Het grote koningshuistopic voor republikeinen

20-03-2020 14:05 118 berichten
Geen idee of dit een groot topic wordt, maar als je niets verwacht, gebeurt er ook niets.

De afgelopen weken wordt er regelmatig verzocht om niet kritisch over het koningshuis te posten in topics over het koningshuis. Ik vind dat topics op actueel gerust kritisch gevolgd mogen worden, maar in deze onzekere tijden is het wellicht ook geen verkeerd idee mensen een mooi sprookjestopic te gunnen waar ze kunnen zwijmelen bij jurken. Dan kunnen hier de zure zuigstengels zich ergeren aan (en ik citeer mijn opa, communist in hart en nieren): "Dat smerige stelletje opvreters dat nog niet eens in hun eigen onderhoud kan voorzien en denkt dat ze meer zijn dan een ander omdat ze toevallig een wiegje in een paleis hadden."

(Dat is een citaat he, dus dat kun je niet staffen).

Nou. We gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
20-03-2020 19:22
Ze zegt toch de huidige koning. Niet de oud koning. De huidige koning wenst geen erfenis van zijn vader en heeft de betalingen van de staat naar zijn vader ook stop gezet.
Het topic gaat toch over koningshuizen? Als iemand dan met argumenten voor het hebben van een koningshuis komt, dan zijn er minstens zoveel redenen om het af te schaffen. Het voorbeeld van Spanje is er een van. De zwager van de koning zit al achter de tralies en zijn zus moet van zijn acties op de hoogte zijn geweest. Omdat zij prinses is, komt ze niet voor de rechter.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
20-03-2020 22:15
Het topic gaat toch over koningshuizen? Als iemand dan met argumenten voor het hebben van een koningshuis komt, dan zijn er minstens zoveel redenen om het af te schaffen. Het voorbeeld van Spanje is er een van. De zwager van de koning zit al achter de tralies en zijn zus moet van zijn acties op de hoogte zijn geweest. Omdat zij prinses is, komt ze niet voor de rechter.
Ik waardeer het feit dat je toch nog je gezicht probeert te redden na die misser met de Beau Monde. Maar je verdraait het verhaal en maakt er weer iets anders van. Je reageerde op het gegeven dat de huidige Spaanse koning tegen corruptie vecht met de opmerking dat iemand het nieuws heeft gemist. Het nieuws dat niet eens over die koning gaat. Dus sla je de plank weer mis. Het onderwerp maakt niet eens uit, als je eraan deel wilt nemen is het jammer dat je met compleet verkeerde informatie komt.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-03-2020 19:00
Het leven van de volkeren in koninkrijken zijn over het algemeen vredelievend en worden geleid door middel van een democratie. Over het algemeen en dat geldt voor veel republieken absoluut niet.
Hoe kom je daar nou toch bij?
Genoeg voorbeelden van democratische republieken hoor!
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
20-03-2020 21:02
Ik vind Willem-Alexander en Máxima sympathiek overkomende mensen, maar voor mij hoeft het niet. Ik vind erfopvolging uit de tijd en snap de behoefte om mensen op een voetstuk te zetten, echt totaal niet.
Dat begrijp ik ook echt totaal niet. Kan me bijna niet voorstellen dat zij dat zelf ergens ook wel weten. Het is niet voor niets dat er met het nieuwe “Koningsdag” geprobeerd is de jongere generatie enthousiast te houden met een jaarlijks terugkerend nieuw dansje.
Fizz schreef:
20-03-2020 22:15
Het topic gaat toch over koningshuizen? Als iemand dan met argumenten voor het hebben van een koningshuis komt, dan zijn er minstens zoveel redenen om het af te schaffen. Het voorbeeld van Spanje is er een van. De zwager van de koning zit al achter de tralies en zijn zus moet van zijn acties op de hoogte zijn geweest. Omdat zij prinses is, komt ze niet voor de rechter.

(O) (O)

2014:Spaanse prinses voor rechter om verduistering https://www.nos.nl/l/t/2010228 via @NOS

2015: https://blauwbloed.eo.nl/artikel/2015/0 ... tina-titel Prinses Cristina van Spanje is haar titel hertogin van Palma de Mallorca kwijt

2016:Koning Felipe ontneemt zus titel https://www.nos.nl/l/t/2040860 via @NOS
PinkeltjePinkelotje schreef:
20-03-2020 16:45
Bernhard jr is geen lid van het Koninklijk Huis en krijgt ook geen geld van de staat. Die kerel heeft gewoon veel geld geërfd en slim geïnvesteerd. Als je het koningshuis afschaft verandert er voor hem niets.

Eens.
Cateautje schreef:
20-03-2020 19:10
Er is geen koning die zo hard vecht tegen corruptie als de huidige Spaanse koning.

:thumbsup: Klopt.
Wie een greintje kennis van de geschiedenis van de lage landen heeft kan natuurlijk alleen maar zeggen: leve de hertog!
Alex_8 schreef:
21-03-2020 12:59
Eens.
Ik ben verbaasd dat jij hier reageert, heb je niet gezien wie het topic geopend heeft?
Ik heb eigenlijk niet zo'n mening over het koningshuis. Terwijl ik toch best vaak wèl een mening heb.
Zolang ze niks te vertellen hebben vind ik het geloof ik wel prima.
Ja, ze kosten geld, maar een president kost ook geld (USA).
En ik zie wel de meerwaarde voor de p.r. in het buitenland. Op één of andere manier geeft het in het buitenland status en goodwill.
Zwijmelen bij jurken doe ik dan weer niet.
Dus....kweenieprecies.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
21-03-2020 15:06

Dus....kweenieprecies.
Dat is in ieder geval wel duidelijk ja.
hannaa45 schreef:
21-03-2020 15:41
Dat is in ieder geval wel duidelijk ja.

Proef ik hier afkeuring?
Alle reacties Link kopieren
Die Willem Alexander heeft het vwo niet afgemaakt. Hij heeft op een kostschool in Amerika zijn high school afgemaakt. Op zo'n high school kan je zo'n beetje op elk niveau examen doen. Privacy was de officiële reden, de onofficiële reden was, heb ik uit betrouwbare bron, dat hij het vwo niet kon halen.
Hij is alsnog drs geworden. De scriptie is overigens, uitzonderlijk bijzonder, niet terug te lezen.https://www.vn.nl/ko-colijn-koning-scriptie/
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
21-03-2020 19:27
Hij is alsnog drs geworden. De scriptie is overigens, uitzonderlijk bijzonder, niet terug te lezen.https://www.vn.nl/ko-colijn-koning-scriptie/
Ik weleens ergens gelezen dat hij die scriptie niet zelf heeft geschreven. Het lijkt mij ook stug dat iedereen van het koningshuis de capaciteiten heeft om aan de universiteit te studeren.
Alle reacties Link kopieren
Willem hield tijdens zijn speech zijn handen de hele tijd op elkaar. Rutte deed dat ook al. Ik verdenk ze ervan gouden munten in de onderste hand vast te houden, gewoon voor het geval dat..
...
lemoos2 schreef:
20-03-2020 20:36
Zoals Máxima het ‘hij was een beetje dom’ heeft ingestudeerd destijds.
Ik hoorde laatst voor het eerst dat dit ingestudeerd was. Naïef als ik soms ben, was ik echt even perplex en niet een beetje dom maar wel een beetje teleurgesteld.
Zijn er meer mensen die Máxima minder leuk over vinden komen dan vroeger ?
Ik vind haar altijd een fris en zacht en enorm charismatisch maar dat is een beetje weg vind ik.
Billy_Mean schreef:
23-03-2020 09:09
Zijn er meer mensen die Máxima minder leuk over vinden komen dan vroeger ?
Ik vind haar altijd een fris en zacht en enorm charismatisch maar dat is een beetje weg vind ik.
Tja, de overgang gaat niet aan Maxima voorbij.
Charlotte2020 schreef:
23-03-2020 09:36
Tja, de overgang gaat niet aan Maxima voorbij.
Dat is waar. Niks mis mee ook. Ik bedoel eigenlijk meer dat ik haar minder sympathiek vind overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dit was het 'weetje van de dag' van cijfers liegen niet van vandaag:


Wat kost dat nou, per jaar, zo'n koningshuis?

Verenigd Koninkrijk: pakweg 94,35 miljoen euro.
Monaco: ongeveer 47,5 miljoen euro.
Nederland: ca. 43,2 miljoen euro.
Noorwegen: een slordige 43,2 miljoen euro.
Belgie: om en nabij de 13,2 miljoen euro.
Denemarken: grofweg 10,5 miljoen euro.
Luxemburg: plusminus 10,5 miljoen euro.
Spanje: ruwweg 7,9 miljoen euro.
Zweden: zo'n 7 miljoen euro.


Nou, dat kost dus best wel veel, ons koningshuis. Je zou er republikein van worden.
En eigenlijk vond ik sowieso al dat ik republikein zou moeten zijn, want zo'n koningshuis is toch echt niet meer van deze tijd, maar toch, ik vind het zo leuk, een koning(in). En dan die leuke triple-A meiden erbij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
26-03-2020 21:23
Dit was het 'weetje van de dag' van cijfers liegen niet van vandaag:


Wat kost dat nou, per jaar, zo'n koningshuis?

Verenigd Koninkrijk: pakweg 94,35 miljoen euro.
Monaco: ongeveer 47,5 miljoen euro.
Nederland: ca. 43,2 miljoen euro.
Noorwegen: een slordige 43,2 miljoen euro.
Belgie: om en nabij de 13,2 miljoen euro.
Denemarken: grofweg 10,5 miljoen euro.
Luxemburg: plusminus 10,5 miljoen euro.
Spanje: ruwweg 7,9 miljoen euro.
Zweden: zo'n 7 miljoen euro.


Nou, dat kost dus best wel veel, ons koningshuis. Je zou er republikein van worden.
En eigenlijk vond ik sowieso al dat ik republikein zou moeten zijn, want zo'n koningshuis is toch echt niet meer van deze tijd, maar toch, ik vind het zo leuk, een koning(in). En dan die leuke triple-A meiden erbij.
Voor ons is dat veel. Voor Nederland niet. De cijfers staan ergens eerder in dit topic.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
26-03-2020 22:44
Voor ons is dat veel. Voor Nederland niet. De cijfers staan ergens eerder in dit topic.
Ah, ik ben dus mosterd. Ik had niet alle reacties gelezen voor ik dit postte.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
26-03-2020 22:48
Ah, ik ben dus mosterd. Ik had niet alle reacties gelezen voor ik dit postte.
Eigenlijk weet niemand precies hoeveel het koningshuis kost. Ik had voor het gemak 100 miljoen en 500 miljoen per jaar en beide bedragen zijn verwaarloosbaar op de begroting. Jouw informatie gaat uit van een nog lager bedrag. Om even te vergelijken, stel dat je netto 1500 euro per maand verdient dan is de bijdrage voor het koningshuis 30 eurocent per maand. Het argument van kosten is eigenlijk dus grote flauwekul voor de meesten van ons denk ik. Nu twijfel ik er niet aan dat er mensen zijn voor wie 30 eurocent per maand veel is voor iets waar ze niet achter staan.
Let’s Go Brandon!
Ik geef niets om het koningshuis. Afschaffen lijkt me teveel gedoe, maar van mij hadden ze er niet hoeven zijn. Of ze nou werken of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven