narcisme/gaslighting
woensdag 11 maart 2020 om 09:38
Ik ken ze ook wel die niet aan het werk komen omdat het feit dat zij zich slimmer achten dan iedereen te veel irritatie opwekt.S-Meds schreef: ↑11-03-2020 09:32Tja het is nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis die zich vooral uit in relationele sfeer. En die professionals of de buitenwereld amper tegenkomt omdat de narcist bijzonder geloofwaardig is in de schijn ophouden en zich nooit zal laten behandelen. Want met hem/ haar is niks mis
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 11 maart 2020 om 09:40
Mijn ex heeft de diagnose ‘vermoedelijk’ narcist wel gekregen.S-Meds schreef: ↑11-03-2020 09:32Tja het is nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis die zich vooral uit in relationele sfeer. En die professionals of de buitenwereld amper tegenkomt omdat de narcist bijzonder geloofwaardig is in de schijn ophouden en zich nooit zal laten behandelen. Want met hem/ haar is niks mis
We waren in het proces van uit elkaar gaan en hadden hier hulpverlening bij, een soort mediation.
Hij kwam gewoon niet opdagen en toen ze hem belde kreeg ze een grote mond. Hij heeft verder ook totaal niet meegewerkt.
Ze vertelde toen dat ze dit wel herkende bij een narcistische persooonlijkheidsstoornis. Het ego was gekrenkt.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 09:41
Ja wellicht de grote opgeblazen ego’s. De Baudets. Maar narcisme heeft veel meer gezichtenviva-amber schreef: ↑11-03-2020 09:38Ik ken ze ook wel die niet aan het werk komen omdat het feit dat zij zich slimmer achten dan iedereen te veel irritatie opwekt.
woensdag 11 maart 2020 om 09:52
Heeft Baudet ook een persoonlijkheidsstoornis? Ik denk dat een bepaald type mens (vooral man) verwart wordt met de stoornis soms. Mannen die arrogant zijn of veel aandacht nodig hebben of hun woede slecht kunnen beheersen, weinig empathisch zijn etc. Maar er zijn heel veel mensen die 1 of meer van die eigenschappen hebben, de persoonljkheidsstoornis komt niet zo vaak voor. Misschien is in veel gevallen het woord ' klootzak' beter op zijn plaats.
woensdag 11 maart 2020 om 10:04
Dat weet ik niet. Ik ken de beste man niet privé. Zulke mensen kunnen vaak nog een goede indruk achterlaten, maar geen idee hoe ze voor hun partner zijn, of hun collega’s.Murrmurr schreef: ↑11-03-2020 09:52Heeft Baudet ook een persoonlijkheidsstoornis? Ik denk dat een bepaald type mens (vooral man) verwart wordt met de stoornis soms. Mannen die arrogant zijn of veel aandacht nodig hebben of hun woede slecht kunnen beheersen, weinig empathisch zijn etc. Maar er zijn heel veel mensen die 1 of meer van die eigenschappen hebben, de persoonljkheidsstoornis komt niet zo vaak voor. Misschien is in veel gevallen het woord ' klootzak' beter op zijn plaats.
Vaak zie je wel dat echt egoïstische, narcistische mensen geen hechte vriendschappen hebben. Zonder een (liefde)partner kunnen ze niet, maar echt vrienden hebben ze niet. Of het blijven oppervlakkige vriendschappen.
Voetbal maatjes of maatjes om mee op stap te gaan, maar echt hecht wordt het niet.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:05
Jammer dat het nu weer gaat over wanneer je wel of niet spreekt of mag spreken van iemand met narcisme of narcistisch gedrag. Daar draait deze discussie niet om. Narcisme is daarbij ondergediagnostiseerd omdat verreweg de meesten niet officieel gediagnosticeerd worden. De 1% prevalentie betekent daarbij niet dat er ook maar 1% slachtoffers zijn, want dit type mensen maken veel slachtoffers omdat ze steeds vastlopen met de een en dan doorfladderen naar de volgende. Dus 1 narcist zal misschien wel tientallen mensen het leven zuur kunnen maken, waardoor het líjkt alsof iedereen overal maar narcisten tegenkomt.
En voor degene die me vroeg waarom ik graag meer wil weten over ervaringen en manieren om te reageren op manipulatie en provocatie,: ja ik heb een ex die (gediagnosticeerd!) de classificatie verborgen narcist draagt. Mag ik nu verder praten?
Dat gehak altijd op of je de termen mag gebruiken en er gelijk van uitgegaan wordt dat mensen zelf hun ex hebben gediagnosticeerd. Ook voor degenen van wie de ex geen officiele dsm label heeft, dat maakt hun ervaring en de brainwashing niet minder erg dus wat mij betreft kan iedereen hier zijn of haar ervaringen delen ongeacht of je ex of buurman of collega of familielid 'gewoon' een lul is of een gediagnosticeerde lul.
En voor degene die me vroeg waarom ik graag meer wil weten over ervaringen en manieren om te reageren op manipulatie en provocatie,: ja ik heb een ex die (gediagnosticeerd!) de classificatie verborgen narcist draagt. Mag ik nu verder praten?
Dat gehak altijd op of je de termen mag gebruiken en er gelijk van uitgegaan wordt dat mensen zelf hun ex hebben gediagnosticeerd. Ook voor degenen van wie de ex geen officiele dsm label heeft, dat maakt hun ervaring en de brainwashing niet minder erg dus wat mij betreft kan iedereen hier zijn of haar ervaringen delen ongeacht of je ex of buurman of collega of familielid 'gewoon' een lul is of een gediagnosticeerde lul.
woensdag 11 maart 2020 om 10:09
MissButterflyyy schreef: ↑11-03-2020 10:04Dat weet ik niet. Ik ken de beste man niet privé. Zulke mensen kunnen vaak nog een goede indruk achterlaten, maar geen idee hoe ze voor hun partner zijn, of hun collega’s.
Dat weet je natuurlijk wel, hij beschuldigde zijn beste maat van diefstal en trok hem door het slijk voor de hele natie
Vaak zie je wel dat echt egoïstische, narcistische mensen geen hechte vriendschappen hebben. Zonder een (liefde)partner kunnen ze niet, maar echt vrienden hebben ze niet. Of het blijven oppervlakkige vriendschappen.
Voetbal maatjes of maatjes om mee op stap te gaan, maar echt hecht wordt het niet.
woensdag 11 maart 2020 om 10:11
1% prevalentie gaat over de uitersten. Narcisme is een schaal. Er zijn ook heel veel mensen met narcistische trekken die behoorlijk desastreus kunnen zijn in een relatie maar niet in de uitersten van de schaal zitten. Die 1% gaat over de marc dutrouxenVriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:05Jammer dat het nu weer gaat over wanneer je wel of niet spreekt of mag spreken van iemand met narcisme of narcistisch gedrag. Daar draait deze discussie niet om. Narcisme is daarbij ondergediagnostiseerd omdat verreweg de meesten niet officieel gediagnosticeerd worden. De 1% prevalentie betekent daarbij niet dat er ook maar 1% slachtoffers zijn, want dit type mensen maken veel slachtoffers omdat ze steeds vastlopen met de een en dan doorfladderen naar de volgende. Dus 1 narcist zal misschien wel tientallen mensen het leven zuur kunnen maken, waardoor het líjkt alsof iedereen overal maar narcisten tegenkomt.
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 10:12
0.06% gewijzigd
woensdag 11 maart 2020 om 10:11
Vriendgedumpt, het is je ex. Waarschijnlijk zul je geen last meer hebben van zijn manipuleren, want het is over.
Als je daar nu nog mee bezig bent, hoe je op hem zou reageren, zou ik echt m’n energie in wat anders steken.
Bijvoorbeeld hoe je sneller bepaald gedrag herkent, en wat je eigen valkuilen zijn.
Hoe komt het dat je een bepaald type man aantrekt, wat eigenlijk niet goed voor je is?
Te veel bezig zijn met je ex geeft weinig positieve gevoelens, denk ik.
Als je daar nu nog mee bezig bent, hoe je op hem zou reageren, zou ik echt m’n energie in wat anders steken.
Bijvoorbeeld hoe je sneller bepaald gedrag herkent, en wat je eigen valkuilen zijn.
Hoe komt het dat je een bepaald type man aantrekt, wat eigenlijk niet goed voor je is?
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:14
Haha, nee echt niet.
Ik ben niet geïnteresseerd in de Nederlandse politiek en volg het nieuws over Baudet niet zo.
Ik heb wel eens wat voorbij horen komen en hij komt niet echt positief op me over, en is te rechts voor mij.
Maar dat verhaal wat je vertelt ken ik echt niet.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:17
Narcist in optima forma.
Nooit een baan gehad en geen enkele vrouw houdt het langer dan een paar maanden bij hem uit.
Overtuigd van zijn eigen grote gelijk en nietsontziend wanneer mensen in de weg lopen.
Maar ook charmant, wanneer hij iets naars zegt geloven mensen vaak niet wat ze horen en achteraf was het niet zo bedoeld en is hij verkeerd begrepen. Overtuigd van zijn eigen superioriteit. Heeft behoefte aan veel aandacht en wanneer het niet loopt zoals gewenst dan is het altijd de schuld van een ander. Ik kon geen baan vinden want rechtse mensen worden gediscrimineerd of een lesbische vrouw met een kleurtje had de voorkeur.
viva-amber wijzigde dit bericht op 11-03-2020 10:20
22.58% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 11 maart 2020 om 10:20
Okee maar dan is het dus niet iets vergelijkbaars met borderline maar echt een type persoonlijkheid. Ik dacht eigenlijk dat hij bij mij had gewerkt maar dan voordat ik begon. Collega's vonden hem een oproerkraaier maar wel heel grappig.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:17Narcist in optima forma.
Nooit een baan gehad en geen enkele vrouw houdt het langer dan een paar maanden bij hem uit.
Overtuigd van zijn eigen grote gelijk en nietsontziend wanneer mensen in de weg lopen.
Maar ook charmant, wanneer hij iets naars zegt geloven mensen vaak niet wat ze horen en achteraf was het niet zo bedoeld en is hij verkeerd begrepen.
woensdag 11 maart 2020 om 10:20
Jij hebt geen idee in welke mate ik daar nog last van heb of misschien wel in welke mate en hoelang je uberhaupt last hebt van de nasleep van zo'n relatie. Ik hoef me toch niet te verantwoorden waarom ik dit nodig acht wel? Ik vraag om concrete responses volgens de grey rock methode, niet om wat volgens jou het beste is voor mij om door te gaan met mijn leven, want als ik iemand had gewild die voor mij bepaalde hoe ik mijn leven moet leiden en wat voor soort hulp ik in moet roepen was ik wel bij mijn ex gebleven. Geen dank!MissButterflyyy schreef: ↑11-03-2020 10:11Vriendgedumpt, het is je ex. Waarschijnlijk zul je geen last meer hebben van zijn manipuleren, want het is over.
woensdag 11 maart 2020 om 10:21
woensdag 11 maart 2020 om 10:22
Mijn ex had ook geen vrienden. Wel twee gasten met wie hij soms 1 op 1 afsprak maar hij was als de dood dat de mensen in zijn leven met elkaar gingen praten. Ik mocht nooit iemand zien, want dat vond hij ongemakkelijk zei hij. Ik dacht wat sneu en toen zei een vriend van mij 'hallo, je snapt toch wel dat dat is omdat dan al zijn verhalen uitkomen'.
woensdag 11 maart 2020 om 10:23
Bijzonder bij elkaar geredeneerde vrijbrief die ook nog eens niet klopt. Werk al jaren in de GGZ en zie voldoende. Om nog maar te zwijgen van de forensische psychiatrie in het gedwongen kader.S-Meds schreef: ↑11-03-2020 09:32Tja het is nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis die zich vooral uit in relationele sfeer. En die professionals of de buitenwereld amper tegenkomen omdat de narcist bijzonder geloofwaardig is in de schijn ophouden en zich nooit zal laten behandelen. Want met hem/ haar is niks mis
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 11 maart 2020 om 10:23
Ik heb instinctief zoiets dat ik op een saai feestje bij die mensen ga staan maar ik hoef ze niet in mijn leven.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:21Ik vind mensen met borderline ook grappig en avontuurlijk in het eerste contact. Het probleem ontstaat wanneer de grens van gevaarlijk en ongezond wordt overschreden.
woensdag 11 maart 2020 om 10:26
Op een dag, ik zal een jaar of 15 zijn geweest, stond ik bij mijn moeder in de slaapkamer toen ze weer eens stevig aan het fabuleren was. Het ging over een voorval waar ik bij was, dus ik wist dat het onzin was. Iets was zoals gebruikelijk weer mijn schuld en als ik nou zus had gedaan of zo dan...
Ik was zo vermoeid van dit soort shit en had nou eens geen zin om mee te gaan in al dat dramatische. "Je hebt gelijk. Sorry. Ik begrijp er niets van. Echt, inderdaad zó stom van me. Het spijt me" en dat zei ik met oprechte stem, geen idee waar ik die vandaan haalde.
En het werkte. Ze was ziedend, maar kon er niets mee. Het was een te onverwachte wending en ze kon natuurlijk niet zeggen dat ik ook wel wist dat ze uit haar nek lulde.
Niet meegaan is de sleutel. Vanaf dat moment heb ik haar meerdere keren echt woedend gemaakt. De laatste keer dat ze zich zo uit de tent liet lokken schreeuwde ze: "Het is de bedoeling dat je nu boos wordt!"
Ik was zo vermoeid van dit soort shit en had nou eens geen zin om mee te gaan in al dat dramatische. "Je hebt gelijk. Sorry. Ik begrijp er niets van. Echt, inderdaad zó stom van me. Het spijt me" en dat zei ik met oprechte stem, geen idee waar ik die vandaan haalde.
En het werkte. Ze was ziedend, maar kon er niets mee. Het was een te onverwachte wending en ze kon natuurlijk niet zeggen dat ik ook wel wist dat ze uit haar nek lulde.
Niet meegaan is de sleutel. Vanaf dat moment heb ik haar meerdere keren echt woedend gemaakt. De laatste keer dat ze zich zo uit de tent liet lokken schreeuwde ze: "Het is de bedoeling dat je nu boos wordt!"
woensdag 11 maart 2020 om 10:27
Ik begrijp niet waarom je zo reageert?Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:20Jij hebt geen idee in welke mate ik daar nog last van heb of misschien wel in welke mate en hoelang je uberhaupt last hebt van de nasleep van zo'n relatie. Ik hoef me toch niet te verantwoorden waarom ik dit nodig acht wel? Ik vraag om concrete responses volgens de grey rock methode, niet om wat volgens jou het beste is voor mij om door te gaan met mijn leven, want als ik iemand had gewild die voor mij bepaalde hoe ik mijn leven moet leiden en wat voor soort hulp ik in moet roepen was ik wel bij mijn ex gebleven. Geen dank!
Ik geef je een tip, het is geen kritiek.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:28
Interessant Eve! Mijn moeder is zo en mijn zus gaat altijd heel hard terugschreeuwen, en iedereen is daar heel erg onder de indruk van en zegt 'die durft tenminste van zich af te bijten'. Ik probeer altijd afstandelijk te blijven als ze zo'n bui heeft en geen emotie te tonen. Ik win het namelijk nooit en het eindigt er altijd mee dat ik zeg mam je hebt ook gelijk, iedereen is erop uit om je kapot te maken. Wat jij doet is eigenlijk een shortcut nemen naar die conclusie.
woensdag 11 maart 2020 om 10:30
Heb je echt niet in de gaten hoe stigmatiserend deze nergens op gebaseerde opmerking is.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:21Ik vind mensen met borderline ook grappig en avontuurlijk in het eerste contact. Het probleem ontstaat wanneer de grens van gevaarlijk en ongezond wordt overschreden.
Bovendien: lopen al die mensen met een tattoo op hun hoofd waarop hun diagnose vermeld staat?
woensdag 11 maart 2020 om 10:32
Als het daar niet om gaat strooi dan ook niet zo rijkelijk met etiketten en diagnoses. Hou het dan bij de feiten en laat de DSM over aan de mensen die er voor hebben geleerd.Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:05Jammer dat het nu weer gaat over wanneer je wel of niet spreekt of mag spreken van iemand met narcisme of narcistisch gedrag. Daar draait deze discussie niet om. Narcisme is daarbij ondergediagnostiseerd omdat verreweg de meesten niet officieel gediagnosticeerd worden. De 1% prevalentie betekent daarbij niet dat er ook maar 1% slachtoffers zijn, want dit type mensen maken veel slachtoffers omdat ze steeds vastlopen met de een en dan doorfladderen naar de volgende. Dus 1 narcist zal misschien wel tientallen mensen het leven zuur kunnen maken, waardoor het líjkt alsof iedereen overal maar narcisten tegenkomt.
woensdag 11 maart 2020 om 10:33
Mooi en concreet voorbeeld. Al wil je zo iemand niet zomaar gelijk geven toch? Zou je zo nonchalant kunnen reageren zonder te zeggen je hebt gelijk?eve_jobs schreef: ↑11-03-2020 10:26Op een dag, ik zal een jaar of 15 zijn geweest, stond ik bij mijn moeder in de slaapkamer toen ze weer eens stevig aan het fabuleren was. Het ging over een voorval waar ik bij was, dus ik wist dat het onzin was. Iets was zoals gebruikelijk weer mijn schuld en als ik nou zus had gedaan of zo dan...
Niet meegaan is de sleutel. Vanaf dat moment heb ik haar meerdere keren echt woedend gemaakt. De laatste keer dat ze zich zo uit de tent liet lokken schreeuwde ze: "Het is de bedoeling dat je nu boos wordt!"![]()
woensdag 11 maart 2020 om 10:34
Ze zoeken nog psychiaters bij diverse ggz instellingen...pb me ff dan stuur ik de vacatures doorviva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:17Narcist in optima forma.
Maar ook charmant, wanneer hij iets naars zegt geloven mensen vaak niet wat ze horen en achteraf was het niet zo bedoeld en is hij verkeerd begrepen. Overtuigd van zijn eigen superioriteit. Heeft behoefte aan veel aandacht en wanneer het niet loopt zoals gewenst dan is het altijd de schuld van een ander. Ik kon geen baan vinden want rechtse mensen worden gediscrimineerd of een lesbische vrouw met een kleurtje had de voorkeur.
woensdag 11 maart 2020 om 10:35
En zo is het maar net !!Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:20Jij hebt geen idee in welke mate ik daar nog last van heb of misschien wel in welke mate en hoelang je uberhaupt last hebt van de nasleep van zo'n relatie. Ik hoef me toch niet te verantwoorden waarom ik dit nodig acht wel? Ik vraag om concrete responses volgens de grey rock methode, niet om wat volgens jou het beste is voor mij om door te gaan met mijn leven, want als ik iemand had gewild die voor mij bepaalde hoe ik mijn leven moet leiden en wat voor soort hulp ik in moet roepen was ik wel bij mijn ex gebleven. Geen dank!
Ik heb precies het zelfde en mensen die denken het is uit dus je hebt er geen last meer van praten onzin in mijn ogen. Ik heb wel degelijk nog steeds last .....angsten , nachtmerries en geen keuzes meer durven te maken. Dit allemaal alleen door mijn ex. En je wilt ervaringen weten om te herkennen en er leren mee om te gaan.
Blijf in jezelf geloven !