Kind slaapt niet door storm
zondag 9 februari 2020 om 19:08
Het is een probleem waar we vaker tegenaan lopen. Onze zoon van nu bijna 4 is een lichte slaper. Op avonden zoals deze heeft hij veel ‘last’ van de wind. Maar ook bij flinke regenbuien gaat hij niet zomaar slapen of wordt hij snel wakker. We weten ondertussen niet zo goed meer hoe we ermee om moeten gaan. We zijn uiteraard luchtig over het weer, hebben al positieve associaties proberen te geven(wind is voor bootjes, regen voor de plantjes). Maar toch blijft het een lastig punt.
Zijn er meer ouders die dit ervaren met jonge kinderen? Hoe los je dit nou t beste op? We willen best streng zijn, maar feit blijft dat t weer m op zo’n moment uit zijn slaap houdt.
Zijn er meer ouders die dit ervaren met jonge kinderen? Hoe los je dit nou t beste op? We willen best streng zijn, maar feit blijft dat t weer m op zo’n moment uit zijn slaap houdt.
zondag 9 februari 2020 om 19:34
Hij is nog geen vier, de kans lijkt me groot dat hij nog niet kan lezen.pejeka schreef: ↑09-02-2020 19:28Deden wij vroeger ook inderdaad. Als we écht niet konden slapen, mochten we best een Suske en Wiske lezen of een Donald Duck. Maar wel gewoon in bed. Mijn ouders begonnen er echt niet aan de bank op te maken met dekens en kussens. En weet je, meestal vielen we dan gewoon vanzelf in slaap.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 9 februari 2020 om 19:36
Dan gaat hij wat anders doen. Met een autootje spelen, of plaatjes kijken. Maar van op de bank liggen in de huiskamer met de TV aan en allerlei vertier om je heen, ga je zéker niet slapen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zondag 9 februari 2020 om 19:40
precies.. Hoe meer je er aandacht aan geeft hoe groter het wordt
Storm is niet eng, het is vervelend en maakt lawaai. Klaar.. Lekker slapen.. Desnoods een muziekje
zondag 9 februari 2020 om 19:41
We zijn as we speak zo’n herinnering aan t maken

zondag 9 februari 2020 om 19:47
Precies, dat zijn echt van die dingen die je juist bijblijven.
Don't waste your time on jealousy,
zondag 9 februari 2020 om 19:50
Onze dochter heeft hier ook last van, vooral bij het in slaap vallen.
Ik heb het ventilatieroosters op haar kamer dicht gedaan, daar komt veel geluid door/vanaf met dit weer. Daarnaast heb ik een muziekje aan gedaan (heel zacht) en deze zal de hele nacht blijven spelen. Ik ben er 4x geweest om haar gerust te stellen en na 40 minuten sliep ze.
Ik heb het ventilatieroosters op haar kamer dicht gedaan, daar komt veel geluid door/vanaf met dit weer. Daarnaast heb ik een muziekje aan gedaan (heel zacht) en deze zal de hele nacht blijven spelen. Ik ben er 4x geweest om haar gerust te stellen en na 40 minuten sliep ze.
zondag 9 februari 2020 om 19:58

zondag 9 februari 2020 om 20:21
Als hij nog geen 4 is, geen probleem van maken
Dan maar iets later naar bed of inderdaad op de bank
Deed ik ook toen die van mij klein waren.
Tv aan,niet voor hun maar mama tv en dan iets wat in hun ogen heel saai is (dus geen actie series of zo) en dan waren ze ook binnen 10 minuten onder zeil.
Ze mogen dan ook niet meer spelen, gewoon lekker liggen onder dat dekentje
Dan maar iets later naar bed of inderdaad op de bank
Deed ik ook toen die van mij klein waren.
Tv aan,niet voor hun maar mama tv en dan iets wat in hun ogen heel saai is (dus geen actie series of zo) en dan waren ze ook binnen 10 minuten onder zeil.
Ze mogen dan ook niet meer spelen, gewoon lekker liggen onder dat dekentje
mama-inge wijzigde dit bericht op 09-02-2020 20:23
11.21% gewijzigd
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

zondag 9 februari 2020 om 20:29
Hoe minder aandacht je hem geeft , hoe groter het probleem wordt . Angsten moet je serieus nemen . Niet negeren .

zondag 9 februari 2020 om 20:48
zachtjes muziek aanzetten of praten van de tv, dat leidt wel af dan hoort hij de stormgeluiden minder.miss_musica schreef: ↑09-02-2020 19:35Hij wordt 4 in april, dus niet zo 4 als door sommigen hier verondersteld wordt. Zelf boekjes lezen doet hij nog niet echt, daar haalt hij nog geen afleiding uit helaas. School is dus ook geen issue gelukkig.
zondag 9 februari 2020 om 21:07
Ach nou, zulk weer hebben we toch niet dagelijks? Niet te groot maken. Die paar keer dat het voorkomt kruip je gewoon even naast hem, of ga je samen in het grote bed.
In ieder geval niet beneden op de bank. Dat doe je bij erge onweer, niet bij wat regen of wind. Zo erg is dat nou ook weer niet. Probeer het anders positief om te buigen; hoor je hoe hard het waait/regent? Jij hebt daar lekker geen last van, jij ligt lekker warm en droog in je bed, gezellig hé.
Wat voor slaapkamerraam heeft hij?
Ik merk hier wel dat het bij een dakraam wel heel anders klinkt dan bij een draaikiepraam.
In ieder geval niet beneden op de bank. Dat doe je bij erge onweer, niet bij wat regen of wind. Zo erg is dat nou ook weer niet. Probeer het anders positief om te buigen; hoor je hoe hard het waait/regent? Jij hebt daar lekker geen last van, jij ligt lekker warm en droog in je bed, gezellig hé.
Ik merk hier wel dat het bij een dakraam wel heel anders klinkt dan bij een draaikiepraam.

zondag 9 februari 2020 om 21:11
Kind lijkt op mij, ik vind het heerlijk te gaan slapen en naar regen of storm geluiden te liggen luisteren. Dan val je zo lekker in slaap, met de gedachte "hmm buiten is het heel koud en nat en ik lig lekker binnen".
We hebben dat ook gestimmuleerd door samen naar onweer te gaan kijken enzo. Als het 's avonds gaat onweren en ze wordt wakker, dan doen ze samen het gordijn opzij en mag ze 5 minuten ofzo kijken. Vond ze ooit een beetje spannend, onweer was toch wel een beetje eng, maar nu is het vooral heel leuk, want dan mag je 'op'! We roepen dan 'ohhh' en 'ahh' en 'zag je die' bij de mooiste flitsen. Daarna wel weer slapen, maar ze mag dan nog wel luisteren naar de donders natuurlijk en soms zie je het licht ook om je gordijn heen. Nu hoopt ze in de zomer soms op onweer. Toen we in de tent wakker werden van wel erg heftig onweer van de zomer (ik kreeg er zelf kippevel van zegmaar) werd ze ook wakker. Direct twee grote glunderogen "Oh, heel lekker hard onweer!" Toch vond ze dat ooit eng.
Succes TO, ik hoop dat je van een spanned weer ook zo'n leuke attractie weet te maken met samen in het grote bed ofzo.
Heb je vandaag overdag ook lekker in de storm gerend met hem, proberen te vliegen enzo? Misschien dat dat soort dingen ook helpen om het minder spannend te maken.
We hebben dat ook gestimmuleerd door samen naar onweer te gaan kijken enzo. Als het 's avonds gaat onweren en ze wordt wakker, dan doen ze samen het gordijn opzij en mag ze 5 minuten ofzo kijken. Vond ze ooit een beetje spannend, onweer was toch wel een beetje eng, maar nu is het vooral heel leuk, want dan mag je 'op'! We roepen dan 'ohhh' en 'ahh' en 'zag je die' bij de mooiste flitsen. Daarna wel weer slapen, maar ze mag dan nog wel luisteren naar de donders natuurlijk en soms zie je het licht ook om je gordijn heen. Nu hoopt ze in de zomer soms op onweer. Toen we in de tent wakker werden van wel erg heftig onweer van de zomer (ik kreeg er zelf kippevel van zegmaar) werd ze ook wakker. Direct twee grote glunderogen "Oh, heel lekker hard onweer!" Toch vond ze dat ooit eng.
Succes TO, ik hoop dat je van een spanned weer ook zo'n leuke attractie weet te maken met samen in het grote bed ofzo.
Heb je vandaag overdag ook lekker in de storm gerend met hem, proberen te vliegen enzo? Misschien dat dat soort dingen ook helpen om het minder spannend te maken.
zondag 9 februari 2020 om 21:16
Dit vind ik raar. Waarom mag een kind bij eng onweer wél uit bed maar bij enge storm niet?piepp schreef: ↑09-02-2020 21:07Ach nou, zulk weer hebben we toch niet dagelijks? Niet te groot maken. Die paar keer dat het voorkomt kruip je gewoon even naast hem, of ga je samen in het grote bed.
zondag 9 februari 2020 om 21:40
Ik had er bij moeten zeggen; doen we nu niet meer met onweer, maar vroeger in een woning met rieten dak deden we dat wel. En dat is puur vanuit veiligheid oogpunt. En tuurlijk, met storm kan er ook een boom op je huis vallen, maar die kans acht ik iets kleiner.vivapimpelmees schreef: ↑09-02-2020 21:16Dit vind ik raar. Waarom mag een kind bij eng onweer wél uit bed maar bij enge storm niet?
zondag 9 februari 2020 om 21:41
Buren hier zijn ook van het 'gaan we niet heen, hij moet het maar leren in zijn eigen bed' soort, maar het kind jankt in de meer dan een jaar dat ze er wonen bijna iedere avond/nacht minstens een kwartier, meerdere keren, tot er tegen geschreeuwd wordt. Net ook weer. Nou, het werkt hoor, dat geen aandacht geven....
Zeg ik terwijl jongste bij mij in bed ligt
Zeg ik terwijl jongste bij mij in bed ligt

zondag 9 februari 2020 om 22:16
En daarom doet hij dit waarschijnlijk.
Het : 'dan lig je wakker, maar niet je bed uit' principe zal beter helpen om hem toch door te laten slapen. Dat is namelijk veel minder gezellig.
Kinderen grijpen alles aan, hij is 4, dan weet je dat ondertussen toch wel?