Zwemles voor A, onderwater

01-03-2020 20:59 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 5 heeft sinds november zwemles. Toen was ze 4,5jr.
Inmiddels gaat op de rug zwemmen (beenslag) goed en gaan ze verder naar buikzwemmen.
Daarvoor 'moeten' ze over de schik heen van met het gezicht onder water komen.
Er word geoefend in het ondiepe gedeelte met onder een smalle mat doorgaan maar mn dochter durft niet.
Als gevraagd wordt aan alle kindjes om hun snoet onder water te doen of er in te plonzen zodat hun hoofd onderwater komt weigert ze of ontduikt :facepalm: ze de oefening.

Hoe kan ik haar motiveren en over haar angst heen helpen? Ze heeft t nl niet van een vreemde. Ze kan komende week een extra les meedoen en volgend weekend ga ik met haar zwemmen voor ze les heeft.

Is oefenen met n brilletje handig of juist niet doen?

Tips zijn meer dan welkom.

Haar vader had haar een lolie beloofd als ze t deed maar dat werkt niet.
Been there, done that, got the T-shirt.
omkopen met speelgoed, ik zou zelf ook niet onderwater gaan voor een lollie
Zou snoep happen in een bak water misschien helpen ?
Mijn dochter liet haar lange haren zo vallen dat het niemand opviel dat ze niet daadwerkelijk met haar gezicht onder water ging. Onder water gaan vond ze niet prettig. We hebben veel met haar geoefend, veel gespeeld in een zwembad waar ook zo'n mat in het water lag en inderdaad een extra zwemles. Is helemaal goed gekomen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Zorrodesnorro schreef:
01-03-2020 21:01
Zou snoep happen in een bak water misschien helpen ?
Dat is n goeie.
Via haar vader hoorde ik dat de juf gezegd had om thuis te oefenen met n teiltje maar zo gek ga ik haar niet krijgen maar idd met n snoepje :hyper: wie weet :proud:
Ik ben zelf doodsbang voor onder water, maar met brilletje durf ik wel dus als dat mag zou ik dat zeker doen.
mater_matuta schreef:
01-03-2020 21:06
Ik ben zelf doodsbang voor onder water, maar met brilletje durf ik wel dus als dat mag zou ik dat zeker doen.
Bij het examen mogen ze geen brilletje op; de levensechte situatie waarin je opeens in het water valt wordt zo goed mogelijk nagebootst. Dus kijk uit, want straks wil ze niet meer zonder brilletje.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ga lekker vrijzwemmen met haar. Paar keer van de glijbaan af, en dan ga je vanzelf een beetje onder. Probeer het niet te gedwongen te oefenen, maar via spelen.
Het komt vanzelf goed...
teletascha schreef:
01-03-2020 21:14
Ga lekker vrijzwemmen met haar. Paar keer van de glijbaan af, en dan ga je vanzelf een beetje onder. Probeer het niet te gedwongen te oefenen, maar via spelen.
Het komt vanzelf goed...
Dat deden we al veel, vooral met haar vader gaat ze vaak. Hoe het dan is weet ik niet precies.

Maar water in haar gezicht is altijd al n dingetje geweest. Ook onder de douche enzo.
Had ze niet van me hoeven erven :facepalm:
Wachten tot ze wat ouder is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ze is nog heel jong, ze heeft nog alle tijd.

Wat hier hielp was spelletjes in ons ligbad. Op een gegeven moment durfde hij wel door het gat maar deed zijn ogen niet open onder water (niet heul handig als je ergens doorheen moet zwemen) We hebben dat toen met spelletjes in het bad weten te veranderen.

Niet teveel 'drammen', dat werkt averechts.
Man heeft voor zwemles met dochter wedstrijdjes gedaan wie het langst met snoet onder de douche durfde. Adem inhouden en dan de ander tellen en daarna proesten als een zeeleeuw. Zo leerder ze met water in de ogen omgaan, terwijl het nog minder spannend was dan in het zwembad. Ze hadden veel lol en het werd een uitdaging om te winnen, daardoor was het na een paar keer dat spel met het douchen geen probleem meer op zwemles.
Echte angst laat zich niet makkelijk omkopen. Ik zou ook niet teveel pushen want dan kan je de angst verergeren; niet over haar grenzen gaan dus. Spelenderwijs lijkt me de enige manier in deze. Dus inderdaad vaak zwemmen. Wildwaterbanen opzoeken en van glijbanen gaan, zorgen dat ze er aan gewend raakt en niet meer bang is.
Opduikspeelgoed meenemen naar het zwembad en daarmee spelen, al doet mijn nichtje dat mooi met haar voeten.
Sjulia schreef:
01-03-2020 21:29
Echte angst laat zich niet makkelijk omkopen. Ik zou ook niet teveel pushen want dan kan je de angst verergeren; niet over haar grenzen gaan dus. Spelenderwijs lijkt me de enige manier in deze. Dus inderdaad vaak zwemmen. Wildwaterbanen opzoeken en van glijbanen gaan, zorgen dat ze er aan gewend raakt en niet meer bang is.
Dat weet ik, ik heb zelf ook nogsteeds een hekel aan onderwater zwemmen en ik ben net als zij bang in t donker. (Zet liever mn vuilcontainer niet aan de weg dan dat ik in t donker door de tuin en t paadje moet)

Maar eens een teiltje in de woonkamer en dan met de waterspeeltjes spelen en appel en snoep happen in t teiltje.

Duikspeeltjes boven halen met haar voeten of zo ondiep neermikken dat ze er bij kan zonder onderwater te hoeven doet ze ook. :facepalm:
Ik zou me er niet te druk om maken, kinderen voelen vaak feilloos wanneer het "een dingetje" wordt.
Watervrij maken duurt vaak lang, maar geloof me, komt echt goed!
De heeft gewoon wat meer tijd nodig dan de ander, maar uiteindelijk leren ze 't allemaal 😀
geloof in het ongelooflijke, realiteit is ook maar een woord.
Voor mij mag ze er 10 jaar over doen alleen is haar vader niet zo coulant. En die dringt er ook bij mij op aan dat ik met haar oefen en dat er vordering in zit.
Ze is wel heel jong op zwemles gegaan. Hier gaan ze pas vanaf 5,5 jaar. Onze kinderen hadden met 6 jaar hun diploma's.

Kan dat er niet mee te maken hebben? Dat de angst groter is en dat het allemaal zo lang duurt...daar krijg je in mijn ogen ook geen zeker gevoel van.
4,5 is ook behoorlijk jong om te starten met zwemles. Een jaar later of nog later is eigenlijk beter. Kinderen kunnen zich dan beter concentreren en zijn lichamelijk sterker waardoor ze een beter uithoudingsvermogen hebben. Overigens vind ik het een vreemde volgorde van je zwemlesaanbieder. Het lijkt mij handiger en beter om een kind eerst spelenderwijs helemaal watervrij te maken en daarna pas te beginnen aan allerlei zwemslagen. En waarom dringt haar vader zo aan? Vier maanden zwemles is hartstikke kort...
Ik durfde tot mijn 7e niet met mijn gezicht onder water. Toen moest je voor A nog niet onder water zwemmen. Maar het wel durven. Bij mijn 1e zwemschool hadden ze er weinig begrip voor en pushten ze nogal. Toen was ik 5. Ik weigerde en het eindigde vaak in huilen. Elke keer paniek als ik er heen moest. Ook spetteren in mijn gezicht vond ik akelig. Na een paar maanden ben ik daar gestopt. Ik was er nog niet aan toe.
Overigens kun je daar ook al vanaf 4 jaar terecht voor A-lessen. Ze zijn nogal van: Je kunt niet snel genoeg beginnen.

Op mijn 7e in het buitenbad les gekregen van een leuke badmeester. Hij deed het heel speels en verzon trucjes. Andere kinderen moesten dan even met hun hoofd onder water. Ik niet, ik mocht belletjes blazen. Dan moest je alleen met neus onder water en dat durfde ik wel. Een paar lessen daarna ook met mijn hele gezicht. Overigens was ik al 8 dat ik mijn A-diploma haalde. Maar dat kwam ook omdat ik motorisch onhandig ben.
Ze is nog maar amper 4 maanden bezig. En ze is best heel jong. Lekker zelf haar grenzen laten verkennen en verleggen.

En laat jij je piepelen door vader dan? Als hij er anders over denkt gaat hij toch lekker met haar oefenen?
Meestal worden kinderen in 1e groepje bij zwemles watervrij gemaakt op een speelse manier. Is dat bij jullie niet zo?

Voor a diploma moet kind onder water door gat/hoepel en/of onder mat door.
Mugske schreef:
01-03-2020 22:28
Meestal worden kinderen in 1e groepje bij zwemles watervrij gemaakt op een speelse manier. Is dat bij jullie niet zo?

Voor a diploma moet kind onder water door gat/hoepel en/of onder mat door.
Zo gaat t hier ook maar ze blijft zichtbaar achter bij de rest terwijl ze van de zomer behoorlijk water vrij was en veel ging zwemmen. Haar vakantie vriendinnetje na doen door (met vleugels) in t diepe te springen enz. Ze is sterk en groot voor haar leeftijd en wou graag dus we zagen geen bezwaar.

En als de juf zegt dat er geoefend moet worden dan krijg ik dat niet meer uit brein van haar pa. Gedachten waarom en hoe en er uit praten is verspilde moeite. Ik hoop door spelen het oefenen zo leuk mogelijk te maken.

Ben blij dat ze van de week een keer extra kan.
ja, vader kan natuurlijk wel willen dat het heel snel gaat, maar dat kan je nu eenmaal niet afdwingen, oefenen kan misschien helpen, maar het kan er ook voor zorgen dat ze helemaal geen plezier meer heeft in zwemmen.
als je man er zo op gebrand is om vooruitgang te boeken, dan zou hij misschien mee kunnen gaan oefenen?
Kinderen moeten echt een bepaalde controle over hun lichaam hebben om dit aan te leren, als ze dat niet hebben, is het gewoon afwachten tot ze er aan toe zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven