Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 6)

11-03-2020 22:45 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 503 mensen positief getest en 5 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5
Dit is een interessant artikel uit de Lancet. Wel een lange lap tekst in het Engels. Het geeft vooral aan wat er allemaal nog niet duidelijk is over het virus (bv wanneer wel en niet besmettelijk etc.) Ook staat er een stukje in over wat landen voor maatregelen kunnen nemen en waarom dit zo lastig is. Een van de schrijvers werkt trouwens bij het RIVM.

https://www.thelancet.com/journals/lan ... b-45009581
-Bladora- schreef:
11-03-2020 23:32
Mijn huisarts was heel voortvarend! Je hebt die klachten en je werkt in zo’n bedrijf? Dan testen.
Hoelang duurt het voordat je de uitslag krijgt?
what's happening in Europa?!
Lees echt met verbazing de nieuwe cijfers van verschillende landen.

Toen wij hier (korea) 600 gevallen ( op 50 miljoen mensen) hadden gingen alle scholen dicht en werd er massaal door het hele land gehoor gegeven aan de oproep om waar mogelijk thuis te werken. Zelfs toen het bij ons nog 300 km verderop zat.
De overheid kwam ook direct met maatregelen/oplossingen waardoor mensen helemaal niet bezig zijn met hoe kom ik aan boodschappen/geld tijdens quarantaine bv.

(kreeg toen trouwens van Nederlandse vrienden veel sterkte wensen en o wat erg etc, diezelfde mensen doen nu in Nederland nog precies hetzelfde als voorheen, wat ach het is toch maar een griepje)

een kantoorbaan waarbij je onmogelijk thuis kan werken? Dat is niet alleen met dit virus een probleem, dan is dat bedrijf niet met z'n tijd meegegaan.

Maak me vanaf deze kant steeds meer zorgen om mijn ouders, maar kreeg het idee dat ze het nu zelf wel wat serieuzer aan het nemen zijn gelukkig
icequeen2000 schreef:
11-03-2020 23:04
stel dat alles op lockdown gaat in erste geval, hoe moeten we dan boodschappen doen? niet iedereen heeft het geld om online te shoppen of ineens veel aan te kopen...
Dat begrijp ik niet. Je krijgt je geld toch ook in één keer iedere maand? Dan kun je ook in één keer boodschappen doen. Of zoals ik heb gedaan iedere week een paar extra dingen.

Juist met weinig geld loont het enorm om dingen in de aanbieding in te slaan. En juist met weinig geld is het fijn om voorraad te hebben.
Schijnt dat ze in Israël een vaccin hebben ontwikkeld.
Eva1977 schreef:
11-03-2020 23:13
Maar stel de scholen gaan dicht,hoe zouden ze dat dan gaan doen met de examens?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2020 09:43
Reden: ongepast
28.60% gewijzigd
Blankepit schreef:
12-03-2020 00:22
Schijnt dat ze in Israël een vaccin hebben ontwikkeld.
Oh het beste nieuws van vandaag! Een sprankje hoop!
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
12-03-2020 00:29
Oh het beste nieuws van vandaag! Een sprankje hoop!
Echt hoor!!! Ik hoop het zo
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
12-03-2020 00:23
[...]
Vind die laatste opmerking echt niet okay. Zwaar onder de gordel
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2020 09:44
Reden: quote verwijderd
29.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
12-03-2020 00:22
Schijnt dat ze in Israël een vaccin hebben ontwikkeld.
Volgens mij kan dat helemaal niet zo snel. Wat ik van Florence begreep schijnt zo'n vaccin eerst nog maanden getest te moeten worden.
...
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
12-03-2020 00:35
Volgens mij kan dat helemaal niet zo snel. Wat ik van Florence begreep schijnt zo'n vaccin eerst nog maanden getest te moeten worden.
Dat schrijven ze ook (3 maanden ongeveer)

https://www.timesofisrael.com/israeli-m ... ke-months/

Maar 3 maanden is nog altijd beter dan 1,5 jaar denk ik dan maar
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
12-03-2020 00:23
[...]
Volgens mij staat er nergens dat ze zich druk maakt.
En je laatste opmerking slaat helemaal nergens op.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2020 09:44
Reden: quote verwijderd
24.85% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
april88 schreef:
12-03-2020 00:36
Dat schrijven ze ook (3 maanden ongeveer)

https://www.timesofisrael.com/israeli-m ... ke-months/

Maar 3 maanden is nog altijd beter dan 1,5 jaar denk ik dan maar
Ah, zou wel mooi zijn natuurlijk.
...
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
12-03-2020 00:17
Dat begrijp ik niet. Je krijgt je geld toch ook in één keer iedere maand? Dan kun je ook in één keer boodschappen doen. Of zoals ik heb gedaan iedere week een paar extra dingen.

Juist met weinig geld loont het enorm om dingen in de aanbieding in te slaan. En juist met weinig geld is het fijn om voorraad te hebben.
om maar een voorbeeld te geven, mensen die onder bewindvoering staan bijvoorbeeld of schuldbemiddeling
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
11-03-2020 23:50
Dit is een interessant artikel uit de Lancet. Wel een lange lap tekst in het Engels. Het geeft vooral aan wat er allemaal nog niet duidelijk is over het virus (bv wanneer wel en niet besmettelijk etc.) Ook staat er een stukje in over wat landen voor maatregelen kunnen nemen en waarom dit zo lastig is. Een van de schrijvers werkt trouwens bij het RIVM.

https://www.thelancet.com/journals/lan ... b-45009581

Fijn artikel. Dank.

Ik vind het volgende artikel heel waardevol:
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca

En zorgwekkend. Ik hoop dat ze de boel hier ook snel op slot gooien
-Bladora- schreef:
11-03-2020 23:32
Mijn huisarts was heel voortvarend! Je hebt die klachten en je werkt in zo’n bedrijf? Dan testen.
Je bedrijf dan niet?? Schandalig eigenlijk. Met zoveel mobiele mensen van hot naar haar.. Raar hoor.
Hoop dat je je snel beter voelt.
CatLady33 schreef:
11-03-2020 23:41
Nee dat heb ik niet.
Dan doe je toch iets niet goed. Zelfs mensen die bij de voedselbank lopen hebben vaak, al is het misschien eenzijdig en niet zo smakelijk, wel wat voorraad in huis.
Een maand brood met pindakaas, pasta met tomatensaus en rijst met smac gaat niemand dood.
Marnamai schreef:
11-03-2020 23:45
Klein bedrijf waar thuiswerk zo'n beetje onmogelijk is.
(Lees: Ik raak niet eens aan mijn mails van thuis uit.)
Hier loopt alles gewoon nog door op kantoor.

En ik reis nog altijd per bus-trein-metro naar mijn werk.


De overheid zal onze voordeur toch écht hoogstpersoonlijk moeten komen dichtdraaien vooraleer de boel bij ons ooit sluit.
Dat is dan knap asociaal. Maar hee, jij bent natuurlijk de rest niet. De regels die voor de rest gelden gelden natuurlijk niet voor jou.
Terug vind virus
Blankepit schreef:
12-03-2020 00:22
Schijnt dat ze in Israël een vaccin hebben ontwikkeld.
Dat is fijn, hopelijk komt het goed door de testen zodat het eind dit jaar/begin volgend jaar gebruikt kan worden.
Trump verbied alle reizen tussen Amerika en Europa voor 30 dagen.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200312000182
Alle reacties Link kopieren
tryagain2020 schreef:
12-03-2020 02:36
Trump verbied alle reizen tussen Amerika en Europa voor 30 dagen.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200312000182
Ja wow, las het net!
Wij gaan over 4 weken op vakantie naar Amerika, niet vanuit Europa overigens. Nog geen idee wat we daar mee doen. Of dat we überhaupt kunnen vliegen.
en tegelijkertijd versoepelt hij de maatregelen voor Korea. Hopelijk zit ik volgende week dus op het strand in Guam :-)

Wel mooi dat hij de schuld aan Europa geeft voor de besmettingen in Amerika. sure Trump. Misschien zorgen dat mensen gewoon getest kunnen worden zonder 1600 dollar te hoeven betalen, dan waren veel mensen veel eerder gevonden.

Hier nu net overigens weer een daling 114 nieuwe gevallen.
Alle reacties Link kopieren
tryagain2020 schreef:
12-03-2020 02:55
en tegelijkertijd versoepelt hij de maatregelen voor Korea. Hopelijk zit ik volgende week dus op het strand in Guam :-)

Wel mooi dat hij de schuld aan Europa geeft voor de besmettingen in Amerika. sure Trump. Misschien zorgen dat mensen gewoon getest kunnen worden zonder 1600 dollar te hoeven betalen, dan waren veel mensen veel eerder gevonden.

Hier nu net overigens weer een daling 114 nieuwe gevallen.
Ik laat mijn verdere mening over deze meneer en zijn kromme ideeën even achterwege 😬
versoepelen voor Korea is op dit moment niet heel gek eerlijk gezegd.
Hier is het bijna voorbij en zijn vrijwel alle nwe gevallen bekende clusters.
Niet echt veel local transmission zoals nu in Europa eigenlijk wel aan de hand is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven