Botervloot en geurtjes

18-03-2020 09:13 17 berichten
Eergisteren heb ik de deksel van mijn botervloot kapot laten vallen. Tijd voor een nieuwe dus.
Nu heb ik een hele leuke gezien, porselein met een houten deksel. Alleen heeft het deksel geen sillicone afdichtslip. Het deksel ligt dus los op de vloot. Ik bewaar mijn boter in de koelkast en daar zijn nog wel eens geurtjes.
Iemand ervaring met een botervloot zonder afdichtslip? Krijg je dan geen geurtjes in je boter?
Kan je geurtjes aan je boter krijgen? o_o

Ik ben achteloos met boter. Het ligt hier in vet papier of in een oude persglas vloot in de koelkast maar soms ook dagen op het aanrecht. Nog nooit iets van geurtjes gemerkt behalve botergeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de margarine / roomboter een botervloot van Mepal. Daar ligt het deksel helemaal los op. Ik heb nooit iets gemerkt van geurtjes.
Als je boter in de botervloot bewaart blijft het ongeveer 2 weken goed, mits niet te warm bewaard. ( buiten de koelkast )Zonder ongeveer een week. Buiten de koelkast is sowieso met roomboter handig i.v.m. de smeerbaarheid. En je krijgt inderdaad luchtjes aan de boter in de koelkast. Leg maar eens naast makreel, haring of iets met knoflook bijvoorbeeld.
Ik heb nog nooit een silicone afdichtslip gehad voor boter. Nooit problemen met geur gehad. Ik zet ‘m in de deur in een afgesloten stukje, daar waar ook vaak zo’n eierbakje ligt.

Ik heb een glazen kuipje waar het deksel los op ligt.

Ik gebruik boter overigens vele malen langer dan hierboven beschreven, ook de boter die ik buiten de koelkast bewaar. Ik zal maar niet zeggen hoe lang!
Geen problemen hier met boter in de koelkast.

Wel gebruik ik voor echte boter een klein vlootje dat buiten de koelkast staat ivm de smeerbaarheid. Daar gaat eens per 3-4 dagen 1/3 pakje boter in.
Dank jullie.

Ik bewaar boter in de koelkast. Het is wel een goed idee om de vloot in dat afsluitbare compartiment te zetten, scheelt toch met geurtjes. Want bijv makreel, maar ook knoflooksaus (zelfgemaakt) ruik je soms toch wel een beetje.
Vanwege de smeerbaarheid gebruik ik trouwens grasboter, die wordt minder hard in de koelkast.
RocketScienceFiction schreef:
18-03-2020 09:25
Als je boter in de botervloot bewaart blijft het ongeveer 2 weken goed, mits niet te warm bewaard. ( buiten de koelkast )Zonder ongeveer een week. Buiten de koelkast is sowieso met roomboter handig i.v.m. de smeerbaarheid. En je krijgt inderdaad luchtjes aan de boter in de koelkast. Leg maar eens naast makreel, haring of iets met knoflook bijvoorbeeld.
Oh. Ik heb geen botervloot maar snij wat ik nodig heb altijd af met een heel scherp mes. Dwars door de verpakking en de rest gaat terug de koelkast in, met onbedekt snijvlak. En ik doe veel langer met een pakje boter dan 2 weken. Als het ranzig wordt zie ik dat wel aan de randen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Maud*de*Braose schreef:
18-03-2020 09:42
Dank jullie.

Ik bewaar boter in de koelkast. Het is wel een goed idee om de vloot in dat afsluitbare compartiment te zetten, scheelt toch met geurtjes. Want bijv makreel, maar ook knoflooksaus (zelfgemaakt) ruik je soms toch wel een beetje.
Ik bewaar de sterk ruikende dingen juist goed heel goed afgesloten. Want dat trekt in alles, ook bv de melk.

Wat ook helpt is een bakje kattengrit in je koelkast zetten.
Tickel schreef:
18-03-2020 09:45
Oh. Ik heb geen botervloot maar snij wat ik nodig heb altijd af met een heel scherp mes. Dwars door de verpakking en de rest gaat terug de koelkast in, met onbedekt snijvlak. En ik doe veel langer met een pakje boter dan 2 weken. Als het ranzig wordt zie ik dat wel aan de randen.
In de koelkast blijft het ook veel langer goed. Zelf kijk ik inderdaad of het ranzig wordt en nooit naar de datum.
Maud*de*Braose schreef:
18-03-2020 09:44
Vanwege de smeerbaarheid gebruik ik trouwens grasboter, die wordt minder hard in de koelkast.
Ik koop altijd van die kuipjes campina grasboter, die zijn goed afsluitbaar.
Maud*de*Braose schreef:
18-03-2020 09:44
https://youtu.be/79IJ6dFX4KA

ik gebruik deze live hack, werkt heel goed
Lariba schreef:
18-03-2020 09:20
Ik heb voor de margarine / roomboter een botervloot van Mepal. Daar ligt het deksel helemaal los op. Ik heb nooit iets gemerkt van geurtjes.
Hoe doe je margarine in een botervloot? Lepel je het dan over?
Ik gebruik de kaasschaaf en daarna is de boter snel zacht. Grasboter is al zachter van zichzelf.

Ik stop sterk ruikende dingen altijd in een goed afgesloten bakje. Nou ja alles eigenlijk, ook niet-ruikende dingen. Ik heb tig glazen bakjes met clipdeksels daarvoor. Heel handig, kan precies zien wat ik nog heb. Roomboter zit ook in zo’n saai bakje :mrgreen: .
Dank jullie wel, voor alle tips, daar zitten hele bruikbare dingen tussen!
patchouli_ schreef:
18-03-2020 09:49
Ik bewaar de sterk ruikende dingen juist goed heel goed afgesloten. Want dat trekt in alles, ook bv de melk.

Wat ook helpt is een bakje kattengrit in je koelkast zetten.
Dit. Botervloot die ik gebruik is meer dan 70 jaar oud (erfenisje van oma) en van glas. Nooit iets gemerkt van geurtjes of raar bijsmaakje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven