narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
En natuurlijk heb ik nooit willen suggereren dat je aan jezelf moet werken als je een vreemde gek op straat achter je aan hebt vanuit het niets. Ik had het echt over dat soort zieke disfunctionele relaties.
05-2019 schreef:
09-03-2020 21:12
Bij wijze van spreke natuurlijk.
Je hebt gaslighters en echt ontzettend goede gaslighters die iedereen en alles weten te bespelen.
Dan gaat het compleet buiten je om, dat was bij mij gelukkig niet
RikM schreef:
09-03-2020 21:09
@Eggo
Die ervaring heb ik ook. Politie doet helemaal niets, tot je het recht in eigen hand neemt, dan komen ze ineens heel snel in actie. Tegen jou dan hè, niet tegen zo'n gek.
Politie kijkt alleen naar feiten en begrijpt niks van de dreiging die er vanuit gaat. Mijn vriendin was echt bang dat hij op een dag zou doorslaan en haar wat aan zou doen want iemand die al 10 jaar volhoudt ondanks 0 reactie terug (op haar vaders actie na dan) is totaal onberekenbaar en geobsedeerd. Van zo'n vent is een Hoi hoe gaat het? Al teveel. En daar doen ze niks mee. Je moet echt bedreigd worden of fysiek lastig gevallen. Tegen haar hadden ze afgeraden er een rechtzaak van te maken want als hij al straf kreeg dan was het voorwaardelijk en had meneer een strafblad en in zijn werk moest ie een vog hebben en dan zou hij zijn baan kwijtraken en nog meer tijd hebben om haar lastig te vallen. Alles maar beredeneerd vanuit het perspectief van de dader bah.
Eggo, precies dat dus.

Murmurr, stel je de vraag: als je nou iemand echt lastig zou willen vallen om wat voor reden dan ook, en je hebt geen last van gewetensbezwaar en genoeg vrije tijd enwat dan ook.
Weet je wel wat je allemaal kan flikken als je echt kwaad wil bij iemand?
Als dat het enige doel is van je waanvoorstellingen dat je er iets mee bereikt?
Dat is gewoon echt eng joh.
Mensen worden allemaal in toom gehouden door maar een heel klein flintertje beschaving. Haal dat weg en combineer dat met een verward brein.

Dan heb je dus een narcist/gashlighter. Denk ik.
Mijn tante had zoiets telefonisch een hele tijd, doodeng. Ze woonde tegenover een groot flatgebouw en het was nog in een tijd dat je een vaste telefoon had en dan werd ze steeds opgebeld en kon die man precies zeggen wat ze aan had en aan het doen was en zo brrr.
Mariagalatea schreef:
09-03-2020 21:15
Eggo, precies dat dus.

Murmurr, stel je de vraag: als je nou iemand echt lastig zou willen vallen om wat voor reden dan ook, en je hebt geen last van gewetensbezwaar en genoeg vrije tijd enwat dan ook.
Weet je wel wat je allemaal kan flikken als je echt kwaad wil bij iemand?
Als dat het enige doel is van je waanvoorstellingen dat je er iets mee bereikt?
Dat is gewoon echt eng joh.
Mensen worden allemaal in toom gehouden door maar een heel klein flintertje beschaving. Haal dat weg en combineer dat met een verward brein.

Dan heb je dus een narcist/gashlighter. Denk ik.
Ja of een moordenaar. Alles kan.
@Eggo
Ook herkenbaar. 'Doet u vooral geen aangifte meneer, want dan zou u weleens kunnen worden aangeklaagd voor laster.'
En dat is dan de politie die je hoort te beschermen. :nooo:
Nou ok Murmurr, Samarinde, de vriendin van Eggo en ik verzinnen allemaal maar wat en maken het allemaal veul erger dan het is.
Zo blij? :bye:

Sorry hoor.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 20:58
Oh okee ik dacht dat dat een metafoor was. Als iemand tegen mij zegt ik ben God zou ik heel hard moeten lachen, dat is niet subtiel of verwarrend. Maar dan nog, wij weten toch dat het gewoon mensen zijn. En het helpt niet als je zegt het is een kunstenaar of magier of vampier, daarvan wordt het psychologische proces niet perse duidelijker.
Ik lachte er ook om in het begin ik dacht jaja zal wel.
Maar hij meende het gewoon echt.
Toen ik hoog zwanger was kreeg ik te horen dat alle vrouwen hem wilden en dat hij God was en dat ik hem ook zo moest behandelen anders was hij weg naar een vrouw die hem wel dat gevoel zou geven.
Ik kreeg hoogzwanger foto's van andere vrouwen met de mededeling dat ik me moest gaan gedragen anders was hij weg. Want de vrouwen stonden al klaar.

Ik had hem boos gemaakt omdat ik zijn hoofd moe maakte omdat ik het niet met hem eens was maar ik kon het goedmaken:
Ik kreeg de keuze nieuwe schoenen voor hem kopen anders zou hij een ander neuken. (Excuus voor woordgebruik)

En dan uren door doen dat de nieuwe schoenen maar 100 euro waren en dat ik de relatie dus op het spel zou zetten voor 100 euro. Wat is nou 100 euro dat is jou liefde toch voor mij wel waard. Dus je houd meer van die 100 euro dan van mij?

En dan ben je 8 maanden zwanger en krijg ik bewijs door gestuurd dat hij bij een andere vrouw is en dat ik me niet moest gaan afvragen wat hij zou gaan doen. En de volgende dag doodleuk zeggen je weet wat ik gedaan heb dus vraag niet naar het bekende. Jij had me tegen kunnen houden om die nieuwe schoenen te halen maar je wilde niet.

En zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik zou hem ook vampier of duivel noemen puur om het feit dat je een vampier/duivel aan wat negatiefs koppel. Of laat ik hem parasiet noemen.
Als er vampier word gezegd is dat natuurlijk niet letterlijk bedoeld.
05-2019 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:33
3.20% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Mariagalatea schreef:
09-03-2020 21:26
Nou ok Murmurr, Samarinde, de vriendin van Eggo en ik verzinnen allemaal maar wat en maken het allemaal veul erger dan het is.
Zo blij? :bye:

Sorry hoor.
Ik denk wel dat stalkers bestaan. Ik denk dat als het zou gaan om een relatie hebben met iemand die gaslighting als techniek inzet, je niet veel hebt aan magisch denken. Ik dacht eerst dat het topic daarover ging en daarom zei ik, soms is het goed om je eigen rol te analyseren. Maar nogmaals, een rando gek kan iedereen achter zich aankrijgen en dat is heel erg. Ik kan het niet veel duidelijker zeggen
Ik vind het heel erg voor iedereen maar ik ben dus opgegroeid met dit soort verhalen en daar komt mijn nadruk vandaan op: kijken wat ik zelf eraan kan doen om het te herkennen en er niet in mee te gaan.
Parasiet, zo noemde mijn ex zichzelf ook. Misschien was hij niet echt profesh want hij gaf heel soms ook toe dat hij dit deed en vond het ook heel erg, alleen hij kon niet veranderen. Dan vond ik het weer zielig. Ik heb het rapport van zijn psych mogen lezen na de intake en daar stond dat allemaal in, ook dat hij dacht een narcist te zijn. Maar toen kreeg hij uiteindelijk een mooie jonge vrouw als psych en zei hij dat hij vrijgezel was :rofl:
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 21:35
83.20% gewijzigd
Murrmurr schreef:
09-03-2020 21:32
Ik vind het heel erg voor iedereen maar ik ben dus opgegroeid met dit soort verhalen en daar komt mijn nadruk vandaan op: kijken wat ik zelf eraan kan doen om het te herkennen en er niet in mee te gaan.
Maar vergeet niet dat hij al met 10-0 voor staat omdat je ermee opgegroeid bent. Als je nog nooit met zoiets te maken hebt gehad word dat wel erg lastig om in te zien en het te herkennen.
Nu zou me dat uiteraard nooit meer overkomen.
05-2019 schreef:
09-03-2020 21:35
Maar vergeet niet dat hij al met 10-0 voor staat omdat je ermee opgegroeid bent.
Nee hoor, dan moet je juist heel erg uitkijken om niet te wantrouwig te worden. En mijn moeder mankeerde zelf ook van alles, dus als ik iemand hoor zeggen dat alles bij de ander ligt vraag ik me altijd af of dat zo is. Zij kan uren vertellen over wat haar is aangedaan en dan zou je zweren dat ze een hele rits narcisten te pakken had.

Ik heb mijn halve jeugd tussen twee mensen ingestaan die allebei zeiden dat de ander alles verdraaide, ik werd er als tienjarige letterlijk bijgeroepen om mee op te letten want "straks gaat ' ie weer liegen". Dat is ook een mindfuck, en ik weet nog steeds niet wie er gelijk had maar wel dat beide partijen behoorlijk verknipt waren.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 21:33
Parasiet, zo noemde mijn ex zichzelf ook. Misschien was hij niet echt profesh want hij gaf heel soms ook toe dat hij dit deed en vond het ook heel erg, alleen hij kon niet veranderen. Dan vond ik het weer zielig. Ik heb het rapport van zijn psych mogen lezen na de intake en daar stond dat allemaal in, ook dat hij dacht een narcist te zijn. Maar toen kreeg hij uiteindelijk een mooie jonge vrouw als psych en zei hij dat hij vrijgezel was :rofl:
Dit is dus ook een tactiek. Gewoon openlijk aangeven dat je "vervelend" kunt zijn. Medeleven willen en op je gevoel spelen.
Openlijk aangeven wat je doet en dat je er echt niets aan kunt doen. " het is niet persoonlijk bedoeld maar ik kan het niet helpen "
Mijn ex grapte er gewoon over ......ik maak dorpen gek , ik heb een steekje los, ben een parasiet enz enz.
En dan later zeggen ja ik heb je gewaarschuwd op het eind.
Hij gaf ook aan dat hij zijn echte ik niet eerder kon laten zien want je moest eerst in zijn web zitten anders zouden ik (en andere vrouwen) direct zijn weg gerend. Je moet jezelf wel eerst heel goed verkopen en je prooi binnen halen.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 21:37
Nee hoor, dan moet je juist heel erg uitkijken om niet te wantrouwig te worden. En mijn moeder mankeerde zelf ook van alles, dus als ik iemand hoor zeggen dat alles bij de ander ligt vraag ik me altijd af of dat zo is. Zij kan uren vertellen over wat haar is aangedaan en dan zou je zweren dat ze een hele rits narcisten te pakken had.

Ik heb mijn halve jeugd tussen twee mensen ingestaan die allebei zeiden dat de ander alles verdraaide, ik werd er als tienjarige letterlijk bijgeroepen om mee op te letten want "straks gaat ' ie weer liegen". Dat is ook een mindfuck, en ik weet nog steeds niet wie er gelijk had maar wel dat beide partijen behoorlijk verknipt waren.
Dat vind ik oprecht heel vervelend voor je dat je dat mee hebt moeten maken.

Ik heb hulp gezocht omdat ik wilde weten waarom ik dit toe heb gelaten. Ik heb verschillende keren gehoord dat ik een heel hoog empathisch vermogen heb en dat ik veel te goed gelovig was en altijd het goede in de mens wilde zien.
Veel te lief en geduldig.

En ook kreeg ik te horen dat het hele mooie eigenschappen zijn maar dat daar misbruik van is gemaakt.
05-2019 schreef:
09-03-2020 21:42
Dit is dus ook een tactiek. Gewoon openlijk aangeven dat je "vervelend" kunt zijn. Medeleven willen en op je gevoel spelen.
Openlijk aangeven wat je doet en dat je er echt niets aan kunt doen. " het is niet persoonlijk bedoeld maar ik kan het niet helpen "
Het is niet alleen een tactiek, die mensen hebben ook gevoel en kunnen soms ook oprecht zijn. Het is wel geweest waarmee hij me voor zich heeft gewonnen want ik vond het erg interessant en zielig allemaal. Maar het was op dat moment ook heel echt, dat verdriet. Lastig uit te leggen.
Murmurr, dat vind ik echt heel erg voor je.
Mariagalatea schreef:
09-03-2020 21:47
Murmurr, dat vind ik echt heel erg voor je.
Nou jullie verhalen zijn allemaal veel verschrikkelijker en het speelt nu niet meer gelukkig, maar ik probeer mijn aversie uit te leggen voor de diagnoses. Waarmee ik dus absoluut niet wil ontkennen dat er vreselijke griezels bestaan.
05-2019 schreef:
09-03-2020 20:05
Maar hoezo weet je dat bij gaslighting die persoon aan het liegen is?

Ik vertrouwde hem en was er nooit vanuit gegaan dat alles bij elkaar gelogen was. Ik was gewoon stomweg te goed van vertrouwen.....noem het naïef.
Omdat bij gaslighting iemand iets ontkent wat je heus wel ziet. En hij of zij je laat twijfelen aan je eigen waarnemingsvermogen. Heel naar.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 21:47
Het is niet alleen een tactiek, die mensen hebben ook gevoel en kunnen soms ook oprecht zijn. Het is wel geweest waarmee hij me voor zich heeft gewonnen want ik vond het erg interessant en zielig allemaal. Maar het was op dat moment ook heel echt, dat verdriet. Lastig uit te leggen.
Natuurlijk ik begrijp wat je bedoeld maar juist daar ben ik voor gewaarschuwd dat ze je op die manier bespelen.
En natuurlijk hebben ze ook emoties en gevoelens maar dat geeft ze het recht nog niet om mensen zo slecht te behandelen.
Als ik er nu tegenaan kijk vind ik het vooral heel sneu voor iemand dat hij of zij zo is.
YagaBaba schreef:
09-03-2020 21:54
Omdat bij gaslighting iemand iets ontkent wat je heus wel ziet. En hij of zij je laat twijfelen aan je eigen waarnemingsvermogen. Heel naar.
Ja! mijn ex kon ook huilen op commando. En ook daarvan zag ik wel dat het niet echt was maar ik dacht dit kan toch niet alleen maar een show zijn. Dan betrapte ik hem op iets en werd hij kwaad en verontwaardigd en schreeuwde (vaak in het openbaar) oh wat doet dit me pijn, dat je na alles wat we samen hebben meegemaakt me hiervan verdenkt. En dan wist ik vrijwel zeker dat hij het gedaan had maar ging ik toch twijfelen. En dan bleek het altijd waar.
05-2019 schreef:
09-03-2020 21:27
Ik lachte er ook om in het begin ik dacht jaja zal wel.
Maar hij meende het gewoon echt.
Toen ik hoog zwanger was kreeg ik te horen dat alle vrouwen hem wilden en dat hij God was en dat ik hem ook zo moest behandelen anders was hij weg naar een vrouw die hem wel dat gevoel zou geven.
Ik kreeg hoogzwanger foto's van andere vrouwen met de mededeling dat ik me moest gaan gedragen anders was hij weg. Want de vrouwen stonden al klaar.

Ik had hem boos gemaakt omdat ik zijn hoofd moe maakte omdat ik het niet met hem eens was maar ik kon het goedmaken:
Ik kreeg de keuze nieuwe schoenen voor hem kopen anders zou hij een ander neuken. (Excuus voor woordgebruik)

En dan uren door doen dat de nieuwe schoenen maar 100 euro waren en dat ik de relatie dus op het spel zou zetten voor 100 euro. Wat is nou 100 euro dat is jou liefde toch voor mij wel waard. Dus je houd meer van die 100 euro dan van mij?

En dan ben je 8 maanden zwanger en krijg ik bewijs door gestuurd dat hij bij een andere vrouw is en dat ik me niet moest gaan afvragen wat hij zou gaan doen. En de volgende dag doodleuk zeggen je weet wat ik gedaan heb dus vraag niet naar het bekende. Jij had me tegen kunnen houden om die nieuwe schoenen te halen maar je wilde niet.

En zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik zou hem ook vampier of duivel noemen puur om het feit dat je een vampier/duivel aan wat negatiefs koppel. Of laat ik hem parasiet noemen.
Als er vampier word gezegd is dat natuurlijk niet letterlijk bedoeld.
Jouw verhaal herinner ik mij nog wel, in ieder geval die kutstreek van die schoenen.
YagaBaba schreef:
09-03-2020 21:54
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Als iemands verhaal altijd het zelfde is geweest ga je daar niet aan twijfelen en ga je er ook niet vanuit dat iemand liegt.

En als je geen "bewijs" hebt dat het anders is ga je daar ook niet aan twijfelen.

Ben het wel met je eens dat je op een gegeven moment wel dingen vermoed en dan gaat twijfelen aan je waarnemingsvermogen. Je gaat hem dan confronteren en hij veegt dat compleet van tafel met de beste onderbouwende uitleg en is ook nog gepikeerd dat je twijfelt aan hem. Dat je hem "beschuldigd " en hoe verdrietig hem dat maakt.
Maar dan speelt het al veel langer en zit je er al te diep in.

Als je in het begin van de relatie tekens had gezien van liegen of gaslighting dan was je toch allang weg geweest.
Murrmurr schreef:
09-03-2020 21:58
Ja! mijn ex kon ook huilen op commando. En ook daarvan zag ik wel dat het niet echt was maar ik dacht dit kan toch niet alleen maar een show zijn. Dan betrapte ik hem op iets en werd hij kwaad en verontwaardigd en schreeuwde (vaak in het openbaar) oh wat doet dit me pijn, dat je na alles wat we samen hebben meegemaakt me hiervan verdenkt. En dan wist ik vrijwel zeker dat hij het gedaan had maar ging ik toch twijfelen. En dan bleek het altijd waar.
Zo herkenbaar.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven