vanaf welke leeftijd alleen thuis?

19-04-2009 12:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft een dochter van 12, die af en toe een nacht alleen thuis is omdat mijn vriendin op stap is. Zij doet alsof dit heel normaal is , terwijl ik het wel erg jong vind voor dochter om alleen thuis te zijn.

Wat vinden jullie?
Ik vind dit niet verantwoord, net als jij. Voor je kinderen zorg je, ook als je niet thuis bent. Dus dan komt er maar iemand oppassen die blijft slapen.
Ik denk dat de leeftijd waarom een kind alleen thuis kan zijn per kind verschilt, maar 12 vind ik niet ook te jong. Inderdaad, laat de oppas een nachtje slapen en laat ze er een gezellige meidenavond / slaapfeestje van maken.
Ze blijven hier gerust een uurtje of 2 alleen, maar dan zijn we wel op korte afstand en binnen 10 minuten thuis als er iets is. En bij voorkeur niet 's avonds/'s nachts, want dat vinden ze zelf nog eng (zijn 12 en 10)
Ik zou een hele nacht niet doen, dus oppas regelen. Maar toen ik 12 was (en mijn broertje 10) lieten onze ouders ons wel eens een paar uur of een korte avond alleen, maar dan waren ze idd niet meer dan een paar minuten rijden van ons af en ze gaven ons toen (1987, dus zonder mobieltjes) wel altijd een nummer van waar ze waren en meestal een babyfoon bij de buren. Ook lichten ze de buren vaak wel in. Maar nogmaals dan ging het om een paar uurtjes en nooit een hele nacht
en wat Anne1973 zegt, ik vind het ook wel afhangen van het kind, ikzelf heb een zoon van 5,5 en die blijft wel eens een kwartier alleen thuis omdat ik de hond dan ga uitlaten en dat gaat prima. Hij zegt ook zelf als ik weg ga: " Overal afblijvenm behalve de afstandsbediening." Ja sorry, ik zet hem dan even voor de tv, werkt prima.
Ik vind niks , eigenlijk . Ik ken dat kind niet , weet niet hoe flink en zelfstandig ze is , hoe plichtsgetrouw ze is , in hoeverre er hulp van de buren oid te verwachten valt .

De ene 12 jarige is de andere niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
BGB, jij zegt weer in 1/2 zinnen waar wij veel meer voor nodig hebben....
Kwestie van prioriteiten stellen denk ik. De veiligheid van je kind boven een nacht stappen.

Een kind van 12 zou ik niet een hele nacht alleen laten, hooguit een paar uur en niet te laat op de avond.
Toen ik 12 was, ging ik baby-sitten bij kennissen van mijn ouders. Ik paste dan op een jochie van +- 6 jaar en een baby van nog geen jaar oud.

Dus: nee, ik vind dit niet te jong. Ligt natuurlijk wel helemaal aan het kind. Zoals al gezegd is: het ene kind is het andere niet.

Mijn kinderen blijven ook regelmatig met z'n 2tjes een avondje (halve nacht) thuis. Al vanaf toen ze 8 en 12 waren.
Met 12(/13) gaan ze naar de middelbare school. Alleen op de fiets, zijn de hele dag weg, moeten zelfstandig huiswerk maken.... Ik kan me nog herinneren dat ik mezelf echt heel groot en volwassen vond hoor. Een nachtje alleen zou mij niks uitgemaakt hebben, behalve dan dat mijn ouders daar niet zo aan trokken. Maar een avond alleen wel, en dan lekker de hele avond aan de telefoon met een vriendin die ook alleen thuis was

De hele nacht. Mwah. Hangt inderdaad wel van het kind af, en of dat kind weet wie er gebeld kan worden als er iets is.
Hier is toch laatst een heel topic over geweest?!
Dank voor jullie reacties,

sorry, wist niet dat er al een topic over dit onderwerp was....

Het meisje in kwestie is dus 12, zit in de laatste klas van basisschool. Ik vroeg het me af, omdat vriendin het dus heel normaal vindt, ik heb zelf een zoontje van 11, en kan me echt niet voorstellen dat ik volgend jaar hetzelfde zou doen.

Maar jullie hebben gelijk, elk kind is weer anders, en als zij zich er prettig bij voelt.
Nee Fleur, kind in vorig topic was 8 jaar.. En die 4 jaren maken veel uit!

Ikzelf zou het niet doen, maar of het onverantwoord is, geen idee.
Later is nu
Ik pastte indd ook op toen ik 12 was...

maar vind wel dat je tegenwoordig zoveel nare dingen hoort

dat ik het ook niet meer zo gewoon vind.

Ik zou het nu in deze tijd niet doen, dan zou ik er oppas bij regelen.

Mijn zoontje van 5,5 blijft nu ook wel eens thuis als ik ff een vergeten pak melk haal hier aan het eind van de straat.

En hij weet als de bel gaat of er word geklopt, hij mag niet open doen! Mama heeft de sleutel dus mama kan zelf naar binnen.

Heb het getest met de buurvrouw en hij deed echt niet open gelukkig:)
quote:dreamer schreef op 19 april 2009 @ 20:44:

Nee Fleur, kind in vorig topic was 8 jaar.. En die 4 jaren maken veel uit!

Ikzelf zou het niet doen, maar of het onverantwoord is, geen idee.Wist niet dat dat topic over een specifieke leeftijd ging. Titels van beide topics zijn nagenoeg hetzelfde.
Hoi,

Yuna, even snel een boodschapje doen, dat doe ik ook, en is geen probleem. Maar het gaat hier om een hele avond en nacht erachteraan. Zelf zou ik dit niet doen, maar wordt dan in twijfel gebracht door reactie van mijn vriendin. Vandaar dat ik het hier eens navraag, hoe mensen hierover denken
Ja, daar heb je gelijk in, Fleurtje, dat de topictitels wel erg op elkaar lijken

Ik denk op zich dat het best verantwoord is. Wat op het andere topic trouwens ook gezegd is: als niet al te betrouwbare personen hierachter komen, dat een 12 jarig meisje met regelmaat alleen thuis is 's nachts, weet ik die 'verantwoordheid' niet meer.. en daar krijg ik dan de griebels van. Mijn 11 jarige dochter kan goed alleen zijn, nouja, eigenlijk is ze samen met haar broertje, maar ik zou haar nog (lang) niet een hele nacht alleen laten. Niet dat ik haar niet vertrouw, maar omdat het me niet prettig voor haar lijkt. 's Nachts lijkt het leven namelijk vaak een stuk enger (spannender) dan overdag.
Later is nu
Ik vind het dan niet zoveel uitmaken of het "2 uurtjes" is of een halve nacht. In die 2 uurtjes kan er evenveel gebeuren.

Ik zou niet lekker een biertje drinken denk ik, en dus oppas regelen of niet gaan.

.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Yuna0627 schreef op 19 april 2009 @ 21:15:

Mijn zoontje van 5,5 blijft nu ook wel eens thuis als ik ff een vergeten pak melk haal hier aan het eind van de straat.

En hij weet als de bel gaat of er word geklopt, hij mag niet open doen! Mama heeft de sleutel dus mama kan zelf naar binnen.

Heb het getest met de buurvrouw en hij deed echt niet open gelukkig:)

Kijk, en mijn dochter was 6 toen ik even boodschappen ging doen, en vervolgens deed ze niet de voordeur maar wel de tuindeuren open voor de buren, die de stoelen weghaalden. Dus toen ik thuiskwam heeft ze behoorlijk op haar donder gehad. De buren hadden gevraagd om die stoelen, alleen was er niet afgesproken wanneer ze zouden komen en dochterlelie had gewoon de deur niet mogen openmaken, ze hadden best een kwartiertje op die stoelen kunnen wachten.

Dus de ene 6-jarige is de andere niet

En nu is ze 9, ga ik even weg, en vraag haar om in ónze tuin te blijven tot ik terug ben. Helaas, ze was naar de tuin van de buren vertrokken. Nou is dat niet zo ver maar evengoed niet volgens afspraak. Dus mijn dochter een hele nacht alleen??? Ik dacht het niet.
Nou, ik vind 2 uurtjes of een halve/hele nacht een groot verschil. En zoiets bouw je ook op, vind ik. Je begint met 10 minuutjes, eens een keertje boodschappen. Dan een half uurtje, uurtje.. en over een paar jaar misschien een (halve) nacht. Als je geen verschil maakt tussen een uurtje of een hele nacht, zou je dat dus zo ineens doen?

Maar 's nachts alleen en dan zo alleen in bed.. dan komen de spoken. Dat is toch algemeen bekend, dat in bed alles erger/enger lijkt? Ook voor een kind.
Later is nu
Mijn zusje en ik werden op 8 en 10-jarige leeftijd tot 12-1 uur alleen gelaten omdat mijn ouders gingen dansen en daarna wat drinken. Daar hebben we nooit een trauma aan over gehouden, sterker nog: we gingen stiekem tv kijken in het grote bed en lekker laat slapen, want dat merkten ze toch niet.

Of je je kind op 12-jarige leeftijd alleen kunt laten is iets wat een moeder prima kan inschatten. Wat je daarnaast als moeder blijkbaar ook moet doen, is er je mond over houden. Voor je het weet ben je een topic, of nog erger: staat de kinderbescherming op de stoep. Een wijze les dus.
nee zeg, dat bedoel ik helemaal niet met deze vraag!

ik wilde alleen kijken wat de meningen hier zijn, en als mensen het wel normaal vinden, is dat ook goed. dan weet ik dat ik waarschijnlijk overbezorgd reageer. ik was alleen benieuwd naar jullie mening, niet om mijn vriendin af te kraken. mijn mening is dat een avondje ok is, maar het gaat hier niet alleen om een avond, maar ook een nacht er achteraan. dat zou voor mij persoonlijk teveel zijn, en ik was nieuwsgierig naar jullie mening.

wat een onzin die reactie over kinderbescherming, daar gaat dit helemaal niet over. mijn vriendin is een goede mama en dat is echt helemaal niet de bedoeling van dit topic. vind het eerlijk gezegd een erg overdreven reactie, zeker dat van de kinderbescherming.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven