Zakgeld

15-02-2020 17:19 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen zijn 12 en 9 en krijgen in theorie zakgeld, maar in de praktijk vergeten we het eigenlijk altijd te geven 🙈 en ze vragen er ook niet om.

De oudste gaat na de zomer naar de middelbare school en heb net een rekening voor haar geopend om wekelijks automatisch haar zakgeld te storten, zodat ze op school iets kan kopen en ook zelf wat dingetjes gaat betalen.

Hoeveel zakgeld geven jullie je kind en is wat moet hij/zij daarvan betalen?
mamavanjumili wijzigde dit bericht op 15-02-2020 17:30
Reden: Vanwege irrelevante antwoorden
19.79% gewijzigd
Ik vergat het ook vaak te geven toen ze nog werkelijks zakgeld gaven.
Nu geven we het op de eerste zondag van de maand (10 euro, bovenbouw basisschool) en dat gaat om een of andere reden beter.
Rosalind schreef:
15-02-2020 18:46
Ik vergat het ook vaak te geven toen ze nog werkelijks zakgeld gaven.
Nu geven we het op de eerste zondag van de maand (10 euro, bovenbouw basisschool) en dat gaat om een of andere reden beter.
Dat is knap weinig. Ook al gezien je daarmee 4 weken per jaar overslaat als je maandelijks betaalt.
Hier begonnen in groep 3 met 50 cent. En per verjaardag kwam daar 50 cent bij.
Onze 9 jarige krijgt 2 euro.onze 12 jarige 3 euro per week.
De oudste krijgt dat op de rekening eb koopt er ook wel lekkers voor in de kantine op school.
redbulletje schreef:
15-02-2020 18:48
Dat is knap weinig. Ook al gezien je daarmee 4 weken per jaar overslaat als je maandelijks betaalt.

Dat is knap, ik ben erg benieuwd waar jij je 4 weken vandaan haalt.

Er gaan 52,18 weken in een jaar. Stel dat je er vanuit gaat dat er 4 weken in 1 maand zit, 12 x 4 = 50. Dus ik kom op ruim 52 weken uit, en geen 54.

Daarnaast kan je een maand zakgeld berekenen door wat je ze per week zou geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
15-02-2020 19:03
Dat is knap, ik ben erg benieuwd waar jij je 4 weken vandaan haalt.

Er gaan 52,18 weken in een jaar. Stel dat je er vanuit gaat dat er 4 weken in 1 maand zit, 12 x 4 = 50. Dus ik kom op ruim 52 weken uit, en geen 54.

Daarnaast kan je een maand zakgeld berekenen door wat je ze per week zou geven.
12 x 4 is 48, dus je komt voor 4 weken tekort
Bij ons wordt het elke zaterdag automatisch overgeboekt, de 7 jarige krijgt 1 euro en hoeft daar niks van te betalen en de 13 jarige 5 euro en daarvan verwacht ik dat hij ook een kadootje koopt bij verjaardagen van nabije familie en vrienden. Hij zou daar ook zn beltegoed en snaaidingen van moeten betalen maar hij is er te gierig voor dus eet gewoon hier de kasten leeg en gebruikt zn telefoon alleen als er WiFi is.
redbulletje schreef:
15-02-2020 19:05
12 x 4 is 48, dus je komt voor 4 weken tekort

Schaamrood op de kaken, wat ben ik ontzettend blond bezig, normaal zo goed in reken dacht ik altijd. Not dus. :facepalm: :frusty: :cry: :rofl:
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zakgeld is leergeld, de manier om als ze opgroeien met geld om te gaan.

Mijn dochter van 13 (eerste jaar VO) krijgt 20 euro per mnd. per maand een bedrag zodat ze 1 broodje per week kan halen (of iets in de kantine) en ze krijgt met haar 13e nu 35 euro kleedgeld (waarbij ik haar schoenen en jassen wel betaal).
Mijn zoon 10.5 krijgt 2 euro per week, gewoon op een potje aangemaakt via mijn betaalrekening, hij spaart hierop en met automatisch sparen kan ik het nooit vergeten.

Inmiddels betaald mijn dochter film, zwembad etc zelf maar krijgt dat wel iets mee vanuit huis (lekker reep chocolade etc).
Mijn oudste van 13 krijgt op haar bankrekening elke maand 50 euro kleedgeld en 10 euro zakgeld. Schoenen jassen en ondergoed betaal ik.
De jongste van 8 vergat ik altijd zakgeld te geven. Voor haar heb ik nu een eigen bankpas en zin krijgt 7.50 per maand.
Beide hoeven er geen uitjes of kadootjes van te kopen. Het is echt bedoelt als anti zeur geld en ze mogen het naar eigen wil besteden.
Santaaa schreef:
15-02-2020 17:20
65 eu -> Eten, drank, drugs.
Nou daarvan kun je dat lijntje niet bekostigen hoor..
Ik heb ze 50 euro zakgeld per maand beloofd maar ik leg, bij eventuele vragen, uit dat de weekboodschappen, de internetverbinding en hun deel van de vliegreis bij de vakantie dat bedrag ruimschoots overschrijden.

Als ze 18 zijn krijgen ze gewoon een rekening, joh.
Karl_Marx schreef:
15-02-2020 21:34
Nou daarvan kun je dat lijntje niet bekostigen hoor..
Daarom, uitstekende les dat je monnies moet verdienen als je plezier wil maken in het leven.
Hier een van 6 die ook amper wat krijgt want ik vergeet het ook vaak. Die krijgt dan soms in 1 keer meer geld.
Hij krijgt 50 cent per week.
Die van 11 krijgt 2 euro, ze wilde niet meer want ze was dan bang dat ze kadootjes voor verjaardagen zelf moest gaan betalen en wil alleen geld wat ze zelf kan uitgeven.
Dat wordt automatisch op haar rekening gezet, net als geld wat ze krijgt.
Ze heeft net een camera gekocht van dat geld.
Naast dat heeft ze een soort 'bedrijfje' met een vriendinnetje wat ze zelf heel serieus neemt, daar verdient ze ook weleens een paar euro mee.
Dat geld gaat op aan snoep.
-jolijn- schreef:
15-02-2020 21:41
Ik heb ze 50 euro zakgeld per maand beloofd maar ik leg, bij eventuele vragen, uit dat de weekboodschappen, de internetverbinding en hun deel van de vliegreis bij de vakantie dat bedrag ruimschoots overschrijden.

Als ze 18 zijn krijgen ze gewoon een rekening, joh.
Vergeet je de elektriciteitsrekening, de gas en het water niet?
Zeker als ze zich met warm water willen douchen en licht willen hebben.

En vergeet ook geen percentje te vragen als ze nu niet ogenblikkelijk kunnen betalen, maar pas over 5 of 10 jaar.
Marnamai schreef:
15-02-2020 21:59
Vergeet je de elektriciteitsrekening, de gas en het water niet?
Zeker als ze zich met warm water willen douchen en licht willen hebben.

En vergeet ook geen percentje te vragen als ze nu niet ogenblikkelijk kunnen betalen, maar pas over 5 of 10 jaar.
*maakt aantekeningen*
redbulletje schreef:
15-02-2020 18:48
Weinig? Ze hoeven er niks van te betalen, het is puur voor extra.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven