(Heel) dure kleding
vrijdag 6 maart 2020 om 22:40
Ik was vandaag op Zalando op zoek naar een nieuwe jurk. Normaal stel ik het filter in op max 150 euro, maar ik had tijd over dus heb maar eens alles doorzocht. Het viel me op dat de duurdere (en echt dure) jurken vaak veel mooier zijn, met betere pasvorm. Nu kan ik natuurlijk best eens een jurk van 400 euro kopen, maar ik krijg het niet over mijn hart
Kopen jullie wel eens kleding van zeg Armani of DKNY voor de volle prijs?
Kopen jullie wel eens kleding van zeg Armani of DKNY voor de volle prijs?
zaterdag 7 maart 2020 om 09:38
Ik heb goedkope en hele dure merken en alles wat er tussenin zit. Ik geef echter nooit de volle mep uit en koop vaak in de sale en ook 2e hands. Zo heb ik vele mooie items voor H&M prijzen of zelfs maar een paar euro bij elkaar gescharrelt. Een mooie jurk van zijde met grafische print van Reiss bijvoorbeeld voor 5 euro en zit als gegoten. Een vest van Antwerp Essentiel met het kaartje er nog aan voor 8 etc..
Mijn beste broek ooit is een simpele Primark jeans geweest 13 jaar geleden, de 2 na beste broek was 120 van Whistles. Merk zegt niet alles en prijs ook niet perse.
Wel ben ik me inmiddels veel bewuster waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. En we moeten echt af van het beeld dat dure merken beter zijn qua productie of milieu impact want dat is niet automatisch zo. In veel gevallen betaal je voor het labeltje. Een aantal dure merken worden in dezelfde omstandigheden geproduceerd zoals de goedkopere. Sterker nog, C&A is beter bezig dan een Calvin Klein.
Die ingestorte sweatshop van 2013? Iedereen kijkt Primark er op aan maar vergeten even voor het gemak dat Gucci, Prada en Versace daar ook produceerden.
Ik kijk tegenwoordig in de labels waar het is gemaakt en van welke materialen. Soms check ik ook de merkenlijst online. Daar speelt transparantie ook een rol in. Dat zegt allemaal een stuk meer.
Mijn beste broek ooit is een simpele Primark jeans geweest 13 jaar geleden, de 2 na beste broek was 120 van Whistles. Merk zegt niet alles en prijs ook niet perse.
Wel ben ik me inmiddels veel bewuster waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. En we moeten echt af van het beeld dat dure merken beter zijn qua productie of milieu impact want dat is niet automatisch zo. In veel gevallen betaal je voor het labeltje. Een aantal dure merken worden in dezelfde omstandigheden geproduceerd zoals de goedkopere. Sterker nog, C&A is beter bezig dan een Calvin Klein.
Die ingestorte sweatshop van 2013? Iedereen kijkt Primark er op aan maar vergeten even voor het gemak dat Gucci, Prada en Versace daar ook produceerden.
Ik kijk tegenwoordig in de labels waar het is gemaakt en van welke materialen. Soms check ik ook de merkenlijst online. Daar speelt transparantie ook een rol in. Dat zegt allemaal een stuk meer.
zaterdag 7 maart 2020 om 10:32
Ik heb jurken vanaf 15,- euro tot 500,- euro (waar ik dan max. 200,- voor betaalde). Duur is niet altijd mooier of beter. Mijn zijden LK Bennett jurk is super statisch en mijn rode H&M jurk uit de sale staat geweldig met de juiste accessoires.
En Zara kan heel duurzaam zijn, het gaat erom wat je voor het kledingstuk voelt en hoe zuinig je erop bent, vind dit filmpje van Trinny met haar beste Zara items heel inspirerend:
https://www.youtube.com/watch?v=2rck-mpSiRo
En Zara kan heel duurzaam zijn, het gaat erom wat je voor het kledingstuk voelt en hoe zuinig je erop bent, vind dit filmpje van Trinny met haar beste Zara items heel inspirerend:
https://www.youtube.com/watch?v=2rck-mpSiRo
zaterdag 7 maart 2020 om 13:41
Ik vind dit geen mooie jurk en zeker niet voor dat bedrag.MinkeDeWit schreef: ↑06-03-2020 22:48Klopt, ik zag dat ze ook betaalbare jurken hebben, maar die zijn dan toch wat flodderiger. Ik vind de jurken van Diana von Furstenberg geweldig, maar niet gedaan.
https://www.zalando.nl/diane-von-furste ... 6-t11.html
(Oh, nu lijkt het net of ik aan het spammen ben, maar over deze heb ik echt getwijfeld).
Niks aparts. Zoiets koop je ook voor 50 euro.
Ben het wel met de OP eens dat duurdere kledingstukken vaak mooiere pasvormen hebben.
zaterdag 7 maart 2020 om 13:48
Ik heb 2 jurken met zakken! Zo fijn.retrostar schreef: ↑07-03-2020 08:15Tussen 150 en pakweg 800 zou ik geen bezwaar vinden, als ik het kledingstuk maar vaak zou dragen. En dat is bij mij niet het geval. Bij mij rouleert alles; na het dragen en wassen belandt het onderaan de stapel en komt dan na enige maanden pas weer bovenaan te liggen.
Jurken draag ik hoogstzelden; alleen soms in de zomer, maar dan mis ik mijn zakken waar ik van alles in kan stoppen.
zaterdag 7 maart 2020 om 13:49
Ja ik heb al 2 rokken verpest en tig leggings met 'nog even snel wat chloor in de plee gooien voor ik wegga'....NYC schreef: ↑07-03-2020 08:19Hmm, eigenlijk niet vaak. Ik zou het stiekem wel willen, maar dan wel met het idee dat ik echt lang en zorgvuldig met de kleding omga. In de praktijk doe ik dat dus niet op de een of andere manier...Qua maat had het al een eeuwigheid gekund, die is in 25 jaar tijd vrijwel niet veranderd, maar dan komt het er op neer dat ik hooguit een keer of twee mijn kledingstukken zorgvuldig behandel, maar daarna sta ik toch gewoon een tomatensaus te roeren in zo'n blouse...
![]()
zaterdag 7 maart 2020 om 13:50
Ik heb ook 2 jurken met zakken, heel fijn inderdaad.
zaterdag 7 maart 2020 om 13:57
zaterdag 7 maart 2020 om 14:14
Het-groepje schreef: ↑07-03-2020 13:49Ja ik heb al 2 rokken verpest en tig leggings met 'nog even snel wat chloor in de plee gooien voor ik wegga'....
Dat zou mij ook zo kunnen overkomen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 7 maart 2020 om 15:53
Ja hoor, ik geef wel eens 300 + € uit aan kleding. Of schoenen.
Ik kan het betalen, toen ik het nog niet kon betalen deed ik het niet. Ik vind het niet zo belangrijk wat iets kost, meer of ik het bedrag waard vind, en of ik verwacht er plezier van te hebben. Dat kan 400€ maar ook 40 of 4.
Ik kan het betalen, toen ik het nog niet kon betalen deed ik het niet. Ik vind het niet zo belangrijk wat iets kost, meer of ik het bedrag waard vind, en of ik verwacht er plezier van te hebben. Dat kan 400€ maar ook 40 of 4.
Always look on the bright side of life
zaterdag 7 maart 2020 om 16:04
Ik koop best dure kleding, maar niet het topsegment. Mijn favoriete merken zijn Summum woman en 10 days. Pas wat van aangeschaft en toen was ik voor 1 hemdje, een t-shirt, 2 zomertruien, een jurkje en een nieuwe jeans tegen de €700,- kwijt. Als je een lijntje hebt om van te dromen, dan staat H&M echt leuk, maar niet bij mij.
zaterdag 7 maart 2020 om 16:08
nee, het enige waar ik, vind ik, veel geld aan heb uitgegeven zijn schoenen en tassen. (schoenen max 200 en tassen max 150) omdat dat iets is wat je vaak draagt en járen mee doet. Ipv bijv een jurk die je 2 x per jaar draagt en verder in je kast hangt.
Maar goed, als ik vloggers mag geloven is een tas of schoenen van 150 euro ook cheap-ass. En tas moet minstens 1500 euro zijn.
Maar goed, als ik vloggers mag geloven is een tas of schoenen van 150 euro ook cheap-ass. En tas moet minstens 1500 euro zijn.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 7 maart 2020 om 16:17
Deze lijkt erop. Een stuk goedkoper, en dat zit dan toch anders.minnimouse schreef: ↑07-03-2020 13:41Ik vind dit geen mooie jurk en zeker niet voor dat bedrag.
Niks aparts. Zoiets koop je ook voor 50 euro.
Ben het wel met de OP eens dat duurdere kledingstukken vaak mooiere pasvormen hebben.
https://www.zalando.nl/esprit-collectio ... 8-m11.html
zaterdag 7 maart 2020 om 16:36
Ik betaal op een enkele uitzondering na (winterjas, schoenen, speciale gelegenheid) niet meer dan max 100 euro per item, meestal nog wat minder. Ik hecht aan kwaliteit, maar voor dit bedrag is er genoeg te koop dat aan mijn kwaliteitseisen voldoet. Ik koop vaak in de sale, al baal ik ook wel eens van het wachten en dan koop ik toch eerder.
Ik hoef geen garderobe waar ik tien jaar mee doe. Op een gegeven moment raak ik toch op kledingstukken uitgekeken, hoe mooi ze ook zijn. Of past het niet meer bij mij of mijn gezicht. Ik verander dus mijn kleding ook. Tegelijkertijd ben ik voor fast fashion a la primark, h&m en only met 40+ inmiddels wel te oud dus ik zoek de gulden middenweg.
De voorbeeldjurk van 500 euro zou ik nooit kopen, vind hem wel mooi maar 500 euro vind ik te duur. Voor een speciale gelegenheid heb ik wel eens voor de helft een jurkje bij Karen Millen gekocht, dat is dan nog een redelijk betaalbaar design merk.
Ik hoef geen garderobe waar ik tien jaar mee doe. Op een gegeven moment raak ik toch op kledingstukken uitgekeken, hoe mooi ze ook zijn. Of past het niet meer bij mij of mijn gezicht. Ik verander dus mijn kleding ook. Tegelijkertijd ben ik voor fast fashion a la primark, h&m en only met 40+ inmiddels wel te oud dus ik zoek de gulden middenweg.
De voorbeeldjurk van 500 euro zou ik nooit kopen, vind hem wel mooi maar 500 euro vind ik te duur. Voor een speciale gelegenheid heb ik wel eens voor de helft een jurkje bij Karen Millen gekocht, dat is dan nog een redelijk betaalbaar design merk.
zaterdag 7 maart 2020 om 16:44
Ik vind de pasvorm van Esprit vaak nogal vuilniszakkerig, bij deze jurk ook.MinkeDeWit schreef: ↑07-03-2020 16:17Deze lijkt erop. Een stuk goedkoper, en dat zit dan toch anders.
https://www.zalando.nl/esprit-collectio ... 8-m11.html
zaterdag 7 maart 2020 om 16:50
Ik koop geen Armani of Dior, maar ik geef wel regelmatig dat soort bedragen uit. Wel aan andere merken.
Net iets gekocht van Antik Batik en iets van Filippa K, twee totaal verschillende merken, maar was beide dingen toch wel honderden euro’s kwijt. Ik draag zulke dingen overal, ben ook niet voorzichtig met mijn spullen. Maar ik ben wel heel precies met wassen.
Ik heb geen kinderen, dat is mijn excuus.
Net iets gekocht van Antik Batik en iets van Filippa K, twee totaal verschillende merken, maar was beide dingen toch wel honderden euro’s kwijt. Ik draag zulke dingen overal, ben ook niet voorzichtig met mijn spullen. Maar ik ben wel heel precies met wassen.
Ik heb geen kinderen, dat is mijn excuus.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 07-03-2020 16:54
59.69% gewijzigd
zaterdag 7 maart 2020 om 17:01
Ik geef best veel geld uit aan kleding omdat ik daar dol op ben. Ik koop zelden in grote winkelketens zoals bv miss Etam, H&M enz. Ik heb een paar boetiekjes waar ik vaak wel kan slagen. Ik zou echt niet weten wat voor merken ze daar verkopen want daar kijk ik niet naar. Dan zou ik echt eerst in mijn kleding moeten kijken. Sorry maar de jurk van Minke vind ik echt afschuwelijk lelijk maar ik hou ook niet van heel erg bedrukt. Voor een jurk ga ik niet boven de 200 euro en meestal ben ik veel goedkoper uit, zeker voor een zomerjurk.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:18
De jurk uit mijn link vind ik dus wel erg mooi. Ik doe het niet vanwege de prijs en omdat zijde wel erg onhandig is. Dat anderen hem afschuwelijk vinden doet me niet zoveel. Zelf geef ik in topics ook mijn eerlijke mening, soms ongevraagd, en je ziet wat draken van kledingstukken voorbij komen. Er hebben ook wat mensen gepost over zwart. Dat draag ik dus echt nooit. Het staat me niet en ik vind maar weinig mensen ervan opknappen. Lekker fleurig en bloemetjes, dat vind ik leuk.
zaterdag 7 maart 2020 om 17:32
Nee, want ik doe het niet. Vanwege allerlei redenen, ik zou bijv ook echt balen als zo’n kledingstuk stuk gaat of er komt een vlek in. Maar ik mag toch wel nieuwsgierig zijn naar hoe anderen dat doen?vrijenblij20220 schreef: ↑07-03-2020 17:28Nou vind ik een topic openen over het wel of niet kopen van een jurk van 534 euro ook wel een beetje raar. Het komt bij mij over als opscheppen over wat je te besteden hebt. Heb je nou echt een topic nodig om jezelf op te hemelen?
zaterdag 7 maart 2020 om 17:41
Ja, hou je maar van de domme. Een jurk van 500 euro is extreem hoog. Echt extreem. Je bent gewoon aan het opscheppen en ff dik aan het doen. Dat snap ik dus niet. Volgens mij wil je andere mensen laten zien wat jij kunt besteden aan een jurkje terwijl je heel goed weet dat de meeste mensen op dit forum dat nooit kunnen en willen betalen voor een jurk. En blijf vooral doen alsof je kop in het zand zit. Ik vind dit echt een topic om te laten zien hoe goed je het hebt.MinkeDeWit schreef: ↑07-03-2020 17:32Nee, want ik doe het niet. Vanwege allerlei redenen, ik zou bijv ook echt balen als zo’n kledingstuk stuk gaat of er komt een vlek in. Maar ik mag toch wel nieuwsgierig zijn naar hoe anderen dat doen?
zaterdag 7 maart 2020 om 17:48
Hmm nee toch niet. Uit andere topics blijkt dat ik qua financiële ruimte eerder onderin de middenmoot zit. Ik heb twee kinderen die ook gekleed moeten worden, en als ik een jurk van 500 euro koop kan ik gewoon andere dingen niet.vrijenblij20220 schreef: ↑07-03-2020 17:41Ja, hou je maar van de domme. Een jurk van 500 euro is extreem hoog. Echt extreem. Je bent gewoon aan het opscheppen en ff dik aan het doen. Dat snap ik dus niet. Volgens mij wil je andere mensen laten zien wat jij kunt besteden aan een jurkje terwijl je heel goed weet dat de meeste mensen op dit forum dat nooit kunnen en willen betalen voor een jurk. En blijf vooral doen alsof je kop in het zand zit. Ik vind dit echt een topic om te laten zien hoe goed je het hebt.
zaterdag 7 maart 2020 om 18:03
Wow, stick up your ass very much? Wie heeft jou tot diegene benoemd die mag beslissen wat anderen hier al dan niet posten?vrijenblij20220 schreef: ↑07-03-2020 17:41Ja, hou je maar van de domme. Een jurk van 500 euro is extreem hoog. Echt extreem. Je bent gewoon aan het opscheppen en ff dik aan het doen. Dat snap ik dus niet. Volgens mij wil je andere mensen laten zien wat jij kunt besteden aan een jurkje terwijl je heel goed weet dat de meeste mensen op dit forum dat nooit kunnen en willen betalen voor een jurk. En blijf vooral doen alsof je kop in het zand zit. Ik vind dit echt een topic om te laten zien hoe goed je het hebt.