Bewust alleenstaande moeder

20-02-2020 15:22 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 38 en geen partner. Wel een sterke kinderwens. Ik sta financieel en emotioneel sterk, heb een goed vangnet, twee ouders die mij vollop steunen en staan te popelen om grootouders te worden en weet dat ik een goede mama zou zijn.

Maar ik worstel met het feit dat als ik alleen een kindje op de wereld zet, dit geen papa gaat hebben. Hopelijk vroeg of laat wel een vaderfiguur.

En ik heb het moeilijk dat ik 39/40 ga zijn als ik dit kindje op de wereld zet.

Ben ik egoïstisch om toch een kind te willen en het op deze manier (zonder papa) te doen? Ben ik niet te oud?

Graag jullie ongezouten mening.
Globe83 schreef:
20-02-2020 16:09
Wat een onzin zeg :@@:
Dan zal ik alle onderzoekers maar vertellen dat ze hun resultaten weg mogen gooien want het Viva forum vindt het onzin. :-D
Totaal niet egoïstisch! Je hebt een prima leeftijd om nog zwanger te worden en een papa in het leven van een kind is echt niet een must. Zelf heb ik bewust gekozen om het kindje te houden terwijl de papa koos om dat niet te doen. Hij is niet in beeld en mijn dochter mist daar helemaal niks aan. Ook hier helpen opa en oma heel veel, dat is wel superfijn als je daar gebruik van kan maken. Mijn dochter zegt altijd; ik heb geen papa, maar wel een oma, opa, tante, oom, etc. etc. Dan noemt ze het hele riedeltje op van wie ze wel heeft en die van haar houden.
rosings schreef:
20-02-2020 15:42
Er van uitgaand dat je gelijk zwanger bent natuurlijk, het kan ook wat langer duren.

Ik was 37 toen ik begon met het proces van alleenstaand moeder worden en 40 toen mijn dochter werd geboren. Het is af en toe zwaar, maar dat vinden koppels ook.

Ook ik vind het af en toe echt jammer voor mn dochter dat ze geen papa heeft, maar zij weet niet beter. Ik zat toevallig gisteravond aan de eettafel met haar en ze deed iets super schattigs, toen miste ik de andere ouder om er samen om te lachen en van te houden. Niet alleen de 'zware' dingen doe je alleen ook de leuke.

Leeftijd is iets wat je alleen zelf kan bepalen wat je grens is. Voor mij was dat 42 en gelukkig is het gelukt want ik had er geen moment van willen missen.

Kijk idd even bij 'kind in je uppie' daar gaat het vooral over zwanger worden; dus een nieuw draadje over het zal ik of zal ik niet is ook best nuttig hoor :)
Gelukkig hebben we, had ik, daar de telefoon voor. Snel ff oma bellen. :D Nee het was geen oppas oma, ze werkte gewoon nog en 40 uur p w. Maar voor schattige dingen per telefoon had ze altijd wel tijd :)
Het is al een paar keer genoemd, maar kijk ook eens in het kind in je uppie topic.

Verder denk ik dat het prima kan. Ik vond zelf een vangnet hebben heel belangrijk. En iets regelen mocht er met mij iets gebeuren.
Hoe het gaat bevallen om alleenstaande moeder te zijn weet ik nog niet, ik geloof ook zeker dat het soms heel zwaar zal worden. Maar ook als je het samen doet weet je niet hoe het zal lopen.
Doula voor de bevalling! fijn voor koppels, geweldig voor alleenstaanden!
Sjulia schreef:
20-02-2020 16:39
Dan zal ik alle onderzoekers maar vertellen dat ze hun resultaten weg mogen gooien want het Viva forum vindt het onzin. :-D
Welke onderzoekers?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
20-02-2020 17:14
Welke onderzoekers?
Er zijn meerdere onderzoeken naar gedaan. Meisjes die opgroeien zonder vaderfiguur/goede band met een vaderfiguur hebben een veel grotere kans op tienerzwangerschappen, minder prettige relaties, lager zelfbeeld etc. Bij jongens lijken de effecten veel minder aanwezig. http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128314
Joh, genoeg vrouwen die het alleen kunnen, ook al hebben ze daar niet voor gekozen.
En je schrijft zelf al dat je vangnet groot is.
Nou dan.... ga ervoor!
(Ik hoop stiekem dat je mijn collega bent, die het hier ook wel eens over heeft. In dat geval zou je je kindje ook gewoon een avond per week bij mij kunnen brengen om te gaan sporten o.i.d.) You go girl!
Sjulia schreef:
20-02-2020 17:21
Er zijn meerdere onderzoeken naar gedaan. Meisjes die opgroeien zonder vaderfiguur/goede band met een vaderfiguur hebben een veel grotere kans op tienerzwangerschappen, minder prettige relaties, lager zelfbeeld etc. Bij jongens lijken de effecten veel minder aanwezig. http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128314
De ouders van TO willen er toch ook voor haar zijn? Dan is opa toch in beeld als mannelijk figuur?
Snouth schreef:
20-02-2020 17:27
De ouders van TO willen er toch ook voor haar zijn? Dan is opa toch in beeld als mannelijk figuur?
Dat zei ik dus. Zolang er een goed vaderfiguur aanwezig is die een hechte band heeft met het kindje komt dat helemaal goed.
Sjulia schreef:
20-02-2020 17:21
Dat kun je echt niet opmaken uit deze literatuurstudie. Er is in deze studies vooral gekeken naar echtscheidingen enzo, niet naar gezinnen waar nooit een vader is geweest. Een afwezige vader omdat hij vertrokken is is heel iets anders dan twee moeders hebben of een bewust alleenstaande moeder. Op basis van dit heel erg summiere artikel kun je echt geen conclusies trekken wat mij betreft. En je kunt al helemaal niet stellen dat de problemen die dus waarschijnlijk niet gaan bestaan opgelost kunnen worden door een mannelijk figuur als vervanging voor een vader. Veel te kort door de bocht en echt totaal geen bewijs voor wat dan ook.

Ik geloof direct dat meisjes die in de steek gelaten zijn door een vader of die uit een nare echtscheidingsituatie komen meer problemen ervaren dan meisjes uit gezonde huwelijken. Maar dat kun je niet zomaar doortrekken naar alleenstaande moeders én je weet niet hoe de rest van de situatie is bij de meisjes met hechtingsproblematieken door een afwezige vader. Is er armoede, is moeder gezond en steunend.

Heel weinig info, heel veel vragen, mag je geen conclusies aan verbinden lijkt me. Zo kan ik ook wel googelen
Sjulia schreef:
20-02-2020 17:28
Dat zei ik dus. Zolang er een goed vaderfiguur aanwezig is die een hechte band heeft met het kindje komt dat helemaal goed.
Ik blijf bij onzin!

Er zijn zoveel gezinnen zonder vader .... en geloof me de meeste vrouwenstellen willen echt niet een VADERFIGUUR in hun leven en ook nog een hechte band daarmee. Kinderen hebben liefde nodig geen opgedrongen rollen en banden. Waarom zou in godsnaam een man in mijn leven de vaderfiguur gaan opnemen?! Hoe dan?
Sjulia schreef:
20-02-2020 16:39
Doe es een linkje van al die onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen die zonder mannelijk rolmodel zijn opgegroeid geheid in de goot belanden? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

En vraag al die onderzoekers ook eens of het bezit van een penis strikt noodzakelijk is om een geschikt mannelijk rolmodel te zijn, of dat je er op zich ook wel komt met een piemelloos manwijf.
Globe83 schreef:
20-02-2020 19:33
Ik blijf bij onzin!

Er zijn zoveel gezinnen zonder vader .... en geloof me de meeste vrouwenstellen willen echt niet een VADERFIGUUR in hun leven en ook nog een hechte band daarmee. Kinderen hebben liefde nodig geen opgedrongen rollen en banden. Waarom zou in godsnaam een man in mijn leven de vaderfiguur gaan opnemen?! Hoe dan?
Omdat het moet. Desnoods haal je een vent van straat.
Lady*Voldemort schreef:
20-02-2020 19:50
En vraag al die onderzoekers ook eens of het bezit van een penis strikt noodzakelijk is om een geschikt mannelijk rolmodel te zijn, of dat je er op zich ook wel komt met een piemelloos manwijf.
:HA: DAT JA
Lady*Voldemort schreef:
20-02-2020 19:51
Omdat het moet. Desnoods haal je een vent van straat.

Ja zal zo ff de Appie inrennen... moet vast lukken rond deze tijd...ergens bij de opwarmmaaltijden!
Welke keus heeft het kind dan om zonder vader in zijn/haar leven op te groeien?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-02-2020 19:52
Welke keus heeft het kind dan om zonder vader in zijn/haar leven op te groeien?
Welke saus die hij/zij bij zn happymeal wilt?
Lady*Voldemort schreef:
20-02-2020 19:50
Doe es een linkje van al die onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen die zonder mannelijk rolmodel zijn opgegroeid geheid in de goot belanden? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

Ik heb niks gezegd over een goot. Link staat hierboven.
Globe83 schreef:
20-02-2020 19:54
Welke saus die hij/zij bij zn happymeal wilt?
Oh, nee, maar dan is het goed, zo lang het kind zelf een sausje mag kiezen bij de Mac, is het helemaal top.
Zal wel ouderwets wezen, maar toch denk ook ik dat een mannelijk figuur wel degelijk iets toevoegt aan een opgroeiend persoontje.
Solomio schreef:
20-02-2020 15:53
Welnee, dat gaat veel teveel uit van enorme man-vrouw-verschillen.
Gewoon een paar fijne volwassenen om een kind heen, zodat er wat verschillende voorbeelden zijn.
Dit x100, dit is gewoon waar het om draait.
justagirly schreef:
20-02-2020 20:02
Zal wel ouderwets wezen, maar toch denk ook ik dat een mannelijk figuur wel degelijk iets toevoegt aan een opgroeiend persoontje.
Tuurlijk doet het dat. Mannen en vrouwen hebben van nature nou eenmaal verschillende sterkere en minder sterke punten, en het is goed om als kind beide in je leven te hebben. Verschillende onderzoeken hebben ook al uitgewezen dat het met name op jongens een remmende rol heeft om zich als jongen/man te ontwikkelen wanneer hij in zijn jeugd uitsluitend wordt omringd door vrouwen: zijn alleenstaande moeder en haar vaak alleenstaande vriendinnen, maar ook: vrijwel alleen maar vrouwelijke leerkrachten op de basisschool. Een mannelijk rolmodel hebben ze niet en dat kan tot problemen leiden met hun eigen identiteit.
Ik ken trouwens van vroeger wel bammers en de kids zijn wel goed terecht gekomen.
Zowel jongens als meisjes!
pejeka schreef:
20-02-2020 20:08
Tuurlijk doet het dat. Mannen en vrouwen hebben van nature nou eenmaal verschillende sterkere en minder sterke punten, en het is goed om als kind beide in je leven te hebben. Verschillende onderzoeken hebben ook al uitgewezen dat het met name op jongens een remmende rol heeft om zich als jongen/man te ontwikkelen wanneer hij in zijn jeugd uitsluitend wordt omringd door vrouwen: zijn alleenstaande moeder en haar vaak alleenstaande vriendinnen, maar ook: vrijwel alleen maar vrouwelijke leerkrachten op de basisschool. Een mannelijk rolmodel hebben ze niet en dat kan tot problemen leiden met hun eigen identiteit.
Nou, maak je borst maar nat Pejeka, na deze post. Maar ik ben het eigenlijk wel met je eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven