Het grote koningshuistopic voor republikeinen

20-03-2020 14:05 118 berichten
Geen idee of dit een groot topic wordt, maar als je niets verwacht, gebeurt er ook niets.

De afgelopen weken wordt er regelmatig verzocht om niet kritisch over het koningshuis te posten in topics over het koningshuis. Ik vind dat topics op actueel gerust kritisch gevolgd mogen worden, maar in deze onzekere tijden is het wellicht ook geen verkeerd idee mensen een mooi sprookjestopic te gunnen waar ze kunnen zwijmelen bij jurken. Dan kunnen hier de zure zuigstengels zich ergeren aan (en ik citeer mijn opa, communist in hart en nieren): "Dat smerige stelletje opvreters dat nog niet eens in hun eigen onderhoud kan voorzien en denkt dat ze meer zijn dan een ander omdat ze toevallig een wiegje in een paleis hadden."

(Dat is een citaat he, dus dat kun je niet staffen).

Nou. We gaan het zien.
hannaa45 schreef:
20-03-2020 23:07
Hoe kom je daar nou toch bij?
Genoeg voorbeelden van democratische republieken hoor!
Ja, het regime in Duitsland en Frankrijk is echt afschuwelijk. ;)
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
27-03-2020 00:14
Eigenlijk weet niemand precies hoeveel het koningshuis kost. Ik had voor het gemak 100 miljoen en 500 miljoen per jaar en beide bedragen zijn verwaarloosbaar op de begroting. Jouw informatie gaat uit van een nog lager bedrag. Om even te vergelijken, stel dat je netto 1500 euro per maand verdient dan is de bijdrage voor het koningshuis 30 eurocent per maand. Het argument van kosten is eigenlijk dus grote flauwekul voor de meesten van ons denk ik. Nu twijfel ik er niet aan dat er mensen zijn voor wie 30 eurocent per maand veel is voor iets waar ze niet achter staan.
Wat een non argument.
Die vele miljoenen kunnen aan veel zinniger zaken uitgegeven worden, dan aan een ondemocratisch koningshuis dat geen ander nut heeft dan een stelletje mensen verregaande privileges geven.
Zoals gratis woningen, inrichtingen, luxe vervoer, gratis (veel!) personeel, belastingvoordelen en daar bovenop nog een miljoentje of zo aan zakgeld.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
27-03-2020 00:28
Wat een non argument.
Die vele miljoenen kunnen aan veel zinniger zaken uitgegeven worden, dan aan een ondemocratisch koningshuis dat geen ander nut heeft dan een stelletje mensen verregaande privileges geven.
Zoals gratis woningen, inrichtingen, luxe vervoer, gratis (veel!) personeel, belastingvoordelen en daar bovenop nog een miljoentje of zo aan zakgeld.
Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet antwoorden.

Als je mijn cijfers die te controleren zijn afdoet als non argumenten maar zelf met een argument als een miljoentje of zo zakgeld komt dan kan ik dat niet volgen.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
27-03-2020 11:53
Ik weet niet zo goed wat ik hier op moet antwoorden.

Als je mijn cijfers die te controleren zijn afdoet als non argumenten maar zelf met een argument als een miljoentje of zo zakgeld komt dan kan ik dat niet volgen.
Die 30 cent per maand had ook naar de zorg kunnen gaan bijvoorbeeld. Het blijft een flink bedrag dat we er aan uitgeven, en landen zonder koningshuis weten zich ook wel op de internationale wereldkaart te vertegenwoordigen (omdat dat altijd het argument voor het nut van het koningshuis lijkt te zijn). Overigens zijn veel mensen in het buitenland altijd erg verbaasd dat Nederland een monarchie is. We hebben een vrij progressieve uitstraling, en in de gedachte van bijvoorbeeld Amerikanen matcht dat helemaal niet met een koningshuis. Bea en Lex hebben daar dus niet veel indruk gemaakt, haha!

Ik ben niet voor afschaffing, maar de argumenten die voorstanders van het koningshuis aandragen vind ik altijd erg onlogisch. Prima dat je voor bent, maar geef gewoon toe dat je het gewoon leuk vindt, een koningshuis. Want uiteindelijk komt het daar op neer.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-03-2020 11:57
Die 30 cent per maand had ook naar de zorg kunnen gaan bijvoorbeeld. Het blijft een flink bedrag dat we er aan uitgeven, en landen zonder koningshuis weten zich ook wel op de internationale wereldkaart te vertegenwoordigen (omdat dat altijd het argument voor het nut van het koningshuis lijkt te zijn). Overigens zijn veel mensen in het buitenland altijd erg verbaasd dat Nederland een monarchie is. We hebben een vrij progressieve uitstraling, en in de gedachte van bijvoorbeeld Amerikanen matcht dat helemaal niet met een koningshuis. Bea en Lex hebben daar dus niet veel indruk gemaakt, haha!

Ik ben niet voor afschaffing, maar de argumenten die voorstanders van het koningshuis aandragen vind ik altijd erg onlogisch. Prima dat je voor bent, maar geef gewoon toe dat je het gewoon leuk vindt, een koningshuis. Want uiteindelijk komt het daar op neer.
Ik schreef eerder in dit topic al dat alles afhangt van iemands persoonlijke voorkeur.

Ik heb er persoonlijk ook niks mee. Mijn reactie was op iemand die zei dat het zo duur is terwijl dat helemaal niet zo is.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-03-2020 11:57
Ik ben niet voor afschaffing, maar de argumenten die voorstanders van het koningshuis aandragen vind ik altijd erg onlogisch. Prima dat je voor bent, maar geef gewoon toe dat je het gewoon leuk vindt, een koningshuis. Want uiteindelijk komt het daar op neer.
Dat klopt in mijn geval dus helemaal: ik vind het gewoon leuk. Kan er niks aan doen. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Een upje voor dit topic omdat ik serieus moest lachen toen het verzoek kwam om op "woningsdag" (aaaaargh!) om 16.00 het Wilhelmus te zingen. Voor onze konings, denk ik.
Wat een debiel idee. Wie gaat dat nou doen? Fok de koning, beste mensen, ik heb wel iets beters te doen. Of misschien wil ik het wel doen, wanneer de koning een kwart van zijn vermogen aan het Rode Kruis doneert (zoals ik op Twitter las). Tot die tijd zing ik iets anders om 16.00 uur.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
15-04-2020 16:30
Een upje voor dit topic omdat ik serieus moest lachen toen het verzoek kwam om op "woningsdag" (aaaaargh!) om 16.00 het Wilhelmus te zingen. Voor onze konings, denk ik.
Wat een debiel idee. Wie gaat dat nou doen? Fok de koning, beste mensen, ik heb wel iets beters te doen. Of misschien wil ik het wel doen, wanneer de koning een kwart van zijn vermogen aan het Rode Kruis doneert (zoals ik op Twitter las). Tot die tijd zing ik iets anders om 16.00 uur.
Op zich best aardig dat ze wat alternatieven proberen te verzinnen nu Koningsdag niet doorgaat, maar woningsdag?!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
15-04-2020 16:30
Een upje voor dit topic omdat ik serieus moest lachen toen het verzoek kwam om op "woningsdag" (aaaaargh!) om 16.00 het Wilhelmus te zingen. Voor onze konings, denk ik.
Wat een debiel idee. Wie gaat dat nou doen? Fok de koning, beste mensen, ik heb wel iets beters te doen. Of misschien wil ik het wel doen, wanneer de koning een kwart van zijn vermogen aan het Rode Kruis doneert (zoals ik op Twitter las). Tot die tijd zing ik iets anders om 16.00 uur.
Hier gaat niemand zingen. Zelfs al zou iemand het Wilhelmus willen zingen, ze komen toch niet verder dan de eerste twee regels :)
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
15-04-2020 17:15
Hier gaat niemand zingen. Zelfs al zou iemand het Wilhelmus willen zingen, ze komen toch niet verder dan de eerste twee regels :)
Ik ken dus die twee coupletten uit mijn hoofd. Vinden mijn leerlingen hilarisch, als ik over "mijn schild ende betrouwen" begin.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
15-04-2020 17:20
Ik ken dus die twee coupletten uit mijn hoofd. Vinden mijn leerlingen hilarisch, als ik over "mijn schild ende betrouwen" begin.
Bij mij breekt het gekrijs al uit na de tweede zin. Duits of Diets bloed...

Geweldig voorzetje altijd om een van mijn favoriete onderwerpen aan te zwengelen: cognaten en valse cognaten
Nee heb je, ja kun je krijgen
Heerlijk toch die twee maten die telkenmale gehanteerd worden als het om iets met de oranjes te maken heeft. :nooo:


https://nos.nl/artikel/2333807-stichtin ... o-aan.html
Hetvrijewoord schreef:
14-05-2020 00:40
Heerlijk toch die twee maten die telkenmale gehanteerd worden als het om iets met de oranjes te maken heeft. :nooo:


https://nos.nl/artikel/2333807-stichtin ... o-aan.html

Ja, het is weer echt des Oranjes. Er wordt op radio 1 nu vooral ook het jagen gebagatelliseerd. De Oranjes hebben mazzel dat er iets teveel juichaapjes zijn van dat volk.
Vanavond een aflevering uit dezelfde serie over de Oranjes en kunst. Gaan ze ook fatsoenlijk mee om.
Hetvrijewoord schreef:
14-05-2020 00:40
Heerlijk toch die twee maten die telkenmale gehanteerd worden als het om iets met de oranjes te maken heeft. :nooo:


https://nos.nl/artikel/2333807-stichtin ... o-aan.html
Ja maar ja ze doen dat al jaren zo.
Ik wil ook wel 7200 ha ter bescherming van mijn persoonlijke levenssfeer.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
14-05-2020 06:22
Ja, het is weer echt des Oranjes. Er wordt op radio 1 nu vooral ook het jagen gebagatelliseerd. De Oranjes hebben mazzel dat er iets teveel juichaapjes zijn van dat volk.
Ze mogen ook blij zijn, dat politieke partijen te bang zijn om kiezers te verliezen als ze zich kritisch over het koningshuis uit zouden laten.
hannaa45 schreef:
14-05-2020 11:33
Ze mogen ook blij zijn, dat politieke partijen te bang zijn om kiezers te verliezen als ze zich kritisch over het koningshuis uit zouden laten.

Het is toch ook het nieuws en de pers. Sommige dingen worden verzwegen terwijl het wel bekend is. Berhard reisde in de oorlog gewoon naar Zwitserland om af te spreken met zijn moeder en zijn broer die bij de SS zat. Ondertussen werden de Joden in treinen gepropt in heel Europa.

Hoor je de pers pas over als ze lovend kunnen spreken over WA. Had al lang en breed besproken moeten zijn. En het volk maar klappen!
Betty_Slocombe schreef:
14-05-2020 11:12
Ja maar ja ze doen dat al jaren zo.
Ik wil ook wel 7200 ha ter bescherming van mijn persoonlijke levenssfeer.

Ik wil ook wel subsidie voor iets waar ik geen recht op heb en dat de politiek het dan goedpraat.
Dit is nou fraude. Terugbetalen die miljoenen en openstellen die handel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven