narcisme/gaslighting
woensdag 11 maart 2020 om 10:37
Waarom is het zo erg om de ander in zijn waarde te laten? Er kunnen meerdere waarheden naast elkaar bestaan. Juist met het steeds willen ontmaskeren van de ander zijn leugen en ongelijk houdt je de strijd en de relatie in stand en dat is nu precies wat de ander wil.
Je kunt ook zeggen: ik snap wat je bedoelt en ik voel met je mee. Dan zeg je dat je iemand zijn mening begrijpt maar je spreekt niet uit dat je het er mee eens bent.
Of je zegt poeh heftig voor jou, ik moet er even over nadenken.
Of je zegt: ik snap dat jij er zo overdenkt en dat het voor jou zo voelt.
De gashlighting-tango blijft in stand wanneer je de ruzie blijf voeden met ja maar dat is niet waar, ik heb gelijk.
Je kunt ook zeggen: ik snap wat je bedoelt en ik voel met je mee. Dan zeg je dat je iemand zijn mening begrijpt maar je spreekt niet uit dat je het er mee eens bent.
De gashlighting-tango blijft in stand wanneer je de ruzie blijf voeden met ja maar dat is niet waar, ik heb gelijk.
viva-amber wijzigde dit bericht op 11-03-2020 10:38
5.73% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 11 maart 2020 om 10:38
Er is duidelijk wat mis met deze persoon. En meerdere personen waar hier over wordt gesproken.sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:34Ze zoeken nog psychiaters bij diverse ggz instellingen...pb me ff dan stuur ik de vacatures door![]()
Relaties waar hele vreemde dingen gebeurden, en we onszelf helemaal in verloren.
Daar mogen we hier best over praten.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:39
Zijn laatste overduidelijke voorbeeld was wel toen hij die 4 'marrokanen' beschuldigde van het lastigvallen van 2 van zijn geliefde vriendinnen (een contradictio in terminis) in een trein, en achteraf bleek dat het niet om marrokanen ging en niet om lastigvallen maar om een kaartcontrolr, en zijn 'geliefde vriendinnen' degenen bleken te zijn die zich misdroegen. Viel die even mooi door de mand. En achteraf was het oh natuurlijk hélemaal niet zo bedoeldviva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:17Narcist in optima forma.
Nooit een baan gehad en geen enkele vrouw houdt het langer dan een paar maanden bij hem uit.
Overtuigd van zijn eigen grote gelijk en nietsontziend wanneer mensen in de weg lopen.
Maar ook charmant, wanneer hij iets naars zegt geloven mensen vaak niet wat ze horen en achteraf was het niet zo bedoeld en is hij verkeerd begrepen. Overtuigd van zijn eigen superioriteit. Heeft behoefte aan veel aandacht en wanneer het niet loopt zoals gewenst dan is het altijd de schuld van een ander. Ik kon geen baan vinden want rechtse mensen worden gediscrimineerd of een lesbische vrouw met een kleurtje had de voorkeur.
woensdag 11 maart 2020 om 10:39
Nee, maar ik ontmoet ze wel want ik werk met mensen die een diagnose hebben.sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:30Heb je echt niet in de gaten hoe stigmatiserend deze nergens op gebaseerde opmerking is.
Bovendien: lopen al die mensen met een tattoo op hun hoofd waarop hun diagnose vermeld staat?![]()
Maar goed, je voelt je blijkbaar erg aangesproken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 11 maart 2020 om 10:40
Eens.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:37Waarom is het zo erg om de ander in zijn waarde te laten? Er kunnen meerdere waarheden naast elkaar bestaan. Juist met het steeds willen ontmaskeren van de ander zijn leugen en ongelijk houdt je de strijd en de relatie in stand en dat is nu precies wat de ander wil.
Levensgenieter
Wat zie jij dan ? Het hele kleine broodkruimeltje die wel hulp gaan zoeken? En waarom zeggen alle hulpverleners tegen mij dat juist narcisten geen hulp gaan zoeken omdat ze denken dat er met hun niets mis is? En dat dat maar beter is ook anders worden ze nog slimmer en gevaarlijker omdat ze in de therapie leren hoe ze "beter" kunnen worden?sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:23Bijzonder bij elkaar geredeneerde vrijbrief die ook nog eens niet klopt. Werk al jaren in de GGZ en zie voldoende. Om nog maar te zwijgen van de forensische psychiatrie in het gedwongen kader.
Mijn ex heeft altijd gezegd ik weet dat wat ik doe niet goed is maar ik ga geen hulp zoeken.
Blijf in jezelf geloven !
MissButterflyyy schreef: ↑11-03-2020 10:38Er is duidelijk wat mis met deze persoon. En meerdere personen waar hier over wordt gesproken.
Relaties waar hele vreemde dingen gebeurden, en we onszelf helemaal in verloren.
Daar mogen we hier best over praten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 11 maart 2020 om 10:43
Waarom doe je zo?
Ik zie zelfs m’n eigen aandeel in waarom ik foute mannen aantrok, en wil ervan leren.
Maar het is prettig er hier anoniem over te praten met mensen die herkenbare dingen hebben meegemaakt.
Dan is het irritant als iemand er doorheen komt fietsen dat je geen labels mag plakken.
Daar gaat het toch niet om?
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:44
Dan zou je helemaal beter moeten weten.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:39Nee, maar ik ontmoet ze wel want ik werk met mensen die een diagnose hebben.
Maar goed, je voelt je blijkbaar erg aangesproken.
woensdag 11 maart 2020 om 10:44
Lekker hooghartige reactie en mooie aanname dat er hier geen mensen meepraten die ervoor hebben geleerd. Je voelt je duidelijk beter dan de rest hier. Past wel een mooi labeltje bijsprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:32Als het daar niet om gaat strooi dan ook niet zo rijkelijk met etiketten en diagnoses. Hou het dan bij de feiten en laat de DSM over aan de mensen die er voor hebben geleerd.
woensdag 11 maart 2020 om 10:45
Met die voorbeelden kwam ik echt niet mee weg hoor. Ik heb dat gedaan maar hij werd dan nog bozer en zei dat ik hem voor de gek hield en dat hij dat heus wel zag. Dat het niet gemeend was van mij maar dat ik gewoon wilde dat hij op zou houden en daarom dat maar zei.viva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:37Waarom is het zo erg om de ander in zijn waarde te laten? Er kunnen meerdere waarheden naast elkaar bestaan. Juist met het steeds willen ontmaskeren van de ander zijn leugen en ongelijk houdt je de strijd en de relatie in stand en dat is nu precies wat de ander wil.
Blijf in jezelf geloven !
woensdag 11 maart 2020 om 10:45
Super goede en concrete voorbeelden hoe je stopt met meedansen in de gaslight tango, dank viva amberviva-amber schreef: ↑11-03-2020 10:37Waarom is het zo erg om de ander in zijn waarde te laten? Er kunnen meerdere waarheden naast elkaar bestaan. Juist met het steeds willen ontmaskeren van de ander zijn leugen en ongelijk houdt je de strijd en de relatie in stand en dat is nu precies wat de ander wil.
woensdag 11 maart 2020 om 10:46
Iets met kam en scheren ? Het slaat echt nergens op wat je zegt verder over dat beter worden in behandeling etc...werkelijk05-2019 schreef: ↑11-03-2020 10:40Wat zie jij dan ? Het hele kleine broodkruimeltje die wel hulp gaan zoeken? En waarom zeggen alle hulpverleners tegen mij dat juist narcisten geen hulp gaan zoeken omdat ze denken dat er met hun niets mis is? En dat dat maar beter is ook anders worden ze nog slimmer en gevaarlijker omdat ze in de therapie leren hoe ze "beter" kunnen worden?
Mijn ex heeft altijd gezegd ik weet dat wat ik doe niet goed is maar ik ga geen hulp zoeken.
woensdag 11 maart 2020 om 10:47
Hi,
Ik, man, ben nieuw op dit forum. Het topic interesseert me omdat mijn ex (een vrouw) voor zover mij bekend niet de diagnose 'narcist' heeft gekregen, maar wel heel veel trekken ervan vertoonde. En om die heel nare trekken, daar gaat het mij om. Het gaat bij haar trouwens om zogeheten verborgen narcisme.
Ik noem een aantal belangrijke trekken:
- razend worden om iets waarvan ik niet kon bedenken wat er mijn verkeerde aandeel in was.
- aantrekken en afstoten: ze begon met razend worden, als ik dan tegengas gaf (soms ook boos), draaide ze plotseling om naar heel lief
- nooit, nooit, nooit, wilde ze het voorval nog eens bespreken om te zien waar het nou precies om ging
- 'respect' en 'erkenning' waren, in haar eigen woorden, wat ze eiste, van iedereen
- ze vertikte het om ook maar iets van excuses te maken, altijd moest de conclusie zijn dat de ander haar iets ergs had aangedaan
- voortdurend conflicten met vrienden, op het werk, en met mij dus
- elk conflict draaide in haar eigen ogen om steeds hetzelfde: respect en erkenning, die woorden lagen letterlijk in haar mond bestorven.
- mij steeds het gevoel geven dat er met mij iets mis was, ik een stoornis had, dringend zware therapie nodig had.
- afgewisseld met teksten dat ze niet zonder me kon, ik haar eeuwige liefde was, enz. (zie aantrekken en afstoten).
- onbedaarlijk leed tonen bij het minste of geringste: huilen om een kind dat gezakt was voor haar rijbewijs.
- medelijden eisen bij het minst of geringste griepje (wat niet los stond, denk ik, van een neiging tot hypochondrie).
Ik beklaag me niet, ben een volwassen vent en ben met mijn volle verstand lange tijd bij haar gebleven. Wat me fascineert, achteraf, is de manier waarop ik me heb laten 'inpakken', het zo lang niet gezien heb, zo lang heb gedacht dat het echt aan mij lag, dat het wel over zou gaan als ik nou maar nog meer mijn best zou doen. Pas achteraf kwam ik er - door het lezen van wat boeken - achter hoe het nou zit en dat ik - helaas - niet de enige ben die dit is overkomen.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als op dit forum een 'genezen' en dus gewezen narciste dit uit haar eigen verleden herkent en toe kan lichten, maar dat is vermoedelijk wel veel gevraagd. Nou ja, alle andere vormen van herkenning, toelichting, kritiek, feedback, verheldering zijn natuurlijk ook hartstikke welkom.
Wat ik me afvraag is of er verschil bestaat tussen (verborgen) narcisme bij vrouwen enerzijds en bij mannen anderzijds.
Ik, man, ben nieuw op dit forum. Het topic interesseert me omdat mijn ex (een vrouw) voor zover mij bekend niet de diagnose 'narcist' heeft gekregen, maar wel heel veel trekken ervan vertoonde. En om die heel nare trekken, daar gaat het mij om. Het gaat bij haar trouwens om zogeheten verborgen narcisme.
Ik noem een aantal belangrijke trekken:
- razend worden om iets waarvan ik niet kon bedenken wat er mijn verkeerde aandeel in was.
- aantrekken en afstoten: ze begon met razend worden, als ik dan tegengas gaf (soms ook boos), draaide ze plotseling om naar heel lief
- nooit, nooit, nooit, wilde ze het voorval nog eens bespreken om te zien waar het nou precies om ging
- 'respect' en 'erkenning' waren, in haar eigen woorden, wat ze eiste, van iedereen
- ze vertikte het om ook maar iets van excuses te maken, altijd moest de conclusie zijn dat de ander haar iets ergs had aangedaan
- voortdurend conflicten met vrienden, op het werk, en met mij dus
- elk conflict draaide in haar eigen ogen om steeds hetzelfde: respect en erkenning, die woorden lagen letterlijk in haar mond bestorven.
- mij steeds het gevoel geven dat er met mij iets mis was, ik een stoornis had, dringend zware therapie nodig had.
- afgewisseld met teksten dat ze niet zonder me kon, ik haar eeuwige liefde was, enz. (zie aantrekken en afstoten).
- onbedaarlijk leed tonen bij het minste of geringste: huilen om een kind dat gezakt was voor haar rijbewijs.
- medelijden eisen bij het minst of geringste griepje (wat niet los stond, denk ik, van een neiging tot hypochondrie).
Ik beklaag me niet, ben een volwassen vent en ben met mijn volle verstand lange tijd bij haar gebleven. Wat me fascineert, achteraf, is de manier waarop ik me heb laten 'inpakken', het zo lang niet gezien heb, zo lang heb gedacht dat het echt aan mij lag, dat het wel over zou gaan als ik nou maar nog meer mijn best zou doen. Pas achteraf kwam ik er - door het lezen van wat boeken - achter hoe het nou zit en dat ik - helaas - niet de enige ben die dit is overkomen.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als op dit forum een 'genezen' en dus gewezen narciste dit uit haar eigen verleden herkent en toe kan lichten, maar dat is vermoedelijk wel veel gevraagd. Nou ja, alle andere vormen van herkenning, toelichting, kritiek, feedback, verheldering zijn natuurlijk ook hartstikke welkom.
Wat ik me afvraag is of er verschil bestaat tussen (verborgen) narcisme bij vrouwen enerzijds en bij mannen anderzijds.
woensdag 11 maart 2020 om 10:47
Ik denk wel dat een woord als narcisme aan betekenis inboet als je het op grote schaal gebruikt voor klootzakken die je kent en ook op bekende Nederlanders plakt die je niet kent en zo. Niks mis mee om onderscheid te maken tussen de stoornis en het type. Dat de mannen die hier genoemd worden psycho zijn staat als een paal boven water, maar ik weet bijv. ook niet wat mijn ma mankeert want ze is nooit lang in therapie geweest, ze zegt na een paar sessies altijd dat de psych haar niet begrijpt of jaloers op haar is (!). Ik voel niet echt behoefte om er een label aan te hangen, ik weet er niet genoeg van, maar het maakt haar niet minder lastig.
woensdag 11 maart 2020 om 10:50
Dan beeindig je toch de relatie. Ik zie dat je nu heel boos bent misschien kunnen we beter op een ander moment verder praten en dan ga je weg...je blijft toch niet bij iemand in de buurt die zo doet?05-2019 schreef: ↑11-03-2020 10:45Met die voorbeelden kwam ik echt niet mee weg hoor. Ik heb dat gedaan maar hij werd dan nog bozer en zei dat ik hem voor de gek hield en dat hij dat heus wel zag. Dat het niet gemeend was van mij maar dat ik gewoon wilde dat hij op zou houden en daarom dat maar zei.
woensdag 11 maart 2020 om 10:51
Sorry maar ben hier niet om aardig gevonden te worden, zeker niet als het gaat om kant nog wal rakend geroeptoeter wat betreft diagnoses stellen. Feit dat je je eigen aandeel erbij haalt getuigt van inzicht maar heeft geen ruk te maken met de toe geëigende vrijbrief om de DSM als een abc-tje de ether in te slingeren.MissButterflyyy schreef: ↑11-03-2020 10:43Waarom doe je zo?
Ik zie zelfs m’n eigen aandeel in waarom ik foute mannen aantrok, en wil ervan leren.
Maar het is prettig er hier anoniem over te praten met mensen die herkenbare dingen hebben meegemaakt.
Dan is het irritant als iemand er doorheen komt fietsen dat je geen labels mag plakken.
Daar gaat het toch niet om?
Nog kwalijker is dat men dat echt niet in wil zien...Of kan zien.
woensdag 11 maart 2020 om 10:53
Ik denk dat je je punt nu wel hebt gemaakt en dat iedereen hier inmiddels begrijpt wat je bedoelt.sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:51Sorry maar ben hier niet om aardig gevonden te worden, zeker niet als het gaat om kant nog wal rakend geroeptoeter wat betreft diagnoses stellen. Feit dat je je eigen aandeel erbij haalt getuigt van inzicht maar heeft geen ruk te maken met de toe geëigende vrijbrief om de DSM als een abc-tje de ether in te slingeren.
In de GGZ werken en een diagnose krijgen zijn niet hetzelfde en daarnaast schrijven wij hier niet over de specifieke aandoening die jij hebt dus waarom je je zo ontzettend aangesproken voelt begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Er bestaan nu eenmaal ernstige persoonlijkheidstoornissen en psychiatrische aandoeningen waar de omgeving ook mee worstelt dat jij het gesprek daarover als een persoonlijk stigma opvat omdat je zelf ook een aandoening hebt is dan maar even jammer. Dat probleem ligt bij jou. Je kunt zelf een topic starten over de stigmatisering van mensen met een aandoening want hier ga je off topic en dat wordt niet gewaardeerd en is op termijn banwaardig.
viva-amber wijzigde dit bericht op 11-03-2020 11:00
37.22% gewijzigd
woensdag 11 maart 2020 om 10:53
Ja, dat was wel een heel duidelijk en niet te ontkennen voorbeeld van iemand die mogelijk in aanmerking zou kunnen komen (ik zeg het heel genuanceerd want ik ben geen psychiater) voor het N-label!Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:39Zijn laatste overduidelijke voorbeeld was wel toen hij die 4 'marrokanen' beschuldigde van het lastigvallen van 2 van zijn geliefde vriendinnen (een contradictio in terminis) in een trein, en achteraf bleek dat het niet om marrokanen ging en niet om lastigvallen maar om een kaartcontrolr, en zijn 'geliefde vriendinnen' degenen bleken te zijn die zich misdroegen. Viel die even mooi door de mand. En achteraf was het oh natuurlijk hélemaal niet zo bedoeld![]()
Wollig taalgebruik zoals bij deze meneer is voor mij ook een grote rode vlag.
woensdag 11 maart 2020 om 10:54
En jij bent hier een moderator of wat dan ook, dat jouw mening schijnbaar zo belangrijk is dat je mag bepalen wat hier wel of niet mag worden gezegd?sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:51Sorry maar ben hier niet om aardig gevonden te worden, zeker niet als het gaat om kant nog wal rakend geroeptoeter wat betreft diagnoses stellen. Feit dat je je eigen aandeel erbij haalt getuigt van inzicht maar heeft geen ruk te maken met de toe geëigende vrijbrief om de DSM als een abc-tje de ether in te slingeren.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 10:55
Gelukkig hoor ik bij de groep die er voor heeft geleerd maar geen haar op mijn kop dieeraan denkt om op een anoniem forum anderen op te hitsen met zgn vermoedens.Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 10:44Lekker hooghartige reactie en mooie aanname dat er hier geen mensen meepraten die ervoor hebben geleerd. Je voelt je duidelijk beter dan de rest hier. Past wel een mooi labeltje bij![]()
![]()
woensdag 11 maart 2020 om 10:58
Nee, jouw forumgedrag is uitmuntend.sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:55Gelukkig hoor ik bij de groep die er voor heeft geleerd maar geen haar op mijn kop dieeraan denkt om op een anoniem forum anderen op te hitsen met zgn vermoedens.
woensdag 11 maart 2020 om 10:59
Och god, ze heeft er voor geleerd...sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 10:55Gelukkig hoor ik bij de groep die er voor heeft geleerd maar geen haar op mijn kop dieeraan denkt om op een anoniem forum anderen op te hitsen met zgn vermoedens.
Nou dame, toevallig werk ik ook in de gezondheidszorg en heb ik regelmatig te maken met psychiatrische cliënten...
Wat maakt jou precies beter en dat je hier de politieagent kunt uithangen?
Je kunt er ook een eigen topic over openen. Misschien is dat het beste plan!
Levensgenieter