narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
sprokkelientje schreef:
11-03-2020 10:46
Iets met kam en scheren ? Het slaat echt nergens op wat je zegt verder over dat beter worden in behandeling etc...werkelijk :facepalm:
Dan zal ik dat eens aan de hulpverlening door geven bedankt.
Blijf in jezelf geloven !
viva-amber schreef:
11-03-2020 10:50
Dan beeindig je toch de relatie. Ik zie dat je nu heel boos bent misschien kunnen we beter op een ander moment verder praten en dan ga je weg...je blijft toch niet bij iemand in de buurt die zo doet?
Was het maar zo makkelijk achteraf denk ik waarom ben ik gebleven. Je bent zwanger en wilt het dan toch graag goed hebben ik voelde me anders ontzettend gefaald want ik wilde een "gezin" hebben voor mijn dochter.
Ik had ook veel eerder weg moeten gaan maar was echt blind.
Ik dacht dat hij wel zou veranderen de domste reden natuurlijk om je aan iemand vast te houden.
Ik wilde die man die ik had leren kennen en die zo charmant en lief voor me was die zou er vast nog wel ergens zijn dus hopen dat die weer tevoorschijn kwam.

Ik heb wel eens gezegd laten we even een paar dagen afkoelen dan kunnen we beide even nadenken. Maar dat zij hij oké jij wilt een paar dagen geen probleem ik geef je wel direct een paar maanden om na te denken. Er moet een baas boven baas zijn en ik heb de touwtjes ten aller tijde in handen.
En ga dan niet lopen huilen dat ik andere vrouwen heb geneukt want ik moet ook mijn ding doen. Ben een man die kan niet zo lang droog staan. En als het mij bevalt hou ik misschien nog wel 1 van die dames ernaast voor het geval jij mijn hoofd moe maakt of na wilt denken.

Leuk hoor als je hoog zwanger bent.
Maanden nog beter...je bent er nu ook vanaf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Murrmurr schreef:
11-03-2020 10:47
Ik denk wel dat een woord als narcisme aan betekenis inboet als je het op grote schaal gebruikt voor klootzakken die je kent en ook op bekende Nederlanders plakt die je niet kent en zo. Niks mis mee om onderscheid te maken tussen de stoornis en het type. Dat de mannen die hier genoemd worden psycho zijn staat als een paal boven water, maar ik weet bijv. ook niet wat mijn ma mankeert want ze is nooit lang in therapie geweest, ze zegt na een paar sessies altijd dat de psych haar niet begrijpt of jaloers op haar is (!). Ik voel niet echt behoefte om er een label aan te hangen, ik weet er niet genoeg van, maar het maakt haar niet minder lastig.
Dat de term narcisme zo makkelijk wordt gebruikt, vind ik ook storend. Maar in tegenstelling tot jou heb ik vrij vroeg, een jaar voor dat bovengenoemde voorval, besloten mijn moeder als ziek te zien. Niet dat ik op die leeftijd al met diagnoses bezig was, hoor, maar dat haar gedrag niet gezond was, wist ik. Door haar als slachtoffer van haar vader te zien en als patiënt te behandelen, is die relatie voor mij net iets minder schadelijk geweest. In 2007 kwam de diagnose 'narcisme' van een psychologe en ook dat gaf toch wel opluchting en duidelijkheid.
05-2019 schreef:
11-03-2020 11:09
Was het maar zo makkelijk achteraf denk ik waarom ben ik gebleven. Je bent zwanger en wilt het dan toch graag goed hebben ik voelde me anders ontzettend gefaald want ik wilde een "gezin" hebben voor mijn dochter.
Ik had ook veel eerder weg moeten gaan maar was echt blind.
Ik dacht dat hij wel zou veranderen de domste reden natuurlijk om je aan iemand vast te houden.
Ik wilde die man die ik had leren kennen en die zo charmant en lief voor me was die zou er vast nog wel ergens zijn dus hopen dat die weer tevoorschijn kwam.

Ik heb wel eens gezegd laten we even een paar dagen afkoelen dan kunnen we beide even nadenken. Maar dat zij hij oké jij wilt een paar dagen geen probleem ik geef je wel direct een paar maanden om na te denken. Er moet een baas boven baas zijn en ik heb de touwtjes ten aller tijde in handen.
En ga dan niet lopen huilen dat ik andere vrouwen heb geneukt want ik moet ook mijn ding doen. Ben een man die kan niet zo lang droog staan. En als het mij bevalt hou ik misschien nog wel 1 van die dames ernaast voor het geval jij mijn hoofd moe maakt of na wilt denken.

Leuk hoor als je hoog zwanger bent.
Maar jullie zijn nu wel uit elkaar? En je hebt nu een kindje?
Ziet hij jullie kindje nog wel?
Levensgenieter ;)
eve_jobs schreef:
11-03-2020 11:17
Dat de term narcisme zo makkelijk wordt gebruikt, vind ik ook storend. Maar in tegenstelling tot jou heb ik vrij vroeg, een jaar voor dat bovengenoemde voorval, besloten mijn moeder als ziek te zien. Niet dat ik op die leeftijd al met diagnoses bezig was, hoor, maar dat haar gedrag niet gezond was, wist ik. Door haar als slachtoffer van haar vader te zien en als patiënt te behandelen, is die relatie voor mij net iets minder schadelijk geweest. In 2007 kwam de diagnose 'narcisme' van een psychologe en ook dat gaf toch wel opluchting en duidelijkheid.
Ja dat snap ik. Een vriend van me heeft dit ook met zijn moeder, het komt nu pas aan het licht dat ze al die tijd een ernstige hersenziekte had en dat is natuurlijk vreselijk maar hij heeft ook zoiets van 'zie je wel, ik was toch niet gek'. ik zeg ook niet dat diagnoses niet handig of fijn kunnen zijn, alleen dat in het dagelijk taalgebruik persoonlijkheidsstoornissen gebruiken om naar karaktertrekken te verwijzen ook in de hand werkt dat die term minder betekent. Mijn voormalige baas belde me een keer huilend op en zei 'ik heb een website gevonden en kom erachter dat ik al die tijd met een narcist heb geleefd', dat vertaal ik dan naar 'ligt in een nare scheiding en heeft dit even nodig'.
sprokkelientje schreef:
11-03-2020 10:55
Gelukkig hoor ik bij de groep die er voor heeft geleerd maar geen haar op mijn kop dieeraan denkt om op een anoniem forum anderen op te hitsen met zgn vermoedens.
Voor iemand die in de GGZ werkt en daar zo hoogdravend over doet, ben jij hier goed op weg om slachtoffers van gaslighting en narcistisch misbruik nog verder naar beneden te trappen. Ik geloof dat ik dat kwalijker vind dan het gebruik van dsm labels, zeker van een hulpverlener mag je meer verwachten. Succes met het openen van je eigen topic. Wij willen hier graag verder gaan met het uitwisselen van ervaringen en hoe we er weer bovenop kunnen komen en hebben daar een discussie door een omhooggevallen GGZ-er die buiten de scope van dit topic valt niet bij nodig. Dahag :bye:
Nounou doe even rustig mensen.
@ sprokkelientje
Waarom zou ik mijn ex vriend niet mogen labelen, als narcist hij is er (een) van de velen.

Het is zelfs uitgesproken door een Psychiatrist.
Waar ik bij zat hij heeft daar een test voor moeten invullen.
Waarom mogen mensen hun ervaringen niet delen.

Ik las iets dat je in de zorg ( werkt) of gewerkt hebt.

Mensen in de zorg maken vaak grove fouten, ik woon in een stad waar veel zieke mensen wonen.

Er wordt wel hulp geboden maar individueel weinig mee gedaan, vaak worden mensen op medicatie gezet, krijgen een lijst mee naar huis.

Worden een x per week gecontroleerd,
Of doorgestuurd.

De stad waar ik woon lopen zieken mensen te bedelen om geld?

Ik noem maar iets en niet om hulpverleners aan te vallen, het zijn ook maar mensen hoor.

Je leert een vak, je krijgt regels mee, en zo moet je volgens bedrijfs policy handelen...
De welbekende Checklist.

Wat ik hiermee wil aangeven is je hebt twee soorten hulpverleners

1 die werkt met passie.

2 die werkt voor geld en houdt zich aan de welbekende checklist.

3 als ik vrijwillig de containers van m’n iets oudere buurvrouw aan de weg zet, mag ik mezelf ook een hulpverlener noemen ( vrijwillig).

Al met al wat ik wilde uitspreken is een zorgverlener, is niet alleen een diploma.

Een zorgverlener dat ben je en zit in je de gehele maatschappij is feitelijk een zorgverlener.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
sprokkelientje schreef:
11-03-2020 10:51
Sorry maar ben hier niet om aardig gevonden te worden, zeker niet als het gaat om kant nog wal rakend geroeptoeter wat betreft diagnoses stellen. Feit dat je je eigen aandeel erbij haalt getuigt van inzicht maar heeft geen ruk te maken met de toe geëigende vrijbrief om de DSM als een abc-tje de ether in te slingeren.

Nog kwalijker is dat men dat echt niet in wil zien...Of kan zien.
Ik denk dat het voor de meeste slachtoffers (als ik dat woord wel mag gebruiken?) helemaal niet uitmaakt welke diagnose iemand wel of niet heeft. Mij interesseert het nul. Het liefst zou ik nooit in aanraking komen met idioten. Dat is de kern, denk ik. Maar als je eenmaal wél in aanraking komt met zo iemand, en je hebt er serieus last van (op welke manier dan ook), dan is het wel fijn als je dat krankzinnige gedrag enigszins in perspectief kunt plaatsen, kunt duiden, kunt toetsen aan ándere verhalen, van ándere slachtoffers (oeps, nu gebruik ik dat woord alweer).

Weet je, ik vind het al pijnlijk dat ik mezelf hier openlijk 'slachtoffer' noem. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel aan slachtoffergedrag, aanstellerij, gezeur om niks, aandachttrekkerij. Maar tot mijn grote spijt moet ik toegeven dat slachtofferschap bestaat, en dat het zelfs mij kan overkomen. Dus ja, ik noem de man die mij dit aandoet een narcist. Of een psychopaat. Of een stalker. En als jij daar moeite mee hebt, houd ik het speciaal voor jou wel bij 'stalker', want dat is geen officiële diagnose. Dat is gewoon gek gedrag. Dat gekke gedrag komt natuurlijk wél ergens vandaan, maar als ik jou goed begrijp, moeten we het daar maar niet over hebben?
sprokkelientje schreef:
11-03-2020 10:51
Sorry maar ben hier niet om aardig gevonden te worden, zeker niet als het gaat om kant nog wal rakend geroeptoeter wat betreft diagnoses stellen. Feit dat je je eigen aandeel erbij haalt getuigt van inzicht maar heeft geen ruk te maken met de toe geëigende vrijbrief om de DSM als een abc-tje de ether in te slingeren.

Nog kwalijker is dat men dat echt niet in wil zien...Of kan zien.
Misschien ook een probleem met jezelf?
05-2019 schreef:
11-03-2020 11:30
Misschien ook een probleem met jezelf?
Vast geen plezier meer in d’r werk, ze komt zo koud over .... kan me haast niet voorstellen dat ze hulpverlener is.

Dracula is er niets bij.....
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Murrmurr schreef:
11-03-2020 11:20
Ja dat snap ik. Een vriend van me heeft dit ook met zijn moeder, het komt nu pas aan het licht dat ze al die tijd een ernstige hersenziekte had en dat is natuurlijk vreselijk maar hij heeft ook zoiets van 'zie je wel, ik was toch niet gek'. ik zeg ook niet dat diagnoses niet handig of fijn kunnen zijn, alleen dat in het dagelijk taalgebruik persoonlijkheidsstoornissen gebruiken om naar karaktertrekken te verwijzen ook in de hand werkt dat die term minder betekent. Mijn voormalige baas belde me een keer huilend op en zei 'ik heb een website gevonden en kom erachter dat ik al die tijd met een narcist heb geleefd', dat vertaal ik dan naar 'ligt in een nare scheiding en heeft dit even nodig'.
Helemaal duidelijk, en eens. Ja, zoiets als dat laatste hoor ik mezelf ook weleens denken als iemand om de wankelste redenen met termen als borderline, autisme of narcisme aan komt draven.
JeanLouisSaintEvreux schreef:
11-03-2020 10:47
Hi,

Ik, man, ben nieuw op dit forum. Het topic interesseert me omdat mijn ex (een vrouw) voor zover mij bekend niet de diagnose 'narcist' heeft gekregen, maar wel heel veel trekken ervan vertoonde. En om die heel nare trekken, daar gaat het mij om. Het gaat bij haar trouwens om zogeheten verborgen narcisme.
(...)
Het zou natuurlijk prachtig zijn als op dit forum een 'genezen' en dus gewezen narciste dit uit haar eigen verleden herkent en toe kan lichten, maar dat is vermoedelijk wel veel gevraagd. Nou ja, alle andere vormen van herkenning, toelichting, kritiek, feedback, verheldering zijn natuurlijk ook hartstikke welkom.

Wat ik me afvraag is of er verschil bestaat tussen (verborgen) narcisme bij vrouwen enerzijds en bij mannen anderzijds.
Ik geloof niet dat mensen van narcisme kunnen genezen. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen: het gaat nooit over, het kan niet worden verholpen met therapie en/of medicijnen. Er bestaat overigens wel een site waarop een (zelfbenoemde) narcist uitvoerig beschrijft hoe hij in het leven staat, hoe hij denkt, voelt (of juist niet voelt), omgaat met mensen en relaties enzovoort. Die site heet 'HG Tudor', je zou er eens een kijkje kunnen nemen (al vind ik het bijbehorende forum doodeng; er wordt daar enorm op eieren gelopen om de zelfbenoemde narcist te pleasen en veren in zijn reet te steken, maar enfin, de stukken die hij zelf schrijft zijn vaak best interessant.)

Wat betreft verborgen of openlijk narcisme: daar heb ik geen verstand van, maar ik denk dat het vaak 'verborgen' is, anders zouden mensen het wel in de gaten hebben, nietwaar. En meteen hard wegrennen.
Ik had laatste een agressie training toen vertelde ik over een klant en toen zei de arts naast mij. Soms heb jij mij niet eens nodig dan spreekt iemand zijn gedrag voor zich. Hij gaf aan dat het gedrag van de klant overduidelijk tot een bepaalde aandoening behoorde, wij kregen in de regel de diagnose niet mee omdat het medisch geheim is. In principe doet het ook niet ter zake en gaat het vaak om gedrag en niet om de sticker die er onder ligt. Wat niet wil zeggen dat iemand zonder sticker niet eens boos kan worden. Het zijn meer de patronen in iemands leven. Iemand die zelf niet bereid is om die te doorbreken daar kun je niet zoveel mee. Ja, je kan iemand klem zetten maar daar ondervindt je zelf ook vaak alle hinder van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
samarinde schreef:
11-03-2020 11:41
Ik geloof niet dat mensen van narcisme kunnen genezen. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen: het gaat nooit over, het kan niet worden verholpen met therapie en/of medicijnen. Er bestaat overigens wel een site waarop een (zelfbenoemde) narcist uitvoerig beschrijft hoe hij in het leven staat, hoe hij denkt, voelt (of juist niet voelt), omgaat met mensen en relaties enzovoort. Die site heet 'HG Tudor', je zou er eens een kijkje kunnen nemen (al vind ik het bijbehorende forum doodeng; er wordt daar enorm op eieren gelopen om de zelfbenoemde narcist te pleasen en veren in zijn reet te steken, maar enfin, de stukken die hij zelf schrijft zijn vaak best interessant.)

Wat betreft verborgen of openlijk narcisme: daar heb ik geen verstand van, maar ik denk dat het vaak 'verborgen' is, anders zouden mensen het wel in de gaten hebben, nietwaar. En meteen hard wegrennen.
Je kan wel leren om er beter mee om te gaan. Maar goed het ene type persoonlijkheid past ook beter bij het andere type persoonlijkheid en sommige samen zijn ronduit destructief. Hoe die mensen elkaar vaak weten te vinden, dat vind ik ook bijzonder.
viva-amber schreef:
11-03-2020 11:47
Je kan wel leren om er beter mee om te gaan. Maar goed het ene type persoonlijkheid past ook beter bij het andere type persoonlijkheid en sommige samen zijn ronduit destructief. Hoe die mensen elkaar vaak weten te vinden, dat vind ik ook bijzonder.
Behalve als het een collega is, of je leidinggevende, zie ik geen reden met dit soort types om te gaan.

Moet je noodgedwongen met ze omgaan: stroop ze de mond als je iets van ze gedaan wilt hebben. Complimenten geven, kontlikken...
Heb je kritiek, liever dat nooit in het openbaar...

En verder: zo veel mogelijk vermijden, laat maar lullen. Ga de discussie niet aan.

Deze mensen veranderen niet. En als partner moet je ze niet willen.
Levensgenieter ;)
Olina schreef:
11-03-2020 11:33
Vast geen plezier meer in d’r werk, ze komt zo koud over .... kan me haast niet voorstellen dat ze hulpverlener is.

ja het zou best kunnen dat dit ook weer een vampier is.
Olina schreef:
11-03-2020 11:33

Loepen.
Vriendgedumpt schreef:
11-03-2020 09:21
Afschuwelijk dat die stalkende types zo makkelijk hun gang kunnen gaan. Maar even terugkomend van stalkers en sadisten naar gaslighting en manipulatie, ben ik wel benieuwd naar jullie gouden tips om om te gaan met manipulatie en hoe je uit discussies blijft met iemand die zich narcistisch gedraagt. Ik lees hier herhaaldelijk de grey rock methode maar wat zeg je dan concreet terug als iemand je provoceert?
En wat doe je als iemand je zwart zit te maken bij jan en alleman?
Er zijn al veel goede tips gegeven, en ik denk inderdaad dat de sleutel tot succes hem zit in: géén emoties tonen. Ik weet niet precies wat de grey rock-methode is, ik vermoed gewoon zwijgen, maar dat kan niet als iemand je provoceert. In dat geval zou ik goed nadenken over wát diegene precies bij jou wil bereiken, dus in welke zin hij je wil krenken of kwetsen of voor schut zetten of wat dan ook. Daar kun je in principe boven gaan staan. Maar dan moet je wel enigszins voorbereid zijn, lijkt me. Dus: goed voorbereid aan zo'n gesprek beginnen, weten welke zwakke plek hij bij jou kan raken, en anticiperen op zijn verwachtingen. Hij verwacht en hoopt waarschijnlijk dat je gaat huilen/schreeuwen/stotteren en dat doe je dus allemaal niet, je blijft vaag knikken en desnoods zeg je op vlakke toon iets onbeduidends. De boodschap moet zijn: dit hele verhaal interesseert me niet echt, waar gaat dit over, ik moet nog boodschappen doen en heb ik trouwens thuis de voordeur wel afgesloten? Het beste is gewoon weglopen, maar helaas is dat in veel gevallen óók aandacht. Het gaat deze mensen om (negatieve) aandacht. Door half-half te luisteren en je geestelijk te distantiëren van je gesprekspartner, ontneem je hem de heilige graal (aandacht) en voorkom je een ruzie of erger. Tenminste, dit is mijn methode. En proberen het kort te houden, want het blijft zonde van je tijd.

Iemand die je probeert zwart te maken zou ik compleet negeren. Ik zou er verder niet over praten met anderen - erboven staan, ook hier. Als mensen ernaar vragen, zeg je gewoon dat je erbuiten wilt blijven. Superieur blijven. Positief blijven. Mensen gaan wel nadenken; ze komen vanzelf tot de conclusie dat vooral die ánder het er vreselijk druk mee heeft.
Dat is de grey rockmethode, geen emotie tonen en niet reageren op de inhoud.
Hoe kan ik grey rocken als ik concrete afspraken moet maken met ex over ons kind? Want aan dingen als ouderschaps plan en scheiding convenant heeft hij geen boodschap evenals aan wat de mediator destijds heeft gezegd. Hij is een stonewaller en negeert alles en gaat er gewoon niet op in.
Goeie vraag, hoe ga je greyrocken tegen een gaslightende stonewaller?
Eggo schreef:
11-03-2020 13:23
Hoe kan ik grey rocken als ik concrete afspraken moet maken met ex over ons kind? Want aan dingen als ouderschaps plan en scheiding convenant heeft hij geen boodschap evenals aan wat de mediator destijds heeft gezegd. Hij is een stonewaller en negeert alles en gaat er gewoon niet op in.
Lastige situatie. Ziet hij jullie kind/de kinderen wel?

Enige weg is dan een advocaat inschakelen maar of je daar zin in hebt...
Levensgenieter ;)
Eggo schreef:
11-03-2020 13:23

Wat moet je nog afspreken dan? Hij doet er toch niets mee dus ik zou zeggen je moet niets meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven