Lijf & Lijn alle pijlers

Heb je overgewicht/obesitas zelf in de hand of niet?

21-02-2020 10:10 811 berichten
Ik snap niet er echt niets meer van. Hopelijk kunnen de mensen met kennis van zaken mij wat informeren.

Hieronder mijn verhaal. (alvast mijn excuses voor de lange tekst :) )

Eerst wat korte info over mezelf:
Vorig jaar woog ik 122.5 kg. Ik ben een man en 1.82m groot. Mijn streefgewicht is ongeveer 100 kg (vetvrije massa is 87 kg, ik heb een verleden als bodybuilder)

in februari 2019 ben ik aan een dieet begonnen onder begeleiding van een dietist. Het klassieke dieet van minder eten en meer bewegen.

16 maart 2019 was mijn gewicht 113.7 kg.
15 april 2019 was mijn gewicht 114.5 kg
7 juni 2019 was mijn gewicht 124.7 kg

Het klassieke jojo-dieet dus.

Zijn er nog mensen die met dit dieet enorme slechte ervaringen hebben?
Ik vraag mij simpelweg oprecht af of de huidige aanbevelingen (minder colorie in + meer calorie uit) wel correct zijn. (Lees, ik geloof er niets van)

Door mijn verleden als bodybuilder ken ik veel van voeding, en het voor de hand liggend probleem dat mensen meer eten dan ze denken is bij mij niet van toepassing. In het weekend kookte ik mijn eten voor de ganse week. En ik at niets anders dan wat ik voorbereid had. Met de hand op mijn hart!
Dus ik had altijd min of meer dezelfde colorien binnen. Dit werkte perfect in de eerste weken.

Maar na zo'n 5 weken zag ik een kentering, eerst stopte het afvallen. Daarna kwam ik opnieuw bij. Om het na enkele weken volledig op te geven en in 2 weken zo'n 7 kg te verzwaren.

De dietiste beschuldigde mij dat dit kwam doordat ik het dieet niet strikt volgde. Ik verzekerde haar van wel en vroeg wat het slaagpercentage was zonder operatie.
Ze legde uit dat dit bij haar uitermate klein was, zo'n 0.5% van de mensen slaagt erin na 5 jaar een gezond gewicht aan te houden.
Dus ik vroeg haar waarom ze mij een dieet laat volgen waarvan ze weet dat het in 99.5% van de gevallen mislukt? Daar had ze uiteraard geen antwoord op... Ze legde enkel uit dat het principe heel simpel was.

Minder calorieën consumeren + meer calorieën verbruiken = afvallen

Om deze reden open ik dit topic, dit klopt volgens mij niet en hoe meer ik mij erover informeer hoe overtuigder ik ben.

Ondertussen zijn we zo'n 9 maanden later en ben ik terecht gekomen bij een obesitas-chirurg die naast zijn werk in het ziekenhuis ook voedings en levensstijl advies geeft.

Ik heb met hem mijn bedenkingen besproken, en tegen mijn verwachtingen in was hij volledig akkoord.
Er zijn blijkbaar ook al studies gebeurd waarbij obesitas patienten langdurig gevolgd werden en de conclusie was dat het slaagpercentage verwaarloosbaar is.
Dus de medische definitie was dat het niet werkt omdat het lichaam zich aanpast en verzet tegen het gewichtsverlies.
Volgens de arts is dit al lang geweten, maar is de dieet-industrie heel winstgevend en machtig. Overgewicht is geen kwestie van colorieën maar een probleem van hormoonbalans.
Ik wist eventjes niet waar ik het had...

Met zijn begeleiding weeg ik op dit moment 103.2 kg. Dit door te focussen op mijn insulineniveau. En niet op mijn calorie inname.
Ik wil hier niet verder op ingaan, maar wil vooral de focus houden op de huidige adviezen van afvallen.

Dus wat ik nu (denk dat ik) weet is dat mensen die willen afvallen gewoon voor de gek gehouden worden en een dieet volgen waarbij ze op voorhand gedoemd zijn om te falen.
Dit lijkt wel te werken voor mensen die weinig overgewicht hebben.
Maar mensen die veel moeten afvallen hebben hier geen baat bij, falen in het dieet, en worden dan uiteindelijk zelf beschuldigd het dieet niet te volgen...

Zijn er nog mensen met diezelfde ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 19:28
Je kunt ook MET me spreken, in plaats van OVER me. Ik praat ook niet over jou met anderen. Ongeacht de mening die ik over jouw opinie heb. Ik zou het waarderen indien je dezelfde beleefdheid zou kunnen opbrengen jegens mij.
Maar jij spreekt wel OVER dikke mensen, terwijl er in dit topic een paar meeschrijven, dus je zou ook TEGEN ze kunnen praten.
solomio wijzigde dit bericht op 23-02-2020 21:01
0.12% gewijzigd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
S-Meds schreef:
23-02-2020 19:56
het is ook niet te snappen omdat het zo ingewikkeld is. zelfs knappe koppen snappen het nog niet.
Pejeka snapt het wel hoor.

David Dunning
Het is ook niet zo moeilijk natuurlijk. Je mag ook best een keertje een koekje bij de thee. Alleen niet de hele rol.

:lightbulb:
Solomio schreef:
23-02-2020 20:58
Maar jij spreekt wel OVER dikke mensen, terwijl er in dit topic een paar meeschrijven, dus je zou ook TEGEN ze kunnen praten.
Dit topic heeft nou eenmaal overgewicht als onderwerp, dus bepaal ik me tot het onderwerp van het topic. Lijkt me correct.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Solomio schreef:
23-02-2020 20:57
Ja, maar helaas zijn wij daar te zwak voor. En nu?
Dan is er geen oplossing. Zo simpel is het. Dan is het ofwel accepteren dat het zo is, of toch de wilskracht en het doorzettingsvermogen opbrengen. Meer smaken zijn er niet.
Op zich is inlevingsvermogen ook maar gewoon een kwestie van doen. Of je hersenen eens openzetten voor andere visies dan je eigen vaste idee, dat kun je ook alleen maar gewoon doen.
Daar heb je wel doorzettingsvermogen voor nodig. Want dat is best lastig. En ik snap ook wel dat mensen dat moeilijk vinden, maar ja, als ervaringsdeskundige (want ik ben dus Heel Slim, toevallig) kan ik wel zeggen dat dit echt de enige manier is.
Maar ja, mensen kiezen vaak voor makkelijke oplossingen, die niet helpen. Zoals af en toe "oh, wat rot" zeggen, of eens een keer een artikeltje op quest lezen. Maar ja, dan kruipen ze 's avonds achter hun computer en dan zijn ze toch weer compleet gespeend van enig inlevingsvermogen of wetenschappelijke relevantie. De ene na de onaardige en/of onjuiste post typen ze en de volgende dag nemen ze zich voor het helemaal anders te doen, maar ja, dat lukt dan weer niet.

En dat terwijl de oplossing zo simpel is, zoals ik nog in tweehonderd posts zal herhalen.
Betty_Slocombe schreef:
23-02-2020 21:17
Op zich is inlevingsvermogen ook maar gewoon een kwestie van doen. Of je hersenen eens openzetten voor andere visies dan je eigen vaste idee, dat kun je ook alleen maar gewoon doen.
Daar heb je wel doorzettingsvermogen voor nodig. Want dat is best lastig. En ik snap ook wel dat mensen dat moeilijk vinden, maar ja, als ervaringsdeskundige (want ik ben dus Heel Slim, toevallig) kan ik wel zeggen dat dit echt de enige manier is.
Maar ja, mensen kiezen vaak voor makkelijke oplossingen, die niet helpen. Zoals af en toe "oh, wat rot" zeggen, of eens een keer een artikeltje op quest lezen. Maar ja, dan kruipen ze 's avonds achter hun computer en dan zijn ze toch weer compleet gespeend van enig inlevingsvermogen of wetenschappelijke relevantie. De ene na de onaardige en/of onjuiste post typen ze en de volgende dag nemen ze zich voor het helemaal anders te doen, maar ja, dat lukt dan weer niet.

En dat terwijl de oplossing zo simpel is, zoals ik nog in tweehonderd posts zal herhalen.
:rofl: :rofl: :rofl:
Betty_Slocombe schreef:

:cheer: :high5: :kneel:
Betty jij bent écht mijn favoriete persoon hier op het forum!
Solomio schreef:
23-02-2020 20:57
Ja, maar helaas zijn wij daar te zwak voor. En nu?
We moeten boeten ervoor volgens hem. Want hadden we maar geluisterd naar “ minder eten en meer bewegen “ :nut:
Voor iedereen een groene tuin
Betty_Slocombe schreef:

:applause:
pejeka schreef:
23-02-2020 21:13
Dan is er geen oplossing. Zo simpel is het. Dan is het ofwel accepteren dat het zo is, of toch de wilskracht en het doorzettingsvermogen opbrengen. Meer smaken zijn er niet.
En dat is jouw briljante inzicht begrijp ik.

Allerlei knappe koppen proberen er nuance in aan te brengen, complexiteit in beeld te krijgen zodat mensen met obesitas daadwerkelijk geholpen kunnen worden.

Maar jij, pejeka van Viva, weet het beter.

:worship:

David Dunning
GroenTuintje schreef:
23-02-2020 22:03
We moeten boeten ervoor volgens hem. Want hadden we maar geluisterd naar “ minder eten en meer bewegen “ :nut:
Het is nog erger: als we toegeven dat we zwak zijn zullen we nooit overwinnen, want dan verschuilen we ons achter ons zwakke karakter.
Als we meteen al zeggen dat het toch niet gaat lukken........

David Dunning
pejeka schreef:
23-02-2020 21:13
Gelukkig kun je tegenwoordig je maag laten verkleinen.
Kun je daarna gewoon doorgaan met cola en chips, maar minder, zodat je afvalt.
Handig hoor.

David Dunning
Solomio schreef:
23-02-2020 22:10
En dat is jouw briljante inzicht begrijp ik.

Allerlei knappe koppen proberen er nuance in aan te brengen, complexiteit in beeld te krijgen zodat mensen met obesitas daadwerkelijk geholpen kunnen worden.

Maar jij, pejeka van Viva, weet het beter.

:worship:
De kunst is dingen niet complexer te maken dan ze zijn en ze terug te brengen tot de essentie. Natuurlijk heeft iedereen honderdduizend excuses waarom het hén echt niét lukt. En dan kunnen we met zijn allen al die honderdduizend excuses gaan zitten bespreken, maar dat lost niks op.
pejeka schreef:
23-02-2020 22:17
De kunst is dingen niet complexer te maken dan ze zijn en ze terug te brengen tot de essentie. Natuurlijk heeft iedereen honderdduizend excuses waarom het hén echt niét lukt. En dan kunnen we met zijn allen al die honderdduizend excuses gaan zitten bespreken, maar dat lost niks op.
Dat is geen kunst hoor, dat is domweg niet verder willen kijken dan je neus lang is.

David Dunning
pejeka schreef:
23-02-2020 22:17
Oh net als met de file? Als iedereen gewoon door zou rijden wás er helemaal geen file.

Eigenlijk best simpel inderdaad
Solomio schreef:
23-02-2020 22:18
Dat is geen kunst hoor, dat is domweg niet verder willen kijken dan je neus lang is.
Nuchter verstand blijkt vaak betere oplossingen te bieden dan eindeloos te verzanden in discussies over waarom iets wel of niet kan. Want in plaats van te handelen, wordt er dan vaak alleen maar gepraat. En daar schiet je niks mee op.
Solomio schreef:
23-02-2020 22:14
Gelukkig kun je tegenwoordig je maag laten verkleinen.
Kun je daarna gewoon doorgaan met cola en chips, maar minder, zodat je afvalt.
Handig hoor.
:rofl:
pejeka schreef:
23-02-2020 22:23
Nuchter verstand blijkt vaak betere oplossingen te bieden dan eindeloos te verzanden in discussies over waarom iets wel of niet kan. Want in plaats van te handelen, wordt er dan vaak alleen maar gepraat. En daar schiet je niks mee op.
Dus jij denkt dat al die dikke mensen eindeloos zitten te discussiëren over waarom ze niet afvallen?
Dikke mensen zitten eindeloos te discussiëren over het volgende dieet, waarmee ze idd afvallen (want dat kunnen dikke mensen vaak verbazend goed: afvallen).

Maarre....... wat jij doet is eigenlijk ook eindeloos discussiëren over waarom dikke mensen niet afvallen.
En idd, dat levert niks op, daarin heb je gelijk.

David Dunning
Solomio schreef:
23-02-2020 22:29
Dus jij denkt dat al die dikke mensen eindeloos zitten te discussiëren over waarom ze niet afvallen?
Dikke mensen zitten eindeloos te discussiëren over het volgende dieet, waarmee ze idd afvallen (want dat kunnen dikke mensen vaak verbazend goed: afvallen).
Ik weet niet waar iedereen over praat privé. Maar als je wilt afvallen, is het een kwestie van je eetpatroon en levenspatroon omgooien, minder snacken en snaaien, gezond eten, minder tussendoortjes, regelmatig bewegen, enz. En dus niet opeens een dieet gaan volgen dat je na een paar maanden weer vaarwel zegt, maar gewoon je levenspatroon structureel ombuigen. Is dat altijd makkelijk? Vast niet. Maar er zijn wel meer dingen in het leven niet makkelijk. Maar een andere keuze is er niet.
pejeka schreef:
23-02-2020 22:33
Ik weet niet waar iedereen over praat privé. Maar als je wilt afvallen, is het een kwestie van je eetpatroon en levenspatroon omgooien, minder snacken en snaaien, gezond eten, minder tussendoortjes, regelmatig bewegen, enz. En dus niet opeens een dieet gaan volgen dat je na een paar maanden weer vaarwel zegt, maar gewoon je levenspatroon structureel ombuigen. Is dat altijd makkelijk? Vast niet. Maar er zijn wel meer dingen in het leven niet makkelijk. Maar een andere keuze is er niet.
Nou, reuze bedankt voor dit inzicht.

David Dunning
Solomio schreef:
23-02-2020 22:34
Nou, reuze bedankt voor dit inzicht.
Jeweettoch. Iedereen doorrijden, geen file. En als iedereen nou gewoon óplet in het verkeer gebeuren er ook geen auto-ongelukken meer. En als iedereen nu gewoon stopt met roken zijn er ook geen rokers meer. Alcoholisten kunnen hun 12-stappen programma ook drastisch inkorten naar 1 stap: gewoon niet doen.
Als iedereen nu gewoon een condoom gebruikt zijn soa’s zo de wereld uit en als iedereen nu gewoon gaat werken hoeft er niemand meer in de bijstand.

Dingen zijn gewoon heel simpel.
Th∅rdis schreef:
23-02-2020 22:37
Jeweettoch. Iedereen doorrijden, geen file. En als iedereen nou gewoon óplet in het verkeer gebeuren er ook geen auto-ongelukken meer. En als iedereen nu gewoon stopt met roken zijn er ook geen rokers meer. Alcoholisten kunnen hun 12-stappen programma ook drastisch inkorten naar 1 stap: gewoon niet doen.
Als iedereen nu gewoon een condoom gebruikt zijn soa’s zo de wereld uit en als iedereen nu gewoon gaat werken hoeft er niemand meer in de bijstand.

Dingen zijn gewoon heel simpel.
Leerzaam topic hoor, zo op een doordeweekse zondagavond.
Ik let op in het verkeer, ik ben gestopt met roken, gestopt met alcohol, afgevallen van morbide obees naar overgewicht, geen seks dus geen condooms nodig.
Ik zeg: goed bezig.
Alleen nog ff aan het werk.

David Dunning
Doet me denken aan de stappentellers/fitwatches. Dat getal van 10000 stappen, peanuts om te halen (voor mij dan). Maar als je zo her en der wat leest, is dat altijd van is lastig en is het wel echt nodig. Want uiteindelijk is het gewoon een door ene japanner (die de eerste stappenteller uitvond) bedacht.

Beetje wetenschappelijke dingen die ik dan lees in de Volkskrant is voornamelijk ja lastig. En dan lees je dus voornamelijk dingen die weerleggen dat 10000 stappen niet nodig is. Nou loop ik er per jaar gemiddeld per dag 15000 en ben zo mager als een lat en eet waar ik zin in heb, maar met mate. Al vreet ik nog steeds zo 1 zak oh nee ik bedoel 2 zakken chips leeg op een vrijdag avond.
fietsen varen vrouwelijk doen
Nou, goed van je hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven