Het grote koningshuistopic voor republikeinen

20-03-2020 14:05 118 berichten
Geen idee of dit een groot topic wordt, maar als je niets verwacht, gebeurt er ook niets.

De afgelopen weken wordt er regelmatig verzocht om niet kritisch over het koningshuis te posten in topics over het koningshuis. Ik vind dat topics op actueel gerust kritisch gevolgd mogen worden, maar in deze onzekere tijden is het wellicht ook geen verkeerd idee mensen een mooi sprookjestopic te gunnen waar ze kunnen zwijmelen bij jurken. Dan kunnen hier de zure zuigstengels zich ergeren aan (en ik citeer mijn opa, communist in hart en nieren): "Dat smerige stelletje opvreters dat nog niet eens in hun eigen onderhoud kan voorzien en denkt dat ze meer zijn dan een ander omdat ze toevallig een wiegje in een paleis hadden."

(Dat is een citaat he, dus dat kun je niet staffen).

Nou. We gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 17:03
Nee hoor!
Het is heel onduidelijk wat het koningshuis ons precies kost, wel dat het vele malen meer is dan 0,035%.
Controle en verantwoording vindt men niet zo nodig.
Ik heb 100.000.000 euro per jaar aangehouden als kosten. Maak er 500.000.000 euro van. Dan is het 0.17%
Daar ligt een land als Nederland toch nooit wakker van.


En 500.000.000 kost dat nooit. Dat zou betekenen dat het koningshuis 41.6 miljoen euro per maand kost. Lijkt mij persoonlijk wel heel erg veel. Kan met de beste wil niet bedenken wat er zo veel moet kosten.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2020 14:31
Koninkrijken zijn over het algemeen de meest vredelievende landen!

Dat wilde ik eventjes kwijt.
Kijk maar naar Saoedi-Arabië, het land dat met elke oorlog in het Midden-Oosten te maken heeft. Of naar al die Afrikaanse landen met koningen waar het ook niet bepaald geweldig gaat. En wat dichterbij huis in Spanje. Gisteren zeker het artikel in de Telegraaf over de handel en wandel van de Spaanse koning niet gelezen? Vele miljoenen aan steekpenningen en witwassen, naast de talloze minnaressen die hij erop na hield. (Het aantal wordt op zo'n 5000 geschat.)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-03-2020 18:30
Of naar al die Afrikaanse landen met koningen waar het ook niet bepaald geweldig gaat.
Al die Afrikaanse landen?? Er zijn maar drie monarchieën in hedendaags Afrika. Marokko, Swaziland en Lesotho.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
20-03-2020 18:44
Al die Afrikaanse landen?? Er zijn maar drie monarchieën in hedendaags Afrika. Marokko, Swaziland en Lesotho.
Dit zijn sowieso al de 5 rijkste koningen in Afrika:

https://www.beaumonde.nl/royalty/de-5-r ... van-afrika
Fizz schreef:
20-03-2020 18:30
Kijk maar naar Saoedi-Arabië, het land dat met elke oorlog in het Midden-Oosten te maken heeft. Of naar al die Afrikaanse landen met koningen waar het ook niet bepaald geweldig gaat. En wat dichterbij huis in Spanje. Gisteren zeker het artikel in de Telegraaf over de handel en wandel van de Spaanse koning niet gelezen? Vele miljoenen aan steekpenningen en witwassen, naast de talloze minnaressen die hij erop na hield. (Het aantal wordt op zo'n 5000 geschat.)
Het leven van de volkeren in koninkrijken zijn over het algemeen vredelievend en worden geleid door middel van een democratie. Over het algemeen en dat geldt voor veel republieken absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-03-2020 18:54
Dit zijn sowieso al de 5 rijkste koningen in Afrika:

https://www.beaumonde.nl/royalty/de-5-r ... van-afrika
Haha de Beau Monde als bron over monarchieën in Afrika 😂

Maar ik neem aan dat je het artikel niet hebt gelezen anders zou je die link niet geven.

Otumfuo Osei Tutu II is sinds 1999 koning van de Ashanti, een grote gemeenschap in Ghana


Adeyeye Enitan Ogunwusi, Ojaja II (vrolijkste naam van een royal ooit!), is sinds 2015 de traditionale koning (Oòni) van Ile-Ife, een oude stad in Osun, Nigeria.



Fredrick Obateru Akinruntan is de Olugbo (traditionele koning) van Ugbo, een olierijke gemeenschap in de staat Ondo in Nigeria


En het artikel zegt helemaal niks over hoe slecht het in die landen gaat terwijl jij dat aangaf. Dus ik zie niet echt de meerwaarde van je link.

Als jij de koning thuis bent dan kan je ook op dat lijstje denk ik.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2020 19:00
Het leven van de volkeren in koninkrijken zijn over het algemeen vredelievend en worden geleid door middel van een democratie. Over het algemeen en dat geldt voor veel republieken absoluut niet.
Een democratie kan ook prima functioneren met een president. De laatste Duitse keizer was ook niet bepaald een fijne vent. Ik kan mij niet voorstellen dat een president het in Spanje slechter gaat doen dan de corrupte koning die er nu zit.
Fizz schreef:
20-03-2020 19:08
Een democratie kan ook prima functioneren met een president. De laatste Duitse keizer was ook niet bepaald een fijne vent. Ik kan mij niet voorstellen dat een president het in Spanje slechter gaat doen dan de corrupte koning die er nu zit.
Er is geen koning die zo hard vecht tegen corruptie als de huidige Spaanse koning.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2020 19:10
Er is geen koning die zo hard vecht tegen corruptie als de huidige Spaanse koning.
Dan heb je toch het nieuws gemist. Of valt het aannemen van steekpenningen en witwassen volgens jou niet onder corruptie?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-03-2020 19:14
Dan heb je toch het nieuws gemist. Of valt het aannemen van steekpenningen en witwassen volgens jou niet onder corruptie?
Ze zegt toch de huidige koning. Niet de oud koning. De huidige koning wenst geen erfenis van zijn vader en heeft de betalingen van de staat naar zijn vader ook stop gezet.
Let’s Go Brandon!
Fizz schreef:
20-03-2020 19:14
Dan heb je toch het nieuws gemist. Of valt het aannemen van steekpenningen en witwassen volgens jou niet onder corruptie?
Dat was zijn vader en naar aanleiding daarvan weigert hij de erfenis van zijn vader en is de toelage van de oud koning stopgezet.

Dat was het nieuws!
Het Belgische koningshuis vind ik ook stom. Die zijn te belabberd om Nederlands te leren. Dat is toch mal.
Betty_Slocombe schreef:
20-03-2020 20:06
Het Belgische koningshuis vind ik ook stom. Die zijn te belabberd om Nederlands te leren. Dat is toch mal.
De koning heeft het volk in het Nederlands toegesproken.

Tja, de famielje Saksen, Coburg en Gotha is niet bepaald een famielje waar je deel van uit moet willen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet veel met of tegen het koningshuis. ( beetje de Efteling) maar ik zou wel eens willen weten hoe het toch kan dat koningskinderen altijd naar Atheneums enz.gaan. Nooit eens gezellig naar het VMBO.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
20-03-2020 17:04
Als daar een meerderheid voor is, gebeurt het echt wel.
Verdiep je eens in hoe een grondwetswijziging werkt, zou ik zeggen.

“ Een grondwetswijziging doorloopt 7 stappen:

De regering of 1 of meer leden van de Tweede Kamer dienen een voorstel tot grondwetswijziging in.
De Tweede en Eerste Kamer nemen dit wetsvoorstel in 1e lezing aan met een gewone meerderheid. Dit heet ook wel de ‘overwegingswet’ of de ‘verklaringswet’.
De Tweede Kamer wordt ontbonden en er worden verkiezingen gehouden. Hierdoor kunnen kiezers zich over de wijzigingen uitspreken.
Het in 1e lezing aangenomen voorstel indienen bij de nieuwe Tweede Kamer.
De Tweede en Eerste Kamer nemen het wetsvoorstel in 2e lezing aan met een 2/3 meerderheid.
Het ondertekenen van het wetsvoorstel door de koning en 1 of meer ministers of staatssecretarissen.
Publicatie van de wijziging in het Staatsblad. De wijziging treedt daarna direct in werking.”
pinkeltjepinkelotje wijzigde dit bericht op 20-03-2020 20:26
66.92% gewijzigd
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
20-03-2020 17:09
Het zal vast deuren openen die voor anderen gesloten blijven. Denk je ook niet?
Ik denk dat geld die deuren van al die Amsterdamse pandjes opent.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
20-03-2020 20:15
Ik heb niet veel met of tegen het koningshuis. ( beetje de Efteling) maar ik zou wel eens willen weten hoe het toch kan dat koningskinderen altijd naar Atheneums enz.gaan. Nooit eens gezellig naar het VMBO.
Slimme mensen maken vaak slimme kinderen met andere slimme mensen. Dat zie ik in zo veel families gebeuren.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Cateautje schreef:
20-03-2020 20:13
De koning heeft het volk in het Nederlands toegesproken.

Tja, de famielje Saksen, Coburg en Gotha is niet bepaald een famielje waar je deel van uit moet willen maken.
Uit zijn hoofd geleerd. Je kunt hem geen spontane vraag stellen en een coherent antwoord verwachten.
Betty_Slocombe schreef:
20-03-2020 20:22
Uit zijn hoofd geleerd. Je kunt hem geen spontane vraag stellen en een coherent antwoord verwachten.
Dat wist ik dan weer niet.
Het is wel grappig, want ik spreek dus beter Frans dan de koning van België Nederlands spreekt. En toch ben ik geen koningin. Het is oneerlijk verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
20-03-2020 20:15
Ik heb niet veel met of tegen het koningshuis. ( beetje de Efteling) maar ik zou wel eens willen weten hoe het toch kan dat koningskinderen altijd naar Atheneums enz.gaan. Nooit eens gezellig naar het VMBO.
Privé-onderwijs. En dan geen uitgerangeerde docent van een Luzac, nee de top.

Kijk eens hoeveel kinderen door vijf jaar havo worden gesleurd met schaduwonderwijs (en een dossier zo dik als de ouderwetse Gouden Gids aan bezwaren van ouders bij iedere onvoldoende).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2020 20:25
Dat wist ik dan weer niet.
Zoals Máxima het ‘hij was een beetje dom’ heeft ingestudeerd destijds.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
20-03-2020 20:15
Ik heb niet veel met of tegen het koningshuis. ( beetje de Efteling) maar ik zou wel eens willen weten hoe het toch kan dat koningskinderen altijd naar Atheneums enz.gaan. Nooit eens gezellig naar het VMBO.
Die krijgen jarenlang professionele bijles van kundige leraren.
Dat hebben ze ook wel nodig hoor.
lemoos2 schreef:
20-03-2020 20:35
Privé-onderwijs. En dan geen uitgerangeerde docent van een Luzac, nee de top.

Kijk eens hoeveel kinderen door vijf jaar havo worden gesleurd met schaduwonderwijs (en een dossier zo dik als de ouderwetse Gouden Gids aan bezwaren van ouders bij iedere onvoldoende).
Laatst ook al in een ander topic dat dit ter sprake kwam. Dat een forummer zei "Maar je moet toch wel iets kunnen voor VWO!" En dat dan de forummers die docent zijn dat gewoon kunnen ontkennen. Je komt echt ver met een bepaald pakket van huis uit.
Andersom trouwens ook. Ik heb elk jaar kinderen die een atheneumdiploma halen met nul hulp van thuis, behalve lekkere boterhammen (en soms dat niet eens). Die kinderen komen vast goed terecht, die hebben al strijd geleverd.

Overigens gaat een van de kinderen van Filip naar het speciaal onderwijs en daar is verder niet raar over gedaan. Gelukkig.
Ik vind Willem-Alexander en Máxima sympathiek overkomende mensen, maar voor mij hoeft het niet. Ik vind erfopvolging uit de tijd en snap de behoefte om mensen op een voetstuk te zetten, echt totaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven