Wuhan Coronavirus

dinsdag 11 februari 2020 om 11:32
ja dat is waar, maar dat gaat niet over 'verkeerde bed' patienten. Dat zijn mensen die niet naar huis kunnen, maar ook niet in een ziekenhuis hoeven blijven. Die moeten eigenlijk naar een verpleeg of verzorgingstehuis, maar omdat daar geen bedden zijn blijven ze dus in het ziekenhuis 'hangen' terwijl ze geen ziekenhuiszorg nodig hebben maar bijvoorbeeld verpleeghuiszorg.redbulletje schreef: ↑11-02-2020 10:57Klopt, je wordt nog net niet gelijk na het ontwaken van de narcose naar huis gestuurd, maar het scheelt niet veel.
Ze houden patienten eerder te kort dan te lang in het ziekenhuis anno nu. En bij gebrek aan eenpersoonskamers is mensen isoleren al helemaal lastig, want maar 2 isoleerkamers per afdeling.
Bij een echte uitbraak is isolatie niet echt een probleem, want je kunt twee mensen met corona prima bij elkaar op de kamer leggen, als je het al hebt maakt dat niet meer uit, je kunt elkaar niet herbesmetten.
Wat belangrijk is mee te nemen in de discussie of nederland genoeg ziekenhuis ruimte heeft zijn een aantal dingen in vergelijk met china:
1) in china gaat men anders om met ziekenhuis zorg, daar is 'in het ziekenhuis liggen' in de steden, ook nog echt om verpleegd te worden, dus je gaat met allerlei dingen naar het ziekenhuis waar je in nederland gewoon mee thuis zou blijven.
2) het concept verzorgingstehuis of bejaardenhuis is in china bijna afwezig, dat maakt dat de groep mensen die er het slechtst aan toe is (dat zijn op dit moment de ouderen) in china dus thuis wonen en nu dus naar het ziekenhuis trekken. In nederland verblijven veel van die mensen al in een zorgsetting, zolang die niet op de intensive care terecht komen, kunnen die in geval van nood dus in hun eigen behandelsetting blijven.
Beide zaken maken dat in Nederland, bij een uitbraak er dus niet meteen zo'n ziekenhuis drama zou bestaan als in china. Natuurlijk een grootschalige uitbraak zorgt voor logistieke problemen, maar er zijn dus factoren die de echte doemscenarios wat nuanceren.
dinsdag 11 februari 2020 om 11:35
Ik héb niet eens echt een mening over de theorie van deze man die de bioweapentheorie probeert te bewijzen.SweetFirefly schreef: ↑11-02-2020 11:27Dus een ander mag geen eigen mening hebben van jou....? Laat anderen eens in hun waarde, dat zou jou sieren.
.. .
We zitten hier niet om elkaar af te branden.
Verder helemaal eens met wat je zegt.
.
dinsdag 11 februari 2020 om 11:39
dat is helemaal waar.SweetFirefly schreef: ↑11-02-2020 11:27Maar doe niet laatdunkend als een ander dat in de huidige situatie en met de informatie die we nu hebben en de maatregelen die nu wel of juist niet worden genomen, niet heeft. We zitten hier niet om elkaar af te branden.
Er is op dit moment nog veel niet bekend, onduidelijk, of met een best flinke marge. Dat maakt dat er verschillende scenarios mogelijk zijn, hoe je daarmee om zou moeten gaan is altijd een kwestie van afwegen maar ook een kwestie van persoonlijke mening. De ene persoon is bereid veel verder te gaan en veel verder gaande maatregelen te nemen om een potentiele epidemie te voorkomen dan een ander. Dat heeft denk ik echt te maken met persoonlijkheid en persoonlijke ervaring. Er was hier iemand die een aardbeving mee gemaakt heeft, die gaat logischerwijs net wat sneller hamsteren dan ik, er was eerder in topic ook iemand die een erg nare ervaring met (als ik me niet vergis) een familielid had meegemaakt met de mexicaanse griep, dan wordt je ook wat zenuwachtiger van een epidemie als iemand die zijn hele leven twee keer verkouden is geweest.
Als ik op mijn werk zit en de cijfers zie denk ik 'ach dit had allemaal veel dramatischer kunnen zijn' en dan ga ik rustig aan het werk en denk ik bij nieuwe cijfers 'oh jippie, machtig interessant'. Als ik thuis ben en naar mijn dreumes kijk en bedenk dat die eventueel misschien wel een potentieel ziek zou kunnen worden dan word ik misselijk.
dinsdag 11 februari 2020 om 11:44
Het gaat hier helemaal niet om meningen. Was dat maar zo openlijk het geval. Dan zou je zeggen, ik ben erg bang, want ik heb een zwakke gezondheid, ik weet er verder geen ruk van hoor, maar dat wilde ik even kwijt, is er nog iemand bang?SweetFirefly schreef: ↑11-02-2020 11:27Dus een ander mag geen eigen mening hebben van jou....? Laat anderen eens in hun waarde, dat zou jou sieren.
Ik ben zelf ook heel voorzichtig aangaande het virus. Dat heeft een aantal redenen. Redenen waarvan ik van harte hoop dat jij ze nooit hoeft te ervaren. Zo hebben anderen misschien ook redenen om net even wat voorzichtiger te zijn of kritischer op informatie te zijn. De informatie de Florence geeft is prettig en stelt jou misschien gerust en dat is prima. Maar doe niet laatdunkend als een ander dat in de huidige situatie en met de informatie die we nu hebben en de maatregelen die nu wel of juist niet worden genomen, niet heeft. We zitten hier niet om elkaar af te branden.
Nee, in plaats daarvan worden mensen die echt feiten brengen overspoeld met paniekzaaiers met zogenaamde feiten. "Onze gezondheidszorg is er niet op toegerust" quarantaine deugt niet "Facebook zegt dat het heel erg is" "wat ik nu weer hoorde" etcetera, ad infinitum.
En dát vind ik zo kwalijk.
Accepteer dat je er niks van weet en dat een week verwoed googelen dat écht niet rechtzet, accepteer dat het
puur angst is dat je hier constant post- niks meer dan dat en zeg dat laatste dan ook gewoon. En hou het daarbij.
Je hebt geen kennis zoals anderen, je hebt nul invloed, zoeken op internet tot je wat engs vindt en dan hier herhalen, op zoek naar bevestiging; het helpt je angst geen zier.
Aannemen van iemand die het toch echt beter weet dan jij, en vervolgens dan afleiding zoeken, kan wél erg helpen. Maar op éen of andere manier is dat niet de bedoeling, ofzo?!
Met paniekzaaien op niks af, laat je heel erg veel anderen niet in hun waarde, dat is kwalijk. Je helpt niemand, in de eerste plaats jezelf al niet, maar je kunt wel degelijk kwaad ermee doen.
dinsdag 11 februari 2020 om 11:48
Als je mij goéd leest, roep ik helemaal niet "zomaar wat", heb ik nog nooit iets van facebook gehaald en gooi ik ook geen meningen als feit de wereld in.
Verder wil ik hier niet over doorruzieën. Iedereen mag (moet) zijn eigen mening vormen aan de hand van de beperkte! vijver aan feiten die nu beschikbaar is. We weten niet alles, dus kunnen er ook maar weinig keiharde uitspraken gedaan worden.
Het is wel belangrijk om te onderkennen wat we wel en wat we niet weten.
Verder wil ik hier niet over doorruzieën. Iedereen mag (moet) zijn eigen mening vormen aan de hand van de beperkte! vijver aan feiten die nu beschikbaar is. We weten niet alles, dus kunnen er ook maar weinig keiharde uitspraken gedaan worden.
impala wijzigde dit bericht op 11-02-2020 11:59
41.54% gewijzigd
.

dinsdag 11 februari 2020 om 11:57
Een hoop mensen zitten in een dramatische realiteit zoals in een Chinees (iets van ziekenhuis) of op een cruiseschip. Vanuit onze huidige positie kunnen we nog gewoon doorgaan met waar we mee bezig waren. Groot verschil in beleving. Een groot deel van de wereld maakt zich zorgen en houdt de adem in, in Nederland moet je echter de houding aannemen van het loopt wel los. We zijn ook niet zoveel gewend natuurlijk en we zitten nog goed.florence13 schreef: ↑11-02-2020 11:39dat is helemaal waar.
Er is op dit moment nog veel niet bekend, onduidelijk, of met een best flinke marge. Dat maakt dat er verschillende scenarios mogelijk zijn, hoe je daarmee om zou moeten gaan is altijd een kwestie van afwegen maar ook een kwestie van persoonlijke mening. De ene persoon is bereid veel verder te gaan en veel verder gaande maatregelen te nemen om een potentiele epidemie te voorkomen dan een ander. Dat heeft denk ik echt te maken met persoonlijkheid en persoonlijke ervaring. Er was hier iemand die een aardbeving mee gemaakt heeft, die gaat logischerwijs net wat sneller hamsteren dan ik, er was eerder in topic ook iemand die een erg nare ervaring met (als ik me niet vergis) een familielid had meegemaakt met de mexicaanse griep, dan wordt je ook wat zenuwachtiger van een epidemie als iemand die zijn hele leven twee keer verkouden is geweest.
Als ik op mijn werk zit en de cijfers zie denk ik 'ach dit had allemaal veel dramatischer kunnen zijn' en dan ga ik rustig aan het werk en denk ik bij nieuwe cijfers 'oh jippie, machtig interessant'. Als ik thuis ben en naar mijn dreumes kijk en bedenk dat die eventueel misschien wel een potentieel ziek zou kunnen worden dan word ik misselijk.

dinsdag 11 februari 2020 om 11:58
Ik zie hier ook geen paniek zaaien.impala schreef: ↑11-02-2020 11:48Als je mij goéd leest, roep ik helemaal niet "zomaar wat", heb ik nog nooit iets van facebook gehaald en gooi ik ook geen meningen als feit de wereld in.

dinsdag 11 februari 2020 om 12:10
Ik merk ook verschillen in mijn omgeving. Sommige mensen denken dat ik er teveel over stress en 'te paniekerig' doe want er gaan miljoenen mensen dood aan griep en blablabla. Maar ik ben helemaal niet aan het stressen of in paniek over Corona, ik vind het gewoon belangrijk om, nu het zo dichtbij komt, op de hoogte te blijven en me in te lezen. Daarnaast vind ik het gewoon erg interessant allemaal.
Ja je kunt ook gewoon afgaan op het RIVM of je huisarts maar in deze situaties is het ook verstandig om zelf goed geïnformeerd te zijn, vind ik dan. Dat heeft niks met paniekzaaien ofzo te maken.
Daarnaast leef ik gewoon erg mee met die mensen die erdoor getroffen zijn en geen kant op kunnen. Vraag me af hoe het nu is met die Chinezen op Bali die niet terug konden vliegen maar bij hotels geweigerd werden. Zal dadelijk google eens aanslingeren.
Ja je kunt ook gewoon afgaan op het RIVM of je huisarts maar in deze situaties is het ook verstandig om zelf goed geïnformeerd te zijn, vind ik dan. Dat heeft niks met paniekzaaien ofzo te maken.
Daarnaast leef ik gewoon erg mee met die mensen die erdoor getroffen zijn en geen kant op kunnen. Vraag me af hoe het nu is met die Chinezen op Bali die niet terug konden vliegen maar bij hotels geweigerd werden. Zal dadelijk google eens aanslingeren.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:15
Die zijn uiteindelijk door China opgehaald en teruggevlogen. Althans, dat is ze aangeboden en was het plan.
https://mobile.abc.net.au/news/2020-02- ... fmredir=sm
Wat er daarna met ze gebeurd is weet ik niet.
Wat er daarna met ze gebeurd is weet ik niet.
impala wijzigde dit bericht op 11-02-2020 12:19
45.22% gewijzigd
.

dinsdag 11 februari 2020 om 12:17
Fijn dat die toch nog naar huis konden, alhoewel ik vraag me af in hoeverre ze dat zelf fijn vinden. Las dat er sinds de uitbraak bekend werd er miljoenen mensen gevlucht zijn uit China.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:20
Yep.
Zie artikel dat ik er net nog bijgeplakt heb:
It sounds like some sort of bad joke.
As Australia and other countries were evacuating their residents from the epicentre of the coronavirus — to avoid the risk of infection — China was offering hundreds of its own citizens a free flight from Bali back to the city of Wuhan.
Ik weet ook niet of de vluchten uitgevoerd zijn en hoeveel mensen er dan mee zijn gegaan.
.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:36
dinsdag 11 februari 2020 om 12:40
Dat is het altijd in dit soort gevallen, op persoonlijk niveau is het enorm drama, mensen die niet naar huis kunnen, van familie gescheiden zijn, ziek zijn, wellicht overleden zijn etc. Op groter schaal niveau valt het allemaal mee. Maar op groter schaal niveau kijken lukt natuurlijk niet als je zelf midden in een dramatische situatie zit.miekemv schreef: ↑11-02-2020 11:57Een hoop mensen zitten in een dramatische realiteit zoals in een Chinees (iets van ziekenhuis) of op een cruiseschip. Vanuit onze huidige positie kunnen we nog gewoon doorgaan met waar we mee bezig waren. Groot verschil in beleving. Een groot deel van de wereld maakt zich zorgen en houdt de adem in, in Nederland moet je echter de houding aannemen van het loopt wel los. We zijn ook niet zoveel gewend natuurlijk en we zitten nog goed.
de kans dat het allemaal wel los gaat lopen in Nederland is zeker aanwezig, maar daar moet je (als overheid) in mijn optiek niet zomaar vanuit gaan. Dus wel voorbereiden en plannen maken, maar ook niet de realiteit uit het oog verliezen en allerlei schade gaan aanrichten voor allerlei 'wat als' scenarios. En dat is de moeilijkheid. Want welke schade ben je bereid te accepteren voor een risico waarvan je niet zeker bent? En dat kan beide kanten uit. Als je te makkelijk denkt dan loop je het risico op schade door een epidemie maar als je te moeilijk denkt loop je het risico van sociale/economische/medische schade door allerlei maatregelen want dat kan ook.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:45
In mijn omgeving wel. Maar daar bevinden zich dan ook veel nieuws- en informatiejunks.
De gemiddelde Nederlander heeft het nog steeds over een griepje. En dat is ook de bedoeling van de overheid en het rivm (dit is een mening

.
dinsdag 11 februari 2020 om 12:55
Nieuwsjunks zijn er hier niet veel, dat scheelt een hoop. Ik vind het niet erg, ik hoor het vanzelf wanneer het in NL is. Dus volg ik een beetje aan de zijlijn en klik af en toe een linkje open, als 't interessant lijkt.
Dus blijf vooral posten, zou ik zeggen

dinsdag 11 februari 2020 om 12:58
Ik snap dat ook hoor, dat veel mensen denken het zal allemaal wel en China is ver van mijn bed.
Er is op dit moment ook weinig reden om je echt zorgen te maken in Nederland. Maar dat kán zomaar opeens veranderen, zie Brighton in Engeland. Daarom is wat meer voorzichtigheid bij de NL overheid en medici m.i. wel op zijn plaats.
Er is op dit moment ook weinig reden om je echt zorgen te maken in Nederland. Maar dat kán zomaar opeens veranderen, zie Brighton in Engeland. Daarom is wat meer voorzichtigheid bij de NL overheid en medici m.i. wel op zijn plaats.
.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:07
Die vraag heeft ze al een paar keer beantwoord. Zo goed als geen kans, op basis van huidige kennis. En daar is wél aardig wat kennis van. Niks wijst erop dat het echt via de lucht verspreid wordt of kan worden.doornroosje9 schreef: ↑11-02-2020 13:06Florence, wat is er bij jullie bekend over het verspreiden van het virus via de lucht?
.

dinsdag 11 februari 2020 om 13:25
Weer een interessant filmpje van Medcram met uitleg over het een en ander: https://youtu.be/pDnmHu8x9C4

dinsdag 11 februari 2020 om 13:37
Precies dit! Dat heb ik dus ook. Voor de rest kan ik het best wel relativeren.florence13 schreef: ↑11-02-2020 11:39Als ik thuis ben en naar mijn dreumes kijk en bedenk dat die eventueel misschien wel een potentieel ziek zou kunnen worden dan word ik misselijk.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:38
Ah oké, dat heb ik dan gemist! Ik dacht dat ik alles gelezen had, maar soms lees ik idd vluchtig als ik niet veel tijd heb.
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:40
Het is ook erg veel info hier . En dat is ook mijn schulddoornroosje9 schreef: ↑11-02-2020 13:38Ah oké, dat heb ik dan gemist! Ik dacht dat ik alles gelezen had, maar soms lees ik idd vluchtig als ik niet veel tijd heb.

komt ook omdat er zoveel aspecten zijn aan dit topic.
.
dinsdag 11 februari 2020 om 13:53
Zelfde verhaal als voor Afrika geldt, lijkt mij.Subnautica schreef: ↑11-02-2020 13:50Hoe kan het nou dat in Indonesie nog geen enkel geval bekend is? (bron: ad blog) Dat lijkt me toch echt sterk.
En ja, dat is nog zorgerlijker dan landen die wél gevallen rapporteren. Geen nieuws is niet altijd goed nieuws.
.