Mode & Beauty alle pijlers

Een jaar geen kleding kopen 2020

09-01-2020 12:48 1131 berichten
Een nieuw jaar, een nieuwe start!

Doe je ook mee met een jaar geen kleding kopen? Omdat je genoeg kleding hebt, omdat je wilt consuminderen, omdat je het milieu minder wil belasten of vanwege welke andere reden dan ook? Klets hier van je af op moeilijke momenten of geef tips aan anderen om dit jaar goed door te komen.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
01-03-2020 09:29
Ik snap dat je baalt omdat je het niet van plan was. Maar ik vind dit soort aankopen juist wel slim. Je weet dat je er veel aan gaat hebben. Als je wacht tot ze nergens meer te krijgen zijn heb je weer kans op miskopen, omdat je weer andere schoenen moet zien te vinden.
Ik ben het eens met Spuit Elf Reigie. Het klinkt meer als een noodzakelijke aanschaf, niet als pure luxe. Dat je in de stad liep en spontaan iets hebt gekocht wat je niet nodig had, omdat je het gewoonweg niet kon weerstaan. Als mijn 'fietswinterjas' nu stuk zou gaan, zou ik ook een nieuwe kopen, ondanks dat ik nog een zware wintermantel in de kast heb hangen, maar daar kan ik gewoon niet mee fietsen.
Spuit elf en Luistervink jullie hebben helemaal gelijk maar baal dat ik nu toch geld aan kleding heb uitgegeven. Wil meer gaan sparen. Al weet ik zeker dat ik weer veel plezier van ze ga hebben Dus hou ze denk ik ook maar.
Reigie3 schreef:
29-02-2020 18:36
Ik heb vanmiddag online Skechers gekocht. Ik had dezelfde gister aan met wandelen en mijn sokken werden doorweekt. Bleek aan de onderkant een heel gat te zitten. Ik wandel heel veel (elke dag tenminste 10000 stappen) en deze Skechers lopen echt het beste.
Zag ze in de uitverkoop dus toch maar gekocht. Maar baal eigenlijk wel.
Ben mij er ook echt wel bewust van dat ik verslaafd ben! Heb genoeg andere schoenen ook al lopen die minder fijn. Weet ook nog niet of ik ze ga houden.
Tjsa, dit vind ik eerder onder vervangen vallen. Je hebt exact dezelfden en die zijn nu kapot. Is iets anders dan wanneer je 5 paar koopt voor de leuk. Je gaat met dit weer toch ook niet met natte voeten lopen?
broodtrommel schreef:
01-03-2020 12:52
Tjsa, dit vind ik eerder onder vervangen vallen. Je hebt exact dezelfden en die zijn nu kapot. Is iets anders dan wanneer je 5 paar koopt voor de leuk. Je gaat met dit weer toch ook niet met natte voeten lopen?
Je hebt gelijk. Met natte voeten lopen zou niet aan de orde zijn want meer dan genoeg schoenen in de kast. Echter die lopen allemaal net iets minder. Maar vroeger liep ik daar ook gewoon op dus had natuurlijk best weer gekund. Vandaar mijn twijfel.
Reigie3 schreef:
01-03-2020 12:56
Je hebt gelijk. Met natte voeten lopen zou niet aan de orde zijn want meer dan genoeg schoenen in de kast. Echter die lopen allemaal net iets minder. Maar vroeger liep ik daar ook gewoon op dus had natuurlijk best weer gekund. Vandaar mijn twijfel.

Waarom loop je die dan niet eerst 'op'? In mijn ogen lijken sommigen hier zowat echt verslaafd en die praten het graag goed voor een ander die de fout in gaat. Dan voelt iedereen zich weer beter. Maar wil je dit nou volhouden of niet? Misschien ook eens handig om bewust even stil te staan bij waarom je deze challenge doet.
Reigie3 schreef:
29-02-2020 18:36
Ik heb vanmiddag online Skechers gekocht. Ik had dezelfde gister aan met wandelen en mijn sokken werden doorweekt. Bleek aan de onderkant een heel gat te zitten. Ik wandel heel veel (elke dag tenminste 10000 stappen) en deze Skechers lopen echt het beste.
Zag ze in de uitverkoop dus toch maar gekocht. Maar baal eigenlijk wel.
Ben mij er ook echt wel bewust van dat ik verslaafd ben! Heb genoeg andere schoenen ook al lopen die minder fijn. Weet ook nog niet of ik ze ga houden.
Ik heb een nieuwe winterjas gekocht. Dezelfde als die ik had, andere kleur. Mijn winterjas had gaten en was niet meer waterdicht, sinds afgelopen week is ook de rits kapot. Nu met 74% korting. Ik had deze paar weken nog wel uit kunnen zingen met de oude, maar volgend jaar betaal ik gewoon de volle prijs wanneer ik echt die jas nodig heb. Gezien ik elke dag 10+ km loop vind ik dat ook geoorloofd.

En nu weer verder!
In het vorige topic over geen kleding kopen werd ook iedere keer gedeeld als mensen toch iets gekocht hadden met daarbij natuurlijk de "echt onvermijdbare redenen waarom ze toch echt item x moesten kopen". Dit is een geen-kleding-koop topic waarom dan toch delen als je iets koopt?
chocolol schreef:
01-03-2020 14:30
Waarom loop je die dan niet eerst 'op'? In mijn ogen lijken sommigen hier zowat echt verslaafd en die praten het graag goed voor een ander die de fout in gaat. Dan voelt iedereen zich weer beter. Maar wil je dit nou volhouden of niet? Misschien ook eens handig om bewust even stil te staan bij waarom je deze challenge doet.
Goed praten valt wel mee vind ik wanneer iets kapot gaat. Ik heb zelf maar 1 paar wat plat is en waterdicht. Als die dit jaar kapot gaan ga ik echt een nieuw paar kopen. Kan niet elke dag op hakken lopen dus snap dat wel.

Maar als je zat andere schoenen hebt dan kan je ze idd beter eerst oplopen. Of zet een deel er van op Mp? Je trekt toch vaak enkel je favorieten aan en af en toe gelegenheidskleding.

Inmiddels een shoppertas vol die naar de winkel gaat voor verkoop. Gisteren een kledingruil gedaan en 4 dingen geruild tegen andere items. Ben er echt heel erg blij mee en het is allemaal een aanwinst op mijn kledingkast zonder iets uit te geven.
Luistervink schreef:
01-03-2020 09:55
Ik ben het eens met Spuit Elf Reigie. Het klinkt meer als een noodzakelijke aanschaf, niet als pure luxe. Dat je in de stad liep en spontaan iets hebt gekocht wat je niet nodig had, omdat je het gewoonweg niet kon weerstaan. Als mijn 'fietswinterjas' nu stuk zou gaan, zou ik ook een nieuwe kopen, ondanks dat ik nog een zware wintermantel in de kast heb hangen, maar daar kan ik gewoon niet mee fietsen.

Als nu mijn fietswinterjas het begeeft dan zou ik geen nieuwe meer kopen. Het is maart, ik zou me wel redden met een andere oplossing.
chocolol schreef:
01-03-2020 14:30

Ik ben het wel met je eens, ik verbaas me ook over het goedpraten voor een ander. Ze zegt dat ze genoeg andere schoenen heeft, dan was dit toch geen noodzakelijke aankoop?

Het is pas echt een challenge als je ook op dit soort momenten niets koopt.
broodtrommel schreef:
01-03-2020 15:03

Inmiddels een shoppertas vol die naar de winkel gaat voor verkoop. Gisteren een kledingruil gedaan en 4 dingen geruild tegen andere items. Ben er echt heel erg blij mee en het is allemaal een aanwinst op mijn kledingkast zonder iets uit te geven.
Handig is dat zo’n ruil! Is dat dan met vriendinnen of via een online oproepje?

Je wordt er wel creatief van zo. :)
chocolol schreef:
01-03-2020 14:59
In het vorige topic over geen kleding kopen werd ook iedere keer gedeeld als mensen toch iets gekocht hadden met daarbij natuurlijk de "echt onvermijdbare redenen waarom ze toch echt item x moesten kopen". Dit is een geen-kleding-koop topic waarom dan toch delen als je iets koopt?
Omdat het een no buy challenge is en er gedeeld wordt of het lukt of niet en waarom niet. Of creatieve oplossingen om iets te vervangen. Zo zijn er ook berichten geplaatst van het even moeilijk hebben maar producten weer retourneren na wat motivatie. Ook prima toch, gewoon een beetje groepsmotivatie en weer verder gaan.
LevadeII schreef:
01-03-2020 16:33
Omdat het een no buy challenge is en er gedeeld wordt of het lukt of niet en waarom niet. Of creatieve oplossingen om iets te vervangen. Zo zijn er ook berichten geplaatst van het even moeilijk hebben maar producten weer retourneren na wat motivatie. Ook prima toch, gewoon een beetje groepsmotivatie en weer verder gaan.

Maar sommigen posten dat ze x gekocht hebben en dat dat dan geoorloofd is want "redenen". Dan sta je voor mijn gevoel niet open om deze challenge te doen. En dat mag hoor, maar wat heeft dat posten hier voor nut? De challenge is vrijwillig en als je dan allerlei redenen voor jezelf bedenkt waarom jij toch iets wil kopen, dan is dit misschien niet jouw challenge.

Ook de aanpak van iets kopen kan anders. Waarom niet hier overleggen voordat je iets koopt? Dan kan er pas echt creatief meegedacht worden. Nu is het vaak 'ja ik heb het al gekocht' en dat forummers dan zeggen dat ze het begrijpen. Dat is toch niet echt motiverend?

Weet je hoe ik het een beetje zie: Een beetje alsof je naar een AA meeting gaat en dat iemand dan vertelt dat ze zo'n stress had en 3 drankjes op had en dat de anderen dan zeggen dat ze het begrijpen want ja ze had stress en het waren maar 3 drankjes. Terwijl je daar eigenlijk zit omdat je helemaal niets wil drinken. En tuurlijk is 3 drankjes beter dan 2 hele flessen, maar kom op, had je die drankjes echt nodig?

Je mag voor jezelf de regels bepalen, dat je toch vervangingsaankopen mag doen bijvoorbeeld of dat je wel schoenen/tassen etc mag kopen, maar dat hoeft hier dan toch niet gedeeld te worden?
Ik snap die beredenatie wel, maar ik denk dat de dynamiek in dit topic al vanaf het begin wat anders is. Zo was er in het begin al een soort van ‘overleg’ of reparaties meetelde, of welke items voor iemand een uitzondering waren.

En zoals met iedere verslaving vallen mensen terug, dan bespreek je dat met je lotgenoten, die steken je een hart onder de riem en dan ga je weer verder. Niet delen dat je dat doet zou dan eerder verkeerd zijn. Dat iemand er dan volgende keer over begint voor de aankoop is een leerproces.

Voor mij is het gewoon een algemeen topic waar je deelt hoe het gaat met de no buy uitdaging. Daar horen eventuele ‘terugvallen’ ook bij. En soms zijn dat gewoon nodige uitgaven, dat mag ook gezegd worden.

En nu ga ik lekker met mijn waterdichte jas de regen in :biggrin: :puppy:
Marana schreef:
01-03-2020 15:46
Ik ben het wel met je eens, ik verbaas me ook over het goedpraten voor een ander. Ze zegt dat ze genoeg andere schoenen heeft, dan was dit toch geen noodzakelijke aankoop?

Het is pas echt een challenge als je ook op dit soort momenten niets koopt.
Voor mij werkt dat juist weer de andere kant op. Het besef dat je favorieten kapot zijn en de rest niet pakt. Het is dan weer een eye opener hoe veel je hebt en dat er best eea weg kan. En dus niet zomaar meer lukraak allerhande, in dit geval, schoenen gekocht worden in de toekomst. Ik ben hele leuke sneakers tegen gekomen en zit op mijn handen. Het is een limited edition dus die zijn er straks niet meer maar ik doe het niet! Ze zijn niet waterdicht namelijk ;)

Overigens zou dit een saai topic worden als iedereen zijn aankopen of drang tot aankopen onder het tapijt gaat vegen. Valt er weinig te bespreken. Denk ook niet dat je aan zo'n challenge mee gaat doen als je sowieso al weinig shopt.
maylina schreef:
26-02-2020 22:33
Vandaag samen met man een heuse walk in closet gemaakt. Wegens studerende kinderen hebben we nu een kamer over, daar zijn alle Ikea Stolmen kasten in gegaan. Echt heel fijn, zoveel ruimte! En meteen eens kritisch door alle kledingstukken gegaan. Er staan inmiddels 6 goedgevulde boodschappentassen met kleding van man, zoon en mij voor het goede doel.

Een paar kledingstukken waar ik mijn twijfel over heb móét ik deze maand een keer dragen van mezelf. Doe ik dat niet, dan moet het weg.

Die onderste alinea is ook heel erg op mij van toepassing. Daar hangt mijn halve kast vol mee. Ik heb een aantal voorkeuren die ik elke keer opnieuw aantrek en de rest laat ik dan hangen.
Als ik het dan een keer aantrek denk ik na een uurtje: "Neh."..en trek het weer uit. Dan vind ik het 't net niet of het zit niet comfortabel genoeg.
Ik ga mezelf ook eens opleggen om het te dragen. Drie pogingen en lukt dat niet dan moet het maar weg.......
broodtrommel schreef:
01-03-2020 17:50
Overigens zou dit een saai topic worden als iedereen zijn aankopen of drang tot aankopen onder het tapijt gaat vegen. Valt er weinig te bespreken. Denk ook niet dat je aan zo'n challenge mee gaat doen als je sowieso al weinig shopt.

Ik zeg dat je juist je wel je drang kunt bespreken. Of je fouten. Maar als jij het een saai topic vindt als mensen niet hun aankopen bespreken dan klinkt dat in mijn ogen alsof dat niet in dit topic hoort. Je kunt dan beter bij het 'kijk eens wat ik gekocht hebt' topic rondhangen als dat is wat je online zoekt. (Of zelf zo'n topic beginnen, ik weet niet of zoiets nog actief is.)

Als je iets niet meer wilt doen maar het moeilijk vindt dan zoek je online wat medestanders die het ook graag willen maar moeilijk vinden. Maar wat je hier veelal krijgt zijn mensen die het toch eigenlijk niet per se heel erg nodig vinden en dus in mijn optiek ook niet echt motiverend zijn. In januari al meerdere mensen die iets gekocht hebben, dus blijkbaar was 1 maand al te lang. Dan doe je toch niet serieus deze challenge? Dan probeer je hooguit iets bewuster met je koopgedrag om te gaan.
Wat dragen jullie in de lente/zomer als jas? Ik heb eigenlijk alleen een niet zo charmante dunne outdoorjas/regenjas (ooit eens in een sportzaak gekocht) en verder niks.
Ik heb een gewatteerd "tussenjasje" wat ik al deze hele winter draag omdat het maar niet echt koud wil worden en dat blijf ik dragen tot het echt te warm wordt.

Als het warm genoeg is in de zomer trek ik meestal een vest aan buiten.

Hebben jullie een uitgebreidere collectie lente/zomerjassen?
Als het echt warm is, geen jas.
Licht warm maar bijv nog koud in de ochtend, dan mn katoenen zomerjas.
Als het koud is, dan mn winterjas.

Eventueel gecombineerd met een vestje inderdaad om iets net ff wat warmer te maken.

Ik heb ook nog een plastic "leren" jack maar die draag ik niet echt vaak.
Ik heb een zomerjas, maar die draag ik niet veel, alleen evt op de fiets en/of als er regen dreigt. Ik draag liever een kort jasje of kunstleren jack of vest of zo over mijn jurk.

Ik denk ook dat we dit topic beter kunnen gebruiken voor je eventueel iets koopt. Dat je hier schrijft dat je nu iets wilt kopen, en dat de anderen dan kunnen steunen om dat niet te doen. Zo kunnen we elkaar helpen.
chocolol schreef:
01-03-2020 19:00
Ik zeg dat je juist je wel je drang kunt bespreken. Of je fouten. Maar als jij het een saai topic vindt als mensen niet hun aankopen bespreken dan klinkt dat in mijn ogen alsof dat niet in dit topic hoort. Je kunt dan beter bij het 'kijk eens wat ik gekocht hebt' topic rondhangen als dat is wat je online zoekt. (Of zelf zo'n topic beginnen, ik weet niet of zoiets nog actief is.)

Als je iets niet meer wilt doen maar het moeilijk vindt dan zoek je online wat medestanders die het ook graag willen maar moeilijk vinden. Maar wat je hier veelal krijgt zijn mensen die het toch eigenlijk niet per se heel erg nodig vinden en dus in mijn optiek ook niet echt motiverend zijn. In januari al meerdere mensen die iets gekocht hebben, dus blijkbaar was 1 maand al te lang. Dan doe je toch niet serieus deze challenge? Dan probeer je hooguit iets bewuster met je koopgedrag om te gaan.
Ik geef gewoon een reactie op die van jou. Je geeft namelijk zelf eerst aan dat dit niet in het topic thuis zou horen.
waarom dan toch delen als je iets koopt?

De aankopen en daarmee de fouten dus ook niet. Als het allemaal zo makkelijk zou zijn zouden mensen het er niet zo moeilijk mee hebben denk ik. Ook van fouten kan je leren. Maar volgens mij hadden er een aantal ook afgesproken dat als er echt iets vervangen moet worden dit niet onder die no buy valt.

Maar misschien begrijpen we elkaar niet goed, dat kan. Want ik heb al een pagina terug aangegeven dat ik gewoon een ordinaire verslaafde ben die een fix nodig heeft. Dat heb ik me door dit topic wel gerealiseerd. Maar fijn dat alles jou zo goed lukt.

Overigens nog niets in de winkels gekocht hoor. Wel een keer de fout in gegaan idd.
LevadeII schreef:
01-03-2020 16:29
Handig is dat zo’n ruil! Is dat dan met vriendinnen of via een online oproepje?

Je wordt er wel creatief van zo. :)
Sorry, hier over heen gelezen.

Ik ben bezig om alle kasten te herorganiseren ivm mijn operatie. Toen kwam dit topic voorbij en wilde er meteen even wat Marie Kondo achteraan gooien. Maar dus niet om het oude spul er uit te gooien en vervolgens weer nieuwe dingen te kopen. Ik ben al een heel eind gekomen met het consuminder topic van vorig jaar maar wil nu echt strikter voor mezelf zijn. Toch het idee dat ik toen te flexibel ben geweest.

Tijdens het sorteren kwam ik er achter dat ik best nog wel een stapel kleding had die ik niet (meer) droeg. Ondanks dat ik sinds de Low buy vorig jaar bijna geen miskopen meer heb gedaan en weinig kleding heb gekocht. Toen kwam ik via Google uit op een kledingruilbeurs. Er is een pagina op Facebook die veel bij houdt: kledingruil op rij. Ik heb het nu twee keer gedaan en het bevalt me wel goed. Het is een beetje hit and mis maar het concept spreekt me heel erg aan en je maakt mensen blij met jouw kleding en vise versa.

Je meldt je aan, sommigen zijn gratis en anderen vragen een kleine donatie. Je neemt kleding mee (min. Max aantallen zijn dan gespecificeerd, waar kleding aan moet voldoen en welk type), levert het in, je krijgt punten en daarvan kan je tussen de rekken sneuen. Er wordt aangevuld zolang er inbrengers komen. Op sommige ruilevents heb je leuke lezingen of naaisters die je kleding weer fixen. Ga er niet van uit dat je perse een bepaald item wilt vinden en go with the flow. Als je niets vindt kan je er voor kiezen de kleding te doneren. Iets wat je anders waarschijnlijk ook zou doen met de zak van Max.

Je kan zo toch je kledingkast opfrissen zonder geld uit te geven en je bent duurzaam bezig.
Er werd een pagina geleden aan mij gevraagd waarom ik aan deze challenge mee schrijf als ik kennelijk zo gemakkelijk overstag ga. Ik ben er mee begonnen omdat ik heel veel kleding kocht zonder dat ik er nog erg blij van werd. Realiseerde mij ook dat ik best erg op het milieu let, maar als het op kleding aan komt kennelijk niet. Dit wilde/wil ik doorbreken. Ik wil alleen nog maar dingen in mijn kast hebben waar ik blij van word en die ik echt draag.

Dat ik echt verslaafd ben aan kleding kopen ben ik ook wel achtergekomen. Dat het mij moeite kost om winkels voorbij te lopen vinden sommige misschien erg of vreemd. Maar ik schrijf gewoon op zoals het voor mij is. Dat ik met de schoenen de mist ben ingegaan klopt helemaal, vandaar dat ik het hier ook deelde. Het was absoluut niet mijn bedoeling om een discussie op te starten van of het goed of fout was om toch wat te kopen. Begrijp natuurlijk ook dat het doel is elkaar te helpen om niets te kopen. Hoop dan ook dat jullie het niet erg vinden als ik mee blijf schrijven.
Het gaat er niet om dat je niet mag delen dat je iets gekocht hebt, het gaat erom dat alle 3 de reacties die je kreeg jou allemaal steunde en rechtvaardigde in je aankoop. Dat motiveert natuurlijk niet om het de volgende keer anders te doen. Dat is toch niet de bedoeling van dit topic? De fout van iemand anders goedpraten.
Ik weet ook niet zeker of ik wel in dit topic thuishoor eigenlijk. Ik ben namelijk totaal niet koopverslaafd.

De reden dat ik aangehaakt ben is dat ik vorig jaar aardig wat heb aangeschaft en ik het gevoel heb dit jaar zonder nieuwe zomerkleding te kunnen, op een paar goede zomerbroeken na.
Ik wil graag proberen ook daadwerkelijk alles te dragen wat ik heb.

Mijn probleem met kleding is dat ik een paar favorieten heb en de rest laat hangen. Ook zonde natuurlijk.
Dit doe ik ook met winterkleding overigens.

Ik wil proberen deze zomer 2 nieuwe broeken aan te schaffen en een keertje een beetje leukere jas voor als het echt wat warmer gaat worden, maar zonder jas toch nog geen optie is.
Verder dus alles te dragen wat ik heb en kleding die echt niet meer bevalt uit mijn kast te verwijderen.

Ik hoef me dus niet in te houden wat betreft het kopen van kleding, eerder integendeel. Ik draag veel te vaak iets op de automatische piloot zal ik maar zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven