Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 6)

11-03-2020 22:45 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 503 mensen positief getest en 5 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5
Alle reacties Link kopieren
Pffff. Van mij mogen ze hier ook wel meer maatregelen gaan nemen. Ik hoef hier geen Italiaanse toestanden (lees: te weinig bedden voor de zieke mensen en moeten kiezen wie je redt)
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
11-03-2020 22:56
En dan continu mail bij een bericht
Huh? Dat heb ik niet hoor.
...
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
11-03-2020 22:53
In Brabant zijn scholen behoedzamer maar alle sport en zwemclubjes, indoor speelplaats etc zijn gewoon open. Ook in de supermarkten wordt wat afgekucht, maar je moet toch eten.
Vwb betreft sportclubs ben ik het totaal niet met je eens ; zelfs hier in een volkomen Corona low gebied zijn alle trainingen, wedstrijden e.d afgelast t/m maandag.
Mark Rutte die kan er wel om lachen met zijn rivm collega wat een idioot😅
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
11-03-2020 22:55
Dit is echt bizar. Oostenrijk en denemarken met minder besmettingen, zeker in verhouding aantal inwoners nemen veel heftigere maatregelen dan Nederland
Kijk eens naar het aantal tests dat zij doen?

Wij hebben ook minder besmettingen, maar onze bekendste viroloog heeft zelfs gezegd dat het waarschijnlijk het tienvoudige is.

Heeft Italië trouwens ook al zo vroeg maatregelen genomen zoals in België en Nederland nu wordt gedaan?
Life is short. Eat dessert first.
Alaynee schreef:
11-03-2020 22:59
Ik snap echt niet waarom de Nederlandse regering er zo laconiek mee omgaat! Kijk naar de buurlanden alleen al! Ik denk zelfs stiekem dat ze de vergrijzing zo een beetje tegen willen gaan
Geen handen schudden is natuurlijk een symbolische maatregel. Een opmaat voor wat komen gaat.
Scholen dicht is de volgende maatregel maar een hele pijnlijke.
Alle reacties Link kopieren
Alaynee schreef:
11-03-2020 22:59
Ik snap echt niet waarom de Nederlandse regering er zo laconiek mee omgaat! Kijk naar de buurlanden alleen al! Ik denk zelfs stiekem dat ze de vergrijzing zo een beetje tegen willen gaan
En wat doen buurlanden precies?
Life is short. Eat dessert first.
05-2019 schreef:
11-03-2020 23:00
Nou ik ook en je kon ook wel merken aan de tafel dat niet iedereen het met hem eens is.

Dat jinek nou overdreven te hoesten toen ze terug kwamen uit de reclame?
Net ofdat ze het allemaal overdreven vind.
Voor mijn part mogen die BN-ers die zo laconiek doen corona oplopen zodat ze daarna het grote publiek kunnen vertellen dat ze het toch flink onderschat hadden.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
11-03-2020 23:00
Vwb betreft sportclubs ben ik het totaal niet met je eens ; zelfs hier in een volkomen Corona low gebied zijn alle trainingen, wedstrijden e.d afgelast t/m maandag.
Hier niet.
katrien1974 schreef:
11-03-2020 22:59
@blankepit bizar tabelletje. Had al zoiets gehoord. Waar heb jij deze vandaan als ik vragen mag?
Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie in het Radboud UMC, vindt dat Nederland meer moet doen tegen het virus.
https://nos.nl/video/2326766-nederland- ... ag-is.html
Zijn er op dit moment veel ziekenhuizen die operaties afbellen ivm te kort aan materialen?
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
11-03-2020 22:55
Dit is echt bizar. Oostenrijk en denemarken met minder besmettingen, zeker in verhouding aantal inwoners nemen veel heftigere maatregelen dan Nederland

Nee hoor, denemarken 5mln inwoners, 500+ besmettingen (als ik ‘t goed heb gelezen)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-03-2020 23:01
En wat doen buurlanden precies?
Niet veel meer dan wij
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
11-03-2020 23:00
Kijk eens naar het aantal tests dat zij doen?

Wij hebben ook minder besmettingen, maar onze bekendste viroloog heeft zelfs gezegd dat het waarschijnlijk het tienvoudige is.

Heeft Italië trouwens ook al zo vroeg maatregelen genomen zoals in België en Nederland nu wordt gedaan?
Ik snap je niet helemaal. Ik bedoel juist dat wij als nederland daar een voorbeeld aan moeten nemen. Meer gevallen in nederland dan in denemarken en oostenrijk maar wij nemen veel minder maatregelen. Van mij mogen we veeeel meer maatregelen nemen. Ik denk dat we inderdaad veel meer besmettingen hebben maar dat noord Brabant eruit springt omdat daar wel mensen sneller worden getest
Alle reacties Link kopieren
stel dat alles op lockdown gaat in erste geval, hoe moeten we dan boodschappen doen? niet iedereen heeft het geld om online te shoppen of ineens veel aan te kopen...
Alle reacties Link kopieren
hokus_pokus schreef:
11-03-2020 23:02
Nee hoor, denemarken 5mln inwoners, 500+ besmettingen (als ik ‘t goed heb gelezen)
5,6 miljoen inwoners, zitten nu op 516 gevallen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... eind-maart

Vrijdag uitgewerkt voor Nederland.
girasole3 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 23:06
11.46% gewijzigd
icequeen2000 schreef:
11-03-2020 23:04
stel dat alles op lockdown gaat in erste geval, hoe moeten we dan boodschappen doen? niet iedereen heeft het geld om online te shoppen of ineens veel aan te kopen...
Zelfs in Italie blijven supermarkten open.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-03-2020 23:04
5,6 miljoen inwoners, zitten nu op 516 gevallen.
Ah, toch redelijk goed onthouden dan ;)
Alle reacties Link kopieren
ik heb meer angst dat de economie op zijn gat gaat liggen dan van het virus zelf,...
Alle reacties Link kopieren
Kritiek op corona-maatregelen zwelt aan: ,,Niet alleen Brabant, maar heel Nederland in sociale quarantaine”

De anti-coronamaatregelen in Nederland zijn nog te vrijblijvend. De regels zoals die in Noord-Brabant gelden, zouden voor heel Nederland moeten gelden.

Daarvoor pleiten steeds meer artsen en infectiedeskundigen. Zo ook Andreas Voss van het Nijmeegse CWZ ziekenhuis. Hij is tevens hoogleraar infectiepreventie bij de Radboud Universiteit.

Voss vindt de maatregelen die het RIVM tegen corona heeft afgekondigd onvoldoende dwingend. In een uitzending van Nieuwsuur pleitte hij woensdagavond voor veel verder gaande maatregelen. Die niet alleen voor Noord-Brabant zouden moeten gelden, zoals nu het geval is, maar ook daarbuiten. Een algemeen verbod op grootschalige evenementen bijvoorbeeld, ook voetbalwedstrijden. In het hele land zouden burgers hun sociale contacten het best kunnen beperken: ,,Je moet je echt afvragen: moet ik nog uitgaan, moet ik nog naar het theater?”, aldus Voss.

Overeenkomst met Italië
Woensdag werd bekend dat het aantal besmettingen in ons land met 121 is toegenomen, waardoor het totaal uitkomt op 503. Meerdere mensen zijn inmiddels overleden. Officieel staat dat aantal op vijf personen, maar woensdagavond meldde De Limburger dat een zesde persoon overleden zou zijn. Het gaat om een medebewoner van de hoogbejaarde man uit Sittard die afgelopen week als gevolg van coronabesmetting overleed. Wereldgezondheidsorganisatie WHO riep de uitbraak van het virus gisteren uit tot pandemie, een epidemie op wereldwijde schaal.

Voss ziet steeds meer overeenkomsten tussen de wijze waarop het corona-virus zich eerder in dit stadium in Italië verspreidde en op de besmettingscijfers nu in Nederland. Eerder zei hij er al van uit te gaan dat een groot deel van de Nederlandse bevolking met besmetting te maken zal gaan krijgen.

Bron: Gelderlander 11-03-20, 22:41 uur
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Denemarken nu op 442 volgens de link in topic en oostenrijk op 206?

Maakt ook niet uit. We moeten maatregelen nemen
Alle reacties Link kopieren
hokus_pokus schreef:
11-03-2020 23:06
Ah, toch redelijk goed onthouden dan ;)
Ik heb het opgezocht hoor, dus knap dat je het uit je hoofd zo goed weet. Mijn reactie was eigenlijk alleen om aan te geven dat je gelijk hebt, niet om je te corrigeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
icequeen2000 schreef:
11-03-2020 23:06
ik heb meer angst dat de economie op zijn gat gaat liggen dan van het virus zelf,...
Het gaat heel lelijk worden. Wees zuinig op je baan zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-03-2020 23:05
Zelfs in Italie blijven supermarkten open.
De Italianen bleven ook in grote getalen bars en restaurants bezoeken.
Zag eerder een filmpje voorbij komen waarin mensen vertelden dat dat nou
eenmaal hun cultuur was.
Daarom zullen ze die vanaf nu wel verplicht gesloten hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven