Achterstand in groep 1?

01-04-2020 10:42 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste is in februari 5 geworden en zit in groep 1. Nu waren er al wat berichten en kreeg hij extra ondersteuning en nu ook RT voor taal en rekenen. Ik kreeg vandaag bericht van de docent dat ze met ons wil bellen over zijn achterstand.

Nu gaat er van alles door me heen, ik was altijd in de veronderstelling dat taal en rekenen in groep 1 ter kennismaking zijn. Hij kan zijn naam schrijven, cijfers en letter herkennen en hij is sociaal heel ad rem.

Iemand herkenning of ervaring? Ik twijfel nu enorm of deze school wel bij hem past. Het is een extreem prestatie gerichte school, 90% stroomt uit naar havo/VWO. Ik heb hier zelf ook gezeten, ik vond de structuur en duidelijkheid erg fijn maar ik ben heel bang voor het verdere verloop als dit soort dingen in groep 1 al spelen.
Intotheunknown schreef:
01-04-2020 15:47
Ik vermoed dat ze gewoon gaan bespreken wat je de aankomende zes weken met zoon thuis kan doen, nu RT wegvalt
Dat denk ik niet, anders zou ik geen bericht krijgen dat ze zich zorgen maakt over zijn achterstand en graag even contact met ons heeft. Zijn juf dus niet de RT.
Voor mij zou het véél te vroeg zijn om te spreken over een achterstand.

Ze kijken volgend jaar in maart maar waar ie staat.

Ik vind de school dus véél te snel gaan en als ik hoor wat ie moet kennen vraag ik me af of die juf geen jaar te vroeg is. Letters, cijfers, ... hij heeft verdorie nog meer dan een jaar tijd daarvoor.
Ik vind het idioot, RT voor taal en rekenen voor een kind van 5.
Marnamai schreef:
01-04-2020 18:20

Ik vind de school dus véél te snel gaan en als ik hoor wat ie moet kennen vraag ik me af of die juf geen jaar te vroeg is. Letters, cijfers, ... hij heeft verdorie nog meer dan een jaar tijd daarvoor.
maar jij bent geen juf en hebt geen kinderen, toch?

ik hoop toch, dat TO vertrouwen in juf/RT heeft
Marnamai schreef:
01-04-2020 18:20

Voor je fictieve kinderen? :rofl:
Er wordt bij ons wel ondersteuning geboden aan kleuters. Meestal gaat het dan om kinderen met een ontwikkelingsachterstand, soms alleen een taalachterstand. Hoe sneller je daar hulp bij aanbiedt, hoe beter.
Maar dan gaat het niet om letters en cijfers maar om woordenschat en begrippen. Als hij al RT krijgt, weet je toch waarvoor, dat is dan toch uitgelegd?
Gatinmijnsok schreef:
01-04-2020 20:00
Er wordt bij ons wel ondersteuning geboden aan kleuters. Meestal gaat het dan om kinderen met een ontwikkelingsachterstand, soms alleen een taalachterstand. Hoe sneller je daar hulp bij aanbiedt, hoe beter.
Maar dan gaat het niet om letters en cijfers maar om woordenschat en begrippen. Als hij al RT krijgt, weet je toch waarvoor, dat is dan toch uitgelegd?
Zijn woordenschat is goed maar hij pakt dingen niet snel genoeg op. Splitsen zoals de juf het noemt vind hij moeilijk (is gewoon optellen en aftrekken). Hij kan letters blijkbaar ook niet goed onthouden, hij kan wel zijn eigen naam schrijven en de letters van zijn naam herkennen maar verder dus te weinig. Volgens hun normering is hij niet ver genoeg voor groep 2 maar ze vinden het wel tijd om hem over te laten gaan.

Nu moet ik wel zeggen dat deze school semi-particulier is en dat RT misschien meer voor komt dan op andere scholen.
Wat is RT?
Zalmsnipper schreef:
01-04-2020 21:25
Wat is RT?
Remedial teaching.
Zo, nu kan je ook lekker meepraten, Zalmsnipper. :high5:
Krijgt je zoontje werkboekjes van school? Mijn zoontje van 4 ( wordt in juli 5) krijgt iedere week een boekje mee van groep 1 en 2 omdat hij groep 1 te makkelijk vindt. Ik zag dat het hem helemaal niet uitdaagde en kreeg telkens de vraag, waarom doe ik dit, als ik het snap. Nu met groep 2 is hij er veel meer mee bezig en vindt hij het weer leuk.
Wat vindt je er zelf van hoe hij zijn opdrachtjes oppakt? Zie je dat hij er moeite mee heeft of niet?

Als ik het bovenstaande vergelijk met mijn zoontje dan denk ik wel dat mij zoontje verder in de stof is en zou ik het juist prettig vinden als hij geholpen wordt. Mijn zoontje had moeite om 1 bepaalde letter uit te spreken en heeft hier ook ondersteuning vanuit school bij gehad. Het heeft een paar weken geduurd en hij kon de letter goed dus ik ben hier alleen maar blij mee.
mimimouse schreef:
01-04-2020 21:35
Krijgt je zoontje werkboekjes van school? Mijn zoontje van 4 ( wordt in juli 5) krijgt iedere week een boekje mee van groep 1 en 2 omdat hij groep 1 te makkelijk vindt. Ik zag dat het hem helemaal niet uitdaagde en kreeg telkens de vraag, waarom doe ik dit, als ik het snap. Nu met groep 2 is hij er veel meer mee bezig en vindt hij het weer leuk.
Wat vindt je er zelf van hoe hij zijn opdrachtjes oppakt? Zie je dat hij er moeite mee heeft of niet?

Als ik het bovenstaande vergelijk met mijn zoontje dan denk ik wel dat mij zoontje verder in de stof is en zou ik het juist prettig vinden als hij geholpen wordt. Mijn zoontje had moeite om 1 bepaalde letter uit te spreken en heeft hier ook ondersteuning vanuit school bij gehad. Het heeft een paar weken geduurd en hij kon de letter goed dus ik ben hier alleen maar blij mee.
Ik vind de RT ook prima hoor alleen is mijn mentaliteit wat meer vrije ontwikkeling. Hij heeft normaal gesproken thuis geen werkboekjes. Wat ik merk en wat de juf meteen ook herkende is dat hij simpele dingen minder goed snapt dan ingewikkelde dingen. Zijn geheugen is opvallen goed, ook volgens de juf. Ik heb dat zelf ook dus dat herken ik enorm. Het eigen maken van informatie die niet uit te leggen is, zoals letters, gaat moeilijk. De juf denkt dat hij mogelijk dyslectisch is, al is het nu veel te vroeg om dat te testen. Ik zie mijn kind als ad rem en opmerkzaam maar ik geef hem thuis normaal gesproken geen les natuurlijk.
Oriander schreef:
01-04-2020 21:27
Remedial teaching.
Zo, nu kan je ook lekker meepraten, Zalmsnipper. :high5:
Dank je.

TO ik zou lekker veel voorlezen en tel spelletjes met hem doen en de rest van je af laten glijden. Laat school maar even doen wat ze willen doen, over een jaar ziet de wereld er misschien heel anders uit.
De juf denkt dat hij mogelijk dyslectisch is, al is het nu veel te vroeg om dat te testen. Ik zie mijn kind als ad rem en opmerkzaam maar ik geef hem thuis normaal gesproken geen les natuurlijk.

Ik geef mijn zoon normaal (gelukkig) ook geen les, maar door deze opdrachtjes zie ik wel dat hij dit snapt. Als de juf denkt aan dyslexie dan kan ze middels oefeningen daar wel een beeld van krijgen. Heb ik begrepen van onze juf, dat ze door bepaalde vragen en oefeningen toch ook wel een goed beeld kunnen krijgen.

En ik snap je van laat het maar lekker een kleuter zijn en het komt goed, aan de andere kant denk ik als ze nu op een leuke manier kunnen oefenen is dat dan erg?

Mijn zoontje had op een bepaald moment tegen de juf gezegd, ik krijg telkens een boekje met de letter die ik niet kan uitspreken of denk je dat ik dat niet door heb. Waarop de juf zoiets had van nu moet ik het even laten rusten en op een andere manier geen oefenen.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2020 12:31
En het plan wat er lag om de kleutertoetsen weg te halen was ik dus ook groot voorstander van. Groep 1!! Kinderen van 4-5 jaar! Het is al zo lang bewezen dat er nou eenmaal kinderen zijn die wat meer tijd nodig hebben om te gaan leren. Daar is echt helemaal niks mis mee op die leeftijd. Voor kleuters is nog altijd het belangrijkste wat er geleerd moet worden het omgaan met elkaar, het ontwikkelen van de motoriek, de fantasie etc. De cognitieve functies volgen echt wel.
Ik ben het deels met je eens. Mijn oudste kinderen zaten op school in een land waar amper getest werd. Fijn voor de kinderen, maar hoever mijn kinderen (en wellicht andere kinderen ook) is nooit opgemerkt. Mijn jongste in NL op school werd met de CIto doorgetoetst en toen werd duidelijk hoe groot zijn voorsprong was. Toetsen kan, mits met beleid toegepast, ook zeker voordelen hebben.
Tja, als ze op hun 5e nog steeds geen rekensommen tot 100 kunnen maken en een aardig woordje Latijn kunnen lezen, dan lijkt het me dat ze afgeschreven zijn van de maatschappij.

Wat een onzin zeg, laat die kinderen lekker spelen. Die van mij weigerde gedurende de hele kleuterperiode (groep 1 én - de horror - groep 2) iets anders te doen dan met de blokken te spelen. En ik geloof dat hij destijds zijn citotoets met een heel lage score heeft afgerond. De beste jongen wist niet eens dat hij getest werd, dus hij zat met zijn hoofd bij de blokken.

Is helemaal goed gekomen hoor, hij zit nu in de 4e van het gymnasium.
-jolijn- schreef:
03-04-2020 09:27
Tja, als ze op hun 5e nog steeds geen rekensommen tot 100 kunnen maken en een aardig woordje Latijn kunnen lezen, dan lijkt het me dat ze afgeschreven zijn van de maatschappij.

Wat een onzin zeg, laat die kinderen lekker spelen. Die van mij weigerde gedurende de hele kleuterperiode (groep 1 én - de horror - groep 2) iets anders te doen dan met de blokken te spelen. En ik geloof dat hij destijds zijn citotoets met een heel lage score heeft afgerond. De beste jongen wist niet eens dat hij getest werd, dus hij zat met zijn hoofd bij de blokken.

Is helemaal goed gekomen hoor, hij zit nu in de 4e van het gymnasium.
Dat is een goed voorbeeld van het feit dat je niet te veel conclusies aan testen in de kleuterklassen moet verbinden. Ik sta er een beetje ambivalent tegenover: ik vind het raar dat kinderen in groep 1/2 al letters móeten leren, dat zou ik liever vervangen door letters mógen leren. Wat dat betreft vind ik dat we in het Nederlandse onderwijs doorgeslagen zijn.
Ik ben geen juf, ik heb geen kennis van hoe een juf denkt. Maar ik weet wel hoe onze school in werking gaat bij groep 1 en 2. En daar komt rekenen helemaal nog niet aan bod. In groep 1 sowieso niet, daar spelen ze nog met elkaars sokken bij wijze van. Er worden liedjes gezongen waardoor ze de dagen en maanden van het jaar leren, ze herkennen letters en dan gaat het vooral om de letters die ze dus al kennen, niet de letters die nog onbekend zijn. Cijfers herkennen, samen tellen, maar rekenen en optellen aftrekken? Nee totaal niet, ook niet in groep 2. Je hebt waarschijnlijk helemaal niets aan mijn post behalve dan dat ik je kan vertellen dat het er zo niet op elke school aan toe gaat. En mijn dochter is pas met 4,5 jaar naar school gegaan, en gaat pas sinds 5 jaar 3 dagen in de week een volledige dag. Ze mag 's middags nog steeds thuis blijven als ze moe is.

We hebben mail gekregen voor de komende tijd over het thuisonderwijzen waarin nadrukkelijk staat dat spelen the key is, en we onze kinderen niet moeten pushen of overvragen.

Zou jij, naast het feit dat je dat gesprek dus nog moet voeren en nog niet weet wat er nu eigenlijk besproken zal worden, voor jezelf gaan bedenken wat jij belangrijk vindt voor je 5 jarige? Kun je je zorgen uitspreken en aangeven dat je het idee hebt dat dit veel gevraagd is aan een 5 jarige? En dat dit niet zo gaat op elke school? Dat je je afvraagt waarom hier nu al zoveel aandacht aan wordt besteed?

Ik heb er een jaar over gedaan voor ik wist welke school bij mijn kind zou passen. En ik moet zeggen de christelijke school op de hoek is waar we met onze neus in de boter zijn gevallen. Dat is echt een geweldig team samen, en ze zijn zó kind volgend. Maar soms betekend het voor een juf dat ze het even los moet kunnen laten wil een kind verder kunnen. Dat herken ik heel goed bij mijn dochter. Niet overvragen, maar laten zijn. Ze is 5, ze kan heel veel thuis, maar laat het nog niet altijd zien op school. In plaats van haar nu extra werkjes te geven of extra te stimuleren in de dingen die ze nog niet kan of durft, zijn ze bezig met werken aan zelfverzekerdheid. Ze krijgt dus juist extra dingen die ze wél al kan, daar groeit ze aanzienlijk van. Daardoor durft en wil ze ook nieuwe dingen proberen, ook dingen die ze nog moeilijk vindt. En gaat het niet, mag ze gewoon iets doen wat ze wel kan. De pen van de juf bewaken terwijl ze aan het kleuren is, een kindje helpen met kleien, de klas aanvegen... Door die aanpak heb ik in drie maanden tijd een enórme groei gezien bij haar.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jullie misschien samen met de juf kunnen kijken wat er nog meer mogelijk is om een kind te laten groeien op eigen tempo, zonder al teveel ''achter'' te lopen.
TiumPerfectum schreef:
01-04-2020 21:22
Zijn woordenschat is goed maar hij pakt dingen niet snel genoeg op. Splitsen zoals de juf het noemt vind hij moeilijk (is gewoon optellen en aftrekken). Hij kan letters blijkbaar ook niet goed onthouden, hij kan wel zijn eigen naam schrijven en de letters van zijn naam herkennen maar verder dus te weinig. Volgens hun normering is hij niet ver genoeg voor groep 2 maar ze vinden het wel tijd om hem over te laten gaan.

Nu moet ik wel zeggen dat deze school semi-particulier is en dat RT misschien meer voor komt dan op andere scholen.
Wat de schrijfster voor mij al zei: dit is geen reguliere lesstof voor groep 1. Dat een leerkracht bij een kind in groep 1 het woord dyslexie überhaupt durft te noemen, zou mij weinig vertrouwen geven in juf en school!
Voor zover ik het Nederlandse onderwijs begrepen heb, begint letters herkennen pas in groep 2 (wat ik zelf nog te vroeg vind overigens). Het echte rekenen (optellen en aftrekken) komt pas in groep 3(!) aan de orde.
Juf ziet meer kleuters dus ze kan waarschijnlijk wel inschatten dat hij minder vlot gaat dan de andere vierjarigen. Aan de andere kant lijkt het me geen belemmering voor overgang naar groep 2. In principe zijn kinderen pas leerplichtig met 5 jaar en wie dan pas instroomt komt ook in groep 2.
Bij overgang naar groep 3 moeten ze 15 letters kunnen benoemen en de cijfers tot 10, en dat is het wel zo ongeveer.
Alecta schreef:
03-04-2020 11:44
Wat de schrijfster voor mij al zei: dit is geen reguliere lesstof voor groep 1. Dat een leerkracht bij een kind in groep 1 het woord dyslexie überhaupt durft te noemen, zou mij weinig vertrouwen geven in juf en school!
Voor zover ik het Nederlandse onderwijs begrepen heb, begint letters herkennen pas in groep 2 (wat ik zelf nog te vroeg vind overigens). Het echte rekenen (optellen en aftrekken) komt pas in groep 3(!) aan de orde.

Mee eens.

Dit klinkt niet als een school waar jij kind lekker uit de verf gaat komen. Mijn zoon heeft ook op zo'n prestatiegerichte semi-particuliere school gezeten en het was funest voor hem. Hem van school halen en naar een minder prestigieuze (maar wel veel fijnere) school sturen is het beste wat we voor hem hebben gedaan.

Een leerkracht die een vermoeden van dyslexie uitspreekt over een groep ener is niet goed bezig. Je kind heeft al een stempel gekregen en daar gaat hij last van krijgen.
MinkeDeWit schreef:
03-04-2020 11:51
Juf ziet meer kleuters dus ze kan waarschijnlijk wel inschatten dat hij minder vlot gaat dan de andere vierjarigen. Aan de andere kant lijkt het me geen belemmering voor overgang naar groep 2. In principe zijn kinderen pas leerplichtig met 5 jaar en wie dan pas instroomt komt ook in groep 2.
Bij overgang naar groep 3 moeten ze 15 letters kunnen benoemen en de cijfers tot 10, en dat is het wel zo ongeveer.

Een goede juf wel, maar niet alle leerkrachten zijn goed of hebben goed inzicht in kinderen. De kleuterjuf van mijn zoon wist zeker dat hij achterliep en uitte het vermoeden dat hij waarschijnlijk niet heel slim was. Zo heeft ze hem ook behandeld en hij gedroeg zich inderdaad 'dom' bij haar. Een jaar later waren wij als ouders ten einde raad, was zoon een hele vervelende versie van zichzelf geworden en is hij op aanraden van een bevriende psycholoog getest. Het joch was niet dom of autistisch (wat juf dacht), hij bleek 'alleen maar' hoogbegaafd te zijn. Later is daar nog dyslexie bij gekomen, maar dat was in de kleutertijd nog niet te zien.
Ik geloof ook dat de lesstof niet helemaal aansluit bij het landelijk niveau. Ik zei tegen juf dat de opdrachten die hij nu thuis moet maken allemaal heel makkelijk gaan waarop zij zei dat ze ze erg makkelijk vond maar dat deze opdrachten vanuit school meegegeven zijn. Gelukkig ziet het ernaar uit dat hij naar groep 2 mag dan is er een andere docent die met andere ogen naar hem kijkt.
TiumPerfectum schreef:
03-04-2020 12:52
Ik geloof ook dat de lesstof niet helemaal aansluit bij het landelijk niveau. Ik zei tegen juf dat de opdrachten die hij nu thuis moet maken allemaal heel makkelijk gaan waarop zij zei dat ze ze erg makkelijk vond maar dat deze opdrachten vanuit school meegegeven zijn. Gelukkig ziet het ernaar uit dat hij naar groep 2 mag dan is er een andere docent die met andere ogen naar hem kijkt.
Een school die kinderen laat doubleren in groep 1 is een slechte school. Dat durf ik wel zo onomwonden te zeggen, die zijn niet wijs. Dus als het daarop zou uitdraaien moet je gelijk een andere school zoeken.
Alecta schreef:
03-04-2020 11:44
Bij mijn middelste dochter hadden we sinds groep 1 zorgen om dyslexiekenmerken, die zijn er vaak wel al op die leeftijd. Ze is in groep 6 uiteindelijk pas getest en heeft een dyslexieverklaring. Ze heeft weinig achterstand, omdat we al vanaf groep 1 dit heel goed in de gaten houden. Het gaat dan niet over letters, het gaat bijvoorbeeld over het onthouden van namen en andere automatiseringsproblemen.
Gatinmijnsok schreef:
03-04-2020 14:50
Bij mijn middelste dochter hadden we sinds groep 1 zorgen om dyslexiekenmerken, die zijn er vaak wel al op die leeftijd. Ze is in groep 6 uiteindelijk pas getest en heeft een dyslexieverklaring. Ze heeft weinig achterstand, omdat we al vanaf groep 1 dit heel goed in de gaten houden. Het gaat dan niet over letters, het gaat bijvoorbeeld over het onthouden van namen en andere automatiseringsproblemen.
Weer wat geleerd, dat wist ik niet.

TO schrijft dat zoon volgens de juf moeite heeft met het zich eigen maken van letters en dat vind ik dan weer heel voorbarig bij een kind van net 5 jaar (maar best kans dat ik andere signalen zijn die mogelijk duiden op dyslexie, daar heb ik (duidelijk 🙂) geen verstand van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven