Botervloot en geurtjes
woensdag 18 maart 2020 om 09:13
Eergisteren heb ik de deksel van mijn botervloot kapot laten vallen. Tijd voor een nieuwe dus.
Nu heb ik een hele leuke gezien, porselein met een houten deksel. Alleen heeft het deksel geen sillicone afdichtslip. Het deksel ligt dus los op de vloot. Ik bewaar mijn boter in de koelkast en daar zijn nog wel eens geurtjes.
Iemand ervaring met een botervloot zonder afdichtslip? Krijg je dan geen geurtjes in je boter?
Nu heb ik een hele leuke gezien, porselein met een houten deksel. Alleen heeft het deksel geen sillicone afdichtslip. Het deksel ligt dus los op de vloot. Ik bewaar mijn boter in de koelkast en daar zijn nog wel eens geurtjes.
Iemand ervaring met een botervloot zonder afdichtslip? Krijg je dan geen geurtjes in je boter?
woensdag 18 maart 2020 om 09:25
Als je boter in de botervloot bewaart blijft het ongeveer 2 weken goed, mits niet te warm bewaard. ( buiten de koelkast )Zonder ongeveer een week. Buiten de koelkast is sowieso met roomboter handig i.v.m. de smeerbaarheid. En je krijgt inderdaad luchtjes aan de boter in de koelkast. Leg maar eens naast makreel, haring of iets met knoflook bijvoorbeeld.
woensdag 18 maart 2020 om 09:33
Ik heb nog nooit een silicone afdichtslip gehad voor boter. Nooit problemen met geur gehad. Ik zet ‘m in de deur in een afgesloten stukje, daar waar ook vaak zo’n eierbakje ligt.
Ik heb een glazen kuipje waar het deksel los op ligt.
Ik gebruik boter overigens vele malen langer dan hierboven beschreven, ook de boter die ik buiten de koelkast bewaar. Ik zal maar niet zeggen hoe lang!
Ik heb een glazen kuipje waar het deksel los op ligt.
Ik gebruik boter overigens vele malen langer dan hierboven beschreven, ook de boter die ik buiten de koelkast bewaar. Ik zal maar niet zeggen hoe lang!
woensdag 18 maart 2020 om 09:45
Oh. Ik heb geen botervloot maar snij wat ik nodig heb altijd af met een heel scherp mes. Dwars door de verpakking en de rest gaat terug de koelkast in, met onbedekt snijvlak. En ik doe veel langer met een pakje boter dan 2 weken. Als het ranzig wordt zie ik dat wel aan de randen.RocketScienceFiction schreef: ↑18-03-2020 09:25Als je boter in de botervloot bewaart blijft het ongeveer 2 weken goed, mits niet te warm bewaard. ( buiten de koelkast )Zonder ongeveer een week. Buiten de koelkast is sowieso met roomboter handig i.v.m. de smeerbaarheid. En je krijgt inderdaad luchtjes aan de boter in de koelkast. Leg maar eens naast makreel, haring of iets met knoflook bijvoorbeeld.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 18 maart 2020 om 09:49
Ik bewaar de sterk ruikende dingen juist goed heel goed afgesloten. Want dat trekt in alles, ook bv de melk.Maud*de*Braose schreef: ↑18-03-2020 09:42Dank jullie.
Ik bewaar boter in de koelkast. Het is wel een goed idee om de vloot in dat afsluitbare compartiment te zetten, scheelt toch met geurtjes. Want bijv makreel, maar ook knoflooksaus (zelfgemaakt) ruik je soms toch wel een beetje.
Wat ook helpt is een bakje kattengrit in je koelkast zetten.
woensdag 18 maart 2020 om 09:53
In de koelkast blijft het ook veel langer goed. Zelf kijk ik inderdaad of het ranzig wordt en nooit naar de datum.Tickel schreef: ↑18-03-2020 09:45Oh. Ik heb geen botervloot maar snij wat ik nodig heb altijd af met een heel scherp mes. Dwars door de verpakking en de rest gaat terug de koelkast in, met onbedekt snijvlak. En ik doe veel langer met een pakje boter dan 2 weken. Als het ranzig wordt zie ik dat wel aan de randen.
woensdag 18 maart 2020 om 10:01
Ik koop altijd van die kuipjes campina grasboter, die zijn goed afsluitbaar.Maud*de*Braose schreef: ↑18-03-2020 09:44Vanwege de smeerbaarheid gebruik ik trouwens grasboter, die wordt minder hard in de koelkast.
woensdag 18 maart 2020 om 10:14
https://youtu.be/79IJ6dFX4KAMaud*de*Braose schreef: ↑18-03-2020 09:44Vanwege de smeerbaarheid gebruik ik trouwens grasboter, die wordt minder hard in de koelkast.
ik gebruik deze live hack, werkt heel goed
woensdag 18 maart 2020 om 10:44
Ik gebruik de kaasschaaf en daarna is de boter snel zacht. Grasboter is al zachter van zichzelf.
Ik stop sterk ruikende dingen altijd in een goed afgesloten bakje. Nou ja alles eigenlijk, ook niet-ruikende dingen. Ik heb tig glazen bakjes met clipdeksels daarvoor. Heel handig, kan precies zien wat ik nog heb. Roomboter zit ook in zo’n saai bakje
.
Ik stop sterk ruikende dingen altijd in een goed afgesloten bakje. Nou ja alles eigenlijk, ook niet-ruikende dingen. Ik heb tig glazen bakjes met clipdeksels daarvoor. Heel handig, kan precies zien wat ik nog heb. Roomboter zit ook in zo’n saai bakje
woensdag 18 maart 2020 om 11:21
Dit. Botervloot die ik gebruik is meer dan 70 jaar oud (erfenisje van oma) en van glas. Nooit iets gemerkt van geurtjes of raar bijsmaakje.patchouli_ schreef: ↑18-03-2020 09:49Ik bewaar de sterk ruikende dingen juist goed heel goed afgesloten. Want dat trekt in alles, ook bv de melk.
Wat ook helpt is een bakje kattengrit in je koelkast zetten.