk het grootst (logisch: je verandert nog volop tot je 30e)
Behalve bij de vriendin van TO, want juist gelovigen blijven wel bij elkaar (als scheiding een vies woord is in jouw kerk)
Mijn ervaring is dat je heel je leven lang evolueert en verandert dus denk niet dat die stelling op gaat. Hoe verklaar je dan dat 2 de huwelijken vaker mislopen dan 1ste?
edit: reactie in verkeerde topic.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 06-02-2020 09:23
76.00% gewijzigd
Biebeltje schreef:
06-02-2020 00:00
Ik was 23 toen ik trouwde. Met name om praktische redenen. Het is gewoon zo gelopen...

Als ik het over een ander hoor vind ik dat wel jong ja... maar goed, ze zullen er ook wel hun reden voor hebben.

Hier dezelfde leeftijd en ook om praktische redenen. En inmiddels 15 jaar getrouwd. Bij anderen vind ik onder de 25 erg jong. Ik was zelf volwassener dan ik zou moeten zijn.
lux- schreef:
05-02-2020 23:56
Ja heel opmerkelijk is dat. En ik snap ergens wel dat mensen zeggen; maar weet je wat je in een relatie wil op je 20ste?

Maar ik denk: je weet het nooit. Want je bent niet vanaf je 35ste tot je dood ineens een statisch gegeven ofzo. Je bent een mens en door wat het leven je brengt en de ervaringen die je opdoet, word je gewoon gevormd, of je nu jong bent of oud. Als je jong bent misschien meer, maar nu ik 30 ben weet ik eerlijk gezegd net zo min of mijn man de ware voor mij is als toen we 20 waren. Maar we willen al 10 jaar niet uit elkaar dus ergens gaat er iets goed kennelijk.

Volgens mij zit het hem veel meer in bereid zijn met elkaar mee te groeien, fluctuaties in de relatie accepteren, elkaar vrij durven laten om de wereld en jezelf te ontdekken, telkens weer moeite doen om elkaar terug te vinden.

Mijn man en ik zijn samen volwassen geworden en dat is een dierbare herinnering en verbintenis. En we zijn heel anders dan 10 jaar geleden, maar nog steeds gek op elkaar.

Eens, ik leerde mijn vriend kennen toen ik 19 was. Maar ik had hem liever op een latere leeftijd tegengekomen. Ik had toch graag nog wat jaren geflierefluit. Maar ja, ik was nu eenmaal 19 en hij was (en is) het gewoon voor mij.

Grappig dat mensen hier schrijven dat er toch wat verandert als je trouwt. Het is dé reden dat mijn vriend niet wil trouwen. We zijn dus niet getrouwd en dat vinden veel mensen toch wat gek. Nou ja, ze verwachten het niet. Als ik zeg dat ik een vriend heb, zijn mensen vaak heel verbaasd dat we al 24 jaar samen zijn. Blijkbaar hoor je na een paar jaar relatie toch te trouwen.
Alle reacties Link kopieren
Maar vind je 20 ook te jong om te gaan samenwonen?

Kennelijk hadden ze zin in een feestje. Maar ook in sommige Nederlandse culturen, kerkgemeenschappen, families wordt samenwonen niet geaccepteerd. Of misschien is ze wel zwanger of heeft ze een actieve kinderwens.

Trouwen of samenwonen, in mijn ogen maakt dit niet zo veel uit. Je kiest voor elkaar, en in het eerste geval maak je een ook nog een contract waarbij de staat partij is en in het tweede geval alleen met je partner.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Attraverso schreef:
06-02-2020 07:41
Mijn ervaring is dat je heel je leven lang evolueert en verandert dus denk niet dat die stelling op gaat. Hoe verklaar je dan dat 2 de huwelijken vaker mislopen dan 1ste?
Ik vermoed dat mensen dan inmiddels ervaren hebben dat scheiden niet het eind van de wereld is en ze daardoor minder lang in een slecht huwelijk blijven hangen.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
pipootje schreef:
06-02-2020 07:35
Waar is dat op gebaseerd dat als je jong trouwt dat je meer kans hebt dat je huwelijk mislukt? Daar geloof ik echt niets van.
Ik was 18 toen we verkering kregen, 22 met trouwen. Niet gelovig en na 30 jaar nog bij elkaar. En zo ken ik best veel stellen. Volgens mij zegt dat helemaal niets over wel of niet bij elkaar blijven.
https://www.fpvi.nl/scheiden/scheidingsstatistieken/
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
Madeliefjees schreef:
06-02-2020 01:12
Als je 20 bent ben je blijkbaar te jong om te trouwen, maar samenwonen vind iedereen dan wel weer heel normaal. Als de relatie dan uitgaat is dat net zo pijnlijk als een scheiding. In ons geval was gaan samenwonen echt wel net zo serieus als een huwelijk, en niet "om te kijken of we wel bij elkaar passen".
Eens.
Daarnaast weet je vaak of iets echt een slechte keuze is, door het te ondergaan. De meesten mensen gaan toch niet trouwen met de intentie om binnenkort weer uit elkaar te gaan.

Ik ken bijvoorbeeld een stel die elkaar begin 2 tegenkwamen, na een paar jaar gingen verloven, na 10 jaar of zo gingen trouwen en twee jaar later gescheiden waren. Waarom? Omdat er in die 2 jaar dingen gebeurden waardoor bij elkaar geen optie meer was. Dat staat toch echt los van het trouwen. Ze hadden al 10 jaar getrouwd kunnen zijn, maar dan zouden dezelfde dingen gebeurd zijn, waardoor ze toch uit elkaar zouden gaan.

Ik had er niet aan moeten denken om op mijn 18-25e te trouwen. Omdat ik nog gewoon op de middelbare school of het hbo zat. En ook geen vriend had. Dat scheelt natuurlijk ook.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Madeliefjees schreef:
06-02-2020 01:12
Als je 20 bent ben je blijkbaar te jong om te trouwen, maar samenwonen vind iedereen dan wel weer heel normaal. Als de relatie dan uitgaat is dat net zo pijnlijk als een scheiding. In ons geval was gaan samenwonen echt wel net zo serieus als een huwelijk, en niet "om te kijken of we wel bij elkaar passen".
Hahaha, dit ja.
elfjetwaalfje schreef:
06-02-2020 06:18
Ik was 20, hij 23, toen we trouwden zonder druk van de omgeving, maar omdat we dol waren op elkaar, ons zelf konden zijn bij elkaar en we elkaar ook een eigen leven gunden. Het voelde goed en dat is na 35 jaar nog steeds zo.
Dit klinkt als ons verhaal, alleen zijn wij pas 9 jaar verder :-). Ik hoop dat ik er over 26 jaar nog steeds zo over denk! Maar voor nu: beide hoogopgeleid, niet gelovig, en getrouwd omdat we dat een enorm goed idee vonden toen we 21 en 23 waren. Nog steeds een van de beste beslissingen van ons leven, en we zijn ondertussen twee kinderen verder. Ik zou het mijn dochter of zoon zeker niet afraden - als je de mazzel hebt je ideale partner vroeg tegen te komen, dan moet je je niet door de massa laten tegenhouden die roept dat jong trouwen zo'n slecht idee is.
pipootje schreef:
Daar zijn gewoon onderzoeken naar gedaan en cijfers van. Zie het CBS
Attraverso schreef:
06-02-2020 07:41
En vaker samengestelde gezinnen dus meer gedoe
Madderijn schreef:
06-02-2020 06:53
Ik denk dat het een kwestie is van geluk hebben, vind je de juiste persoon om mee verder te gaan?

Ik ben nu veertiger en zie bij de jonge collega's grote verschillen. Ook veel relaties die op de klippen lopen omdat ze elkaar kwijt raken, doordat ze allebei een andere kant op ontwikkelen en blijkbaar toch te smalle basis overhouden.

Biologisch is toch iets van 27 ideale leeftijd om zwanger te zijn. Mijn schoonzus is dat ongeveer maar die kreeg veel commentaar dat ze zo jong al zwanger was. Bizar, waar bemoeien mensen zich mee?

Ik had pas laat een leuke man.
27 jong zwanger???
Pfff, liever jong zwanger dan op je 45ste op de valreep met IVF moeten gaan goochelen
pipootje schreef:
Nee dat geloof ik inderdaad ook niet. Ik woon ook in een religieuze omgeving en jong trouwen is hier normaal. Ik was zelf 28 en dat is hier best 'oud'. Zeker om op die leeftijd pas kinderen te krijgen. Veel jonge moeders hier. Ik ben een vd oudste, pas een kind toen ik 29 was. Genoeg die hier beneden de 25 aan kinderen begonnen.
Maar ken ook niemand hier die gescheiden is. Dus jong trouwen staat voor mij niet gelijk aan scheiden.
Ik ben dan niet heel jong getrouwd maar al wel vanaf mn 18e bij mn man. En zijn nog steeds gelukkig samen.

Ik heb een (aangetrouwd) nichtje die binnenkort gaat trouwen. Ze is dan 20. Ik vind het echt heel erg jong. Waarom die haast denk ik dan. Ze zijn erg traditioneel en weet bijna zeker dat, mocht het lukken, er ook snel een kind komt. Dat snap ik sowieso niet. Ga eerst lekker met zn 2en leuke dingen doen. En met vrienden. Met een kind gaat je leven er echt wel anders uitzien. Maar ok, hun leven. Maar merk wel dat als hun ouders het over de bruiloft hebben, ik echt zoiets heb van: ze zijn nog zooooo jong. Als die baby er inderdaad snel komt, dan is de oma 45 ofzo. Ik wil echt op mn 45e nog geen oma zijn.
Ik was 22 toen ik een geregistreerd partnerschap aanging, eigenlijk trouwen maar dan zonder trouwfeest. Want waar moesten we het geld vandaan halen. Beiden waren we nog aan het studeren. We zijn niet religieus of iets

We zijn inmiddels 2 kinderen verder en het gaat prima. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dat te jong was ofzo.
kleinezon wijzigde dit bericht op 06-02-2020 09:11
12.69% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik was 20 en ik ben absoluut niet gelovig. ;)
@tulpje. Mijn moeder werd op haar 46e oma. Eerst was ze sceptisch maar nu vindt ze het het leukste wat er is haha.
Oma worden op je 29e (ja in NL, laatst nog bij 4 handen op 1 buik), vind ik wel bizar jong.
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb vanaf mijn zeventiende eigenlijk nauwelijks thuis gewoond. Toen ook mijn huidige man ontmoet. Op mijn 21e gaan samenwonen, 22e verloofd, 23e getrouwd en 24e een huis gekocht.
Ik ben nu 27 en heb er geen spijt van. Het was vooral dat alles praktisch geregeld was en we een goed excuus hadden voor de huwelijksreis ;) de bruiloft zelf stelde niet veel voor, en dat zou ik ook niet veranderen.
We zijn beiden niet gelovig trouwens.

Ik denk dat het aan de persoon ligt of trouwen wel of niet verstandig is, en dan nog niet eens per sé met betrekking tot leeftijd.

Ik vind dat er relatief moeilijk gedaan wordt over trouwen, en relatief makkelijk over kinderen. Kinderen zijn een grotere beslissing dan trouwen, lijkt mij.
-Darkside- schreef:
06-02-2020 08:53
27 jong zwanger???
Pfff, liever jong zwanger dan op je 45ste op de valreep met IVF moeten gaan goochelen
Eens. Het is natuurlijk ook een kwestie van perspectief. De generatie van mijn ouders trouwden vaker jong en kregen ook veel eerder kinderen. Maar ja, als ik naar mijn ouders kijk, die waren met 15-16 al gewoon aan het werk. Dan is het niet heel erg raar om al te trouwen/kinderen te krijgen als je begin 20 was. Tegenwoordig is het echt uitzonderlijk als je op je 16e al gaat werken.
In mijn omgeving zag ik dat diegene die gewoon in een vaste relatie zatten, 1 à 2 jaar nadat ze klaar waren met de opleiding/studie gingen trouwen/kinderen kregen.

Te jong voor trouwen (of samenwonen/kinderen) vind ik als iemand echt nog op de middelbare school zit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tamago schreef:
06-02-2020 07:43
... En inmiddels 15 jaar getrouwd...
Toevallig, wij ook :)

Ik zag op dat moment trouwen puur als een mogelijkheid om onze relatie een kans te geven. Gewoon even een handtekening zetten.
En mocht het niet werken, dan zou het met weer een handtekening zetten ook weer voorbij zijn.

Verloofd waren we toen toch al. Man is van mening dat mensen meer moeite voor elkaar willen doen wanneer men getrouwd is. En waarom wachten als je het toch "zeker weet".
Ik was niet echt jong toen ik trouwde, net 27, maar wel met mijn eerste en enige serieuze relatie. 19 was ik toen ik wat kreeg met mijn nu man en hij was, behalve wat zoenen en friemelen, de eerste en enige in zo’n beetje alles.

Tja, daar vinden veel mensen ook wat van. Ik had het af kunnen houden, ‘levenservaring’ op kunnen doen, maar waarom zou ik? Het voelde goed, ik wilde bij hem zijn. En andersom idem. We zijn 11 jaar verder, ondertussen een fijne woning laten bouwen ( ook een goede relatietest kan ik je vertellen), getrouwd en 2 mooie dochters rijker.

Het leven loopt zoals het loopt.
Toch wel benieuwd voor de anderen hier die jong zijn getrouwd; in gemeenschap van goederen of niet?

Wij wel (oude variant) we hadden beiden geen vermogen, eigen bedrijf, schulden of verwachte erfenis oid. En alles wat we toen hadden hadden we ook al samen opgebouwd. Voor ons niet meer dan logisch dat wat we opbouwen in het huwelijk, en welke keuzes we maakten in het huwelijk, ook weer gezamenlijo verdeeld zouden worden.

Daar krijg ik nog regelmatig commentaar op, want 'wat nu als het mis gaat". Vooral toen ik beduidend meer verdiende dan mijn man. Terwijl samen kinderen verwekken doodnormaal is terwijl 'wat als het nu mis gaat'.
Kleinezon schreef:
06-02-2020 09:00
Ik was 22 toen ik een geregistreerd partnerschap aanging, eigenlijk trouwen maar dan zonder trouwfeest. Want waar moesten we het geld vandaan halen. Beiden waren we nog aan het studeren. We zijn niet religieus of iets

We zijn inmiddels 2 kinderen verder en het gaat prima. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dat te jong was ofzo.
Vraag uit interesse: waarom dat aangaan en niet gewoon samenwonen?
Frankly my dear, I don"t give a damn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven