Engelse les voor 8-jarige?

14-04-2008 15:45 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Onze dochter van 8 jaar is een slimme meid die makkelijk leert en heel taalgevoelig is. Ze zit op een montessorischool; voor haar dus heel prettig dat ze in haar eigen tempo door kan werken met de leerstof. Ze heeft in het verleden al een klasje overgeslagen en zit nu dus in groep 5. Aangezien ze met Nederlandse les al ver vooruit loopt op de andere kinderen (niveau groep 8) heb ik met de juf afgesproken dat ze vast Engels mag gaan leren (dit gebeurt bij ons op school eigenlijk vanaf groep 6). Ze vindt dit geweldig en geniet ervan om weer wat 'uitdaging' in haar werkjes te hebben.

Probleem is alleen dat de juf geen tijd heeft om haar hierin uitgebreid te begeleiden. Gevolg is dus dat ze alle woordjes perfect kan schrijven (uit haar hoofd geleerd met verschillende lesjes), maar geen idee heeft over de uitspraak.

Ik vind dit best zonde. Juist omdat ze zo taalgevoelig is en nu de basis wordt gelegd voor 'later' lijkt het mij belangrijk dat ze het gelijk goed leert.

Ik heb al rondgevraagd en gezocht of er een 'native speaker' bij ons in de buurt woont die een uurtje per week met haar Engels wil spreken, maar ik heb helaas nog niemand gevonden. Natuurlijk kan ik haar zelf wel wat bijspijkeren (doe ik ook, op haar verzoek), maar mijn Engelse uitspraak is helaas niet zo super.....

Heeft iemand suggesties hiervoor?
quote:calvijn1 schreef op 16 april 2009 @ 22:39:

[...]

Wat is hier het nut van?

Vind het eerlijk gezegd allemaal een beetje overdreven.

Kan het geld uit zijn rugzakje niet voor nuttigere dingen gebruikt worden?

Oprechte vraag overigensAmen.
Als de leerkracht wel tijd had om haar te helpen wil het nog niet zeggen dat zijn/haar uitspraak goed is trouwens. Vorige week was nog in het nieuws dat het niveau van Engels op de basisscholen erg laag is en dat de leerkrachten zelf amper Engels beheersen.

In dat zelfde stuk werd ook gezegd dat Engels leren op jonge leeftijd weinig tot geen nut heeft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Even over het rugzakje, bij mijn zoon worden daar ook dit soort dingen van betaald. Van het vrij besteedbare deel.

Is in zijn geval nuttig want anders gaat hij gek doen in de klas.
quote:lonbonton schreef op 16 april 2009 @ 22:44:

Even over het rugzakje, bij mijn zoon worden daar ook dit soort dingen van betaald. Van het vrij besteedbare deel.

Is in zijn geval nuttig want anders gaat hij gek doen in de klas. Verschilt dat vrij te besteden deel per kind?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb ook engels geleerd om mijn 8e. Het is echt een perfecte leeftijd, waarin je het supersnel oppikt. Ik heb het zelf ook geleerd van 'native speaker' en ik kan het alleen maar aanraden.

Dus geen tips voor je waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Ik zou wel ECHT ECHT ECHT toch proberen een native speaker te vinden, advertenties, via via, internet, alles!

Het is namelijk wel echt het beste voor je kind, laat het niet liggen want straks kan krijgt ze misschien juist een probleem met engels.

Ik zou nooit vertrouwen op een docent van school, niet op mezelf of iemand anders 'die ook wel engels spreekt'.

Misschien zit er een internationale school bij jullie in de buurt waar je kunt informeren? Of een volksuniversiteit?

Een middagje per week met een native speaker is tenslotte al voldoende!
quote:calvijn1 schreef op 16 april 2009 @ 22:41:

Als de leerkracht wel tijd had om haar te helpen wil het nog niet zeggen dat zijn/haar uitspraak goed is trouwens. Vorige week was nog in het nieuws dat het niveau van Engels op de basisscholen erg laag is en dat de leerkrachten zelf amper Engels beheersen.

In dat zelfde stuk werd ook gezegd dat Engels leren op jonge leeftijd weinig tot geen nut heeft.Hier ben ik het in het algemeen genomen helemaal mee eens. De helft van de leerlingen die bij ons op school beginnen schrijven hun eigen voornaam niet eens met een hoofdletter! Eerst Nederlands en dan Engels vind ik. Maar als de dochter van TO echt een erg begaafd kind is dan zou het in dit persoonlijke geval misschien wel anders zijn.
quote:ravenna schreef op 17 april 2009 @ 13:21:

Ik heb ook engels geleerd om mijn 8e. Het is echt een perfecte leeftijd, waarin je het supersnel oppikt. Ik heb het zelf ook geleerd van 'native speaker' en ik kan het alleen maar aanraden.

Dus geen tips voor je waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Ik zou wel ECHT ECHT ECHT toch proberen een native speaker te vinden, advertenties, via via, internet, alles!

Het is namelijk wel echt het beste voor je kind, laat het niet liggen want straks kan krijgt ze misschien juist een probleem met engels.

Ik zou nooit vertrouwen op een docent van school, niet op mezelf of iemand anders 'die ook wel engels spreekt'.Misschien zit er een internationale school bij jullie in de buurt waar je kunt informeren? Of een volksuniversiteit?

Een middagje per week met een native speaker is tenslotte al voldoende!

Nooit vertrouwen op een docent vind ik wat overdreven. De docente kan het dochtertje van TO vast en zeker wel wat bijbrengen.

En een middag in de week vind ik wel veel voor iets wat op school als extraatje wordt aangeboden! Het moet wel een beetje leuk blijven toch?
ik zou dat ook nooit vertrouwen eerlijk gezegd. Het niveau engels op de lagere school is niet alleen bijzonder slecht, verkeerd uitgesproken etc. Maar vaak wordt er ook totaal verkeerde grammatica gebruikt 'om het simpel te houden voor de kleintjes'

Ja nederlanders zijn goed te verstaan voor engelsen, maar er worden een en al taalfouten gemaakt in een gesprek (ook waar nederlanders zelf denken dat het goede grammatica is) Als je er dan toch voor kiest om je kind eerder engels aan te leren, doe het dan goed! Vaak pakken jonge kinderen het accent ook beter op wat een leuk extraatje is.

edit: en dat kan ook absoluut leuk blijven en spelenderwijs zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven