Tweede kindje

10-02-2020 18:23 23 berichten
Heeeee

Wij hebben een zoon van 10 maanden. We merken laatste tijd dat we steeds meer verlangen naar een tweede kindje. Lijkt ons heerlijk om een broertje of zusje te hebben voor ons zoontje. 😍 En we zijn er ook wel aan toe.

Echter zijn er wel paar factoren die, vooral mij, laten twijfelen.

- we gaan in juni verbouwen en verhuizen, geen grote verbouwing. +/- maand bezig, maar toch.

- ik studeer nog tot juni en wil ter zijner tijd wel een andere baan, iets met regelmaat. We werken nu beiden onregelmatig. Maar dit heeft verder geen haast hoor!

Ik vind het lastig. Enerzijds echt het verlangen naar een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees geen grote bezwaren..... tja eventueel zwanger verhuizen maar hoog zwanger zal je nog niet zijn.

Een andere baan kan ook gevonden worden in je verlof. Als je net bent gestart met een baan voelt het ook ongemakkelijk.... zo is er altijd wat.

De grootste overweging zou ik vinden of je lijf al genoeg hersteld is....
gewoon proberen
Om misschien even de boel te relativeren zou je naar de podcast ‘de tweede’ van de correspondent kunnen luisteren. Ik vond het wel heel verhelderend wat een tweede doet met je relatie/gezin Etc.
Dat zou praktisch gezien je kunnen helpen met een keuze maken.

Maar ik begrijp ook wel dat de keuze voor een tweede kind niet alleen rationeel, maar vooral emotioneel genomen wordt:

Wij hebben nu een kindje van 1 en moeten echt niet of nog niet denken aan een tweede, dus wat dat betreft heb je aan mij geen goede op gevoelsniveau.
Ik voelde me ook klaar voor de tweede toen de eerste bijna een jaar was. Uiteindelijk is de tweede geboren toen de eerste net twee was. Ik heb me er ENORM op verkeken hoeveel meer werk en energie een tweede kind kost. Een kind voelt als een kind. Twee kinderen voelde voor mij als drie of vier kinderen. Je hebt de eerste twee a drie jaar NOOIT meer tijd voor jezelf. Het is een soort echo van constante hulp bieden en overvraagd worden. Ze zijn nu 5 en 7 en nu is het leuk dat ze zo close zijn, maar de eerste jaren waren zo zwaar dat ik serieus denk dat ik er PTSD van heb. Dat gezegd, het ligt heel erg aan je persoonlijkheid hoe je er mee om zal gaan. Ik ben nogal een perfectionist en wil graag alles op mijn manier, en dat gaat nou eenmaal niet met twee kleine kinderen. Als je een makkelijk type bent dan is het waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Bij mij begon het ook rond die tijd weer te kriebelen, dus ik snap het wel. Maar ben wel blij dat het even duurde voordat het lukte, want minder dan 2 jaar er tussen is wel pittig denk ik hoor. Bij mij speelde mijn leeftijd ook wel een rol dat ik niet te lang wilde wachten. En ik denk dat het op de lange termijn leuk is als er zo'n 2 jaar tussen zit. Maar ach voor alles is wat te zeggen.

T is ook zonde als je later spijt hebt dat je gewacht hebt denk ik.
Als je een tweede kindje wil, gewoon er voor gaan! Bij mij zat er ook korte tijd tussen eerste en tweede, en het was soms echt wel vervelend met twee kleintjes, maar alles komt weer goed. En het is ontzettend leuk als ze niet veel schelen en later dikke maatjes zijn ;)
Een kind willen is sowieso een gevoelskwestie of je er nu 1 of 10 wilt. Ik vind 1 saai en zielig, ook een gevoelskwestie. Dus ik zou zeggen; volg je gevoel met de kanttekening dat de omstandigheden zodanig zijn dat het kindje genoeg liefde, eten en een dak boven zijn hoofd kan krijgen.
yogayup schreef:
10-02-2020 18:28
Om misschien even de boel te relativeren zou je naar de podcast ‘de tweede’ van de correspondent kunnen luisteren. Ik vond het wel heel verhelderend wat een tweede doet met je relatie/gezin Etc.
Dat zou praktisch gezien je kunnen helpen met een keuze maken.
Deze ga ik even beluisteren.

Wij zijn voor een tweede gegaan toen onze dochter net geen 1.5 was. Helaas heb ik 2 miskramen gekregen en nu vind ik het wel even helemaal prima zo. Het gevoel van graag willen is ook (even?) helemaal weg.
Gewoon ervoor gaan, 1 of 2 maakt niet uit. Daar rol je zo weer in.
ik geef mn bek ook maar een douw
Huh maar je was toch al zwanger? Topic vorige maand...
Wat houdt je nu tegen? Misschien ben je over twee weken zwanger en ben je in juni dus een maand of drie zwanger.

Precies klaar met studeren, tijd voor verbouwing, op tijd klaar voor baby twee en door naar een volgende baan.

Lijkt me juist prima en als het (grote kans) niet direct raak is, heb je ook gewoon lekker ruimer de tijd.
FunnyFace8 schreef:
10-02-2020 18:51
Ik voelde me ook klaar voor de tweede toen de eerste bijna een jaar was. Uiteindelijk is de tweede geboren toen de eerste net twee was. Ik heb me er ENORM op verkeken hoeveel meer werk en energie een tweede kind kost. Een kind voelt als een kind. Twee kinderen voelde voor mij als drie of vier kinderen. Je hebt de eerste twee a drie jaar NOOIT meer tijd voor jezelf. Het is een soort echo van constante hulp bieden en overvraagd worden. Ze zijn nu 5 en 7 en nu is het leuk dat ze zo close zijn, maar de eerste jaren waren zo zwaar dat ik serieus denk dat ik er PTSD van heb. Dat gezegd, het ligt heel erg aan je persoonlijkheid hoe je er mee om zal gaan. Ik ben nogal een perfectionist en wil graag alles op mijn manier, en dat gaat nou eenmaal niet met twee kleine kinderen. Als je een makkelijk type bent dan is het waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Jeetje dat heb ik toch echt heel anders ervaren. Had je nooit hulp of een keertje uit logeren? En iedere avond toch een paar uur voor jezelf als ze slapen?

Haha nouja, ik krijg bijna de derde in 4,5 jaar en kan niet wachten. Het is voor iedereen dus erg verschillend hoe ze het ervaren en zal ook zeker aan je kids liggen. Ik zou zelf niet echt bezwaren zien in wat je zegt, als je wilt ga ervoor. Er zal altijd een reden zijn waarom het niet uitkomt of handig is. En zo gezellig als ze beetje dicht op elkaar zitten.
Boertje037 schreef:
10-02-2020 20:28
Jeetje dat heb ik toch echt heel anders ervaren. Had je nooit hulp of een keertje uit logeren? En iedere avond toch een paar uur voor jezelf als ze slapen?

[…]
Dat hangt ook wel af van wat voor soort baby je hebt denk ik. Ik heb een baby die met 7 weken begon door te slapen, maar een vriendin van me heeft er eentje van twee weken ouder die met 5 maanden nog vaak 2 tot soms zelfs 10 keer per nacht zich meldt. En ik heb collega's die kinderen hebben tussen de 0 en 7 jaar waarvan zeker de helft half slapend op de werkvloer rondloopt ivm spokende kinderen. Ik kan me voorstellen dat met 1 spook je nog even wacht tot je een tweede spook erbij maakt. En als beide dan spoken... Of ze elkaar afwisselen… Ik kan me wel wat voorstellen bij enige terughoudendheid ;)
Saivash schreef:
10-02-2020 19:30
heel bijzonder
Saivash schreef:
10-02-2020 19:30
Dat is helaas een hele vroege MK geworden
Carpe-diem93 schreef:
10-02-2020 21:57
Dat lijkt mij heel verdrietig. Sterkte daarmee.
Cookielover schreef:
10-02-2020 19:05
Als je een tweede kindje wil, gewoon er voor gaan! Bij mij zat er ook korte tijd tussen eerste en tweede, en het was soms echt wel vervelend met twee kleintjes, maar alles komt weer goed. En het is ontzettend leuk als ze niet veel schelen en later dikke maatjes zijn ;)

Ik moet hier toch echt even op reageren. Ik hoor dat zó vaak, de aanname dat kinderen die bijna even oud zijn bijna automatisch dikke maatjes zijn. Maar dat hangt echt veel meer van het karakter van de kinderen af dan van de leeftijd hoor. Zus en ik schelen 16 maanden en hebben elkaar onze hele jeugd de tent uitgevochten. Achteraf denk ik dat wij - juist door het kleine leeftijdsverschil - verschrikkelijk in elkaars vaarwater zaten.
borboletas schreef:
11-02-2020 11:57
Ik moet hier toch echt even op reageren. Ik hoor dat zó vaak, de aanname dat kinderen die bijna even oud zijn bijna automatisch dikke maatjes zijn. Maar dat hangt echt veel meer van het karakter van de kinderen af dan van de leeftijd hoor. Zus en ik schelen 16 maanden en hebben elkaar onze hele jeugd de tent uitgevochten. Achteraf denk ik dat wij - juist door het kleine leeftijdsverschil - verschrikkelijk in elkaars vaarwater zaten.
Die ervaring heb ik ook met mijn zusje. Absoluut geen garantie op speelmaatjes met een klein leeftijdsverschil. Ik baalde zelfs dat ik haar altijd mee moest nemen op sleeptouw. We verschillen teveel qua karakter.

@TO waar zit voor jou nu de grootste twijfel? De praktische bezwaren? Moet je mentaal de miskraam verwerken?
Carpe-diem93 schreef:
10-02-2020 21:57
Oh, wacht, jij was degene die een keer seks gehad had en dus zeker wist dat er een innesteling geweest was.
borboletas schreef:

En is het later nog goedgekomen?
moonlight schreef:
11-02-2020 12:54
En is het later nog goedgekomen?
Ja op zich kunnen we als volwassenen prima door 1 deur. Maar er blijven grote karakter- en gedragsverschillen die, als we te veel tijd met elkaar doorbrengen, wel tot stevige discussie leiden.
borboletas schreef:
Oh, ik ga er ook helemaal niet van uit dat het zo is hoor, maar het zou wel kunnen, is natuurlijk bij elk kind anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven