Kat naar buiten?

29-03-2020 23:09 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo dames,

Even een vraag. Wij hebben 2 katten. Eentje van 6 jaar en eentje van 5 jaar. Ik heb altijd het gevoel gehad dat de kat van 6 jaar een kat is die graag op avontuur gaat. Hij is me al een aantal keren naar buiten geglipt als ik bijv. even snel de vuilniszak in de kliko moest weggooien maar ik heb hem altijd meteen weer naar binnen gebracht. Ik zelf vond dit altijd een fijner gevoel om hem binnen te hebben

Nu is het zo dat we tegen een probleem aan lopen. Onze oudste kater is altijd ontzettend levendig in de nachten. Mijn man en ik hebben ons altijd hier wel een beetje aan gestoord maar toch accepteerden we het. Hij mauwt veel, springt tegen de klinken, krabt aan de deuren. Alles voor aandacht terwijl hij dat overdag nauwelijks doet. Alle klinken staan bij ons al anders en we willen hem niet op de slaapkamer hebben ivm plassen op ons bed dat we jaren geleden mee hebben gemaakt. We spelen van tevoren nog flink met hem zodat hij misschien toch moe word maar tevergeefs.

Nu komt het probleem. In december zijn wij trotse ouders geworden van ons zoontje en sindsdien storen wij ons nogal behoorlijk aan onze kater s’nachts. We zijn telkens bang dat de kleine wakker word door hem. laten we zeggen dat ons zoontje geen gemakkelijke slaper is overdag dus alle slaap s’nachts is van harte welkom. We zien ook via de babyfoon dat hij vaker op de geluiden van de kat reageert.

Ik heb mijn kat de afgelopen weken in de gaten gehouden en hij kijkt zo graag onze tuin in. (We hebben een diepe tuin) onze andere kater toont hier absoluut geen interesse in en ligt als het kan de hele dag op de krabton. Vandaar dat ik ook steeds meer ben gaan denken of dit misschien geen betere keuze is voor ons allemaal.

Nu zat ik eraan te denken om onze oudste kater als de temperaturen weer wat beter zijn s’nachts buiten te laten en overdag gewoon lekker binnen. Maar ik vind het nog steeds een heel eng idee dus ben nog enorm aan het twijfelen. Wat denken jullie ervan? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?
louchantez wijzigde dit bericht op 29-03-2020 23:12
4.14% gewijzigd
louchantez schreef:
30-03-2020 08:03
Nee hoor. Ik dacht het al eerder maar ik durfde het gewoon niet. Dat gevoel is er nog steeds vandaar dat ik hier voor ervaringen en tips vraag.
Uit je op blijkt duidelijk dat de kat
‘s nachts naar buiten moet omdat jij last van hem hebt. ‘s nachts een kat buiten is geen goed idee. De kat loopt gevaar en de kat rooft. Als je je kat naar buiten wil doen zorg er dan voor dat je tuin afgesloten is zodat hij er niet uit kan
Nou 's nachts naar buiten en overdag naar binnen hoor je toch niet veel. Dat klinkt idd wel erg convenient voor jou.

Waarom plaats je geen kattenluik, kan ie zelf kiezen.
Als hij overdag buiten is, slaapt hij s nachts hoor. Die van ons slieren de hele dag door de buurt.
ik geef mn bek ook maar een douw
louchantez schreef:
30-03-2020 08:03
Nee hoor. Ik dacht het al eerder maar ik durfde het gewoon niet. Dat gevoel is er nog steeds vandaar dat ik hier voor ervaringen en tips vraag.
Je overweegt serieus een nacht lang, elke nacht, een kat uit te sluiten. Niet echt liefdevol.
De kattenluikjes werden hier pas aangedragen.
Hier 2 jonge katten die overdag naar buiten kunnen. Het kattenluikje gaat al vroeg in de ochtend open en tegen schemer weer op slot. Mijn katten hoor ik de hele nacht niet, ze slapen als roosjes. Ik zou je dat aanraden ipv 's nachts omdat ze dan toch vaak op de struin gaan met alle gevolgen van dien. Woon je in een rustige buurt? Anders zou ik een grote ren maken, je wilt niet dat hij aangereden wordt lijkt me.
Heel toevallig hebben wij twee dagen geleden onze tuin afgezet zodat de katten naar buiten kunnen. De vorige kat liep altijd de hele buurt door te zwerven maar is helaas doodgereden, ondanks dat we in een enorm rustige buurt wonen. Dus dat durven we niet meer.
Nu mogen ze overdag naar buiten, maar we blijven er alsnog bij, want ik denk dat 1 van de 2 ook een Houdini is plus een paar vogeltjes zijn momenteel bezig een nestje te bouwen (leuk dat thuiswerken, kunnen we dat ook bewonderen). 's Nachts naar buiten doen we niet (meer).
Oke toch maar eens overwegen dan maar om de kat overdag buiten te laten.
Eerst even met mijn man kijken hoe we onze tuin het beste kunnen afzetten en of ik het wel aandurf

Iedereen bedankt voor de tips

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven