Achterstand in groep 1?
woensdag 1 april 2020 om 10:42
Onze oudste is in februari 5 geworden en zit in groep 1. Nu waren er al wat berichten en kreeg hij extra ondersteuning en nu ook RT voor taal en rekenen. Ik kreeg vandaag bericht van de docent dat ze met ons wil bellen over zijn achterstand.
Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.
Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.
Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
woensdag 1 april 2020 om 10:48
woensdag 1 april 2020 om 10:49
dat is toch Groep 0?TiumPerfectum schreef: ↑01-04-2020 10:48Mijn beeld bij groep 1 is gewoon vertrouwd raken met school en dingen ontdekken.
woensdag 1 april 2020 om 10:49
je kunt van een VMBO-leerling geen VWO-er maken hoor, als schoolTiumPerfectum schreef: ↑01-04-2020 10:48Het zal absoluut beide zijn, het type onderwijs is vrij pittig. Ik heb hier zelf op school gezeten.

woensdag 1 april 2020 om 10:53
Groep 0 heeft vooral te maken met wanneer je kind jarig is en het gekozen beleid van school op dat vlak.
Ik denk dat TO even relax moet doen. Overal in groep 1 worden er dingen getest en als kind onder vast gestelde normen en /of het landelijke gemiddelde zit ( citoscores bijv) dan gaan ze even overleg hebben met de ouder over wat ze kind gaan en kunnen aanbieden.
Meer niet. Heel normaal op bijna elke school. En ja vanaf groep 1.
RT, dat vind ik wel een beetje gek/vroeg. Of er moet echt een duidelijke goede reden zijn.
Ik denk dat TO even relax moet doen. Overal in groep 1 worden er dingen getest en als kind onder vast gestelde normen en /of het landelijke gemiddelde zit ( citoscores bijv) dan gaan ze even overleg hebben met de ouder over wat ze kind gaan en kunnen aanbieden.
RT, dat vind ik wel een beetje gek/vroeg. Of er moet echt een duidelijke goede reden zijn.

woensdag 1 april 2020 om 11:00
Ja, RT vind ik ook wel vroeg. Op onze school doen ze dat niet bij de kleuters. Wel andere vormen van begeleiding trouwens, maar geen RT.MevrouwTomatensoep schreef: ↑01-04-2020 10:53In groep 1 al RT? Mag een kleuter alsjeblieft ook gewoon nog even kleuter zijn? Van dit soort berichten word ik echt naar en ik ben nota bene zelf juf.
woensdag 1 april 2020 om 11:09
Als hij afgelopen februari 5 is geworden zit hij dus al meer dan een jaar op school, dan ben je de fase van het vertrouwd raken met school wel voorbij en wordt er gekeken naar bepaalde vaardigheden/ontwikkelingen (sociaal, mentaal, motorisch ect.) die bij een bepaalde leeftijd horen. En “lezen en rekenen” klinkt als iets heel zwaars en niet passends bij groep 1, maar daar is het meer getallen en getallenspelletjes, rijmen, ect., op een speelse manier met letters en getallen bezig zijn.TiumPerfectum schreef: ↑01-04-2020 10:48Ja tuurlijk wacht in het belletje af. Hij heeft inmiddels al RT en ik ben dus erg benieuwd of dit gangbaar is voor groep 1. Mijn beeld bij groep 1 is gewoon vertrouwd raken met school en dingen ontdekken.
woensdag 1 april 2020 om 11:09
Veel scholen hebben een protocol waarin staat wat een groep 1 leerling zou moeten kunnen om door te gaan naar groep 2. Jij zegt hij kent letters, misschien kent hij er niet genoeg? Hij is 5, dat betekent dat hij al een paar maanden groep 0 is geweest en nu een half jaar groep 1 heeft gedraaid. Wellicht is het gewoon iets kleins waar ze aandacht aan willen besteden en bestaat de achterstand uit wat letters en wat rekenvaardigheden. Even aanhoren. Vind je het dan alsnog te hoog gegrepen, kan je toch altijd nog naar andere scholen kijken?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
woensdag 1 april 2020 om 11:14
Ja hoor, gewoon met de zweep erover.
ik geef mn bek ook maar een douw
woensdag 1 april 2020 om 11:21
Nee maar hoe meer ondersteuning en aandacht, hoe groter de kans dat je het hoogst haalbare eruit kunt slepen natuurlijk. Je valt als gemiddelde leerling misschien ook eerder negatief op tussen de norm van havo/VWO.
tiumperfectum wijzigde dit bericht op 01-04-2020 11:33
15.26% gewijzigd
woensdag 1 april 2020 om 11:53
er zit een hele hoge correlatie tussen opleidingsniveau van de ouders en dat van hun kinderen
als de school van TO veel Groep 8ers heeft die naar het VWO gaan, is het een:
- Goeie wijk
- Blanke school
- Hoog opgeleide ouders
- Intelligente ouders
- Met hoogopgeleide-ouder-hobbies (voorlezen, theater etc)
En soms zitten er ook kinderen op die school, die geen VWO gaan doen, en dat is prima
woensdag 1 april 2020 om 12:31
En het plan wat er lag om de kleutertoetsen weg te halen was ik dus ook groot voorstander van. Groep 1!! Kinderen van 4-5 jaar! Het is al zo lang bewezen dat er nou eenmaal kinderen zijn die wat meer tijd nodig hebben om te gaan leren. Daar is echt helemaal niks mis mee op die leeftijd. Voor kleuters is nog altijd het belangrijkste wat er geleerd moet worden het omgaan met elkaar, het ontwikkelen van de motoriek, de fantasie etc. De cognitieve functies volgen echt wel.Luci_Morgenster schreef: ↑01-04-2020 10:53Groep 0 heeft vooral te maken met wanneer je kind jarig is en het gekozen beleid van school op dat vlak.
Natte tosti..

woensdag 1 april 2020 om 12:34
Ik vind het echt geen probleem om te kijken wat een kind wel en niet al kan, ook op de kleuterschool.MevrouwTomatensoep schreef: ↑01-04-2020 12:31En het plan wat er lag om de kleutertoetsen weg te halen was ik dus ook groot voorstander van. Groep 1!! Kinderen van 4-5 jaar! Het is al zo lang bewezen dat er nou eenmaal kinderen zijn die wat meer tijd nodig hebben om te gaan leren. Daar is echt helemaal niks mis mee op die leeftijd. Voor kleuters is nog altijd het belangrijkste wat er geleerd moet worden het omgaan met elkaar, het ontwikkelen van de motoriek, de fantasie etc. De cognitieve functies volgen echt wel.
En of je daar iets mee moet bij 4 jarigen, als school of ouder vind ik dan weer een andere zaak. Van mij mag dat wel veranderen in wel of niet al willen. Of daar pas een jaar later naar kijken.
Het is namelijk wel handig als ze bepaalde dingen wel al kunnen voor in groep 3.
woensdag 1 april 2020 om 15:38
woensdag 1 april 2020 om 15:58
Dat is het nou juist, in groep 1 al RT en blijven zitten vind ik vrij extreem. In een klas waar er nog niet zoveel eisen zouden moeten zijn.Bladiebladiebla2016 schreef: ↑01-04-2020 15:38Zoon zit op vwo en heeft ook rt. Zegt dus ook niets. Maar als hij een achterstand heeft en die achterstand wordt nu misschien groter door de omstandigheden waarin we zitten dan is het toch geen ramp als hij nog een jaartje in groep 1 zit. Om daarvoor nu gelijk van school te veranderen.