Zakgeld
zaterdag 15 februari 2020 om 17:19
Onze kinderen zijn 12 en 9 en krijgen in theorie zakgeld, maar in de praktijk vergeten we het eigenlijk altijd te geven
en ze vragen er ook niet om.
De oudste gaat na de zomer naar de middelbare school en heb net een rekening voor haar geopend om wekelijks automatisch haar zakgeld te storten, zodat ze op school iets kan kopen en ook zelf wat dingetjes gaat betalen.
Hoeveel zakgeld geven jullie je kind en is wat moet hij/zij daarvan betalen?
De oudste gaat na de zomer naar de middelbare school en heb net een rekening voor haar geopend om wekelijks automatisch haar zakgeld te storten, zodat ze op school iets kan kopen en ook zelf wat dingetjes gaat betalen.
Hoeveel zakgeld geven jullie je kind en is wat moet hij/zij daarvan betalen?
mamavanjumili wijzigde dit bericht op 15-02-2020 17:30
Reden: Vanwege irrelevante antwoorden
Reden: Vanwege irrelevante antwoorden
19.79% gewijzigd
zaterdag 15 februari 2020 om 17:22
mamavanjumili schreef: ↑15-02-2020 17:19Af en toe zegt de jongste weleens: ik heb al weken geen zakgeld gehad en dan vertel ik haar dat ze de laatste maand al 3x naar het zwembad is geweest, dus qua geld eigenlijk al meer gekregen heeft dan haar zakgeld zou zijn.
Lullig.
zaterdag 15 februari 2020 om 17:23
Wat een aparte reden.
Als kind wel het zakgeld in de hand had gehad, waren de uitjes maar het zwembad dan niet doorgegaan?
Je ontmoedigd zo je kind om de afspraak te onthouden en na te komen.
Zakgeld gaat hier op norm van Nibud. En ene helft mag in lange termijn- andere helft in korte termijnspaarpot.
Rond 12 worden daar kleine kadootjes van betaald, maar is met name bedoeld voor de eigen wensen van kind.
Als kind wel het zakgeld in de hand had gehad, waren de uitjes maar het zwembad dan niet doorgegaan?
Zakgeld gaat hier op norm van Nibud. En ene helft mag in lange termijn- andere helft in korte termijnspaarpot.
Rond 12 worden daar kleine kadootjes van betaald, maar is met name bedoeld voor de eigen wensen van kind.
Hips, hopsakee en pierlala.

zaterdag 15 februari 2020 om 17:24
Tot hier gaat het bij ons het zelfde. Alleen antwoord ik dan ik heb nu geen contant geld. Als ik weer naar de winkel ga zal ik ook contant geld pinnen en dan krijg jij weer zakgeld. En daar blijft het dan bij.mamavanjumili schreef: ↑15-02-2020 17:19Onze kinderen zijn 12 en 9 en krijgen in theorie zakgeld, maar in de praktijk vergeten we het eigenlijk altijd te gevenen ze vragen er ook niet om.
Af en toe zegt de jongste weleens: ik heb al weken geen zakgeld gehad.
Neem mij nu voor om echt eens contant geld te gaan pinnen en zakgeld te gaan geven.
zaterdag 15 februari 2020 om 17:29
Gezond financieel gedrag leren begint al op jonge leeftijd. Dus door kinderen zakgeld te geven en daar dan afspraken over maken wat er mee gebeurd. Een deel sparen, voor cadeautjes, sparen voor iets specifieks wat ze graag willen, of gewoon voor een ijsje / zak drop / tablet app.
Kijk op het NIBUD wat zij adviseren.
Door alles maar gewoon te betalen, leren ze minder goed wat de waarde van geld is.
Kijk op het NIBUD wat zij adviseren.
Door alles maar gewoon te betalen, leren ze minder goed wat de waarde van geld is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 15 februari 2020 om 17:30
zaterdag 15 februari 2020 om 17:31
zaterdag 15 februari 2020 om 17:32
Als je de afspraak met je kind maakt dat je kind per week 5 euro zakgeld krijgt, bijvoorbeeld, moet je die afspraak ook nakomen. En dan niet achteraf, omdat jij het bent "vergeten" of te lui bent geweest te gaan pinnen, met smoesjes komen als "ja, maar we zijn ook naar de speeltuin of naar het zwembad geweest". Dat is echt onzin met een verlengsnoer.
Bovendien geef je je kinderen het verkeerde voorbeeld, want die leren dan van jou dat je financiële afspraken niet hoeft na te komen en dat het OK is als je in gebreke blijft door een smoes te verzinnen.
Niet doen dus. Gewoon zorgen dat je op de vaste dag in de week waarop je kinderen hun zakgeld horen te krijgen, dat geld ook bij de hand hebt en aan hen geeft. Afspraak is afspraak.
Bovendien geef je je kinderen het verkeerde voorbeeld, want die leren dan van jou dat je financiële afspraken niet hoeft na te komen en dat het OK is als je in gebreke blijft door een smoes te verzinnen.
Niet doen dus. Gewoon zorgen dat je op de vaste dag in de week waarop je kinderen hun zakgeld horen te krijgen, dat geld ook bij de hand hebt en aan hen geeft. Afspraak is afspraak.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 15 februari 2020 om 17:39
[quote=Merl0t post_id=30981634 time=1581783784 user_id=312943]
Wat een aparte reden.
Uiteraard was het uitje dan wel doorgegaan, maar ik probeer haar dan uit te leggen, dat ook de uitjes geld kosten om haar zo ook bewust te maken dat alleen voor niets de zon op gaat.
Wat een aparte reden.
Uiteraard was het uitje dan wel doorgegaan, maar ik probeer haar dan uit te leggen, dat ook de uitjes geld kosten om haar zo ook bewust te maken dat alleen voor niets de zon op gaat.
zaterdag 15 februari 2020 om 17:41
Zo werkt het dus niet en dat weet je zelf ook wel.

zaterdag 15 februari 2020 om 17:41
Waarschijnlijk krijgt een 9-jarige 1 of 2 euro zakgeld?
Hoe kan ze in 's hemelsnaam daar én het zwembad én een eventueel zakje chips van betalen?
En waarom kinderen laten betalen voor sporten én dat zien als "een uitje"?
Zwemmen is sport én géén uitje.
Het eventuele zakje chips of ijsje nadien kan eventueel wel van haar zakgeld.
Hoe kan ze in 's hemelsnaam daar én het zwembad én een eventueel zakje chips van betalen?
En waarom kinderen laten betalen voor sporten én dat zien als "een uitje"?
Zwemmen is sport én géén uitje.
Het eventuele zakje chips of ijsje nadien kan eventueel wel van haar zakgeld.
zaterdag 15 februari 2020 om 17:42
Ik ga inderdaad nu een reminder instellen, dan kunnen we het niet vergeten.EsterInside schreef: ↑15-02-2020 17:31Wat extreem lullig. Ik kan het eigenlijk bijna niet geloven. Het is toch niet zo lastig jezelf een reminder te geven? (Bijvoorbeeld op mobiel..)
Bovendien; zakgeld inhouden omdat ze zijn wezen zwemmen (beweging/sport) ..?
Niet erg verantwoord...
Uiteraard mogen ze gaan zwemmen, maar ik probeer haar dan wel uit te leggen dat dit ook veel geld kost. € 4.50 per keer en dat bijna iedere week.
Je hebt gelijk dat we dat inderdaad los van elkaar moeten zien

zaterdag 15 februari 2020 om 18:07
Die van ons (11 en 12) krijgen nu 3 euro per week. Daarnaast krijgen ze regelmatig geld van opa’s en oma’s toegestopt. We laten het geld automatisch overboeken naar hun rekening. Ze kopen er ijs van in de stad, gaan af en toe naar de bios (betaal ik ook wel eens voor ze), ze sparen het regelmatig op om iets groters van te kopen. Soms kopen ze snoep. Ze kopen 3x per jaar een cadeautje voor verjaardagen van de andere gezinsleden. Daarnaast krijgen ze 50 euro per maand kleedgeld. Zakgeld krijgen ze al vanaf hun vijfde en ze zijn er eigenlijk bijna altijd verstandig mee omgegaan. Alles uitgeven aan ijsjes en vervolgens bijna blut zijn, dat heeft de oudste een keer gedaan en daarna nooit weer.
zaterdag 15 februari 2020 om 18:09
Onze kinderen kregen ook altijd zakgeld maar dat was voor henzelf en daar hoefden ze geen dingen van te betalen zoals bv zwembad, bioscoop of iets lekker op school. Ze spaarden daarvan voor iets wat ze graag wilden hebben zoals een tv op de slaapkamer. Tegen de tijd dat ze jarig waren legden wij dan het resterende bedrag bij.

zaterdag 15 februari 2020 om 18:17
Waarom?mamavanjumili schreef: ↑15-02-2020 17:42maar ik probeer haar dan wel uit te leggen dat dit ook veel geld kost. € 4.50 per keer en dat bijna iedere week.
Wat heeft dat met zakgeld te maken? Ik vind het maar raar. Als je het geld niet hebt voor de uitjes dan kan dat gewoon, geen schaamte.
Maar waarom zou je je kind vertellen hoe duur een uitje wel niet is. Moet ze zich schuldig voelen?
Antwoord op je vraag:
Mijn kinderen zitten in de 2e en 3e en krijgen 20 euro zakgeld van ons en 20 euro kantine geld van hun oma.