Co-ouderschap
donderdag 12 maart 2020 om 21:55
Hallo allemaal,
Momenteel lig ik in scheiding en zal
ik komende week verhuizen naar mijn eigen woning.
We hebben 2 kinderen en er zal dus een schema gemaakt moeten worden zodat de kinderen weten op welke dagen ze bij welke ouder zijn.
Zelf hebben ze aangegeven dat ze een hele week bij hun vader en een hele week bij mij, te lang vinden.
Er is met hen dus prima over te praten wat ze wel en niet willen.
Maar ik weet niet goed hoe ik wel moet beginnen en waar ik rekening mee moet houden.
Ik zou wel graag het weekend om en om doen, maar wil ze niet 3x per week laten wisselen.
Een vast schema is zeker voor onze jongste wel erg prettig.
Iemand ervaring hiermee die dit wil delen?
Momenteel lig ik in scheiding en zal
ik komende week verhuizen naar mijn eigen woning.
We hebben 2 kinderen en er zal dus een schema gemaakt moeten worden zodat de kinderen weten op welke dagen ze bij welke ouder zijn.
Zelf hebben ze aangegeven dat ze een hele week bij hun vader en een hele week bij mij, te lang vinden.
Er is met hen dus prima over te praten wat ze wel en niet willen.
Maar ik weet niet goed hoe ik wel moet beginnen en waar ik rekening mee moet houden.
Ik zou wel graag het weekend om en om doen, maar wil ze niet 3x per week laten wisselen.
Een vast schema is zeker voor onze jongste wel erg prettig.
Iemand ervaring hiermee die dit wil delen?
donderdag 12 maart 2020 om 22:02
Hier een ervaringsdeskundige..
vriend heeft week op- week af.
Ik met de vader van mijn kinderen een wat ouderwetse ‘weekendregeling’
Voorheen had vriend wel co ouderschap maar geen week op/af. Er werd idd meerdere keren per week gewisseld.
Dit was voor zijn kinderen niet te doen met school/sporten enz.
Nu woont moeder dichtbij dus week op/af is niet zo dat ze de andere ouder de ene week niet zien, ze komen vaak genoeg een keer aanwaaien in de week dat ze bij mama zijn.
Weet niet of dat mogelijk is bij jullie maar ik zou adviseren om wel week op/af te proberen en dan de week dat ze bij de een zijn 1 of 2 momenten bij de ander.
Voor te eten, of dat je erbij bent met sporten, dat ze na school even langskomen voor samen wat te drinken en huiswerk te maken.
Dat soort dingen
(Maar dus wel een hele week slapen bij de een, andere week bij de ander. Het meerdere keren per week verslepen van spullen was echt te veel)
vriend heeft week op- week af.
Ik met de vader van mijn kinderen een wat ouderwetse ‘weekendregeling’
Voorheen had vriend wel co ouderschap maar geen week op/af. Er werd idd meerdere keren per week gewisseld.
Dit was voor zijn kinderen niet te doen met school/sporten enz.
Nu woont moeder dichtbij dus week op/af is niet zo dat ze de andere ouder de ene week niet zien, ze komen vaak genoeg een keer aanwaaien in de week dat ze bij mama zijn.
Weet niet of dat mogelijk is bij jullie maar ik zou adviseren om wel week op/af te proberen en dan de week dat ze bij de een zijn 1 of 2 momenten bij de ander.
Voor te eten, of dat je erbij bent met sporten, dat ze na school even langskomen voor samen wat te drinken en huiswerk te maken.
Dat soort dingen
(Maar dus wel een hele week slapen bij de een, andere week bij de ander. Het meerdere keren per week verslepen van spullen was echt te veel)
Geen prima, prima is geen goed.
donderdag 12 maart 2020 om 22:05
Hoe oud zijn de kinderen? En hoe ver gaan jullie uit elkaar wonen? Kunnen ze zelf 'aan komen waaien'?
Als je de weekenden echt om en om wil doen, dan zou ik week op week af doen met standaard doordeweeks een nachtje bij de andere ouder. Een nachtje voelt toch anders dan een echte wissel. Daar hoef je ook weinig spullen voor mee te nemen bijvoorbeeld. Dus van vrijdag 19u tot vrijdag de week er op, maar op dinsdag of woensdag eten en slapen bij de andere ouder. Of wisselen op zondag en dan de 'logeer'dag op donderdag.
Als je de weekenden echt om en om wil doen, dan zou ik week op week af doen met standaard doordeweeks een nachtje bij de andere ouder. Een nachtje voelt toch anders dan een echte wissel. Daar hoef je ook weinig spullen voor mee te nemen bijvoorbeeld. Dus van vrijdag 19u tot vrijdag de week er op, maar op dinsdag of woensdag eten en slapen bij de andere ouder. Of wisselen op zondag en dan de 'logeer'dag op donderdag.
donderdag 12 maart 2020 om 22:17
Heb je hier ervaring mee?gsleutel schreef: ↑12-03-2020 22:05Hoe oud zijn de kinderen? En hoe ver gaan jullie uit elkaar wonen? Kunnen ze zelf 'aan komen waaien'?
Wij wel en ben het hier echt niet mee eens..
schoolspullen moeten mee, Owjee... toch een boek vergeten, morgen heb ik gym/voetbal/hockey
Broodtrommel mee, weer vergeten zodat al die dingen bij de ene ouder liggen, shit het is wel slecht weer, heb die fijne laarsjes hier niet staan enz enz
Nu wonen wij allemaal heel dichtbij elkaar, maar dan nog; heel frustrerend, en met name voor de kinderen leverde het veel stress op.
Geen prima, prima is geen goed.
donderdag 12 maart 2020 om 22:27
Wij doen 5-5-2-2, oftewel, de kinderen zijn de ene week vrijdagavond tot en met woensdagavond bij ons (en dan van woensdagavond tot maandagavond bij hun moeder), de andere week van maandagavond tot en met woensdagavond bij ons en dan woensdagavond tot vrijdagavond bij hun moeder. Die tweede week is wel wat meer gewissel, maar voordeel is dat het doordeweeks vaste dagen zijn en ze dus bepaalde activiteiten altijd bij de ene of de andere ouder hebben.
Zo hebben de oudste twee bij ons op woensdagmiddag een krantenwijkje en tennist de jongste op vrijdagmiddag. Die spullen hoeven dan ook niet heen en weer. Overige spullen hebben we zoveel mogelijk dubbel (kleding, gymspullen, broodtrommels), alleen schoolboeken, tablets en telefoons gaan heen en weer.
Zo hebben de oudste twee bij ons op woensdagmiddag een krantenwijkje en tennist de jongste op vrijdagmiddag. Die spullen hoeven dan ook niet heen en weer. Overige spullen hebben we zoveel mogelijk dubbel (kleding, gymspullen, broodtrommels), alleen schoolboeken, tablets en telefoons gaan heen en weer.
donderdag 12 maart 2020 om 22:27
De kinderen zijn 10 en 12 en we gaan op ongeveer 10 minuten lopen van elkaar wonen, school zit ongeveer halverwege.
Qua afstand dus prima te doen.
Met de vader is het contact nog gewoon goed dus dingen zijn zeker bespreekbaar.
Die momenten in de week inbouwen van de andere ouder is wel iets om over na te denken.
Ik zie dat gesleep met die kids inderdaad ook niet zo zitten, zeker niet aangezien de jongste echt wel regelmaat nodig heeft.
Qua afstand dus prima te doen.
Met de vader is het contact nog gewoon goed dus dingen zijn zeker bespreekbaar.
Die momenten in de week inbouwen van de andere ouder is wel iets om over na te denken.
Ik zie dat gesleep met die kids inderdaad ook niet zo zitten, zeker niet aangezien de jongste echt wel regelmaat nodig heeft.
donderdag 12 maart 2020 om 22:28
Hier ervaring met co-ouderschap. De kinderen zijn elke ma/di uit school bij vader. Vader brengt ze woe naar school. Elke woe/do/vrij bij mij. De weekenden zijn om en om.
Enige echte wisselmoment is om de week op vrijdagavond.
Voor de kinderen werkt dit fijn. Alleen de favo knuffels gaan heen en weer. Kleren niet. Die zijn in allebei de huizen. Ze mogen tussendoor heen en weer fietsen, maar dat doen ze in de praktijk nauwelijks.
Hou er rekening mee dat je ex-partner straks niet meer zo flexibel is als nu. Dus denk goed na over wat je wil!
Voor de kinderen werkt dit fijn. Alleen de favo knuffels gaan heen en weer. Kleren niet. Die zijn in allebei de huizen. Ze mogen tussendoor heen en weer fietsen, maar dat doen ze in de praktijk nauwelijks.
Hou er rekening mee dat je ex-partner straks niet meer zo flexibel is als nu. Dus denk goed na over wat je wil!
donderdag 12 maart 2020 om 22:42
Als week om week voor de kinderen te lang is, is een vast week ritme van ma tot woe bij de één, woe tot vrij bij de ander en dan het weekend afwisselen een goede oplossing. Elke week ziet er dan door de weeks hetzelfde uit en ze hebben om het weekend vrije tijd met hun beide ouders. De wisselmomenten blijven beperkt als je ze goed aan laat sluiten op de weekenden.
donderdag 12 maart 2020 om 23:01
Dat lijkt me bestwel een fijn schema van patchouli. Wij doen 6 om 8 dagen en wisselen iedere dinsdag of woensdag.
Daarvoor hebben we nog iedere week 1 a 2 dagen bij de vader, en daarna een lang weekend om het weekend gedaan maar de kinderen wilden wat meer tijd bij hun vader.
Zoals nu gaat het redelijk. Vaker van huis wisselen vind ik zelf een behoorlijk gedoe. Vooral omdat er praktisch niks dubbel hebben en het iedere keer een complete volksverhuizing is.( geen aanrader)
Daarvoor hebben we nog iedere week 1 a 2 dagen bij de vader, en daarna een lang weekend om het weekend gedaan maar de kinderen wilden wat meer tijd bij hun vader.
Zoals nu gaat het redelijk. Vaker van huis wisselen vind ik zelf een behoorlijk gedoe. Vooral omdat er praktisch niks dubbel hebben en het iedere keer een complete volksverhuizing is.( geen aanrader)
donderdag 12 maart 2020 om 23:22
Bij mijn oudste twee hadden we eerst ook korter dan een week maar ze vonden dat heel onrustig. Nu waren ze eerst 2 en 3 dus was dat prima maar toen ze 4 en 5 waren vonden ze week om week fijner.
Bij de drie jongsten hebben we ook week om week. Zeker als ze naar het VO gaan is vaak wisselen gewoon niet fijn. Elke keer al die schoolspullen heen en weer.
En mijn ervaring als docent VO is dat die leerlingen ook echt vaak hun spullen niet op orde hebben.
Zelf hadden we bij de oudste twee een curverbox voor de boeken en evt andere schoolspullen die dan mee heen en weer ging (alle andere spullen zoals kleding etc was in elk huis gewoon aanwezig). Daarin bleven de spullen netjes.
Bij de drie jongsten hebben we ook week om week. Zeker als ze naar het VO gaan is vaak wisselen gewoon niet fijn. Elke keer al die schoolspullen heen en weer.
En mijn ervaring als docent VO is dat die leerlingen ook echt vaak hun spullen niet op orde hebben.
Zelf hadden we bij de oudste twee een curverbox voor de boeken en evt andere schoolspullen die dan mee heen en weer ging (alle andere spullen zoals kleding etc was in elk huis gewoon aanwezig). Daarin bleven de spullen netjes.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 12 maart 2020 om 23:24
Wisselen tijdens school is ook wel handig. De een brengt ze naar school en de ander haalt ze op (tenzij je veel mee moet verhuizen, hier alleen knuffel en tablet).patchouli_ schreef: ↑12-03-2020 22:42Als week om week voor de kinderen te lang is, is een vast week ritme van ma tot woe bij de één, woe tot vrij bij de ander en dan het weekend afwisselen een goede oplossing. Elke week ziet er dan door de weeks hetzelfde uit en ze hebben om het weekend vrije tijd met hun beide ouders. De wisselmomenten blijven beperkt als je ze goed aan laat sluiten op de weekenden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 13 maart 2020 om 07:55
Hier geen co-ouderschap, maar wel een inmiddels fors uitgebouwde weekendregeling. De ene week is kind bij mij van vrijdag na school tot ik haar de volgende vrijdag naar school breng. Dan haalt vader haar op en is ze daar het weekend. Ik haal haar maandag uit school. Woensdag na school is ze dan weer bij vader tot vrijdag naar school.
Ze is maandag- en dinsdagavond altijd bij mij, de rest wisselt. En alle wissels via school, dat schakelt makkelijker.
Ze is maandag- en dinsdagavond altijd bij mij, de rest wisselt. En alle wissels via school, dat schakelt makkelijker.
vrijdag 13 maart 2020 om 08:35
Wij doen ma/di - wo/do - vr/za/zo, zodat kind elk weekend bij de andere ouder is. Lijkt vaak, maar werkt heel goed, kind is er blij mee dat het een van de ouders niet zo lang hoeft te missen. En we wonen 5 km uit elkaar, dus als er iets vergeten is, is dat zo weer opgehaald. Communicatie tussen ex en mij is ook uitstekend, dus clubjes, vriendjes te spelen etc. kan ook flexibel geregeld worden.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
vrijdag 13 maart 2020 om 09:06
Hier hetzelfde.Intotheunknown schreef: ↑12-03-2020 22:28Hier ervaring met co-ouderschap. De kinderen zijn elke ma/di uit school bij vader. Vader brengt ze woe naar school. Elke woe/do/vrij bij mij. De weekenden zijn om en om.
vrijdag 13 maart 2020 om 09:12
Hier al jaren een uitgebouwde weekendregeling, vrij tot en met maandag bij vader en een avond doordeweeks. Spullen brengen en halen wij als ouders gewoon bij elkaar, net hoe dat een beetje handig uitkomt, of nemen de kinderen zelf mee. We wonen op een half uurtje fietsen van elkaar.
Wat eerder gezegd is, wel handig om nu duidelijke, vaste afspraken te maken. Voor je kinderen vooral maar ook voor jezelf.
Wat eerder gezegd is, wel handig om nu duidelijke, vaste afspraken te maken. Voor je kinderen vooral maar ook voor jezelf.
vrijdag 13 maart 2020 om 09:18
HIer ook al 5 jaar co-ouderschap. We doen ook 50-50. De jongste was 5 toen het in ging en vond een week ook te lang. Daarbij had vader opvang nodig op zijn dagen en die werken ook met vaste contracten (en dat ging ook niet om de week).
Bij ons zijn ze altijd op maandag en dinsdag bij hun vader. De woensdag rouleert en de donderdag en vrijdag zijn ze altijd bij mij. Het weekend varieert dan ook weer.
Concreet zijn ze de ene week van dinsdagavond 1900 tot zondagavond 1900 bij mij. En de andere week van woensdagavond 1900 tot vrijdagavond 1900.
2x per week wisselen dus, op zich gaat dat prima. Besef wel dat wekelijks wisselen iets meer rust zou geven gaan we dat pas bespreken als de jongste naar de middelbare school gaat (omdat we beiden gewoon ook met de opvang zitten en hij dan wat zelfstandiger is)
Bij ons zijn ze altijd op maandag en dinsdag bij hun vader. De woensdag rouleert en de donderdag en vrijdag zijn ze altijd bij mij. Het weekend varieert dan ook weer.
Concreet zijn ze de ene week van dinsdagavond 1900 tot zondagavond 1900 bij mij. En de andere week van woensdagavond 1900 tot vrijdagavond 1900.
2x per week wisselen dus, op zich gaat dat prima. Besef wel dat wekelijks wisselen iets meer rust zou geven gaan we dat pas bespreken als de jongste naar de middelbare school gaat (omdat we beiden gewoon ook met de opvang zitten en hij dan wat zelfstandiger is)
vrijdag 13 maart 2020 om 11:37
Zo hebben kennissen van ons het ook geregeld.-Nienke- schreef: ↑12-03-2020 22:27Wij doen 5-5-2-2, oftewel, de kinderen zijn de ene week vrijdagavond tot en met woensdagavond bij ons (en dan van woensdagavond tot maandagavond bij hun moeder), de andere week van maandagavond tot en met woensdagavond bij ons en dan woensdagavond tot vrijdagavond bij hun moeder. Die tweede week is wel wat meer gewissel, maar voordeel is dat het doordeweeks vaste dagen zijn en ze dus bepaalde activiteiten altijd bij de ene of de andere ouder hebben.
vrijdag 13 maart 2020 om 12:30
Yes. Zo doen wij het ook.patchouli_ schreef: ↑12-03-2020 22:42Als week om week voor de kinderen te lang is, is een vast week ritme van ma tot woe bij de één, woe tot vrij bij de ander en dan het weekend afwisselen een goede oplossing. Elke week ziet er dan door de weeks hetzelfde uit en ze hebben om het weekend vrije tijd met hun beide ouders. De wisselmomenten blijven beperkt als je ze goed aan laat sluiten op de weekenden.
Ideaal, want op vaste dagen bij vader of moeder. Je kunt er clubjes en/of opvang op afstemmen.
Wissel verloopt natuurlijk, na een weekend via school op maandag en weer terug op woensdag. En om de week op vrijdagmiddag een wissel waarbij ouders elkaar treffen en er wat besproken kan worden.
Belangrijk is wel in beide huizen genoeg spullen. Dat alleen een telefoon of een specifiek item verwisseld. Kind kan zelf heen en weer fietsen en doet dit in bijvoorbeeld vakanties wel eens.
Hips, hopsakee en pierlala.
vrijdag 13 maart 2020 om 12:40
Hier een 3-3-2 regeling.
Zoon komt vrijdagavond na school naar mij en ik breng hem maandagochtend naar school. Maandagavond pikt zijn papa hem op na school en brengt hem woensdagochtend naar school. Daar pik ik hem op en breng hem vrijdagochtend naar school. Vrijdag na school gaat hij dan naar zijn papa. Zo gaan we steeds verder.
Dit kan natuurlijk alleen als je veel spullen "dubbel" hebt. Kledij is er zowel bij mij als bij ex, het enige wat eigenlijk met zoon meegaat is schooltas en gsm.
Voorlopig werkt dit nog goed, alhoewel er af en toe moet over en weer gereden worden als zoon iets vergeet... Wat het gaat geven eens hij naar het middelbaar gaat dat merken we vanzelf wel in september.
Zoon komt vrijdagavond na school naar mij en ik breng hem maandagochtend naar school. Maandagavond pikt zijn papa hem op na school en brengt hem woensdagochtend naar school. Daar pik ik hem op en breng hem vrijdagochtend naar school. Vrijdag na school gaat hij dan naar zijn papa. Zo gaan we steeds verder.
Dit kan natuurlijk alleen als je veel spullen "dubbel" hebt. Kledij is er zowel bij mij als bij ex, het enige wat eigenlijk met zoon meegaat is schooltas en gsm.
Voorlopig werkt dit nog goed, alhoewel er af en toe moet over en weer gereden worden als zoon iets vergeet... Wat het gaat geven eens hij naar het middelbaar gaat dat merken we vanzelf wel in september.