borstvoeding en defecatie

16-02-2020 17:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien weten jullie hier wat meer van af? Mijn baby is nu 2 weken oud en heeft sinds donderdag 17.00 geen ontlasting meer gehad. ( daar voor had ze elke dag wel wat of een klein beetje) Ik merk nu dat ze er last van begint te krijgen of dat dit zich nu uit in krampjes. Ze is nu overdag erg onrustig en of aan het huilen, alleen als ze een speen krijgt met haar zuigbehoefte is het goed tot dat ze deze weer verliest. Als ze slaapt wordt ze na een uur wakker en dan krijgt ze ook last van krampjes. Ze krijgt afg3kolfde bv in een fles aangeboden.

Nu weet ik nog van mijn eerste kind dat bij volledige bv de vieze luiers mogen komen van 7x per dag tot 1x in de 7 dagen. Maaaaaar.....ik kan me niet herinneren dat mijn 1ste kindje zo klein was toen hij hier last van kreeg.
Dus kan dit ook al met een baby van 2 weken?

Ik wil ook niet voor niets een huisartsenpost bellen als het blijkt dat dit volkomen normaal is zeg maar....:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 18:08
Masseren heb ik inderdaad al een aantal keren geprobeerd, ook het buikje met kipkep pittenzak. Mijn kindje was echt een slaapbaby de eerste dagen, dus dit is duidelijk een verandering in gedrag. Het zijn echt krampjes die herken ik zeker wel ;).

Ze drinkt dus borstvoeding 6x 90 a 95 cc ze weegt nu 3420 gram ik heb zelf een weegschaal dus ze groeit verder goed aangezien het geboorte gewicht 3100 was. Ze ziet er naar mijn mening wel goed uit los van het krijsen en soms zielig kreunen. Het urineren gaat goed die zitten helemaal vol.
Voor borstvoeding zijn dit behoorlijk grote flessen met 2 weken. Wat is de reden dat je afkolft en via de fles geeft? Misschien heeft ze wel krampjes/buikpijn door de grote flessen. Ik zou vaker kleinere flessen kiezen.

Daarnaast hielp voetjes masseren hier goed bij verstopping.
Alle reacties Link kopieren
@ beatea, hahah ja ik vond het ook een beetje raar op poep in mijn titel te zetten hier vandaar :-$

Bedankt voor alle reacties! aangezien het toch wat verschillende reacties zijn, heb ik net toch maar even advies gevraagd aan huisartsenpost, helemaal omdat ze nog maar 2 weken is. Volgens de huisarts is dit dus wel normaal bij een baby van 2 weken, het kan dan dus al beginnen blijkbaar. Ik mocht een theelepeltje zonnebloem olie geven voor de voeding en kijken of dit helpt. Verder moest ik het even aanzien en als ik echt het idee had dat het verstopt zit dus eigen huisarts bellen.
We gaan het zien.....

Bedankt voor de tips om te gebruiken zou het nog wel even proberen vanavond!
Due-scimmie schreef:
16-02-2020 19:03
Voor borstvoeding zijn dit behoorlijk grote flessen met 2 weken. Wat is de reden dat je afkolft en via de fles geeft? Misschien heeft ze wel krampjes/buikpijn door de grote flessen. Ik zou vaker kleinere flessen kiezen.

Daarnaast hielp voetjes masseren hier goed bij verstopping.
Ja, dit is ook precies wat ik dacht. Mijn drieweker krijgt nog zeker 10 voedingen per dag.

Mijn eerste baby dronk toen om de anderhalf/twee uur (snachts soms drie uur) en mijn tweede om de 2,5/drie uur (snachts ook). En nu de derde dus ook om de 2,5/3 uur.
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 19:14
@ beatea, hahah ja ik vond het ook een beetje raar op poep in mijn titel te zetten hier vandaar :-$

Bedankt voor alle reacties! aangezien het toch wat verschillende reacties zijn heb ik net toch maar even advies gevraagd aan huisartsenpost helemaal omdat ze nog maar 2 weken is. Volgens de huisarts is dit dus wel normaal bij een baby van 2 weken, het kan dan dus al beginnen blijkbaar. Ik mocht een theelepeltje zonnebloem olie geven voor de voeding en kijken of dit helpt. Verder moest ik het even aanzien en als ik echt het idee had dat het verstopt zit dus eigen huisarts bellen.
We gaan het zien.....

Bedankt voor de tips om te gebruiken zou het nog wel even proberen vanavond!
Bij elke luierwissel de thermometer er even in doen hoor! Werkte heel goed en meteen, en was niet onprettig voor baby.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
16-02-2020 19:17
Ja, dit is ook precies wat ik dacht. Mijn drieweker krijgt nog zeker 10 voedingen per dag.

Mijn eerste baby dronk toen om de anderhalf/twee uur (snachts soms drie uur) en mijn tweede om de 2,5/drie uur (snachts ook). En nu de derde dus ook om de 2,5/3 uur.
Sinds dag 8 is ze naar 6 voedingen gegaan zonder problemen....dit op advies van kraamzorg. Ze komt zelf om de 4 uur dus vandaar. Heel vaak moet ik haar ook wakker maken voor voedingen....maar deze 2 a3 dagen is dat dus even anders (en aangezien ze niet heeft gepoept ga ik er vanuit dat dit de oorzaak is.) Volgens het ziekenhuis ( neonatologie) moest ik het sommetje kgx160÷ door het aantal voedingen aanhouden.
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 19:29
Sinds dag 8 is ze naar 6 voedingen gegaan zonder problemen....dit op advies van kraamzorg. Ze komt zelf om de 4 uur dus vandaar. Heel vaak moet ik haar ook wakker maken voor voedingen....maar deze 2 a3 dagen is dat dus even anders (en aangezien ze niet heeft gepoept ga ik er vanuit dat dit de oorzaak is.) Volgens het ziekenhuis ( neonatologie) moest ik het sommetje kgx160÷ door het aantal voedingen aanhouden.
Wakker maken voor voeding misschien niet doen? Hoe lang zou ze doorslapen als je dat niet doet?
Ze groeit als kool, zou je niet gewoon wachten tot ze zelf honger aangeeft?

Misschien is het toch wat veel... dat rekensommetje is ook maar een richtlijn, elke baby is anders
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
16-02-2020 19:34
Wakker maken voor voeding misschien niet doen? Hoe lang zou ze doorslapen als je dat niet doet?
Ze groeit als kool, zou je niet gewoon wachten tot ze zelf honger aangeeft?

Misschien is het toch wat veel... dat rekensommetje is ook maar een richtlijn, elke baby is anders
Ja, kan wel eens kijken hoe dat gaat inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
16-02-2020 19:17
Bij elke luierwissel de thermometer er even in doen hoor! Werkte heel goed en meteen, en was niet onprettig voor baby.
Dit wordt behoorlijk afgeraden tegenwoordig. Je kunt kleine beschadigingen maken in de anus, een soort kloofjes. En dan gaat poepen echt pijn doen, dat wil je niet veroorzaken. Als een kind écht last heeft, kan je het een keer doen om te helpen (wel vaseline oid op de thermometer!), maar zeker niet bij elke luierwissel.

De truc om een vies verschoonkussen te voorkomen, is om de schone luier er al onder te hebben liggen voor je de vieze weg haalt. In het slechtste geval is je schone luier dan ook vies, maar die gooi je zo weg en pak je een nieuwe. Extra voordeel is dat het ook tegen onverwachte plasjes helpt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-02-2020 21:05
Dit wordt behoorlijk afgeraden tegenwoordig. Je kunt kleine beschadigingen maken in de anus, een soort kloofjes. En dan gaat poepen echt pijn doen, dat wil je niet veroorzaken. Als een kind écht last heeft, kan je het een keer doen om te helpen (wel vaseline oid op de thermometer!), maar zeker niet bij elke luierwissel.

De truc om een vies verschoonkussen te voorkomen, is om de schone luier er al onder te hebben liggen voor je de vieze weg haalt. In het slechtste geval is je schone luier dan ook vies, maar die gooi je zo weg en pak je een nieuwe. Extra voordeel is dat het ook tegen onverwachte plasjes helpt.
.
Met een beetje vaseline of zalf erop en heel voorzichtig natuurlijk. Het was een tip van mijn kraamverzorgster...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
16-02-2020 21:18
.
Met een beetje vaseline of zalf erop en heel voorzichtig natuurlijk. Het was een tip van mijn kraamverzorgster...
Ik weet het, en heb het in geval van nood ook wel eens gedaan. Maar het wordt echt afgeraden om het standaard te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 19:29
Sinds dag 8 is ze naar 6 voedingen gegaan zonder problemen....dit op advies van kraamzorg. Ze komt zelf om de 4 uur dus vandaar. Heel vaak moet ik haar ook wakker maken voor voedingen....maar deze 2 a3 dagen is dat dus even anders (en aangezien ze niet heeft gepoept ga ik er vanuit dat dit de oorzaak is.) Volgens het ziekenhuis ( neonatologie) moest ik het sommetje kgx160÷ door het aantal voedingen aanhouden.
Waarom gaf kraamzorg dit advies? 90cc zijn echt grote hoeveelheden gezien de grote van de maag. Als je kleinere flessen geeft, komt ze dan sneller? Of als je gaat voeden op verzoek en dan in eerste instantie dus kleinere flessen geeft.

Omdat je neonatologie zegt, kan ze niet aan de borst drinken?
Alle reacties Link kopieren
Pinguïn92 schreef:
16-02-2020 19:29
Sinds dag 8 is ze naar 6 voedingen gegaan zonder problemen....dit op advies van kraamzorg. Ze komt zelf om de 4 uur dus vandaar. Heel vaak moet ik haar ook wakker maken voor voedingen....maar deze 2 a3 dagen is dat dus even anders (en aangezien ze niet heeft gepoept ga ik er vanuit dat dit de oorzaak is.) Volgens het ziekenhuis ( neonatologie) moest ik het sommetje kgx160÷ door het aantal voedingen aanhouden.
Gefeliciteerd met je zoontje <3

Regeldagen!! Dit hoort erbij.

Ik weet zo net nog niet of het ook echt krampjes zijn. Tips van zonnebloemolie vind ik echt wat van. Het is bijvoeding en alle soorten bijvoeding doen wat met een pasgeborene. Het kan zelfs de obstipatie erger maken. De tip van de thermometer zou ik ook voorzichtig mee zijn ivm beschadigingen en dan nog verder van huis zijn..
Ik zou zelf wat meer voedingen met iets minder inhoud gaan geven. En de huisarts of het CB bureau bellen voor overleg.

Dat kindjes in de kraamweek rustig zijn klopt over het algemeen. Ik krijg ook vaak de vraag of hun lieve rustige baby nu ook nog een huilbaby kan worden (ik vind de term huilbaby sowieso al heel negatief klinken) maar het antwoord is dus ook: dat kan. Ik weet het niet. Een rustige baby in de kraamweek zegt niks over het temperament of over de darmkrampjes die nog gaan komen en er gewoon bijhoren in de eerste 3 maanden. Het is heel zielig maar vaak kan je er ook niet al te veel aan doen. Behalve bij je houden en troosten.

Het gaat weer over. Echt.
Bij twijfel: bel altijd de verloskundige, het CB en of je huisarts. Doen hoor! En niet zelf gaan dokteren.
Liefs X
Belladonna- schreef:
17-02-2020 08:30
Gefeliciteerd met je zoontje <3

Regeldagen!! Dit hoort erbij.

Ik weet zo net nog niet of het ook echt krampjes zijn. Tips van zonnebloemolie vind ik echt wat van. Het is bijvoeding en alle soorten bijvoeding doen wat met een pasgeborene. Het kan zelfs de obstipatie erger maken. De tip van de thermometer zou ik ook voorzichtig mee zijn ivm beschadigingen en dan nog verder van huis zijn..
Ik zou zelf wat meer voedingen met iets minder inhoud gaan geven. En de huisarts of het CB bureau bellen voor overleg.

Dat kindjes in de kraamweek rustig zijn klopt over het algemeen. Ik krijg ook vaak de vraag of hun lieve rustige baby nu ook nog een huilbaby kan worden (ik vind de term huilbaby sowieso al heel negatief klinken) maar het antwoord is dus ook: dat kan. Ik weet het niet. Een rustige baby in de kraamweek zegt niks over het temperament of over de darmkrampjes die nog gaan komen en er gewoon bijhoren in de eerste 3 maanden. Het is heel zielig maar vaak kan je er ook niet al te veel aan doen. Behalve bij je houden en troosten.

Het gaat weer over. Echt.
Bij twijfel: bel altijd de verloskundige, het CB en of je huisarts. Doen hoor! En niet zelf gaan dokteren.
Liefs X

Of je leest even. Met je post ga je tegen het advies van de HA in.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staf jij mij Merys?
Ja dat kan. Ik zou beginnen met pruimen eten, dan werkt dat ook laxerend bij je baby.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat drupje olie voor de nacht voeding heeft zeker geholpen! vannacht had ze nog veel last van, en heeft veel zitten kreunen maar vanochtend zat ze er tot aan haar nek onder! Dat zoveel uit zn mini mensje kan komen! o_o
Het was ook echt wat dikker dus kan me voorstellen dat ze er zoveel last van had. Nu is ze weer lekker rustig, en kan ze weer goed slapen gelukkig!

Btw ik weet dat krampjes erbij hoort ik heb al een kindje....maar die kreeg daar echt nog niet zo vroeg last van als gevolg van het niet poepen. Het is dus wel fijn te weten dat het dus bij 2 weken ook normaal is.

Bedankt voor alle reacties :)
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn dat het er zo snel uit gekomen is!
Hopelijk voelt ze zich nu veel beter.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven