Mijn kat heeft last van teken, wat helpt?

20-03-2020 11:10 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater is echt een echte buitenkat. We wonen in de natuur en sinds een maand komt hij iedere dag thuis met teken. Ik kam hem iedere dag en haal soms wel 5 teken uit zijn vacht. Soms zie ik ze gewoon lopen! Zo vies!

Ondanks dat ik hem dus veel kan wordt hij toch nog gebeten. Net ook weer twee grote volgezogen teken verwijderd. Ik snap niet hoe dat kan omdat ik hem gister nog uitgebreid gecheckt heb.

Kater lijkt ook al paar dagen beetje lusteloos, ben bang dat dit ook met de vele tekenbeten te maken heeft.

Ik gebruik nu pipetjes, maar schijnbaar werkt het dus niet. Ik lees op internet over Seresto vlooienband, dit klinkt op zich goed. Probleem is alleen dat kat niet van bandjes houdt en dat we een klein kindje hebben wat graag met kater knuffelt. Ik ben toch bang dat Seresto te giftig is.

Heeft iemand nog tips? Ik ben echt wanhopig :cry:
De dierenarts even bellen?
De pipetjes werken bij mijn hond goed. De vlooienband van Seresto heb ik wel een wat negatieve dingen over gelezen icm giftig zijn idd.
Ik zoek ook nog steeds een oplossing, dus ik kan je helaas niet helpen. Maar kijk alsjeblieft uit met je kindje en jezelf. De ziekte van Lyme kan levens verwoesten en zo'n teek kan ook op de bank lopen of op je bed, afhankelijk van waar de kat allemaal komt.
DIt is echt een vraag voor een dierenarts. Er zijn genoeg 'middeltjes' is de handel te verkrijgen die pretenderen teken tegen te kunnen gaan, maar ik betwijfel of het echt allemaal zo makkelijk is.
Ik ben met zo`n band altijd bang dat ze ergens aan blijft haken. Dus ik geef druppeltjes....Maar als dat niet helpt zou ik de dierenarts bellen.
https://www.diergeneesmiddelen.info/ant ... -oplossing
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dierenarts bellen en vragen naar brafecto, dit schijnt te helpen tegen vlooien en teken
Ik heb ook een kater die als hij maar 10 minuten buiten is geweest al met 3 teken terugkomt. Pipetjes hielpen hier ook niet, maar sinds hij de Seresto tekenband om heeft, heeft hij geen teek meer gehad. Als die band maar een week af is heeft hij gelijk weer teken. Er zit natuurlijk wel gif in de band, maar voor de kat lijkt me dit toch beter dan dat hij zoveel teken heeft. Maar of het ook giftig is voor kleine kinderen durf ik niet te zeggen..
Ik ben er niet zo bang voor dat hij ergens blijft haken, volgens mij laat die band wel los. Het is hier ook wel eens voorgekomen dat hij de band is kwijtgeraakt.
Hier spul van de dierenarts. Stikduur, maar het werkt wel. Zodra het spul uitgewerkt begint te raken komen de buitenpoezels ineens weer met teken. Ze blijven wel vlovrij.
Nadeeltje: het spul werkt drie maanden maar de laatste twee weken vermindert het behoorlijk. Ook dit is natuurlijk puur gif, dus eerder gebruiken is geen optie. Daar staat tegenover dat je er maar drie per jaar nodig hebt (ik sla de winter meestal over, met uitzondering van de afgelopen winter, die een stuk warmer was dan gemiddeld).

Goede dierenarts met nieuwere spullen zoeken. Ik maak gebruik van de diensten van drie verschillende, waaronder eentje met een sterk verouderde praktijk. Die zit wel het dichtstbij en is heel goedkoop, want eigenlijk al met pensioen en alles afbetaald. Maar heeft dus niet meer het nieuwste van het nieuwste en ook zeker geen grote voorraden, dus vlooizooi koop ik daar niet.
Spul van de dierenwinkel voor ons niet goed genoeg. Iets met vrije natuur en veel meer ongedierte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Wij wonen buitenaf en onze katten lopen veel buiten.
Ik geef ze het hele jaar door ieder kwartaal zo'n pipetje:
https://www.pharmacy4pets.nl/bravecto-kat

Volgens mij hebben teken ook gewoon hun voorkeuren net als dat de ene persoon wordt lek geprikt door muggen en de ander niet. 2 van de 4 katten hebben namelijk zelfden een teek die wel in eerste instantie zich vastbijt in de kat alvorens te sterven door de stoffen uit het pipetje. De andere 2 zitten met regelmaat onder de teken, die ik dan zelf voordat ze overlijden maar met zo'n teken-verwijderhaakje weg haal.
Tickfree, te koop via huisdierendokter.nl
op deze site staan ook de reviews hierover.

Voor mensen en honden is veel knoflook belangrijk, maar voor katten gauw giftig.
Eucalyptusolie drupje verdund in de nek, werkt ook tegen vlooien.
Niet luisteren naar al die toei hier over olieen en weet ik het wat.
Hoeveel eigenaren ik wel niet in de spreekkamer heb staan die de hond knoflookshit te vreten geven, of nog achterlijker, van die kralen. Huisdieren complete parasieten-infestatie.
Alsof een teek/vlo denkt: oh no, een uitgebalanceerde hond met kralen, die bijten we niet. :facepalm:

Bravecto spot on en advantix werken prima.
-
Phloxx schreef:
20-03-2020 12:45
Niet luisteren naar al die toei hier over olieen en weet ik het wat.
Hoeveel eigenaren ik wel niet in de spreekkamer heb staan die de hond knoflookshit te vreten geven, of nog achterlijker, van die kralen. Huisdieren complete parasieten-infestatie.
Alsof een teek/vlo denkt: oh no, een uitgebalanceerde hond met kralen, die bijten we niet. :facepalm:

Bravecto spot on en advantix werken prima.
Die zijn giftig voor kind.

Tickfree is niet giftig voor kind.
kerst schreef:
20-03-2020 12:51
Die zijn giftig voor kind.

Tickfree is niet giftig voor kind.
Kind gaat niet aan de kat likken, neem ik aan.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven