Kind slaapt niet door storm
zondag 9 februari 2020 om 19:08
Het is een probleem waar we vaker tegenaan lopen. Onze zoon van nu bijna 4 is een lichte slaper. Op avonden zoals deze heeft hij veel ‘last’ van de wind. Maar ook bij flinke regenbuien gaat hij niet zomaar slapen of wordt hij snel wakker. We weten ondertussen niet zo goed meer hoe we ermee om moeten gaan. We zijn uiteraard luchtig over het weer, hebben al positieve associaties proberen te geven(wind is voor bootjes, regen voor de plantjes). Maar toch blijft het een lastig punt.
Zijn er meer ouders die dit ervaren met jonge kinderen? Hoe los je dit nou t beste op? We willen best streng zijn, maar feit blijft dat t weer m op zo’n moment uit zijn slaap houdt.
Zijn er meer ouders die dit ervaren met jonge kinderen? Hoe los je dit nou t beste op? We willen best streng zijn, maar feit blijft dat t weer m op zo’n moment uit zijn slaap houdt.

maandag 10 februari 2020 om 02:42
Onzin. We hebben het over net 4 hé, niet over een 10 jarige. Juist de normale geluiden kunnen geborgenheid geven. Geroezemoes van horeca kreeg mijn zoon aan het slapen

Ik heb het zelf ook trouwens. Een luisterboek of gepraat op tv sust me heerlijk in slaap.

maandag 10 februari 2020 om 02:45
Omdat je bij onweer geen tuinstoel of boom door je raam krijgt en met storm welvivapimpelmees schreef: ↑09-02-2020 21:16Dit vind ik raar. Waarom mag een kind bij eng onweer wél uit bed maar bij enge storm niet?

maandag 10 februari 2020 om 02:46
Ja joh. 4 is echt de leeftijd waarop ze doortrapt en manipulerend zijn

maandag 10 februari 2020 om 03:16
Ja joh, lees het stuk over mijn buren.
In bed laten blèren helpt daar echt niet bij door laten slapen. Maar hij zal het ooit leren, het doortrapte monster.

maandag 10 februari 2020 om 06:58
Mijn dochter had er ook last van. Oordopjes in (van die wasbolletjes (gehalveerd) werken hier prima) en inderdaad in mijn bed. Op mijn kamer hoor je de wind net wat minder.
En gisteravond slapend overgelegd naar haar eigen bed.
BIj harde regen (schuin dak) doet ze ook de oordopjes in. Niet te vaak want we willen niet dat ze er aan went
En gisteravond slapend overgelegd naar haar eigen bed.
BIj harde regen (schuin dak) doet ze ook de oordopjes in. Niet te vaak want we willen niet dat ze er aan went
maandag 10 februari 2020 om 08:02
Beneden houden werkte bij mijn jongste ook averechts. Al vanaf babyleeftijd. Als ik hem beneden op de bank houd blijft ie rustig wakker tot wij naar bed gaan. Hij begint nu met een boekje lezen (bijna 8, groep 4). Daarvoor speelde hij met een autootje in bed. En voor hem werkt de radio ook goed (lang leve de snoozefunctie van de wekkerradio)strings-attached schreef: ↑10-02-2020 02:42Onzin. We hebben het over net 4 hé, niet over een 10 jarige. Juist de normale geluiden kunnen geborgenheid geven. Geroezemoes van horeca kreeg mijn zoon aan het slapenTja ze horen toch van alles in die buik en i heb tot vrij lang doorgewerkt.
Ik heb het zelf ook trouwens. Een luisterboek of gepraat op tv sust me heerlijk in slaap.
maandag 10 februari 2020 om 08:05
Dat deed ik dan ook niet. Maar mijn kinderen hoefden niet te slapen, maar mochten wel een boekje lezen of met een autootje spelen. Jongste speelt ook nog wel eens op de grond, maar kruipt altijd in bed als hij echt moe genoeg is.
maandag 10 februari 2020 om 19:18
Kinderen weten met 4 jaar oud al feilloos hoe ze hun ouders zo ver kunnen krijgen dat ze hun zin krijgen. Weten al feilloos dat mamma toegevender is dan pappa (of omgekeerd). Ze weten ook dondersgoed dat ze van mamma op de bank mogen (én TV kijken) als ze maar lang genoeg doen alsof ze regen "eng" vinden. Dat heeft niks met doortrapt of slecht te maken, maar als jij écht denkt dat kleuters niet berekend kunnen zijn en weten hoe ze bepaalde kaarten moeten uitspelen om hun zin te krijgen, ben je wel erg naïef.strings-attached schreef: ↑10-02-2020 02:46Ja joh. 4 is echt de leeftijd waarop ze doortrapt en manipulerend zijn![]()
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 10 februari 2020 om 20:00
Zegt iemand zonder kinderen.pejeka schreef: ↑10-02-2020 19:18Kinderen weten met 4 jaar oud al feilloos hoe ze hun ouders zo ver kunnen krijgen dat ze hun zin krijgen. Weten al feilloos dat mamma toegevender is dan pappa (of omgekeerd). Ze weten ook dondersgoed dat ze van mamma op de bank mogen (én TV kijken) als ze maar lang genoeg doen alsof ze regen "eng" vinden. Dat heeft niks met doortrapt of slecht te maken, maar als jij écht denkt dat kleuters niet berekend kunnen zijn en weten hoe ze bepaalde kaarten moeten uitspelen om hun zin te krijgen, ben je wel erg naïef.
Even een tip van iemand mét kinderen: soms is zo'n kleuter helemaal niet bezig met zijn zin te krijgen!
maandag 10 februari 2020 om 20:02
Dan nog kan die kleuter in bed blijven. Want daar hoort hij. Niet op de bank bij de TV met limonade en versnaperingen. Want voor je het weet, is dat een gewoonte.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

maandag 10 februari 2020 om 20:05
Die buren van jou zijn rare mensen, en dit heeft niets met mijn reactie te maken.
Troosten en het gezellig maken zijn twee verschillende dingen.

maandag 10 februari 2020 om 20:06
Ik ben daar heel makkelijk in, dan komen ze gewoon bij ons in bed liggen.
Wij wonen vrij afgelegen in een vrijstaand huis met veel weilanden om ons heen, dus de storm maakte hier ook heel wat lawaai en kan goed z'n gang gaan.
Onze jongste dochter (4) heeft vannacht dus ook bij ons in bed geslapen, en ik ben ook een aantal keren wakker geworden van de storm.
Waarom zou je op zulke momenten streng moeten zijn? Het is toch ook best eng en best een uitzonderlijke situatie.
Wij vinden het niet erg als ze in sommige situatie's bij ons in bed komen liggen, zo krijgt iedereen meer slaap en als ze 16 zijn komen ze echt niet meer tussen ons in liggen hoor.
Wij wonen vrij afgelegen in een vrijstaand huis met veel weilanden om ons heen, dus de storm maakte hier ook heel wat lawaai en kan goed z'n gang gaan.
Onze jongste dochter (4) heeft vannacht dus ook bij ons in bed geslapen, en ik ben ook een aantal keren wakker geworden van de storm.
Waarom zou je op zulke momenten streng moeten zijn? Het is toch ook best eng en best een uitzonderlijke situatie.
Wij vinden het niet erg als ze in sommige situatie's bij ons in bed komen liggen, zo krijgt iedereen meer slaap en als ze 16 zijn komen ze echt niet meer tussen ons in liggen hoor.

maandag 10 februari 2020 om 20:07
Jij vindt vindingrijk hetzelfde als doortrapt en manipulerend? Bijzonder!strings-attached schreef: ↑10-02-2020 02:46Ja joh. 4 is echt de leeftijd waarop ze doortrapt en manipulerend zijn![]()

maandag 10 februari 2020 om 20:08
pejeka schreef: ↑10-02-2020 19:18Kinderen weten met 4 jaar oud al feilloos hoe ze hun ouders zo ver kunnen krijgen dat ze hun zin krijgen. Weten al feilloos dat mamma toegevender is dan pappa (of omgekeerd). Ze weten ook dondersgoed dat ze van mamma op de bank mogen (én TV kijken) als ze maar lang genoeg doen alsof ze regen "eng" vinden. Dat heeft niks met doortrapt of slecht te maken, maar als jij écht denkt dat kleuters niet berekend kunnen zijn en weten hoe ze bepaalde kaarten moeten uitspelen om hun zin te krijgen, ben je wel erg naïef.
Maar zelf heb je geen kinderen. I rest my case.

maandag 10 februari 2020 om 21:32
Je hebt als kinderloze helemaal geen idee van de praktijk.
Aan de behoefte van een kind voldoen staat niet gelijk aan een gewoonte aanleren. Hoe kom je erop?
En een kleuter 'hoort' niet in bed. Een kleuter heeft voldoende slaap nodig. Hoe of wat of waar is daaraan ondergeschikt.

maandag 10 februari 2020 om 21:45
Quincy2 schreef: ↑10-02-2020 21:32Je hebt als kinderloze helemaal geen idee van de praktijk.
Aan de behoefte van een kind voldoen staat niet gelijk aan een gewoonte aanleren. Hoe kom je erop?
En een kleuter 'hoort' niet in bed. Een kleuter heeft voldoende slaap nodig. Hoe of wat of waar is daaraan ondergeschikt.
De beste stuurlui staan aan wal.

maandag 10 februari 2020 om 21:48
Hee, ik ben het met Pejeka eens!pejeka schreef: ↑10-02-2020 19:18Kinderen weten met 4 jaar oud al feilloos hoe ze hun ouders zo ver kunnen krijgen dat ze hun zin krijgen. Weten al feilloos dat mamma toegevender is dan pappa (of omgekeerd). Ze weten ook dondersgoed dat ze van mamma op de bank mogen (én TV kijken) als ze maar lang genoeg doen alsof ze regen "eng" vinden. Dat heeft niks met doortrapt of slecht te maken, maar als jij écht denkt dat kleuters niet berekend kunnen zijn en weten hoe ze bepaalde kaarten moeten uitspelen om hun zin te krijgen, ben je wel erg naïef.
En ik heb kinderen.
En ik laat ze nooit huilen.
Maar ik merk wel dat dingen snel een gewoonte worden en dat ze soms precies weten hoe te krijgen wat ze graag willen.
Laatst was de jongste ziek, keelpijn, neus vol snot, koorts. Heel zielig was ze. Kon niet slapen vanwege zere keel, moet door mond ademen vanwege dichte neus en kreeg daar weer een zeerdere keel van. Ze lag dus bij ons in het grote bed en als ze wakker werd voor wij naar bed gingen zaten we een tijdje boven met haar op schoot of mocht ze even naar beneden, wat drinken etc tot de keel minder pijn deed. Een week later was het ziek zijn over, maar toen waren er opeens honderd redenen om bij ons in bed te 'moeten' en als ik aangaf dat ze na een grote knuffel gewoon weer in haar eigen bedje verder kon slapen deed spontaan de keel weer pijn.
Nou vind ik het best lief om haar in bed te hebben, maar we slapen er allemaal slechter om door haar gedraai en gewoel en zij door ons gesnurk, dus om de haverklap is er iemand wakker, of zijn we allemaal wakker. Dus om dat te blijven doen terwijl er geen zieke kleuter is: nee.
De eerste nachten na het ziek zijn zijn alle redenen te voorschijn gehaald en nu slaapt ze weer prima in haar eigen bed.
Met dingen als onweer, herrie door een feestje bij de buren etc probeer ik ze dus zo veel mogelijk in hun eigen bed gerust te stellen, even het licht aan om gerust te stellen, grote knuffel, even op schoot en dan weer in bed, beetje praten, nog even mogen spelen etc.
maandag 10 februari 2020 om 21:52
En deze, is dit wat voor hem? Zijn heel soepel en zacht en je kan gewoon op je zij slapen. Gebruik zelf de volwassenen versie.miss_musica schreef: ↑09-02-2020 19:17Beide denk ik. Hij slaapt licht, maar ik merk wel dat hij echt bang is voor de heftigheid buiten.
Dat lichte slapen heeft hij helaas van mij, ik slaap ook meestal met oordoppen. Die kreeg ik vroeger ook van mijn moeder bij dit soort weer(was idd wel wat ouder), maar ik vond ze heel vervelend.

“Don’t look back – you’re not going that way.”

maandag 10 februari 2020 om 21:54
Mij hielp dit vroeger juist heel erg goed. Het voelde al een stuk fijner in het bed van mijn ouders, ondanks dat ze zelf nog niet sliepen. En als zij dan gingen slapen, legden ze mij in mn eigen bed. Waar ik overigens de dag erna helemaal niets meer van wist.
maandag 10 februari 2020 om 22:05
Hier dus ook voor de jongste. Als ze in haar eigen bed moet blijven is ze na uren nog wakker, gaat ze in ons bed liggen dan slaapt ze binnen 10 minuten. En terug in haar eigen bed leggen is geen probleem.FoxtrotAlpha schreef: ↑10-02-2020 21:54Mij hielp dit vroeger juist heel erg goed. Het voelde al een stuk fijner in het bed van mijn ouders, ondanks dat ze zelf nog niet sliepen. En als zij dan gingen slapen, legden ze mij in mn eigen bed. Waar ik overigens de dag erna helemaal niets meer van wist.
dinsdag 11 februari 2020 om 07:22
Maar ook bij jou is het geen gewoonte geworden.aaaanne schreef: ↑10-02-2020 21:48Hee, ik ben het met Pejeka eens!
En ik heb kinderen.
En ik laat ze nooit huilen.
Maar ik merk wel dat dingen snel een gewoonte worden en dat ze soms precies weten hoe te krijgen wat ze graag willen.
Laatst was de jongste ziek, keelpijn, neus vol snot, koorts. Heel zielig was ze. Kon niet slapen vanwege zere keel, moet door mond ademen vanwege dichte neus en kreeg daar weer een zeerdere keel van. Ze lag dus bij ons in het grote bed en als ze wakker werd voor wij naar bed gingen zaten we een tijdje boven met haar op schoot of mocht ze even naar beneden, wat drinken etc tot de keel minder pijn deed. Een week later was het ziek zijn over, maar toen waren er opeens honderd redenen om bij ons in bed te 'moeten' en als ik aangaf dat ze na een grote knuffel gewoon weer in haar eigen bedje verder kon slapen deed spontaan de keel weer pijn.
Nou vind ik het best lief om haar in bed te hebben, maar we slapen er allemaal slechter om door haar gedraai en gewoel en zij door ons gesnurk, dus om de haverklap is er iemand wakker, of zijn we allemaal wakker. Dus om dat te blijven doen terwijl er geen zieke kleuter is: nee.
De eerste nachten na het ziek zijn zijn alle redenen te voorschijn gehaald en nu slaapt ze weer prima in haar eigen bed.
Met dingen als onweer, herrie door een feestje bij de buren etc probeer ik ze dus zo veel mogelijk in hun eigen bed gerust te stellen, even het licht aan om gerust te stellen, grote knuffel, even op schoot en dan weer in bed, beetje praten, nog even mogen spelen etc.
En zo goed wist ze misschien wel wat ze moest proberen, maar jij wist dat nog iets beter.
Ik vind dat doemdenken dat je er tot ze het huis uitgaan aan vast zit als ze één keer in je bed slapen, als ze echt die extra aandacht nodig hebben, nogal overdreven

dinsdag 11 februari 2020 om 08:15
Dank voor alle reacties. We hebben uiteindelijk kind bij ons in bed gehad die nacht. Gisteren waaide het nog net zo hard, dus het is min of meer hetzelfde gegaan(nou ja man is bij hem op de slaapkamer gebleven). Helaas maakt de aanwezigheid van ons in zijn kamer dat hij niet gaat slapen, dus bij hem blijven tot hij slaapt werkt niet. Slapend overleggen in zijn eigen bed lukt ook niet(laatst een keer geprobeerd tijdens logeerpartij). We merken ook dat zijn slaapritme wat verschuift na een paar late avonden. Vandaag en morgen zijn 'vroege' ochtenden, dus ik verwacht dat hij vanavond in elk geval moe genoeg is.
Hij heeft nog een babyzusje dat ook boven slaapt, dat maakt dat we gedoe boven ook zoveel mogelijk willen beperken(hoewel ze er tot nu toe wonderwel doorheen slaapt).
Die oordopjes zijn een goed idee voor als hij wat ouder is
. Ik weet wel bijna zeker dat hij er nu mee zou gaan zitten frunniken/spelen.
Hij heeft nog een babyzusje dat ook boven slaapt, dat maakt dat we gedoe boven ook zoveel mogelijk willen beperken(hoewel ze er tot nu toe wonderwel doorheen slaapt).
Die oordopjes zijn een goed idee voor als hij wat ouder is