narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
Niet dat ik het er vaak over had hoor. Ik schaamde me kapot, zo een oude man die jou stalkt.. Ik had bij stalkers altijd een beeld voor ogen, beetje ordi, beetje glad, beetje laffe eikels die of heel knap zijn of juist vaak afgewezen worden door vrouwen. Geen vent van 70, keurig gekleed en goede manieren (in het begin).
Hij kwam zelfs een keer in een uniform met medailles op het station, hij was veteraan zei hij. Later kwamen in die brieven ook nog verwijzingen daarnaar, hij en zijn veteranenvrienden loeren op mij en zo.. Zo goedgelovig was ik ook weer niet dat ik daar in trapte, maar alleen al de moeite die hij deed was eng. Hij noemde dat sobatten of soebatten, ik weet het niet meer.

Vrienden die ik het wel vertelde zeiden, zo een oude man! Sla 'm dan gewoon als ie het weer doet!
Maar zo een oude man slaan..?
Ik heb hem genegeerd, zoals politie adviseerde. Ik heb hem ooit uitgescholden, ook al was dat niks voor mij. Toen liep hij wel weg maar dat was het ook. Ik heb zelfs een vriend van mij die het verhaal kende eropaf gestuurd om hem bang te maken. Niks hielp.

Hij viel door de mand toen hij in mijn straat chocoladerepen uitdeelde voor sinterklaas. Zo een lieve oude man..
Met in de reep briefjes gewikkeld dat ze mij moesten zeggen hem niet meer te negeren. Dat kregen mijn buren dus, die hem en mij toen ook helemaal niet kenden.
En zelfs toen kwam ik er pas vanaf toen ik tegen alle advies van polie en deskundigen in zo kwaad werd dat ik hem met de hand in het gezicht sloeg. Ja fout ja, maar na drie jaar dat gezuig... Het was gelijk pats afgelopen. En nog steeds snap ik dat niet, want werkelijk elke deskundige vertelt je dat elke vorm van aandacht gewoon aandacht is voor deze mensen.

Sorry van het ellenlange verhaal. Moest er even uit geloof ik.
Die brieven liet ik niet lezen, ik schaamde me te veel. En als ik het al liet zien, deden sommige mensen nog of ik het er dan wel naar gemaakt zou hebben of wat lacherig. Dan laat je de rest ook niet meer lezen en je houdt je mond verder wel. Sowieso, denk je dat ik die brieven bij me ging dragen of zoiets?
Je word toch niet geloofd door mensen die je niet kennen.
Je verhaal is te absurd, dus dat herken ik helemaal.
Mensen worden ook geconfronteerd met hun eigen angsten wanneer zij dat zien. Ik heb het ooit op mijn werktelefoon gehad, gelukkig heeft mijn werk toen wel heel serieus gereageerd en zat ik meteen bij een veiligheidsadviseur. Eerst dacht ik ook moet ik het wel vertellen maar als ik door de steeg liep dan dacht ik iemand legt dadelijk een hammer in mijn nek. Ik ben wel blij dat ik het toen heb verteld. Ik heb wel een idee wie het was maar nooit kunnen bewijzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Viva-amber, dna is pas bewijs in een rechtszaak. Het is niet zo dat je met een stapel brieven naar de politie kan en zij daar even op gaan controleren zonder zaak. Ik heb meldingen gedaan, zoveel.. Maar hij deed verder nooit iets strafbaars. Zo laag en uitgekookt..
Nee snap ik maar een brief is wel heel tastbaar. En dat is alleen staan of door de straat lopen niet, daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat het niet erg is. het is alleen minder concreet dan een brief.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Getver wat eng Mariagalatea! Ik had een paar jaar geleden een studente in mijn klas en ik googelde haar ergens voor en vond een hele website van een oudere man over haar! Zij werkte blijkbaar achter de kassa en die man raakte geobsedeerd. Ik heb haar natuurlijk meteen gewaarschuwd maar ze wist ervan.
Mariagalatea schreef:
09-03-2020 18:54
Ja fout ja, maar na drie jaar dat gezuig... Het was gelijk pats afgelopen.
Ieder mens heeft een grens en die van jou was duidelijk bereikt. Ik vind het niet zo fout hoor.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Dat snap ik Viva-Amber, maar het gaat er mij om dat je niet word geloofd, want het is te absurd.
Dat het waar was wist ik ook wel zonder die brieven.
Ik had geen familie en zat alleen op kamers toen dit begin, in een andere stad zonder intieme vrienden in mijn buurt. Die ik ook niks vertelde, want dat vond ik rot voor hen, want wat konden zij doen?
De mensen die je niet goed kennen denken dan eerder dat jij ze ziet vliegen of teveel verbeelding hebt dan dat iemand zo achterbaks en zonder schuldgevoel te werk gaat. Het klinkt allemaal veel te ver gaan, en dat is nu net het hele punt. Voor zulke achterlijke idioten is een cameraatje ophangen ook geen punt, als ie de know-how kent hoor.
De mijne had dat vast een vet idee gevonden. Als ie jonger was geweest? Waarom niet.

Overigens heb ik ook een huisbaas gehad die mij en mijn huisgenote wel zo interessant vond (lees: hij viel ons enorm lastig ondanks getrouwd en kinderen om de hoek wonend) dat ie camera's wilde ophangen in de gang.
Zogenaamd "voor onze veiligheid".
In een rijtjeshuis waar drie man wonen, sure.
Wij zagen het al voor ons: in de badkamer, op een leuk plekje dat wij ook niet kunnen zien. We zijn acuut verhuisd.

Dus ik geloof zeer zeker dat er gekken zijn die zover gaan.
Daarom geloof ik Saraminde ook. Of: ze is gek of: ze heeft last van een buitengewoon gestoord figuur. Kan gewoon hé. Tis helaas ook weer niet uitzonderlijk.
Quaintrelle, bedankt. Maar ik bedoelde erg genoeg meer: fout omdat elke deskundige zulke tegenactie zwaar afraadt.
Want het word vaak alleen maar erger, elke aandacht is immers aandacht.
Ik herinner me de onmacht nog en de angst ook. Wat gaat ie doen, staat ie er weer, wat verzint ie nu, waar gaat ie nu weer een onschuldig gesprekje mee aanknopen. De taximan die zei dat ik niet zo hard moest zijn, want je weet nooit hoe lang je je "opa" nog hebt..
Je vriendin die bij het dansen komt uitblazen en blij zegt, je moet de groeten hebben van......... Jullie hebben vroeger zo leuk gepraat en jammer dat dat niet meer gebeurt zei hij.. De collega die zegt, is die brief van hem, je hebt hem natuurlijk niet zelf geschreven hé (hint. Ze dacht blijkbaar dat het me om aandacht ging.. Rare muts was dat sowieso.) Hij was hier laatst in het park en zo aardig en vroeg of ik ook een ijsje wilde? ).
Deze gepensioneerde man woonde dus NIET in mijn stad hé.

En zo ging het door en door.. Drie jaar lang. Ik durfde de straat niet echt meer op, wilde nergens heen, verschrok van de bel, want schaamde me al bij voorbaat bij mijn huisgenoten.

Natuurlijk zie ik nu mijn rol hoor. Ik was heel verlegen en totaal niet assertief (nu nog niet echt) maar gek was ik verre van.

Ik heb toen het idee gekregen dat mensen dit soort dingen liever niet willen weten. Dat soort absurde dingen bestaat niet in hun omgeving tot ze er met hun neus op gedrukt worden.
Ik neem aan dat dat heel menselijk is. Ik denk dat ik het zelf, zelfs nu, niet snel zou geloven van zomaar iemand.

Maar ja, het bestaat echt, en wat voel je je eenzaam dan.
Daarom geloof ik Saraminde. Dit verzin je niet, tenzij je net zo gewetenloos bent, of een psychose hebt.

Nou hou ik op hoor, sorry hiervoor Het heeft me zo lang dwarsgezeten en daarna heb ik het er nooit meer over gehad eigenlijk, tot hier.
YagaBaba schreef:
09-03-2020 11:06
"Gaslighting is iets wat je wordt aangedaan ". Jazeker, maar je weet zelf ook wel dat die vent liegt.

Het was voor mij een enorme opluchting om daar ook het bewijs van in handen te hebben. Achteraf vraag ik me af waarom dat zo belangrijk was
Ik wist heus wel dat hij loog. Maar o, wat was het lekker om hem te ontmaskeren bij de vrienden die hij tegen mij had opgestookt. Tegen de kinderen heb ik maar gezwegen.

Ik weet niet of ik er nog zoveel energie in zou steken. Als ik mijn lief niet vertrouw, trek ik de stekker eruit. Ik vertrouw nu veel meer op mijn intuïtie. Ik hoop dat dat beklijft.
Maar hoezo weet je dat bij gaslighting die persoon aan het liegen is?

Ik vertrouwde hem en was er nooit vanuit gegaan dat alles bij elkaar gelogen was. Ik was gewoon stomweg te goed van vertrouwen.....noem het naïef.
Blijf in jezelf geloven !
samarinde schreef:
09-03-2020 11:08
Maar ik kan me dus heel goed voorstellen dat zo'n man je leven binnendringt. In het begin is er niets aan de hand, toch? Het zijn de charmantste, aardigste, populairste mannen. Dat vind ik nog steeds verbijsterend: dat zo'n ogenschijnlijk leuke man een monster blijkt te zijn. Intens verrot. Dat vind ik ergens ook zielig voor hem, natuurlijk, maar ik vind het vooral schokkend. Ik dacht altijd dat ik een redelijke mensenkennis had. Dat zal ik nu nooit meer beweren. Ik heb waarschijnlijk het geluk gehad dat ik in mijn leven altijd omringd ben geweest door aardige, empathische, liefdevolle mensen, daarom wist ik niet dat dit soort mensen bestonden.
Hier precies zo hoor Samarinde te goed van vertrouwen en geen idee dat zo'n soort mensen zouden bestaan. Ik had het me nooit voor kunnen stellen dat een mens zo om kan gaan met iemand en zo'n misbruik van die persoon kan maken zonder zich een greintje schuldig te voelen.
Hij was zo perfect in het begin ik voelde me zo gezegd dat ik hem in mijn leven had en was zo trots op hem aan mijn zijde.
Het was gewoon een parasiet die langzaam je eigenwaarde en zelfrespect aan het afnemen was.
Ik heb ook die ervaring dat je het al vanaf het begin doorhebt maar toch... wil weten hoe dat dan werkt en zit, en meer bewijs wil, en dan nog niet meteen weggaat, want het is ook wel lekker dat ie je dan terug gaat winnen met allerlei psycho-romantische gebaren... Ik zat dan bij mijn vrienden te lachen om die idioot en hij liep me op straat achterna ' ik hououououou van je'. Ik dacht dat ik er soort van boven stond maar het kruipt toch onder je huid en wordt een soort verslaving.
julius schreef:
09-03-2020 14:39
Dus eigenlijk vertel je niets aan je man, omdat dat het speelveld van jou en je stalker te groot maakt en het dan misschien stopt?

Vreemd wat aantrekkingskracht doet met een mens.
Nee om er voor te zorgen dat haar man niet kwaad word en eventueel zelf op de man afstapt en het uit de hand loopt.

Ik begrijp Samarinde heel erg goed en ze heeft ook helemaal gelijk en ik herken heel erg veel dingen in wat ze zegt.
Volgens mij word er nog al eens vergeten dat iemand die aan gaslighting doet je helemaal wil mind fucken.

Het is altijd jouw woord tegen zijn woord en weet je wat hij gaat zeggen als je hem confronteerd:
* ik weet van niets
* ik was er niet bij
* dat heb je verkeerd gezien
* dat heb je verkeerd begrepen
Enz enz enz
Altijd en alles glashard ontkennen.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 14:46
Dat kan niet want hij is een verdwijnkunstenaar en weet waarschijnlijk hoe hij onzichtbaar op foto's moet staan. En narcisten zijn vampieren.
Sorry ik vind je hier ontzettend sarcastisch.
Ik deel dezelfde ervaring als Samarinde. Ik vraag me dan ook af of je echt wel eens met een hele goede "narcist" professionele gaslighter te maken hebt gehad.
05-2019 schreef:
09-03-2020 20:35
Sorry ik vind je hier ontzettend sarcastisch.
Ik deel dezelfde ervaring als Samarinde. Ik vraag me dan ook af of je echt wel eens met een hele goede "narcist" professionele gaslighter te maken hebt gehad.
.

Er bestaan geen professionele gaslighters.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
09-03-2020 20:38
.

Ja ook dat, wie betaalt ze dan? Ik blijf een beetje kritisch over wat sommigen hier zeggen omdat men er veel omheen verzint en zo een soort fantasie creatures ervan maakt.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 17:18
Ik begin steeds minder te snappen van narcisten. Dat hij de oppergod is zegt hij toch niet? Dat is wat iemand die hem op straat ziet invult voor hem.
:rofl: mijn ex stond voor de spiegel naar zichzelf te kijken en noemde zichzelf God. Ook regelmatig in gesprekken......je ziet toch hoe goed ik eruit zie ik ben een God voor vrouwen.
Enz enz
05-2019 schreef:
09-03-2020 20:55
:rofl: mijn ex stond voor de spiegel naar zichzelf te kijken en noemde zichzelf God. Ook regelmatig in gesprekken......je ziet toch hoe goed ik eruit zie ik ben een God voor vrouwen.
Enz enz
Oh okee ik dacht dat dat een metafoor was. Als iemand tegen mij zegt ik ben God zou ik heel hard moeten lachen, dat is niet subtiel of verwarrend. Maar dan nog, wij weten toch dat het gewoon mensen zijn. En het helpt niet als je zegt het is een kunstenaar of magier of vampier, daarvan wordt het psychologische proces niet perse duidelijker.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 20:47
Ja ook dat, wie betaalt ze dan? Ik blijf een beetje kritisch over wat sommigen hier zeggen omdat men er veel omheen verzint en zo een soort fantasie creatures ervan maakt.
Eens.
En wat ik me afvraag: hoe heeft die kerel de tijd om naast zijn (fulltime?) baan Samarinde de hele dag in de gaten te houden, omkleden en auto’s wisselen. Oh en vrouwen te bezwangeren.
Ik snap ook echt niet waarom je het nog niet aan je man verteld hebt, ja je wil de confrontatie niet aangaan, dus kies je er maar voor om het stil te houden.
Zoek hulp hiervoor To, dit kan zo niet langer
Een vriendin van me is 10 jaar gestalkt van haar 15e tot 25e. Ze ging nooit in op zijn brieven en negeerde hem volkomen op advies van de politie. Het hielp niks. Ze is 6x verhuist en elke keer vond hij haar. Social media had ze niet want die vent. Pas toen hij een nieuw slachtoffer had stopte het van de een op de andere dag. Echt fucking bizar. En hij deed het subtiel en via via dus de politie deed niks. Zoiets kan echt je leven compleet verneuken. Haar pa heeft m keer op zijn poffertjes porem getimmerd en toen moest vader een boete betalen en stond de politie wel op de stoep. Omgekeerde wereld. Je hebt er psychopaten bij. Ze geloven hun eigen leugens je kan ze met gemak aan de leugen detector hangen want ze zijn 100 procent overtuigd van hun eigen waanzin.
Murmurr, ik snap je wel.
Maar we hebben het volgens mij niet over gewone eikels die je tot vervelens toe achterna zitten. Die ken ik ook wel.
Die zijn ook niet eng.

Het is juist het onberekenbare, het onlogische, het gevoel dat iemand zo ver niet zal gaan. Ik kan me voorstellen dat dat klinkt alsof er mythologische figuren van worden gemaakt. Maar het is ook echt heel eng en ongrijpbaar. Als iemand zo ver gaat, wat doet die dan nog meer?
Dus je sluit voortaan ramen en deuren, kijkt voortaan achterom, begrijpt weer eens niet hoe je belager achter alweer een geheim nummer of stukje informatie is gekomen, hoe die weet dat je op dat moment in dat straatje staat, of de deur uit gaat.. Er moet soms ook zoveel planning en dus obsessie bij zitten. Dat maakt zulke mensen wat mij betreft enger dan wat voor agressieve kleerkast dan ook.

Dat vond ik ook zo lastig: je kiest er absoluut niet voor, maar ondertussen ben je onderdeel van zijn leven en hij dus van het jouwe. Of je nou een kutdag had, een heerlijk etentje of je ouder verloren: de narcist/stalker weet het niet en boeit het ook niet. Je weet dus nooit waar het gaat eindigen, want het is een "spel" " waar je nooit zelf aan begonnen was, er zijn geen regels en je kunt het niet eindigen.
En de buitenwereld begrijpt je angst niet, want jij bent degene met de gekke verhalen en zij kunnen niet zien wat jij ziet en niet voelen wat jij voelt. Uiteindelijk voel jij je dus zoals de gashlighter zich zou moeten voelen. In een eerlijke wereld.. Ondertussen voelt de gashlighter zich lekker machtig, om die onzintoelie van 'm, en dat maakt het zo creepy.. Niet bovenaards nee, maar bijna niet uit te leggen aan iemand die dat niet heeft meegemaakt.
Zo machteloos..
@Eggo
Die ervaring heb ik ook. Politie doet helemaal niets, tot je het recht in eigen hand neemt, dan komen ze ineens heel snel in actie. Tegen jou dan hè, niet tegen zo'n gek.
Ik geloof echt wel dat dat soort psycho's bestaan. Maar "gas(h?)lighter" betekent dan nu dus stalker? Dan heb ik het hele topic verkeerd begrepen.

Ik zou nooit iemand een narcist noemen (hoewel mijn ex daar zelf wel mee kwam) maar ik heb wel ervaring met het gaslighten in een relatie.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:12
1.41% gewijzigd
Quaintrelle schreef:
09-03-2020 20:38
.

Bij wijze van spreke natuurlijk.
Je hebt gaslighters en echt ontzettend goede gaslighters die iedereen en alles weten te bespelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven